ضرورت تغییر رویکرد دولت در صنعت خودرو/ سرنوشت خودرویی ها بعد از خصوصی سازی

 

ضرورت تغییر رویکرد دولت در صنعت خودرو/ سرنوشت خودرویی ها بعد از خصوصی سازی

 
این روزها که واگذاری سهام دولت در خودروسازی به یکی از اهداف اصلی وزارت صنعت تبدیل شده و راهکارهای اجرایی آن نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته، این پرسش مطرح می شود که آیا با صفر شدن سهم دولت در خودروسازی ها پس از خصوصی سازی، بستر دخالت دولت در این صنعت نیز از بین خواهد رفت؟
صنعت خودرو که در سال های گذشته به واسطه قیمت گذاری دستوری از یک سو و همچنین انتصاب های دستوری زیان های زیادی به خود دیده این روزها در حالی در مدار خصوصی سازی قرار گرفته که برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند هرچند سهم دولت در این خودروسازی ها به مراتب پایین بوده اما نقش زیادی در این واحدها داشته اند و به نظر می رسد لازم است پس از خصوصی سازی نیز شاهد نقش مثبت او در صنعت خودرو باشیم. 
 
بهنام ملکی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار با تاکید بر حضور دولت در صنعت خودرو در قالب سیاست گذار، اظهار می کند: این شرایط در حالیست که هم اکنون به نظر می رسد سایه دولت در صنعت خودرو سنگین بوده و انتصاب ها سیاسی و ملاحظاتی پیش می آید که باعث می شود چندان تصمیمات بلندمدتی در صنعت خودرو دیده نشود که این امر نشان می دهد مشکلاتی در صنعت خودرو وجود دارد.
 
وی با تاکید بر این که سهم فعلی دولت در صنعت خودرو اسمی بوده به طوری که با توجه به سهم، نقش بیشتری در امور دارد، می افزاید: در این شرایط لازم است نسبت به شکل گیری بخش خصوصی مولد یا تشکیل یک جوینت ونچر با یک شرکت برتر خارجی اقدام تا ضمن اتصال شرکت های خصوصی نسبت به تولید خودروی جهانی اقدام شود.
 
این کارشناس اقتصادی معتقد است که دولت باید حتی پس از خصوصی سازی صنعت خودرو در این صنعت نقش مثبت داشته باشد و تاکید می کند که در خصوصی سازی صنعت خودرو این نگرانی وجود دارد که در صورت حذف دولت، سابقه خصوصی سازی های گذشته تکرار و پس از گذشت مدت زمان اندکی، شرکت ها با فروش همه اموال نسبت به اعلام ورشکستگی اقدام کنند.
 
ملکی با اشاره به تاثیرگذاری قیمت گذاری دستوری در سال های اخیر، اجرای سیاست های دستوری، دخالت های نابجای سیاست در اقتصاد  و فشارهای قدرتمندان و دولتمردان در صنعت خودرو ادامه می دهد: این موارد باعث شده کیفیت لازم و توانایی مدیریتی لازم در صنعت خودرو وجود نداشته باشد اما با این حال همواره مورد هجمه قرار گیرد این در حالیست که این صنعت با همه نقص های موجود در آن باید به دنبال راهکاری برای خروج از این وضعیت باشد اما با این حال برخی در تلاش برای از بین بردن آن چه که از صنعت خودرو باقی مانده، هستند. 
 
این کارشناس اقتصادی می گوید: صنعت خودرو آخرین شانس صنعت به شمار می رود و اگر به عنوان یک لوکوموتیو مطرح نشود و نسبت به ارتقای خود اقدام نکند، از گردونه حذف خواهد شد. به طور قطع ظرفیت های بالایی در کشور وجود دارد که در کوتاه ترین زمان امکان تولید خودروی با کیفیت را در کشور فراهم می کند که این امر می تواند ضمن تامین نیاز داخل، بازارهای منطقه را تحت تاثیر قرار دهد که لازم است در این میان وزارت دفاع نیز به کمک آمده و بن بست های موجود را بشکند. 
 
آن چه در حال حاضر و در مسیر خصوصی سازی صنعت خودرو باید مورد توجه قرار گیرد، اذعان شفاف مدیران این صنعت به مشکلاتی است که حضور دولت برای آن ها ایجاد کرده است. فشارهای وارده از این حضور در سال های گذشته بر کسی پوشیده نیست که زیان در حدود  14 هزار میلیارد تومانی دو خودروساز از قیمت گذاری دستوری و مواردی از این دست تنها نمونه ای از آن است. اما با این حال نگاهی به تجربه خصوصی  سازی در کشور نیز نشان می دهد که حتی پس از خروج دولت از صنعت خودرو لازم است، دولت حمایت خود از این صنعت را همواره در دستور کار قرار دهد تا وضعیتی مشابه آن چه در گذشته رخ داده، تکرار نشود.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Vt9 : اونا کل پولو یک جا دادند،سهمیه نماسندگی هست و خود کرمان موتورم میگه اول اونارو تحویل میده
Vt9 : من ۵ اسفندم هنوز شاسی نشده
شاهین نگو خونه خراب کن بگو : چرا نظرات منو نمیزارید به والله خونه خراب شدم بخدا غرورمون شکسته دیگه هیچی ندارم ..
احمد ۲۵ اسفند : امیدوارم برای همه به زودی فاکتور بشه و همه خوشحال بشیم.
احمد ۲۵ اسفند : سلام اقایون من نگاه کردم همین الان برای منم فاکتور شد تکمیل وجه 25 اسفند سخا ۲۸ اسفند.
علی : تکمیل وجه ۱۳هم برگشته به دعوتنامه
سهند : سلام کسی مثل من هست 25تا31اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشه
شاهین سی وی تی : سلام دی و بهمن سایپا تعهد سی وی تی نداره ؟؟؟ همه پیش فروش اسفند هستند سی وی تی
اردی پلاس : فاصله بین فاکتور شدن تا تحویل خودرو( حتی در تهران) حداقل ۴ تا ۵ روزه،بعضی ها حتی بلد نیستند چطور دروغ بگن...این آتنا همون بیتا و همون شقایق هست،یه بیمار روحی که همش هم با اسم دختر میآد اینجا،کمبود داره.
امیر : هنوز ۲۵ اسفندی ها تمام نشدند،بعد شما ۲۶ ام هم فاکتور شدی ،هم سریع پلاک شدی و هم بلافاصله تحویل گرفتی!!!؟؟؟....،مگه میشه؟ ،مگه داریم ؟....سرکاریه ؟ دوربین مخفیه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6 دنده فولادی 31 خرداد : دوستان دریافت پرونده بروز شده تاریخ امروز و اماده برای صدور فاکتور تا یخ بروز خورده امروز نتیجه خاصی هم داره
تحویل 31تیر فولادی : دقیقا شما فولادی هستین ؟
تحویل 22 مهر : نه خیر
پژو 207پانا با رینگ تحویل شهریور : سلام تا اخر ماه فاکتور میشین
عیسی : بله متاسفانه اشتباه بزرگ قبول دارم چون خود ماشینم سرپا بود اومدیم بهتر کنم که بدتر شد. البته دوستانی که قصد راهنمایی دارن الان وضعیتم روی مرحله 2 هست و پرداخت دعوتنامه مونده خواهشا کمک کنین پیشنهاد بدین.از راهور بگین رفتم تا دفتر فرسوده ولی جواب قانع کننده نگرفتم
دوگانه تیر : رفقایی که اینجا هستید... کسی اطلاع داره بعد از فاکتور شدن... چند روز بعد پلاک میشه؟؟؟
علیرضا قربانی : سلام من حدود برج 11 .1402 ثبت نام کردم و برج 10 . 1403 تکمیل وجه انجام شده ولی هنوز خبری نیست لطفا یه نفر منو راهنمایی کنه
وانت بار : بزرگ ترین اشتباهی کردی اسقاط او ماشین بود از بازار می گرفتی الآنم صبوری نمیکردی
عیسی : نتایج قرعه کشی 16 مرداد اومد 5 مرداد هم تازه اطلاعیه صادر کردن برا ثبت نام چطوریا هست؟!!!!!
مصوبه : الان ایران خودرو حکم تعزیراتو پذیرفته الان با این قیمت خریدیم چی میشه