بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا

 

بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا

 
انتظار می رفت که با توافق هسته ای در بدنه صنعت خودروسازی کشور که دهه ها تحریم و آزمون خطاهای متفاوت را پشت سر گذاشته خون تازه ای به جریان افتاد و سرانجام دست ایرانیان نیز به خودروهای با کیفیت و ایمن تولید داخل کشور برسد.
 
در آن زمان خبر از سرمایه گذاری شرکت های بزرگ و مختلف جهانی به گوش می رسید تا دست خودروساز ایرانی برای تولید محصولات بروز باز شود. یکی از این شرکت ها پانچ بلژیک (تولید کننده گیربکس های CVT، دو کلاچه و هیبریدی) بود که قصد همکاری مشترک با هر دو خودروساز بزرگ وطنی را داشت.
 
 
 
در اواخر سال 95 ماحصل اولین همکاری با رونمایی از سایپا کوییک به وقوع پیوست و اولین محصول مجهز به گیربکس اتوماتیک از نوع CVT بر روی یک خودروی تولید داخل قرار گرفت. گرچه با بازگشت مجدد تحریم های اقتصادی تولید کوییک اتوماتیک متوقف شد اما فرصتی دست داد تا به بررسی کوییک اتوماتیک بپردازیم در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.
 
 
کوییک اتوماتیک ؛ اولین خودروی تولید داخل مجهز به گیربکس CVT
 
پیش از رونمایی کوییک خبرهای زیادی مبنی بر تولید پراید با گیربکس AMT (اتوماتیک با تعویض دستی) منتشر شده بود که با کنار رفتن این دست از گیربکس ها و روی کار آمدن گیربکس های CVT و فراگیر شدن آنها سایپا تصمیم گرفت تا محصول جدیدی با نام کوییک را به عنوان اولین خودروی داخلی مجهز به گیربکس اتوماتیک روانه بازار کند.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
کوییک در واقع فیس لیفتی بر روی تیبا هاچ بک است و از این جهت خودروی کاملا جدیدی به حساب نمی آید. با این وجود سایپا این هاچ بک را در رسته کراس ها قرار داده است که دلیل اصلی آن ارتفاع 40 میلی متری بیشتر و اضافه شدن زه پلاستیکی دورتا دور خودرو، باربند پایه کوتاه و چرخ های بزرگ تر آن است.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
 
طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور به ترتیب برابر است با 4005، 1678، 1492 و 2415 میلی متر و وزن آن برابر با 1105 کیلوگرم است. همچنین چرخ ها از نوع 14 اینچی به سایز 185/65 هستند.
 
معجون عجیب سایپا در بخش قوای محرکه
 
در بخش قوای محرکه نیز به جز گیربکس CVT ساخت شرکت پانچ و فرمان برقی (در مدل اتوماتیک) تغییر محسوسی به چشم نمی آید. این خودرو موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری با کد M15 یورو 4 را داراست که توانایی تولید حداکثر قدرت 87 اسب بخار در دور 5300 rpm و حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر در دور 4000 rpm را دارد.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
شتاب صفر تا صد کوییک اتوماتیک طبق ادعای سایپا معادل 13.6 ثانیه است و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز معادل 7.2 لیتر اعلام شده است. ترمزهای جلو نیز از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه ای هستند.
 
طبق اعلام سایت سایپا، کوییک دارای 3 تیپ متفاوت پایه، فول و پلاس است که تیپ فول و پلاس مربوط به مدل اتوماتیک آن می شود.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
از تجهیزات و امکانات کوییک اتوماتیک می توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کروز کنترل، پایش فشار باد TPMS، سیستم کمک ترمز ABS ،EBD و BAS، صندلی عقب با قابلیت خواباندن، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، باز کردن درب صندوق تنها با ریموت کنترل، شیشه بالا بر برقی جلو و عقب، آینه جانبی برقی، نمایشگر لمسی 7 اینچی، USB، بلوتوث، دوربین دید عقب، رهیاب ماهواره ای و...اشاره کرد.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
اسپرت ترین محصول سایپا
 
در بخش طراحی ظاهری طراحان شرکت سایپا سعی کرده اند تا جای ممکن از طرح اسپرت تری  به نسبت تیبا هاچبک استفاده کنند که نتیجه کار نیز طراحی بهتر نمای جلو و عقب را در پی داشته است با این وجود نتیجه نهایی در برخی از زوایا ناهماهنگ به نظر برسد چرا که فرم کلی سقف، ستون ها و گلگیرهای کوییک از تیبا هاچ بک به ارث رسیده است.
 
 
فرم کلی چراغ های جلو، جلو پنجره و مه شکن ها وضعیت مناسبی دارد اما چراغ روشنایی روز کوچک در بخش پایینی سپر هماهنگی کلی این بخش را بهم زده است. فاصله درز کاپوت با جلو پنجره نیز بیش از حد به نظر می رسد و در نگاه اول به نظر می رسد که درب کاپوت به طور کامل بسته نشده است.
 
در نمای عقب نیز الهام گسترده ای از کوچک ترین SUV شرکت بی ام و یعنی X1 گرفته شده است و قرار گرفتن چراغ های دو تکه عقب در کنار حجم پردازی سپر ترکیب مناسبی را نمایش می دهد. اما مهم ترین نکته کیفیت پایین قطعات و مونتاژ نهایی است که در نتیجه آن با انبوهی از اشکالات مونتاژی روبرو هستیم.
 
 
در داخل اتاق نیز وضعیت وخیم تر می شود و کیفیت کلی قطعات بشدت در ذوق بیننده خواهد زد. در واقع تقریبا در هیچ بخشی از پلاستیک نرم استفاده نشده است و تمامی اجزا از پلاستیک خشک و کیفیت پایین پوشانده است.
 
حتی اضافه کردن رنگ دوم به تریم خودرو نیز چندان کمکی به آن نکرده و شاید تنها نکته جذاب داخل اتاق، فرمان با طراحی کف تخت (D-Cut) آن باشد.
 
با قرار گیری در پشت فرمان کوییک اتوماتیک اولین نکته ای که توجه شما را به خود جلب می کند فرمان نرم و سبک آن است که از مزیت های فرمان برقی به شمار می رود. با فشردن پدال گاز و افزایش دور موتور رفته رفته حجم صدای ورودی موتور و جعبه دنده به اتاق بیشتر می شود. با توجه به ماهیت گیربکس CVT که عموما در دور موتور بالا قرار دارد حجم صدا بیشتر نیز خواهد شد. در فصل تابستان و در صورت استفاده از سیستم تهویه مطبوع وضعیت بغرنج تر نیز می شود که مشکلی رایج در محصولات شرکت سایپا است.
 
 
گیربکس CVT شرکت پانج عملکرد به نسبت خوبی را از خود نشان می دهد اما قوای محرکه قدیمی کوییک اتوماتیک که تقریبا از هیچ یک از فن آوری های روز پشتیبانی نمی کند و بازده کم آن باعث شده تا کوییک به خصوص در سرعت های بالاتر از 100 کیلومتر بر ساعت و سربالایی ها که در شهری همچون تهران به وفور دیده می شود به دردسر بیفتد.
 
از آنجا که کوییک به کنترل کشش الکترونیکی مجهز نیست تنها به قدرت ترمز خودرو باید کفایت کرد که با توجه به فرمان تیز تر آن دقت عمل بیشتری را می طلبد.
 
در دیگر بخش ها کوییک اتوماتیک وضعیت مشابه با مدل های پیش از خود دارد و حتی می توان بازی بدنه را بیشتر از مدل های پیشین توصیف کرد.
 
در پایان کوییک تقریبا چیزی جز ظاهر کمی متفاوت، جعبه دنده CVT و فرمان برقی ندارد و اکثر امکانات آن قابلیت نصب شخصی را دارند. خودروساز ایرانی علاوه بر فرصت سوزی مجدد و صرف وقت و هزینه در خلق یک محصول اتوماتیک ارزان قیمت ناموفق بوده است و حتی در زمینه مونتاژ و کیفیت نهایی کار را به جایی رسانده است که جای هیچ دفاعی را از کوییک باقی نمی گذارد. خودروهایی همچون رنو کویید و داتسون Go در صورت تولید با توجه به کنترل کیفی سازندگان آن می توانست انتخاب بسیار بهتری به نسبت کوییک باشد.
 
 
در حال حاضر و در زمان نگارش این نوشته (شهریور 98)  کوییک در تیپ فول پلاس قیمتی در حدود 95 میلیون تومان دارد و تنها انتخاب اتوماتیک زیر 100 میلیون تومان در بازار خودروی ایران به شمار می رود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کوییک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

هیچی نداره این ماشین و دارن هر روز ازش کم میکنن قطعات
21:46  1398/08/13
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممم : این مدیر کل بی پدر سایپا ،یک اطلاعیه نمیزنه که مشخص کنه کی تحویل میدهند ،فقط آن موقع که پول میخواند برای ثبت نام در دو سه روز پول مردم را می‌گیرد. حالا باید بدوی تا جونمان در آید. کجای دنیا اینطوری خودرو می‌فروشند. عذر میخوام از همه ( تا ابلح در جهان مفلس در نمیماند).
محمد : سلام کسی تونست ثبت نام کنه ؟ پنج نفر امتحان کردیم هیچکدوم موفق به ثبت نام نشدیم از ساعت 10,,تا 3 بعد از ظهر
علیرضا ترک زاده : سلام من امروزتماس گرفتم گفتن تاراوی ۴دارن نیمه دوم اسفندوفاکتورمیکنن
ساینا دوگانه اسفندی : باید از دست سایپت شکایت کرد
عمار : منم تابستان ۱۴۰۳ هستم ولی هنوز خبری نشده
محمد : سایپا برای عرضه خوب پشت سرهم پشت سرهم پیام میده برای عرضه خودروهای، اما وقتی پول مردم بیچاره گرفت دیگه جواب گو نیست . ببنید صبح تا حالا چندتا پیام آمده که عرضه خودرو تا دوروز دیگر تمدید شو ،چون میخواد پول بگیرد.
سجاد اس تری مشکی : این اس تری چرا فاکتور نمیشه خسته شدیم دیگه
عباس - تهران - اس تری سفید : سلام خدمت عزیزان واریز وجه: ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ تأیید سیستمی مدارک: ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ شاسی: ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ با شماره تماس ۰۲۱۴۴۹۸۷۰۱۸ از اداره تحویل تماس گرفتن و گفتن شنبه ساعت ۱۴ برای تحویل مراجعه کنم. انشاألله زودتر همتون به خودروهاتون برسید. حق نگهدار همتون
تاراv4 : والا اینها غیراز دروغ گفتن دیگه چیزی بلد نیستن بگن ....منم ۲۱ اسفند تحویل بوده هنوز فاکتور نشده دو روز قبل زنگ زدم گفت نیمه دوم داره فاکتور میشه
اس فایو : از وقتی شاسی میشه چند روز بعد بیمه و پلاک‌میشه کسی میدونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
طاها : واسه چه ماشینی گفت آخر خرداد به ترتیب اولین نفرات میدیم؟؟؟
میثم حسینی : 6 روز
علی ام : سلام.لیزینگ شما چه بانکی هست؟ کارت سوخت را خودمون باید درخواست بدیم؟ اول باید وام را واریز کنن بعد فاکتور میشه یا اول باید فاکتور بشه تا وام را واریز کنن؟
سود تاخىر : در مورد سود تاخیر حدود یک ماهو نیم تا دو ماه بعد از تحویل گرفتن ماشینت اس ام اس میاد میرى نمایندگیت فیش میده میبرى بانک پولو میریزى به حساب تمام
سجاد : دوستان خبری از اولویت پاییز 403 نیست ؟کی باید واریز کنیم
نجفی : دوستان سلام ببخشید این پراید وانت ها ضبط دارن یاندارن؟
ساینا 85 گانه واریز 11بهمن : سخا رو 11 بهمن تحویل دادم برادر
4723 : پیامک برات اومده؟
سورن دوگانه : سلام من تکمیل وجه 23 آذرهستم ولی هنوزم فاکتور نشدم
پرهام : سلام ما که خرداد 1402واریز داشتیم چقد دیگه باید بدیم