کمبود شدید نقدینگی، مشکل اصلی صنعت خودرو/ الزام پرداخت «کمک زیان» به خودروسازان از سوی دولت

 

کمبود شدید نقدینگی، مشکل اصلی صنعت خودرو/ الزام پرداخت «کمک زیان» به خودروسازان از سوی دولت

 
بررسی آمار های تولید نشان می دهد که تولید خودرو در 4 ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 38 درصد کاهش داشته است، این در حالی است که خودروسازان با همه توان در حال افزایش تولید روزانه خود و تجاری سازی خودروهای ناقص موجود در کف کارخانه هستند اما کمبود نقدینگی فشار بسیاری به آن ها وارد کرده است.
 
ررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲۶۶ هزار و ۹۶۱ دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان تیرماه است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت ۳۸.۳ درصدی را نشان می‌دهد. 
 
این در حالی است که در چهار ماهه نخست پارسال ۴۳۲ هزار و ۵۲۸ دستگاه خودرو در کشور تولید شده بود. اگرچه خودروسازان تولید خود را افزایش داده و تلاش کرده تا تولید روزانه را به مرز 2000 دستگاه در روز و حتی بیشتر از آن برسانند اما تقریبا در تمامی آمار اعلام شده در چند نوبت این کاهش 30 الی 40 درصدی در تولید نسبت به نوبت مشابه مشاهده شده است. اگرچه خودروهای ناقص تجاری نشده بسیاری به گفته مسوولان در کف کارخانه ها باقی مانده که تلاش برای تجاری سازی آن ها نیز ادامه دارد.
 
اما مشکل کار کجاست که با همه تلاش های صورت گرفته همچنان تولید رونق نگرفته است؟ احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این سوال می گوید:« مشکل عمده خودروسازان کمبود نقدینگی است . از سویی نباید از این نکته نیز گذشت که خودروسازان در فروش های فوری که انجام می دهند دچار ضرر و زیان می شوند.»
 
 
او ادامه می دهد:« همانطور که می دانید دو شرکت بزرگ خودروسازی در بورس نیز حضور دارند و اطلاعات و آمار سهام و سود و ضرر سالیانه این خودروسازان منتشر شده و  این دو خودروساز هر کدام حدود 7 الی 8 هزار میلیارد تومان نیز ضرر کرده اند.»
 
 
نعمت بخش می افزاید:« سال گذشته به آقای جهانگیری نامه نوشتیم و عنوان کردیم که به دستور دولت مجبور شده ایم خودروها را به قیمت قبلی به فروش برسانیم دچار زیان شده ایم و در خواست کردیم طبق ماده 101 برنامه پنجم توسعه به کمک زیان بدهند که انجام نشد. ماده 90 اصل 44 نیز هم عنوان می کند که اگر دولت به هر دلیل قیمت را کمتر اعلام کند باید به بنگاه های تولیدی ضرر و زیان بدهند که این را هم نپرداخت نکردند.»
 
او اضافه می کند: «در چنین شرایطی سران ستاد قوا عنوان کردند که به خودروسازان وام بدهید. مقرر شد 11 هزار میلیارد تومان ارز ریالی به ما وام دهند که 4 هزار میلیارد آن را در اواخر اسفند پرداخت کردند و مابقی آن نیز هنوز پرداخت نشده است. بنابراین خودروسازی ها از کمبود شدید نقدینگی رنج می برند. همان قد هم که دچار زیان شده ایم  و حتی شاید بیشتر به قطعه سازان بدهکار هستیم. قطعه سازان هم که توان مالی بالایی ندارند نمی توانند به اندازه کافی قطعه تولید کنند.»
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

صاحب نظر
2

پیشنهاد میشود دولت وجوه مورد نظر اختلاس گران عزیز را مستقیما به حساب آنان واریز کند ، رسوایی آن کمتر است !
19:39  1398/05/17
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسام ایرانی : اشگال ترین خودرو دنا هستش( قیافه ارنولد کارایی مورچه )
حمید اس فایو : ثبت نام 22 مهر شیراز امروز شاسی شد.
تارا v1 دنده ای5 : سلام دوستان عزیز تارا تحویل ۲۴ دی امروز تحویل گرفتم چند نکته نظرمو جلب کرد اولین نکته جاداری ماشین بود من که قبلا پژو۴۰۵ داشتم چه در داخل چه صندوق عقب جادار تره دومین نکته بی صدایی ماشین بود در زمان حرکت هیچ صدایی چه از بیرون چه از داخل نمیاد کمکها به نسبت چیزی که انتظار داشتم نرم تره موتور نرم کار میکنه فرمون که نگم برات برقیه تا حالا فرمون به این نرمی ندیدم حتی تو ماشینای خارجی کیفیت ساختم خوبه کاش رو دریها پلاستیک نرم کار میکرد یکم ضعیفه در کل همه چیش بهتر از انتظارمه فقط نکته ای که حالمو گرفت چراغ عقب سمت چپه که یکم توش آب میره که امیدوارم گارانتی درست کنه
ساینا هفته چهارم بهمن : بنده در تاریخ 6 اردیبهشت برام تکمیل وجه اومد
علی : دوستان واسه همه اون زیر زده اطلاعات خودروساز ،واسه افرادی که در مرحله فاکتور شدن و کسایی که تکمیل وجه کردهم اینو زده ،نگران نباشید،با این شدتی که سایر خودروسازان دارن ماشین خارجی ثبت نام میکنن شما مطمین باشید پیامک تکمیل وجه سایپا به زودی خواهد اومد،سایپا اصلن دوست ندارع مشتری خودشو به این راحتی به بقیه بده ،صبر کنید آخر داستان خوبه انشالله
s5 - مهر27 : سلام دوستان توجه داشته باشند که ثبت نام شهریور بودن اهمیتی نداردو لطفا زمان تکمیل وجه را بفرمایید . به نظر میرسه الان بیستم مهر به بعد را دارن s5 فاکتور میکنند. البته من هم هنوز فاکتور نشدم و 27 مهر ثبت نام اقساطی و واریز وجه کردم.
ممدی : کدوم شهر هستین؟
شاهین اتوماتیک 90 روزه : شما فروش فوق العاده سه ماهه دی 402 بودین؟
ابوالفضل : برای همه این قسمت اضافه شده مشکلی نیست منتظر پیامک باشید
امیر : برای منم همینو زده اطلاعات بازگشتی عرضه کننده خودرو زیرش زده هیچ اطلاعاتی از سوی عرضه کننده خودرو ارسال نشده است معلوم نیست دارن چه .... میخورن واقعا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تک : از زمان فاکتور ماشین
207تحویل 30دی : تا 5 دی مهلت داشت
تیگو : بله قرارداد منم 23 بهمن بوده مدارک رسیده خبری از خودرو نیس صدای مشتری هم میگه هیچ مجوزی صادر نشده
رانا 30 بهمن تکمیلی 13 دی : تحویل بهمن که به تیر نمیرسه
دمپایی 151 : شاید ساخاروف دیر دادین🤔
عباس نوروزی کوییک جی ایکس ال 18 اسفند ماه : پذیرش 18 اسفند هستم هنوز فاکتور نشدم
سورن دوگانه 100 تکمیل وجه 2 دی : الان زنگ زدم تبریز،گفت تولید داریم،ولی روزانه فقط 50 تا مخزن 100 لیتری میرسه دستمون و روند تولید کنده،منتظر بمونین
رضا : منم 22 فاکتور ولی هنوز پلاک نشده
اسفند : بگو دستاشونشون بده
Reza : مبارک به خوشی ممنون از اطلاع رسانی دقیق شما