تداوم گسترش لوازم یدکی تقلبی و بی‌کیفیت در بازار/ لزوم نظارت جدی دستگاه های نظارتی به بازار لوازم یدکی

 

تداوم گسترش لوازم یدکی تقلبی و بی‌کیفیت در بازار/ لزوم نظارت جدی دستگاه های نظارتی به بازار لوازم یدکی

 
چندی است که تعمیرکاران و رانندگان از گسترش لوازم یدکی تقلبی و بی‌کیفیت در بازار گلایه دارند و از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد به تنگ آمده اند. از سویی قیمت ها هم در بازار لوازم یدکی افزایش پیدا کرده و به نظر می رسد بازار لوازم یدکی کاملا رها شده است.
 
بسیاری از رانندگان چندین ماه است که با مشکل قطعات تقلبی و بی کیفیت  اما گران دست و پنجه نرم می کنند و هربار که به تعمیرکاران مراجعه می کنند ، تعمیرکاران آن ها را پی قطعات با کیفیت شرکت های خودروساز می فرستند، علت آن هم گسترش لوازم تقلبی و دست‌دوم در بازار عنوان می شود که به‌عنوان فابریک فروخته می‌شود.
 
 به نظر می‌رسد تحریم و مشکلات دیگر صنعت خودرو به بازار لوازم یدکی نیز کشیده شده و تحریم و رشد قیمت ارز باعث شده قطعات باکیفیت با قیمت‌های سابق فاصله زیادی بگیرند و از این رو، بسیاری از عرضه‌کنندگان این محصولات برای از دست ندادن مشتری و بازار خود، به سمت نمونه‌های درجه دوم رفته‌اند تا بتوانند از طریق ارائه یک ثبات نسبی قیمت، مشتریان خود را در این بازار ملتهب حفظ کنند.
 
چندی پیش علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران در رابطه با این مسئله در گفت و گو با خبرنگار خودروکار  عنوان  کرد:«در حال حاضر قطعات باکیفیت در بازار به‌ندرت پیدا می‌شود و از آنجایی که یک مکانیک متعهد باید نسبت به کیفیت و کارکرد قطعات اطمینان داشته باشد، تعویض قطعات را منوط به کیفیت آن می‌کند، چرا که در غیر این صورت با بروز هر مشکلی، اولین اقدام صاحب خودرو، شکایت از آن تعمیرکار و تقاضای خسارت از اوست.»
 
 او  اضافه کرد: «اکنون قطعات بی کیفیت در بازار باعث بالا رفتن تعداد تعمیرات شده است و  عمر تعمیرات عمر کوتاهی شده است. از سویی بسیاری از قطعاتی که در بازار وجود دارند قطعات بازسازی شده هستند و  رانندگان، تعمیرکاران و حتی فروشندگان و واردکننده‌های لوازم یدکی، دانش لازم را برای تشخیص قطعات باکیفیت و بی‌کیفیت ندارند؛
 
موضوعی که می‌تواند یکی از عوامل ورود این‌گونه قطعات به کشور باشد. این نبود دانش به همراه قیمت های کاذب و به‌تبع سود بیشتر، واردکنندگان را برای ورود به بازار قطعات خودرو به این سمت می کشاند.»
 
 او ادامه داد: «متاسفانه کیفیت قطعات تولیدی و حتی وارداتی اصلا مناسب نیست  و در مرحله بعدی با مشکل گارانتی دارند. یعنی متولی وجود ندارد که اگر قطعه تولیدی یا وارداتی مشکل داشت باشد به آن رسیدگی شود.
 
برخی تولیدکنندگان قطعات داخلی و واردکنندگان قطعات تنها دنبال سود بالا هستند و رضایت مردم برای آنها اهمیتی ندارد. ما نمی‌گوییم تولید داخل بی‌کیفیت است، اما نظارتی بر آنها وجود ندارد. دور اول تولید، جنس با کیفیت می‌سازند، ولی سطح کیفی آن در دورهای بعدی کاملاً متفاوت می‌شود.»
 
نیک آیین  در ادامه ادامه تصریح کرد: در گذشته پیش از اینکه خودرویی وارد شود، قطعات آن وارد می‌شد. در حال حاضر بهترین قطعات، آلمانی هستند و با اینکه چین هم قطعات درجه اول دارد، اما این واردکننده‌های ما هستند که اجناس بی‌کیفیت و ارزان خریداری می‌کنند. قبلاً بولبرینگ‌هایی وجود داشت که ۱۰ سال کار می‌کرد، اما الان نوع چینی آن وارد شده که در روزهای اول کار صدایش درمی‌آید.»
 
سیدمهدی کاظمی عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران  نیز در این باره گفت: «شاید فروشندگانی در تهران یا شهرستان‌ها که اقلام و قطعات یدکی طیف وسیعی از خودروها را می فروشند،
 
در برخی قطعات کسری داشته باشند، اما می توان گفت همه انواع قطعات و لوازم یدکی خودروها در مرکز کاری این صنف در محله های یاد شده هرچند با قیمت هایی بالاتر، یافت می شود. اما بازار قطعات استوک نیز گسترش یافته است»
 
کاظمی در خصوص خودروهای چینی، افزود:‌« اگر گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری بیشتری داشته باشند، اعضای این اتحادیه قادر به تامین همه انواع قطعات این خودروها هستند.»
 
او  تاکید کرد:‌ «در این خودروها، اگر قطعه ای تولید داخلی دارد باید به اندازه کافی تولید شود و در غیر این صورت باید اجازه واردات بیابد.»
 
اما محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  نیز درباره گرانی لوازم یدکی و قطعات بی کیفیت موجود در بازاربه خبرنگار می گوید: بازار کاملا به حال خود رها شده و ستاد تنظیم بازار هیچ عکس العملی نسبت به گرانی کالاها نداشته و می‌توان ادعا کرد وجود خارجی ندارد.
 
او اضافه می کند: باید با اقدامات سنجیده و حساب شده بازار را مدیریت کرد و از سوءاستفاده دلالان جلوگیری کرد به طور مثال باید با فروشنده‌ای که کالای ارزان قیمت خریداری کرده اما در شرایط کنونی  لوازم یدکی را با قیمت‌های گزاف به بازار عرضه می‌کند، برخورد شود.
 
منصوری می افزاید: افزایش قیمت لوازم یدکی باید متناسب با ارزبری آن و شرایط جامعه باشد در غیر این صورت دستگاه‌های مسئول با متخلفان و گران‌فروشان برخورد شود.
 
همانطور که قبلا هم در گزارش های پیشین  نیز اشاره کردیم در حال حاضر باید واحدهای نظارتی به بازار قطعات خودرو ورود پیدا کنند و ساماندهی لازم بازار را در برنامه های خود بگنجانند در غیر این صورت وضعیت بازار بلاتکلیف‌تر از روزهای گذشته خواهد شد و در این میان با جان و مال مردم نیز بازی خواهد شد.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , لوازم یدکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

جمال
1

لوازم یدکی غیر اصل و با کیفیت پائین یه طرف ، طرف دیگه برخی تعمیرکارا و سرویس کارای خودرو هستن که انگار نه انگار این ماشینه و با سهل انگاری ممکنه جون مردم به خطر بیفته ، ضرر مالی هم که جای خود داره ، نمیدونن بیشتر مردم با قسط و قرض و قوله از زن و بچهشون زدن تا یه وسیله برای کارراه انداختن خانواده بگیرن ، با کمال تاسف باید بگم عده ایشون بی سواد ، بی تجربه ، سهل انگار و خرابکار هستناکردمنظورم قشر فنی و با وجدان و شرافتمند این کاروصنعت خدای ناکرده نیست ....
00:30  1398/07/08
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هلیا : سبحان جان،خیلی ممنون،بسه.دیگه راهنمایی نکن،حوصله نداریم،تو هم تازه گرم شدی! ول کن نیستی.
مانی : این استدلال ها و محاسبات را از کجا درآوردی!؟ همش اشتباه یا بدون سند و مدرک بود.اینها را هم داداش همکارت گفته !؟
سروش : از کجا به این عدد رسیدی. اولا توی قرارداد ننوشته 30 روز کاری و فقط گفته 30 روز و در خصوص جریمه دیرکرد حدود درصد 28% میشه که عددش تقریبا دو برابر این عددی هستش که شما کفتی حدود 650 هزار میشه برای هر روز . فقط احتمالا هزینه های سال 1404 که نسبت به پارسال افزایش داشته ازش کم می کنن که حدود کمتر از 10 میلیون باید باشه
شاهین اردیبهشت : همه جا همینطوره ،داداش رفیق منهم در شرکت BMW آلمان شاغله،اونجا هم بخاطر تحریم از طرف دولت ایران ،تولیدشون پایین اومده،همه بیکارند.....اصلن یه وضعی ها...
شاهین پلاس : به داداش رفیقت سلام برسون،بگو :داداش رفیق.... با مرام ،،آخه شاهین Gو cvt رو هم نمیدید.کامنت های اونها رو هم در گروهشون ببین.اونها هم ذله شدن و هر هفته جلوی سایپا معترض هستند....داداش رفیق شیطون بلا،بد بد....دیگه دوستت ندارم.
وحید : ایرانخودرو و سایپا( بخصوص سایپا) دو شرکت کاملا ورشکسته هستند،دولت هم به همین دلیل با گران کردن متوالی قیمت این دو کارخانه کنار میآید،حتی اگر بجای 15 درصد فعلی، پنجاه درصد هم گران بکنند،چاله چوله ها و بدهی های سنگین آنها پر نمیشود،هر روز فعالیت آنها میلیاردها تومان ضرر است.کرمان خودرو و بهمن خودرو ،راهش را پیدا کردند،بجای تولید ،قطعاتCKDمیآورند و اینجا فقط مونتاژ میکنند( انصافا بعضی خودروهایشان هم باکیفیت است)،سود معقولی هم میبرند.ایرانخودرو و سایپا هم بجای تولید خودروهای بی کیفیت و گران،باید( در صورت امکان) فقط لیسانس خودروهای ارزان کره و مالزی و ترکیه، را بگیرند و فقط مونتاژ کنند،شاید نجات پیدا کنند.
سبحان : لازم به ذکر هستن اینم بگم از روز تکمیل وجه سی روز کاری حساب کنین از اون ببعدش هرروز کاری 384 هزار تومن سود تاخیر میدن شانسمونم همه این ماها یا پنج شنبه جمعس یا تعطیل رسمی یعنی سود تاخیر خیلی زیادیم بهمون تعطلق نمیگیره یک هفتم ک بخاطر جنگ تعطیل بودن به اونم سود تاخیر تعلق نمیگیره
سبحان : دیروز به چند نفرشون زنگ زدم تو دیوار همشون تکمیل وجه ۲۰ تا ۲۲ اسفد بودن ک تحویل گرفتن از ۲۲ تا ۲۶ اشفند فعلا خبری نیست داداش همکارمم تو سایپا خط شاهین کار میکنه میگه داریم تولید میکنیم ولی فعلا موتور تیوفایو زیاد نصب نمیکنن دارن cvvt نصب میکنن احتمالا میخوان اول قراردادی قدیمیو بدن بعد برسن به ما ک تیوفایو هستیم وقراردادمون جدیدتره
شاهین پلاس : ۴ روز هم تعطیلی در پیش است،تا دوشنبه هم یک بهانه دیگر جور میشود.
X5 محمد : سلام چجوری متوجه فاکتور شدی برای فاکتور شدن خودرو پیامک اومد یا تو سایت نگاه کردی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهندس : یک نکته دیگه بگم که از تاریخ تحویل روی کاغذ تا تحویل واقعی نمایندگی دقیقا یکماه شد، یعنی یکماه تاخیر اما اینا دو هفته بعدش فاکتور میکنن که سود ندهند دیگه. دو هفته هم بعدش طول میکشه تحویل بدهند. میشه یکماه. اینو در جریان باشید خلاصه
ساینا فوری : آفرین لطفا همگی همکاری و شرکت کنید تا نتیجه عالی بگیرید چون هر چه دست رو دست گذاشته بشه از فاکتور خبری نیست.
مهرداد کرج. فوق العاده : وعده دیدار ما دوشنبه کیلومتر 11، من تو بورس کل زندگی مو باختم بخدا به ت خط رسیدم
14خرداد : سلام دوستان من تحویل14خرداد مادران رنگ سفید بودم.26 فاکتور شدم.10تیر تحویل گرفتم. الان رفتم کاستومر زده طرح تبدیل خودروی رانا!!!! انگار هرچی قرارداد رانا دارن خودکار براش تبدیل میزنن!!!
خانم : فکر میکردم فقط من اینطوریم خیلی خوشحال شدم دیدم مثل من بازم هستن.
ساینا فوری : با این وضعیتی که شرکت بی عدالت داره فقط پیگیری جواب میده(تجمع و دفاع کردن از حق و حقوق) وگرنه به این زودی ها خبری از فاکتور نیست شیخ زاده و افرادش میخوره و می خوابه
7 اسفند پیش فروش : برا منم فاکتور نشده
وحید، فوق العاده : فال بد نیست ولی نظر شخصی اینه که سایپا حالا حالاها فوق العاده ها رو فاکتور نمیکنه. از اونجایی که طبیعی هست توی این نابسامانی ها شرایط مالی شرکت جالب نباشه، فوق العاده ها رو گذاشته تو آب نمک و میخواد قمار کنه، چون میدونه شرایط ایران ویران ما هر لحظه بوی جنگ میده، احتمالش هست بخش قابل توجهی از سود تاخیر فوق العاده ها رو با بند فورس ماژور جنگ و اعتصابات، بدزده و بکشه بالا. هم خودرو رو بنا به میل خودش دیر تحویل بده و هم با این کلک غیر اخلاقی، زیر بار سود تاخیر نره...
شیرار : دوستان یکم صبور باشید ایرانخودرو با یکی دوماه تاخیر طبیعی به نظر میاد تبدیل نکنید این همه پولتون خوابیده تو حساب ایرانخودرو حالا باز میان با قیمت روز دوباره بهتون خودرو میفروشن تبدیل نکنید
حمیدرضا : سلام دوست عزیز بهای کارخانه در دعوتنامه 473 م تومان هست اون مبلغ رو کم کردن شما الان 236 پرداخت میکنید بعلاوه 206 م تومان که موقع ثبت نام ریختین