کمبود شدید نقدینگی، مشکل اصلی صنعت خودرو/ الزام پرداخت «کمک زیان» به خودروسازان از سوی دولت

 

کمبود شدید نقدینگی، مشکل اصلی صنعت خودرو/ الزام پرداخت «کمک زیان» به خودروسازان از سوی دولت

 
بررسی آمار های تولید نشان می دهد که تولید خودرو در 4 ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 38 درصد کاهش داشته است، این در حالی است که خودروسازان با همه توان در حال افزایش تولید روزانه خود و تجاری سازی خودروهای ناقص موجود در کف کارخانه هستند اما کمبود نقدینگی فشار بسیاری به آن ها وارد کرده است.
 
ررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲۶۶ هزار و ۹۶۱ دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان تیرماه است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت ۳۸.۳ درصدی را نشان می‌دهد. 
 
این در حالی است که در چهار ماهه نخست پارسال ۴۳۲ هزار و ۵۲۸ دستگاه خودرو در کشور تولید شده بود. اگرچه خودروسازان تولید خود را افزایش داده و تلاش کرده تا تولید روزانه را به مرز 2000 دستگاه در روز و حتی بیشتر از آن برسانند اما تقریبا در تمامی آمار اعلام شده در چند نوبت این کاهش 30 الی 40 درصدی در تولید نسبت به نوبت مشابه مشاهده شده است. اگرچه خودروهای ناقص تجاری نشده بسیاری به گفته مسوولان در کف کارخانه ها باقی مانده که تلاش برای تجاری سازی آن ها نیز ادامه دارد.
 
اما مشکل کار کجاست که با همه تلاش های صورت گرفته همچنان تولید رونق نگرفته است؟ احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این سوال می گوید:« مشکل عمده خودروسازان کمبود نقدینگی است . از سویی نباید از این نکته نیز گذشت که خودروسازان در فروش های فوری که انجام می دهند دچار ضرر و زیان می شوند.»
 
 
او ادامه می دهد:« همانطور که می دانید دو شرکت بزرگ خودروسازی در بورس نیز حضور دارند و اطلاعات و آمار سهام و سود و ضرر سالیانه این خودروسازان منتشر شده و  این دو خودروساز هر کدام حدود 7 الی 8 هزار میلیارد تومان نیز ضرر کرده اند.»
 
 
نعمت بخش می افزاید:« سال گذشته به آقای جهانگیری نامه نوشتیم و عنوان کردیم که به دستور دولت مجبور شده ایم خودروها را به قیمت قبلی به فروش برسانیم دچار زیان شده ایم و در خواست کردیم طبق ماده 101 برنامه پنجم توسعه به کمک زیان بدهند که انجام نشد. ماده 90 اصل 44 نیز هم عنوان می کند که اگر دولت به هر دلیل قیمت را کمتر اعلام کند باید به بنگاه های تولیدی ضرر و زیان بدهند که این را هم نپرداخت نکردند.»
 
او اضافه می کند: «در چنین شرایطی سران ستاد قوا عنوان کردند که به خودروسازان وام بدهید. مقرر شد 11 هزار میلیارد تومان ارز ریالی به ما وام دهند که 4 هزار میلیارد آن را در اواخر اسفند پرداخت کردند و مابقی آن نیز هنوز پرداخت نشده است. بنابراین خودروسازی ها از کمبود شدید نقدینگی رنج می برند. همان قد هم که دچار زیان شده ایم  و حتی شاید بیشتر به قطعه سازان بدهکار هستیم. قطعه سازان هم که توان مالی بالایی ندارند نمی توانند به اندازه کافی قطعه تولید کنند.»
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

صاحب نظر
2

پیشنهاد میشود دولت وجوه مورد نظر اختلاس گران عزیز را مستقیما به حساب آنان واریز کند ، رسوایی آن کمتر است !
19:39  1398/05/17
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
s3 سفید-- تهران : سلام دوستان من تماس گرفتم با تعزیرات به شماره 135 گفت برای خودروسازها اگر حداقل 50 مورد شکایت در مورد مدلهای مختلف تولیدی دریافت کنیم بلافاصله ورود میکنیم روالش رو توضیح داد ترجیح میدم برم شکایت ثبت کنم از کرمان موتور چون قبل از عید پلاک شدم ولی ماشینو تحویل ندادن
j7 : من که شهریورم تحویل نگرفتم
بی بی : مسئولان سایپا و ایرانخودرو یک مشت دزد سرگردنه .
مهرداد شیراز s3 : درود من هم رفتم توی سایت تعزیرات شکایت کردم tazirat135.ir از کارت و بیمه ماشین و برگ اول قرارداد هم اسکن گرفتم گذاشتم ضمیمه شکایت بنظرم اگر همه کسانی که پلاک شدن ولی خودرو نگرفتن از کرمان موتور همت کنند و شکایت کنند شرکت مجبور به ارسال خودرو میشه . حتی شده تشریف ببرید کافی نت قرارداد و کارت و بیمه ماشینو ببرید باعث میشه تحویل ماشین زودتر بشه تا بعد بریم دادگاه بابت دیرکردش شکایت ثبت کنیم
امیدواری و صبر : اکثر ما ها که پول سهند نداریم برای تکمیل وجه و ثبت نام و اینکه حتی توی برنامه دیوار کسی حاضر نیست حواله سهند را به قیمت ۲۰ میلیون تومن بخره. اگه سایپا واقعا راست میگه قیمت سهند را به قیمت ساینا کارخانه ای و قیمت نهایی برای آبان ماه به بعد به ملت واگذار کنه همه ما استقبال میکنیم وگرنه ما غیر ساینا اس چیز دیگه ای نمیخواهیم .وسلام
پذیرش۱۹اسفند : اینجور معلومه فعلا فاکتور نمیکنه ای شرکت بی صاحب
Reza : دوستان عزیز من همین الان زنگ زدم سایپا شماره ملی رو گفتم برگشت گفت که شما اسمتون تو لیست هست و منتظر پیامک واریز باشید ..گفتم احتمالش هست که کلا کنسل بشه گفت همچین چیزی امکان نداره وقتی سایت یکپارچه ارجاع به خودرو ساز زده یعنی اسمتون دراومده و فقط،باید منتطر پیامک واریز باشید. گفت توی سال جدید واسه هیشکه پیامک نرفته ولی قطعا میاد
مسعود زمستان 403 : درود برشرفت .کسی که میخواد سوداگری کنه باید این چنین بخشی بشنوه .
آرمان : سلام بستگی به شهر داره من یزد هستم ۲۱ فروردین پلاک شده دیروز بارگیری شده بعضی از دوستان هستند دو روز بعد تحویل گرفتن
joni جون : عزیزان شماراشفارش می کنم به تقوی صبر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دی ماه : 26 تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم زنگ زدم کارشناس میگه یکماه طول میکشه تا فاکتور 15 روز هم تحویل طول میکشه 2 روز هم نصب پلاک جمعا 47 روز طول میکشه بعد از یکسال انتظار 47 روز دیگر هم صبر کنید
منتظر سورن 11فروردین : فاکتور شد امروز ردیف قرارداد 14529960
ساینا دوگانه دی ماه مشهد : سلام من الان زنگ زدم سایپا گفت تبریک خودرو تخصیص یافته فروردین 21 تکمیل وجه انجام دادم
سیمگه : من واریز 24/10 ارتقا فروش فوری هنوز فاکتور نشدم
سعیده : سلام کسی میدونه سود تاخیر را چه زمانی برامون واریز میکنن؟؟
محمد : سلام. از وقتی که سپر ماشینم ضربه خورده چراغ شوراش از کار افتاده. چراغ شوراش آسیب ندیده ولی نمی‌دونم چرا از کار افتاده. سوکتی چیزی داره که ممکنه بیرون اومده باشه؟
علی : سلام وتبریک جناب ابی کبود اگر نکته ایی جهت اب بندی هست بیان کنید
کوییک : سلام‌‌ اینایی که فاکتور میشن چند روز بعد پلاک میشن ؟؟
عزت اله : پیامک فاکتور شدن هم برامون میاد؟
207 : منم تحویل فروردینم و هیچ