ضرورت تغییر رویکرد دولت در صنعت خودرو/ سرنوشت خودرویی ها بعد از خصوصی سازی

 

ضرورت تغییر رویکرد دولت در صنعت خودرو/ سرنوشت خودرویی ها بعد از خصوصی سازی

 
این روزها که واگذاری سهام دولت در خودروسازی به یکی از اهداف اصلی وزارت صنعت تبدیل شده و راهکارهای اجرایی آن نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته، این پرسش مطرح می شود که آیا با صفر شدن سهم دولت در خودروسازی ها پس از خصوصی سازی، بستر دخالت دولت در این صنعت نیز از بین خواهد رفت؟
صنعت خودرو که در سال های گذشته به واسطه قیمت گذاری دستوری از یک سو و همچنین انتصاب های دستوری زیان های زیادی به خود دیده این روزها در حالی در مدار خصوصی سازی قرار گرفته که برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند هرچند سهم دولت در این خودروسازی ها به مراتب پایین بوده اما نقش زیادی در این واحدها داشته اند و به نظر می رسد لازم است پس از خصوصی سازی نیز شاهد نقش مثبت او در صنعت خودرو باشیم. 
 
بهنام ملکی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار با تاکید بر حضور دولت در صنعت خودرو در قالب سیاست گذار، اظهار می کند: این شرایط در حالیست که هم اکنون به نظر می رسد سایه دولت در صنعت خودرو سنگین بوده و انتصاب ها سیاسی و ملاحظاتی پیش می آید که باعث می شود چندان تصمیمات بلندمدتی در صنعت خودرو دیده نشود که این امر نشان می دهد مشکلاتی در صنعت خودرو وجود دارد.
 
وی با تاکید بر این که سهم فعلی دولت در صنعت خودرو اسمی بوده به طوری که با توجه به سهم، نقش بیشتری در امور دارد، می افزاید: در این شرایط لازم است نسبت به شکل گیری بخش خصوصی مولد یا تشکیل یک جوینت ونچر با یک شرکت برتر خارجی اقدام تا ضمن اتصال شرکت های خصوصی نسبت به تولید خودروی جهانی اقدام شود.
 
این کارشناس اقتصادی معتقد است که دولت باید حتی پس از خصوصی سازی صنعت خودرو در این صنعت نقش مثبت داشته باشد و تاکید می کند که در خصوصی سازی صنعت خودرو این نگرانی وجود دارد که در صورت حذف دولت، سابقه خصوصی سازی های گذشته تکرار و پس از گذشت مدت زمان اندکی، شرکت ها با فروش همه اموال نسبت به اعلام ورشکستگی اقدام کنند.
 
ملکی با اشاره به تاثیرگذاری قیمت گذاری دستوری در سال های اخیر، اجرای سیاست های دستوری، دخالت های نابجای سیاست در اقتصاد  و فشارهای قدرتمندان و دولتمردان در صنعت خودرو ادامه می دهد: این موارد باعث شده کیفیت لازم و توانایی مدیریتی لازم در صنعت خودرو وجود نداشته باشد اما با این حال همواره مورد هجمه قرار گیرد این در حالیست که این صنعت با همه نقص های موجود در آن باید به دنبال راهکاری برای خروج از این وضعیت باشد اما با این حال برخی در تلاش برای از بین بردن آن چه که از صنعت خودرو باقی مانده، هستند. 
 
این کارشناس اقتصادی می گوید: صنعت خودرو آخرین شانس صنعت به شمار می رود و اگر به عنوان یک لوکوموتیو مطرح نشود و نسبت به ارتقای خود اقدام نکند، از گردونه حذف خواهد شد. به طور قطع ظرفیت های بالایی در کشور وجود دارد که در کوتاه ترین زمان امکان تولید خودروی با کیفیت را در کشور فراهم می کند که این امر می تواند ضمن تامین نیاز داخل، بازارهای منطقه را تحت تاثیر قرار دهد که لازم است در این میان وزارت دفاع نیز به کمک آمده و بن بست های موجود را بشکند. 
 
آن چه در حال حاضر و در مسیر خصوصی سازی صنعت خودرو باید مورد توجه قرار گیرد، اذعان شفاف مدیران این صنعت به مشکلاتی است که حضور دولت برای آن ها ایجاد کرده است. فشارهای وارده از این حضور در سال های گذشته بر کسی پوشیده نیست که زیان در حدود  14 هزار میلیارد تومانی دو خودروساز از قیمت گذاری دستوری و مواردی از این دست تنها نمونه ای از آن است. اما با این حال نگاهی به تجربه خصوصی  سازی در کشور نیز نشان می دهد که حتی پس از خروج دولت از صنعت خودرو لازم است، دولت حمایت خود از این صنعت را همواره در دستور کار قرار دهد تا وضعیتی مشابه آن چه در گذشته رخ داده، تکرار نشود.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 71 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فریب خورده : خداوند متعال باعث و بانی این همه بلاتکلیفی و ظلم به زمین گرم بزنه و عزیزانش جلو چشمش پر پر کنه دوسال از عمر نازنینم هرشب و هر روز به خاطر این لگن انتظار کشید بهم افزایش قیمت خورد درست قبل تکمیل وجه زمین گرد و میچرخه به قدرت خدا اعتقاد دارم وقتی این همه آه سرد توی این سایت میبینم مطمنن خدا بی نتیجه نمیزاره طلاهام فروختم مث سگ جون کندم پای چرخم خیاطی کردم تا تونستم پول اولیه بریزم حق ما این نبود این همه تاخیر و گرونی به خدا میسپرم همه چی رو
mamali : تجمع حواله‌داران خودروی شاهین در اعتراض به بلاتکلیفی، تأخیر و ظلم های پی‌درپی سایپا زمان : شنبه سوم خرداد ساعت ۹ صبح مکان : کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص، مقابل بازاریابی و فروش سایپا با تمام وجود می آییم برای گرفتن حقمان از شرکت دزد سایپا
شاهین G حواله : طبق شنیده‌ها از منابع غیر رسمی، بزودی افزایش قیمت محصولات شرکت ایران‌خودرو و سایپا اعمال می‌گردد ! ▪️گفته می‌شود این افزایش قیمت‌ها بین 15 تا 30 درصد خواهد بود.
کاظم میرجلیلی : خدا لعنتون بکنه که یه روز خوش برای مردم ایران نمیزارید این دیون دولتی چه معرکه ایی هست که درست کردید این دزدی علنی و واضح هست که دست تو جیب مردم کردید خدا ریشتتون را بکنه از دستتون خلاص بشیم و متاسفم برای حامی مصرف کننده.. ما از شما حمایت نمیخوام گورتون را گم کنید
mamali : تجمع حواله‌داران خودروی شاهین در اعتراض به بلاتکلیفی، تأخیر و ظلم های پی‌درپی سایپا زمان : شنبه سوم خرداد ساعت ۹ صبح مکان : کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص، مقابل بازاریابی و فروش سایپا با تمام وجود می آییم برای گرفتن حقمان از شرکت دزد سایپا
تاخیر در تحویل : هیچی مثه مشتریای فردا موتور جَنَم داشته باشیم پاشیم بریم نمایندگی مرکزی وقتی دسته بندیش کردید من ایکس پنجم تو جی سونی همین میشه دیگه یکم انحاد ندارید فقط نشستید رو ... هی میایم اینجا مینویسیم اونایی که تایم تحویلشون تا اخر اردیبهشت بوده از هر شهری هستید قرار بذارید جلو نمایندگی خراب شده کرجشون
شاهین 403 : بعد از تکمیل مدارک یعنی سخا و تکمیل وجه شرکت 1 ماه وقت داره فاکتور کنه بعد از یک ماه سود تاخیر شروع میشه و تنها تا زمان فاکتور محاسبه میشه نه زمان تحویل و 28 درصد هستش
خانواده شاهین : تجمع حواله‌داران خودروی شاهین در اعتراض به بلاتکلیفی، تأخیر و ظلم های پی‌درپی سایپا زمان : شنبه سوم خرداد ساعت ۹ صبح مکان : کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص، مقابل بازاریابی و فروش سایپا
خانواده شاهین : تجمع حواله‌داران خودروی شاهین در اعتراض به بلاتکلیفی، تأخیر و ظلم های پی‌درپی سایپا زمان : شنبه سوم خرداد ساعت ۹ صبح مکان : کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص، مقابل بازاریابی و فروش سایپا
J7 رضا : سلام دوستانی که منتظر ماشین های پلاک شده هستن تحویل بگیرن مثل من . یه مشکلی پیش اومده فکر نکنم به این زودی تحویل بدن . زنگ زدم کرمان موتور اصلا براشون مهم نبود . دوستان مشکل خیلی بزرگه باید یه فکری کرد ببینیم راه چاره چیه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین : سلام تحویل 11 مرداد بودم امروز فاکتور شدم
پیمان X22 PRO MT : سلام صبح ساعت 8 نقد پرداخت کردم الان ماشین فاکتور شد و رفت برای مرحله بعد
Gxl اردیبهشت : عجیبه من تعجب می‌کنم من تکمیل وجه 22 اسفند شماره پذیرش 12087 هست هنوز فاکتور نشدم میشه بفرمایید ماتفاوت کی واریز کردین؟ و دقیقا پذیرش بنویسید 12087613 از منه هنوز خبری نیست
207پانا یالپاق تحویل خرداد پیش فروش ف فروش : سلام من 29 اردیبهشت فاکتور و هم پلاک شد
محمودرضا : جناب محمد امین اگر لینک بخشنامه را دارید لطفا بگذارید. tu5p موتور بسیار خوبی است که هم از نظر توان و گشتاور از موتور tu5 بهتر است و هم از نظر مصرف بنزین و آلایندگی، به موتور قبلی برتری دارد. اگر این اتفاق بیفته اتفاق خوبی است. اما چیزی که در اطلاعیه ایران خودرو اولویت بندی اردیبهشت ماه امده بود این بود که احتمال تغییر موتورهای خانواده پژوه 207 و رانا پلاس به موتور پی پلاس وجود دارد. معنای دیگر این حرف این است که تو نقشه راه ایران خودرو حداقل در حد حرف، موتور پی پلاس برای رانا تعریف شده است.
فروش فوری تحویل 11خرداد : سلام با نمایندگی تماس گرفتم گفتند باید یک میلیون چهارصد واریز کنیم و گفتند اوایل تیر تحویل میدن . دوستان شما هم پیگیری کنید
محمودرضا : سنسور کمربند سرنشینان، از سال 1404 الزامی شده است و تو کلاسهای 61022، این سنسور به تجهیزات رانا پلاس ارتقا یافته اضافه شده است و در لیست قیمت خودروهایی که از فروردین به بعد فاکتور می شوند محاسبه شده است.
تحویل 6 خرداد : ما تحویل 6 خرداد فرسوده هستیم متاسفانه هنوز فاکتور نشدیم چرا فاکتور نمیکنن اخه 🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️
تحویل 6 خرداد : سلام برای ما هم 6 خرداده هنوز فاکتور نشده تازه پیام اومده تو ساعت سیاست تغیر رنگ خدا کنه زودتر فاکتور شه
Fx : سلام دوستان مدیر کل تعزیرات تهران پی گیری موضوع هست...من صبح تعزیرات بودم گفتن هفته آینده تصمیم گیری میشه...نیاز هست همه تعزیرات پی گیری کنند.