بازگشت رونق به صنعت قطعه با واردات بدون انتقال ارز / مقاومت بانک مرکزی برای اجرای یک مصوبه به بهانه آشفتگی بازار ارز

 

بازگشت رونق به صنعت قطعه با واردات بدون انتقال ارز / مقاومت بانک مرکزی برای اجرای یک مصوبه به بهانه آشفتگی بازار ارز

 
در نشست مشترک قطعه سازان و وزیر صنعت که با هدف تشریح مشکلات این صنعت برگزار شده بود، بدون انتقال ارز همچنان به عنوان نخستین گزینه برای رفع مشکلات صنعت قطعه عنوان و بر اجرایی شدن آن تاکید می شود.
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی نیاز ارزی کشور را سالیانه 50 میلیارد دلار اعلام و تاکید می کند که نیاز ارزی قطعه سازان بابت واردات قطعه و تأمین لوازم یدکی بازار و خدمات پس از فروش حداکثر سالیانه ۶ میلیارد دلار است که از این میزان تنها یک میلیارد دلار آن نیاز به گزینه بدون انتقال ارز دارد که به معنای کمتر از ۲ درصد نیاز ارزی کشور است.
 
وی می افزاید: بانک مرکزی با گزینه بدون انتقال ارز مخالف است، زیرا آن را موجب آشفتگی بازار ارز می‌داند در حالی که از نظر این انجمن سهم ۲ درصدی مشکل حادی در بازار ایجاد نمی‌کند؛ در این زمینه نیز وزیر صنعت برای رفع مشکل قول مساعد داده است.
 
فروردین ماه سال گذشته بود که همزمان با ابلاغ سیاست‌ تک‌نرخی شدن ارز  و تعیین دلار 4200 تومانی، مقرر شد واردات تنها در قالب ثبت‌سفارش بانکی انجام و واردات بدون انتقال ارز از سوی سیاست‌گذار ممنوع اعلام شود. اما پس از آن ترخیص کالا از گمرکات از روند طبیعی خود خارج و منجر به رسوب کالاهای مختلف به‌ویژه مواد مورد نیاز خطوط تولید در گمرکات شد.
 
در سال جاری با آرام تر شدن اوضاع و تغییر سیاست های ارزی و تعدیل اندکی از آن ها صدور مجوز ثبت‌سفارش و واردات کالاها و مواد مورد نیاز خطوط تولید برای تمامی بازرگانان از طریق شیوه بدون انتقال ارز آزاد شد که تصور گشایش جدیدی در جهت روان‌سازی ورود کالا به کشور بود.
 
گمرک ایران در دستورالعمل خود اعلام کرده بود که مطابق تصویب نامه هیات وزیران در ۲۵ بهمن سال ۹۷، امکان ثبت‌سفارش و واردات مواد اولیه، قطعات و ملزومات ضروری خطوط تولید به‌صورت بدون انتقال ارز و تا سقف ۳۰۰ میلیون دلار در سامانه جامع تجارت فراهم شده و استفاده از این روش برای هر بازرگان، تنها یک بار و برای یک پرونده امکان‌پذیر خواهد بود. بر این اساس استفاده از این بند تا پایان سال ۱۳۹۸ و تنها برای تعرفه‌های مجاز امکان‌پذیر است.
 
در حالی از این مصوبه به عنوان راهکاری برای تسهیل واردات قطعات یاد شد که چندی پیش امید رضایی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که تصویب‌نامه هیات وزیران مبنی بر امکان ثبت سفارش و واردات مواد اولیه، قطعات و ملزومات ضروری خطوط تولید به صورت بدون انتقال ارز کمک چندانی به تولید نخواهد کرد، می گوید: اجرایی شدن این مصوبه چندان به روزهای روشن و رونق تولید منجر نمی شود و هرچند راهگشا است اما در عمل مشکل خاصی را حل نمی کند چرا که برای آن سقف تعیین شده است.
 
وی می افزاید: تعیین سقف برای انجام این امر از تاثیرگذاری مثبت این مصوبه می کاهد چرا که 300 میلیون دلار ارزش جهانی مشخصی دارد و توان تامین همه قطعات با این میزان وجود ندارد بنابراین لازم است ضمن افزایش حجم، نسبت به رفع محدودیت ها اقدام شود.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امید : شما ماشین خریدی سوار شی یا دلالی کنی ؟! ملت ما خودشون پالونشون کجه بعد تعجب می کنن چرا مقام مسئول درست کار نمی کنه .
امید : نه همپن نارنجی باشه تحویل میدن
حسین j7 : خدا لعنت کنه به این کرمان خودرو اخرشم ماشینو تحویل نمیده
عجب : ولی حقمون همینه به خدا پولمون خوردن از اون ور میرن قرارداد تاکسی برقی میبندن تهران ولی نه ماشین های نقد و قسطی خودش شاسی نمیکنه با هم متحد نیستیم فقط میایم اینجا نگاه میکنیم و دروغ های نمایندگان کرمان موتور میخونیم اینجا که الکی میگن امروز تحویل گرفتیم فلان تا متحد نشیم کاری نمیکنن واسه ما
تارا v1 پلاس : در پاسخ به عادل خان دوست عزیز آیا این پروسه هر روز هر روز انجام میشه آخه یک دفعه . دو دفعه نه هر روز احتمالا مورد دیگه ای هست این اتفاق واسه منم زیاد می افته
مهدی : ثبت نامی های ۲۱ اسفند هنوز فاکتور نشده چی برسه به فروردین
سارا : سلام دوستان تارا دستی سفید بخشنامه ۴۶۱۵تحویل ۴بهمن امروز بلاخره فاکتور شد ب نظرتون چند روز زمان میبره تحویل بدهند
تارا : واسه من که فروش فوری هست و هنوز موعد تحویل نشده. ولی هر روز بروز میشه...
T8 : مرحله ارسال پلاک و مدارک باید سبز بشه تا تحویل بدن ؟
خداپرست : سلام ودرود برشما بنده خودروی چیرمن دارم که کروز کنترلش خراب شده خواستم بدونم آیا دیگرسیستم های کروز کنترل به هرماشینی میخوره وقابل نصب هست خودروی چیرمن سیتم کروزش روی دستک برف پاکن هست حال چه کروزی نصب میشود یا فقط باید کروز خود چیرمن نصب شود ممنون از شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تکمیل 11 دی سورن جدید : دقیق 30 روز
کوئیک اتومات : کوئیک اتومات بودی یا دنده؟
ساینا اسفند : کسی میدونه دعوتنامه دوگانه اسفند کی میاد ؟
بقال سر کوچه : داداش من نفروش الان زمان فروش نیست زمان خرید است
اقتصاد دان : چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است افزایش قیمت خودروها قطعی و صدرصد است فروش خودرو = ضرر و زیان و باخت شدید و از دست دادن سرمایه
ناهید : من امروز تکمیل وجه کردم دوگانه بهمن بنظرتون کی فاکتور میشم
توصیه کارشناسی : افزایش شدید قیمتها در پیش است
207 : والا مام 16 هستیم هنوز فاکتور نشدیم
علی : دورغ صد درصد