تداوم گسترش لوازم یدکی تقلبی و بی‌کیفیت در بازار/ لزوم نظارت جدی دستگاه های نظارتی به بازار لوازم یدکی

 

تداوم گسترش لوازم یدکی تقلبی و بی‌کیفیت در بازار/ لزوم نظارت جدی دستگاه های نظارتی به بازار لوازم یدکی

 
چندی است که تعمیرکاران و رانندگان از گسترش لوازم یدکی تقلبی و بی‌کیفیت در بازار گلایه دارند و از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد به تنگ آمده اند. از سویی قیمت ها هم در بازار لوازم یدکی افزایش پیدا کرده و به نظر می رسد بازار لوازم یدکی کاملا رها شده است.
 
بسیاری از رانندگان چندین ماه است که با مشکل قطعات تقلبی و بی کیفیت  اما گران دست و پنجه نرم می کنند و هربار که به تعمیرکاران مراجعه می کنند ، تعمیرکاران آن ها را پی قطعات با کیفیت شرکت های خودروساز می فرستند، علت آن هم گسترش لوازم تقلبی و دست‌دوم در بازار عنوان می شود که به‌عنوان فابریک فروخته می‌شود.
 
 به نظر می‌رسد تحریم و مشکلات دیگر صنعت خودرو به بازار لوازم یدکی نیز کشیده شده و تحریم و رشد قیمت ارز باعث شده قطعات باکیفیت با قیمت‌های سابق فاصله زیادی بگیرند و از این رو، بسیاری از عرضه‌کنندگان این محصولات برای از دست ندادن مشتری و بازار خود، به سمت نمونه‌های درجه دوم رفته‌اند تا بتوانند از طریق ارائه یک ثبات نسبی قیمت، مشتریان خود را در این بازار ملتهب حفظ کنند.
 
چندی پیش علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران در رابطه با این مسئله در گفت و گو با خبرنگار خودروکار  عنوان  کرد:«در حال حاضر قطعات باکیفیت در بازار به‌ندرت پیدا می‌شود و از آنجایی که یک مکانیک متعهد باید نسبت به کیفیت و کارکرد قطعات اطمینان داشته باشد، تعویض قطعات را منوط به کیفیت آن می‌کند، چرا که در غیر این صورت با بروز هر مشکلی، اولین اقدام صاحب خودرو، شکایت از آن تعمیرکار و تقاضای خسارت از اوست.»
 
 او  اضافه کرد: «اکنون قطعات بی کیفیت در بازار باعث بالا رفتن تعداد تعمیرات شده است و  عمر تعمیرات عمر کوتاهی شده است. از سویی بسیاری از قطعاتی که در بازار وجود دارند قطعات بازسازی شده هستند و  رانندگان، تعمیرکاران و حتی فروشندگان و واردکننده‌های لوازم یدکی، دانش لازم را برای تشخیص قطعات باکیفیت و بی‌کیفیت ندارند؛
 
موضوعی که می‌تواند یکی از عوامل ورود این‌گونه قطعات به کشور باشد. این نبود دانش به همراه قیمت های کاذب و به‌تبع سود بیشتر، واردکنندگان را برای ورود به بازار قطعات خودرو به این سمت می کشاند.»
 
 او ادامه داد: «متاسفانه کیفیت قطعات تولیدی و حتی وارداتی اصلا مناسب نیست  و در مرحله بعدی با مشکل گارانتی دارند. یعنی متولی وجود ندارد که اگر قطعه تولیدی یا وارداتی مشکل داشت باشد به آن رسیدگی شود.
 
برخی تولیدکنندگان قطعات داخلی و واردکنندگان قطعات تنها دنبال سود بالا هستند و رضایت مردم برای آنها اهمیتی ندارد. ما نمی‌گوییم تولید داخل بی‌کیفیت است، اما نظارتی بر آنها وجود ندارد. دور اول تولید، جنس با کیفیت می‌سازند، ولی سطح کیفی آن در دورهای بعدی کاملاً متفاوت می‌شود.»
 
نیک آیین  در ادامه ادامه تصریح کرد: در گذشته پیش از اینکه خودرویی وارد شود، قطعات آن وارد می‌شد. در حال حاضر بهترین قطعات، آلمانی هستند و با اینکه چین هم قطعات درجه اول دارد، اما این واردکننده‌های ما هستند که اجناس بی‌کیفیت و ارزان خریداری می‌کنند. قبلاً بولبرینگ‌هایی وجود داشت که ۱۰ سال کار می‌کرد، اما الان نوع چینی آن وارد شده که در روزهای اول کار صدایش درمی‌آید.»
 
سیدمهدی کاظمی عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران  نیز در این باره گفت: «شاید فروشندگانی در تهران یا شهرستان‌ها که اقلام و قطعات یدکی طیف وسیعی از خودروها را می فروشند،
 
در برخی قطعات کسری داشته باشند، اما می توان گفت همه انواع قطعات و لوازم یدکی خودروها در مرکز کاری این صنف در محله های یاد شده هرچند با قیمت هایی بالاتر، یافت می شود. اما بازار قطعات استوک نیز گسترش یافته است»
 
کاظمی در خصوص خودروهای چینی، افزود:‌« اگر گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری بیشتری داشته باشند، اعضای این اتحادیه قادر به تامین همه انواع قطعات این خودروها هستند.»
 
او  تاکید کرد:‌ «در این خودروها، اگر قطعه ای تولید داخلی دارد باید به اندازه کافی تولید شود و در غیر این صورت باید اجازه واردات بیابد.»
 
اما محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  نیز درباره گرانی لوازم یدکی و قطعات بی کیفیت موجود در بازاربه خبرنگار می گوید: بازار کاملا به حال خود رها شده و ستاد تنظیم بازار هیچ عکس العملی نسبت به گرانی کالاها نداشته و می‌توان ادعا کرد وجود خارجی ندارد.
 
او اضافه می کند: باید با اقدامات سنجیده و حساب شده بازار را مدیریت کرد و از سوءاستفاده دلالان جلوگیری کرد به طور مثال باید با فروشنده‌ای که کالای ارزان قیمت خریداری کرده اما در شرایط کنونی  لوازم یدکی را با قیمت‌های گزاف به بازار عرضه می‌کند، برخورد شود.
 
منصوری می افزاید: افزایش قیمت لوازم یدکی باید متناسب با ارزبری آن و شرایط جامعه باشد در غیر این صورت دستگاه‌های مسئول با متخلفان و گران‌فروشان برخورد شود.
 
همانطور که قبلا هم در گزارش های پیشین  نیز اشاره کردیم در حال حاضر باید واحدهای نظارتی به بازار قطعات خودرو ورود پیدا کنند و ساماندهی لازم بازار را در برنامه های خود بگنجانند در غیر این صورت وضعیت بازار بلاتکلیف‌تر از روزهای گذشته خواهد شد و در این میان با جان و مال مردم نیز بازی خواهد شد.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , لوازم یدکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

جمال
1

لوازم یدکی غیر اصل و با کیفیت پائین یه طرف ، طرف دیگه برخی تعمیرکارا و سرویس کارای خودرو هستن که انگار نه انگار این ماشینه و با سهل انگاری ممکنه جون مردم به خطر بیفته ، ضرر مالی هم که جای خود داره ، نمیدونن بیشتر مردم با قسط و قرض و قوله از زن و بچهشون زدن تا یه وسیله برای کارراه انداختن خانواده بگیرن ، با کمال تاسف باید بگم عده ایشون بی سواد ، بی تجربه ، سهل انگار و خرابکار هستناکردمنظورم قشر فنی و با وجدان و شرافتمند این کاروصنعت خدای ناکرده نیست ....
00:30  1398/07/08
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
عارف : واقعا مرسی که اسباب شادی ما رو فراهم میکنی😅😅😅😅😅😂😂😂
رضا : امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چه ارتباطی به وزارت صمت و اَبَر کمپانی سایپا داره؟
محمد : یک ماهه که پول واریز کردیم خدا کنه که به موقع بدن گفتن تحویل اسفندماه
کوروش : دوست گرامی بهمین زودی نتیجه نمیده زمان بره ! سازمان حمایت از مصرف کنندگان به کارشناسی میکنه بعد تخلف محرز واقع شد میفرسته اداره تعزیرات اداره تعزیرات یک اداره زیر نظر قوه قضائیه س هیچ گونه تبعیضی هم قائل نیست رای صادره قابل اجراست .حال دوستان همگی از بازرسی کل کشور که فشار و نظارت بر تخلفات ارگانهای و شرکتهای دولتی است قطعا پیگیری و از ایرانخودرو علت تخلف رو باید در کوتاهترین زمان به سازمان ارائه کند که بازرسی ایرانخودرو را موظف و ملزم به جبران خسارت به خریداران میکند
درانتظار اطلس : سلام مبارک باشه ،سود تاخیر رو براتون حساب کردن ؟؟ چقدر شده
محتشم : درود . دوست گرامی مهران از شما سوال دارم ؟واسه تو فروش فوق العاده بودش یکماه بودش یا 90روز کلا چقدر واریز کردی کلا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساناز : برا منم نیومده شما پرداختی اولتون چند بود؟
مهسا X33 اتومات : سلام دوستان. ایکس 33 اتومات تا چه تاریخی تحویل دادند؟ آیا کسی تاریخ سیستمی شهریور ماه تحویل گرفته؟
رسول : سلام لطفاشماره پذیرش بزارید
امیر ساینا85گانه 90 روزه : من خودم 8مهر هستم هنوز فاکتور نشدم اما امروز خودم تو کانالها دیدم بچه های 24 شهریور فاکتور شدن
تیگو 7 پرمیوم .کرمانشاه : سلام تاریخ قرار داد 20 شهریور تاریخ تایید لیزینگ بانک صادرات 8 مهرماه تاریخ 28 ابان وامم واریز کردن و الان تمام مراحل انجام شده و همه مراحل وضعیت خودرو سبز هست جز تحویل خودرو حتی پلاک هم شده کارت ماشین هم تحویل پست دادن دوستان چقدر زمان میبره خودرو رو تحویل بدن ممنون میشم اطلاع بدین
محمد رصاناصرزاده : سلام در جواب سوال شما باید عرض کنم دیگر حوصله ای نمانده که از این شرکت شیاد ودزدگلایه وشکوه کنیم ومتوجه شدم که پشت این شرکت شیاد افراد رده بالای قوی هستند این شکایت ها وحرفها به جایی نمیرسد
207 tu3 : آخرین روز پرداخت کن که نیمه دوم بهمن فاکتور و مدل 404 بشه
یعقوب : سلام‌دوستان انگار همه موافق گرانی خودرو شدن چون همه به فکر فاکتور شدن و رنگ خودرو ....هستن ؟ یه عده به خاطر همه تلاش میکنن ولی یه عده ی دیگه فقط به فکر خودشان هستن واقعا که
پارسا : باسلام و احترام دیروز آماده برای صدور فاکتور برای من بروز رسانی شد به 1403/0830 تبدیل شد ، بنظرتون چقدر دیگ فاکتور مبشه؟
یعقوب : کسی نیست تو کمپینگ گرانی خودرو اعتراض به حقی به خاطر قشر ضعیف جامعه و سو‌ استفاده از ضعف مردم داشته باشه ؟