تداوم گسترش لوازم یدکی تقلبی و بی‌کیفیت در بازار/ لزوم نظارت جدی دستگاه های نظارتی به بازار لوازم یدکی

 

تداوم گسترش لوازم یدکی تقلبی و بی‌کیفیت در بازار/ لزوم نظارت جدی دستگاه های نظارتی به بازار لوازم یدکی

 
چندی است که تعمیرکاران و رانندگان از گسترش لوازم یدکی تقلبی و بی‌کیفیت در بازار گلایه دارند و از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد به تنگ آمده اند. از سویی قیمت ها هم در بازار لوازم یدکی افزایش پیدا کرده و به نظر می رسد بازار لوازم یدکی کاملا رها شده است.
 
بسیاری از رانندگان چندین ماه است که با مشکل قطعات تقلبی و بی کیفیت  اما گران دست و پنجه نرم می کنند و هربار که به تعمیرکاران مراجعه می کنند ، تعمیرکاران آن ها را پی قطعات با کیفیت شرکت های خودروساز می فرستند، علت آن هم گسترش لوازم تقلبی و دست‌دوم در بازار عنوان می شود که به‌عنوان فابریک فروخته می‌شود.
 
 به نظر می‌رسد تحریم و مشکلات دیگر صنعت خودرو به بازار لوازم یدکی نیز کشیده شده و تحریم و رشد قیمت ارز باعث شده قطعات باکیفیت با قیمت‌های سابق فاصله زیادی بگیرند و از این رو، بسیاری از عرضه‌کنندگان این محصولات برای از دست ندادن مشتری و بازار خود، به سمت نمونه‌های درجه دوم رفته‌اند تا بتوانند از طریق ارائه یک ثبات نسبی قیمت، مشتریان خود را در این بازار ملتهب حفظ کنند.
 
چندی پیش علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران در رابطه با این مسئله در گفت و گو با خبرنگار خودروکار  عنوان  کرد:«در حال حاضر قطعات باکیفیت در بازار به‌ندرت پیدا می‌شود و از آنجایی که یک مکانیک متعهد باید نسبت به کیفیت و کارکرد قطعات اطمینان داشته باشد، تعویض قطعات را منوط به کیفیت آن می‌کند، چرا که در غیر این صورت با بروز هر مشکلی، اولین اقدام صاحب خودرو، شکایت از آن تعمیرکار و تقاضای خسارت از اوست.»
 
 او  اضافه کرد: «اکنون قطعات بی کیفیت در بازار باعث بالا رفتن تعداد تعمیرات شده است و  عمر تعمیرات عمر کوتاهی شده است. از سویی بسیاری از قطعاتی که در بازار وجود دارند قطعات بازسازی شده هستند و  رانندگان، تعمیرکاران و حتی فروشندگان و واردکننده‌های لوازم یدکی، دانش لازم را برای تشخیص قطعات باکیفیت و بی‌کیفیت ندارند؛
 
موضوعی که می‌تواند یکی از عوامل ورود این‌گونه قطعات به کشور باشد. این نبود دانش به همراه قیمت های کاذب و به‌تبع سود بیشتر، واردکنندگان را برای ورود به بازار قطعات خودرو به این سمت می کشاند.»
 
 او ادامه داد: «متاسفانه کیفیت قطعات تولیدی و حتی وارداتی اصلا مناسب نیست  و در مرحله بعدی با مشکل گارانتی دارند. یعنی متولی وجود ندارد که اگر قطعه تولیدی یا وارداتی مشکل داشت باشد به آن رسیدگی شود.
 
برخی تولیدکنندگان قطعات داخلی و واردکنندگان قطعات تنها دنبال سود بالا هستند و رضایت مردم برای آنها اهمیتی ندارد. ما نمی‌گوییم تولید داخل بی‌کیفیت است، اما نظارتی بر آنها وجود ندارد. دور اول تولید، جنس با کیفیت می‌سازند، ولی سطح کیفی آن در دورهای بعدی کاملاً متفاوت می‌شود.»
 
نیک آیین  در ادامه ادامه تصریح کرد: در گذشته پیش از اینکه خودرویی وارد شود، قطعات آن وارد می‌شد. در حال حاضر بهترین قطعات، آلمانی هستند و با اینکه چین هم قطعات درجه اول دارد، اما این واردکننده‌های ما هستند که اجناس بی‌کیفیت و ارزان خریداری می‌کنند. قبلاً بولبرینگ‌هایی وجود داشت که ۱۰ سال کار می‌کرد، اما الان نوع چینی آن وارد شده که در روزهای اول کار صدایش درمی‌آید.»
 
سیدمهدی کاظمی عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران  نیز در این باره گفت: «شاید فروشندگانی در تهران یا شهرستان‌ها که اقلام و قطعات یدکی طیف وسیعی از خودروها را می فروشند،
 
در برخی قطعات کسری داشته باشند، اما می توان گفت همه انواع قطعات و لوازم یدکی خودروها در مرکز کاری این صنف در محله های یاد شده هرچند با قیمت هایی بالاتر، یافت می شود. اما بازار قطعات استوک نیز گسترش یافته است»
 
کاظمی در خصوص خودروهای چینی، افزود:‌« اگر گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری بیشتری داشته باشند، اعضای این اتحادیه قادر به تامین همه انواع قطعات این خودروها هستند.»
 
او  تاکید کرد:‌ «در این خودروها، اگر قطعه ای تولید داخلی دارد باید به اندازه کافی تولید شود و در غیر این صورت باید اجازه واردات بیابد.»
 
اما محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  نیز درباره گرانی لوازم یدکی و قطعات بی کیفیت موجود در بازاربه خبرنگار می گوید: بازار کاملا به حال خود رها شده و ستاد تنظیم بازار هیچ عکس العملی نسبت به گرانی کالاها نداشته و می‌توان ادعا کرد وجود خارجی ندارد.
 
او اضافه می کند: باید با اقدامات سنجیده و حساب شده بازار را مدیریت کرد و از سوءاستفاده دلالان جلوگیری کرد به طور مثال باید با فروشنده‌ای که کالای ارزان قیمت خریداری کرده اما در شرایط کنونی  لوازم یدکی را با قیمت‌های گزاف به بازار عرضه می‌کند، برخورد شود.
 
منصوری می افزاید: افزایش قیمت لوازم یدکی باید متناسب با ارزبری آن و شرایط جامعه باشد در غیر این صورت دستگاه‌های مسئول با متخلفان و گران‌فروشان برخورد شود.
 
همانطور که قبلا هم در گزارش های پیشین  نیز اشاره کردیم در حال حاضر باید واحدهای نظارتی به بازار قطعات خودرو ورود پیدا کنند و ساماندهی لازم بازار را در برنامه های خود بگنجانند در غیر این صورت وضعیت بازار بلاتکلیف‌تر از روزهای گذشته خواهد شد و در این میان با جان و مال مردم نیز بازی خواهد شد.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , لوازم یدکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
چانگان ۵۵ : انشالا شما هم هرچه زودتر پیامک براتون میاد
سعید : ببخشید شما که خودروها را دیدین ، نیوفیس بودن یا مثل مدل 2023؟
اسفند ساینا دوگانه : گفتن خرداد دعوتنامه میاد پس چیشد لعنت به جدوآباد شرکت سابپا دزد
S5newface : دوستانی که مثل من ثبت نام مهر ماه بودن و تاالان تحویل نگرفتن اگر موافق هستید تاریخ ۲ تیر همگی بریم جنت آباد پیگیری کنیم زیاد باشیم بهتر نتیجه میگیریم .
حمزه : سلام برای کسی شاسی شد اردبهشت
علیرضا : سلام بعدازاینکه ۹۶۴۴۰راگرفتین بعدبه اپراتوروصل بشین
علیرضا changan : دوستانی که تکمیل وجه کردن تو چند هفته اینده ماشینشونو تحویل میگیرند چون کلی چانگان ۳۵و۵۵ بیشترش ۵۵ امده گمرک خوش به حالتون تمامن سفید ومشکی و خاکستری بودن دیدم حالم گرفته شد ...... ما که هنوز تو دریافت پیامکیم
اطلس403- مشکی سفید : زنگ بزن ببین چقدر قیمت میدن..نمایشگاه دار یعنی کلاهبردار...ساینا رو زده بود 320...زنگ زدم میگه 100 تومنش وام میدیم 23 درصد.... که نزدیک 150 تومن درمیاد و در مجموع 470 تومن میشد. هیچوقت به نمایشگاهی نه ماشین بفروش نه ماشین بخر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل زمستان : بنده پیش فروش بودم اسفند تبدیل زدم به تارا خواهشا جواب بدی
بهروز : مبارکتون باشه ، منم واریزیه 9 بهمنم هنوز فاکتور نشدم
پارس تابسان 1403 : باز برای زمستان تبدیل امده تارا 90 روزه رانا 90 روز 207 تحویل دی بهمن 😑 تابستان چیشد اقا💨
پیش فروش شهریور : منم پیش فروش شهریورم سوال من هم هست از کی باید پول داد و ما شهریور ها همو پیدا کنیم
سورن موتور جدید تکمیل وجه 9 بهمن : پیش فروش نبودما
تبدیل پژو پارس به سورن پلاس باز تبدیل به تیوفایو : پژو پارس تیوفایو امروز پلاک شد پنجشنبه هم فاکتور
حسینی : با سلام و احترام بخشنامه 4551 سورن ای اف 7 تک ، تکمیل وجه 20 دی ، فاکتور 7 خرداد، پلاک 10 خرداد و تحویل از نمایندگی 20 خرداد. با تشکر از همه دوستانی که بسیار از اطلاعاتشون بهره بردیم برای همه هموطنان عزیز آرزوی صحت و سلامتی دارم. چون همون در نمایندگی ماشین رو به تارا تبدیل کردم از همه دوستان خداحافظ میکنم. خوش باشید
اریزو شش پرو : والا ما اذرماه ثبت نام کردیم مدل 1402،ولی هنوز تحویل نگرفتیم،شما چطور تحویل گرفتین؟
زهره 55 : بنظرم همچنان مسخره ایم
محمد ذاکر : داداش شما زمانیکه تبدیل به تارا زدی خب دیگه بعدش دعوت نامه ای نمیادهون پیام تبدیل خودش یک نوع دعوت نامه بحساب میادهمون موقع ک تبدیل زدی می‌رفتی قسمت پرداخت واریزقرعه کش پولشوواریزمیکردی