بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا

 

بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا

 
انتظار می رفت که با توافق هسته ای در بدنه صنعت خودروسازی کشور که دهه ها تحریم و آزمون خطاهای متفاوت را پشت سر گذاشته خون تازه ای به جریان افتاد و سرانجام دست ایرانیان نیز به خودروهای با کیفیت و ایمن تولید داخل کشور برسد.
 
در آن زمان خبر از سرمایه گذاری شرکت های بزرگ و مختلف جهانی به گوش می رسید تا دست خودروساز ایرانی برای تولید محصولات بروز باز شود. یکی از این شرکت ها پانچ بلژیک (تولید کننده گیربکس های CVT، دو کلاچه و هیبریدی) بود که قصد همکاری مشترک با هر دو خودروساز بزرگ وطنی را داشت.
 
 
 
در اواخر سال 95 ماحصل اولین همکاری با رونمایی از سایپا کوییک به وقوع پیوست و اولین محصول مجهز به گیربکس اتوماتیک از نوع CVT بر روی یک خودروی تولید داخل قرار گرفت. گرچه با بازگشت مجدد تحریم های اقتصادی تولید کوییک اتوماتیک متوقف شد اما فرصتی دست داد تا به بررسی کوییک اتوماتیک بپردازیم در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.
 
 
کوییک اتوماتیک ؛ اولین خودروی تولید داخل مجهز به گیربکس CVT
 
پیش از رونمایی کوییک خبرهای زیادی مبنی بر تولید پراید با گیربکس AMT (اتوماتیک با تعویض دستی) منتشر شده بود که با کنار رفتن این دست از گیربکس ها و روی کار آمدن گیربکس های CVT و فراگیر شدن آنها سایپا تصمیم گرفت تا محصول جدیدی با نام کوییک را به عنوان اولین خودروی داخلی مجهز به گیربکس اتوماتیک روانه بازار کند.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
کوییک در واقع فیس لیفتی بر روی تیبا هاچ بک است و از این جهت خودروی کاملا جدیدی به حساب نمی آید. با این وجود سایپا این هاچ بک را در رسته کراس ها قرار داده است که دلیل اصلی آن ارتفاع 40 میلی متری بیشتر و اضافه شدن زه پلاستیکی دورتا دور خودرو، باربند پایه کوتاه و چرخ های بزرگ تر آن است.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
 
طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور به ترتیب برابر است با 4005، 1678، 1492 و 2415 میلی متر و وزن آن برابر با 1105 کیلوگرم است. همچنین چرخ ها از نوع 14 اینچی به سایز 185/65 هستند.
 
معجون عجیب سایپا در بخش قوای محرکه
 
در بخش قوای محرکه نیز به جز گیربکس CVT ساخت شرکت پانچ و فرمان برقی (در مدل اتوماتیک) تغییر محسوسی به چشم نمی آید. این خودرو موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری با کد M15 یورو 4 را داراست که توانایی تولید حداکثر قدرت 87 اسب بخار در دور 5300 rpm و حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر در دور 4000 rpm را دارد.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
شتاب صفر تا صد کوییک اتوماتیک طبق ادعای سایپا معادل 13.6 ثانیه است و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز معادل 7.2 لیتر اعلام شده است. ترمزهای جلو نیز از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه ای هستند.
 
طبق اعلام سایت سایپا، کوییک دارای 3 تیپ متفاوت پایه، فول و پلاس است که تیپ فول و پلاس مربوط به مدل اتوماتیک آن می شود.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
از تجهیزات و امکانات کوییک اتوماتیک می توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کروز کنترل، پایش فشار باد TPMS، سیستم کمک ترمز ABS ،EBD و BAS، صندلی عقب با قابلیت خواباندن، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، باز کردن درب صندوق تنها با ریموت کنترل، شیشه بالا بر برقی جلو و عقب، آینه جانبی برقی، نمایشگر لمسی 7 اینچی، USB، بلوتوث، دوربین دید عقب، رهیاب ماهواره ای و...اشاره کرد.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
اسپرت ترین محصول سایپا
 
در بخش طراحی ظاهری طراحان شرکت سایپا سعی کرده اند تا جای ممکن از طرح اسپرت تری  به نسبت تیبا هاچبک استفاده کنند که نتیجه کار نیز طراحی بهتر نمای جلو و عقب را در پی داشته است با این وجود نتیجه نهایی در برخی از زوایا ناهماهنگ به نظر برسد چرا که فرم کلی سقف، ستون ها و گلگیرهای کوییک از تیبا هاچ بک به ارث رسیده است.
 
 
فرم کلی چراغ های جلو، جلو پنجره و مه شکن ها وضعیت مناسبی دارد اما چراغ روشنایی روز کوچک در بخش پایینی سپر هماهنگی کلی این بخش را بهم زده است. فاصله درز کاپوت با جلو پنجره نیز بیش از حد به نظر می رسد و در نگاه اول به نظر می رسد که درب کاپوت به طور کامل بسته نشده است.
 
در نمای عقب نیز الهام گسترده ای از کوچک ترین SUV شرکت بی ام و یعنی X1 گرفته شده است و قرار گرفتن چراغ های دو تکه عقب در کنار حجم پردازی سپر ترکیب مناسبی را نمایش می دهد. اما مهم ترین نکته کیفیت پایین قطعات و مونتاژ نهایی است که در نتیجه آن با انبوهی از اشکالات مونتاژی روبرو هستیم.
 
 
در داخل اتاق نیز وضعیت وخیم تر می شود و کیفیت کلی قطعات بشدت در ذوق بیننده خواهد زد. در واقع تقریبا در هیچ بخشی از پلاستیک نرم استفاده نشده است و تمامی اجزا از پلاستیک خشک و کیفیت پایین پوشانده است.
 
حتی اضافه کردن رنگ دوم به تریم خودرو نیز چندان کمکی به آن نکرده و شاید تنها نکته جذاب داخل اتاق، فرمان با طراحی کف تخت (D-Cut) آن باشد.
 
با قرار گیری در پشت فرمان کوییک اتوماتیک اولین نکته ای که توجه شما را به خود جلب می کند فرمان نرم و سبک آن است که از مزیت های فرمان برقی به شمار می رود. با فشردن پدال گاز و افزایش دور موتور رفته رفته حجم صدای ورودی موتور و جعبه دنده به اتاق بیشتر می شود. با توجه به ماهیت گیربکس CVT که عموما در دور موتور بالا قرار دارد حجم صدا بیشتر نیز خواهد شد. در فصل تابستان و در صورت استفاده از سیستم تهویه مطبوع وضعیت بغرنج تر نیز می شود که مشکلی رایج در محصولات شرکت سایپا است.
 
 
گیربکس CVT شرکت پانج عملکرد به نسبت خوبی را از خود نشان می دهد اما قوای محرکه قدیمی کوییک اتوماتیک که تقریبا از هیچ یک از فن آوری های روز پشتیبانی نمی کند و بازده کم آن باعث شده تا کوییک به خصوص در سرعت های بالاتر از 100 کیلومتر بر ساعت و سربالایی ها که در شهری همچون تهران به وفور دیده می شود به دردسر بیفتد.
 
از آنجا که کوییک به کنترل کشش الکترونیکی مجهز نیست تنها به قدرت ترمز خودرو باید کفایت کرد که با توجه به فرمان تیز تر آن دقت عمل بیشتری را می طلبد.
 
در دیگر بخش ها کوییک اتوماتیک وضعیت مشابه با مدل های پیش از خود دارد و حتی می توان بازی بدنه را بیشتر از مدل های پیشین توصیف کرد.
 
در پایان کوییک تقریبا چیزی جز ظاهر کمی متفاوت، جعبه دنده CVT و فرمان برقی ندارد و اکثر امکانات آن قابلیت نصب شخصی را دارند. خودروساز ایرانی علاوه بر فرصت سوزی مجدد و صرف وقت و هزینه در خلق یک محصول اتوماتیک ارزان قیمت ناموفق بوده است و حتی در زمینه مونتاژ و کیفیت نهایی کار را به جایی رسانده است که جای هیچ دفاعی را از کوییک باقی نمی گذارد. خودروهایی همچون رنو کویید و داتسون Go در صورت تولید با توجه به کنترل کیفی سازندگان آن می توانست انتخاب بسیار بهتری به نسبت کوییک باشد.
 
 
در حال حاضر و در زمان نگارش این نوشته (شهریور 98)  کوییک در تیپ فول پلاس قیمتی در حدود 95 میلیون تومان دارد و تنها انتخاب اتوماتیک زیر 100 میلیون تومان در بازار خودروی ایران به شمار می رود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کوییک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: EmoVergil
0

هیچی نداره این ماشین و دارن هر روز ازش کم میکنن قطعات
21:46  1398/08/13
پاسخ دادن
Dany
0

تو رو خدا خجالت نمیکشید با این طراحیتون !!!!!!!!!
این چیه دیگه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
13:59  1398/07/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : سلام .۱۴۰۱ ثبت نام کرده بودم .من دی ماه بودم برام پیام آمد تکمیل وجه کردم . ۱۴۱ تومان .انشاالله برای شما هم بیاد زودتر
S5 سفید : سلام دوستان کسی هس ثبت نام قبل ۱۵ مهر اس ۵ باشه و تحویل گرفته باشه؟؟ دلیل این که ماشینا تو پارکینگ منتظر بارگیری هستن چیه مگ چقد زمان میرسه که ماشینارو بیارن چرا بارگیری نمیشه اصلا
محمد : من تو پیج های اینستکرام تا جایی که شد اطلاع رسانی کردم
S5 سفید : سلام دوستان کسی هس ثبت نام قبل ۱۵ مهر اس ۵ باشه و تحویل گرفته باشه؟؟ دلیل این که ماشینا تو پارکینگ منتظر بارگیری هستن چیه مگ چقد زمان میرسه که ماشینارو بیارن چرا بارگیری نمیشه اصلا
ساینا : ازمن به شما نصیحت اگه دنبال خریدماشین هستیدوقت رو هدرندید.پارس کارخونه ۵۰درصدگرون کرده وقراره بقیه ماشینهاروهم چه سایپا چه ایرانخودرو گرون کنن کارخونه ای...جهش قیمت عجیب وغریبی درراهه.چون بقول خودشون تولیدخودرو زیان ده هست وطبق یسری فرمولهای مسخره خودشون میخوان قیمتهارو نجومی کنن.وبخاطرهمین فروش عیدفطرروهم کنسل کردن..ازمن بماندبه یادگار چندهفته دیگه این قیمتها جزو خاطرات خوبمونه...
آیهان : خیر این امکان وجود ندارد و تماما سیستمی بوده مثل اینکه شما بری نون بگیری میری توی صف اگه یهو بخوای بری ۵ نفر جلوتر از خودت چی میشه به نظرت ؟! همه بگین
اسی : از وقتی دعوتنامه های دی ماه ارسال شده اینجا خیلی خلوت شده معلومه ما دی ماهیا خیلی بودیم امیدوارم دعوتنامه های بهمن و اسفند هم اول اردیبهشت ماه ارسال بشه
الماسیان : من پیش فروش زدم متاسفانه فروش فوری زود پر شد .. تحویل مردادماه هستم دوستان اگه کسی هست میتونه منو راهنمایی کنه لطف کنه توضیح بده که باید بروم نمایندگی برای تایید، مدارک .. از جمله ایناها فکر کنم سوال خیلی ها باشه چون تو سایت فقط تیک اولیه از مراحل خودروی مشتریان خورده برام ، باید حتما رفت نمایندگی تا بلاخره تایید بشه و دعوتنامه به موقع ارسال بشه یا لازم نیست مرداد برام دعوتنامه پرداخت میاد سپس بروم نمایندگی برای تحویل دادن مدارک، و اینکه در پیش فروش ما درصدی از خودرو رو واریز کردیم برای مثال ۵۰درصد مبلغ کل رو باید زمانی که دعوتنامه‌ اومد باید واریز کنیم ؟ ( دوستان بنده واقعا اطلاعی از این روند ندارم ) اگه کسی مطلع هست لطفاً توضیحات مختصری بدهد باتشکر .
S5 -24 MEHR : منم 24 مهر ثبت نام کردم و هر وقت زنگ میزنم میگن جک اس 5 به مشکل برخورده شک ندارم مشکلی که ازش تعریف میکنن قطعات ندارن و تا بیان وارد کنند کلی طول می کشه خصوصا الان که بوی جنگ میاد وکشتی ها ریسک نمیکنند جابجا بشن
S5 -24 MEHR : علی گفته 27 شهریور هستم و هنوز جک اس5 ام را شاسی نکردند دوست عزیز کامنت هایی که من در این وبسایت دیدم جک اس 5 را تا تاریخ 17 مهر شاسی کردن من خودم 24 مهر ثبت نام کردم و هنوز فاکتور نشده برام یکم حرفتون تناقض داره با اطلاعاتی که مردم در سایت گذاشن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احمد : سلام ساینا دوگانه تا چه تاریخی فاکتور شده میشه راهنمایی بفرمایید لطفا
زهرا : سلام من حواله گرفتم هفته چهارم بهمن هست ولی هنوز که دعوت نامه نیامده مطمئن هستید برا شما واقعاً آمده ؟؟
مهدی ساینا اتومات : سلام من خرداد یکپارچه برا اتومات ثیت نام کردم دوبار برام پیام اومده کهخودرو جایگزین یدن امامن توجه نکردم دیروز زنگ زدم گفتن که چون دوبار برات پیام دعوتنامه اومده دیگه برات ماشین تعلق نمی گیره کسی اطلاع داره بهم جواب دین
مجید : دستان فکر کنم تا وعضیت تبدیلی های دوگانه به یگانه مشخص نشه فعلا از فاکتور شدن خبری نیست
مهدی سورن پلاس دوگانه تحویل 30 اذر : سلام راهنمایی فرمایید ، 20 فروردین فاکتور شدم ، 23 فروردین پلاک شد و از 25 فروردین روی صدور اسناد میخرخد به نظر تان کی ارسال حمل می شود . دوگانه 100 لیتری سفیر رنگ تکمیل وجه 11 آذر ماه
سیدحسن : سلام من ساعت 8صبح پول کامل ریختم به حساب 531ملیون همراه با کارت طلایی الان نگاه کردم تو کاستومر تاگزینه آماده برای صدور فاکتور پیش رفته پارس سفارشی. انشاالله شنبه فاکتور میشه
سارا : خدا لعنتتون کنه همه شماهایی که هی زر میزنید رمستان نباید افزایش داشته باشه آخه بیشرفا کی گفته بهار حقشه این همه افزایش قیمت اینقدر نامردید که فقط بفکر خودتونید نمیگید بهاریا چه گناهی کردن این همه افزایش قیمت داشته باشه
دنا اوتوماتیک آپشنال بهار 1403 : سلام دوستان برای دنا پلاس اوتوماتیک برای بهار 1403 تا حالا پیامک برای واریز وجه اومده؟
دوگانه‌سوز اذر : سلام بر همگی دوستان امروز از نمایندگی ماشین و تحویل گرفتم ایشالا قسمت همه باشه دوستان عزیز ماشین نرم و روانیه برادران و خواهران یاحق
سید تقی منتظری : با سلام و احترام متاسفانه با بازی های کثیف تحویل بردن به سال 1403، آنوقت میخوان کسری هاشون از جیب ملت جبران کنن قرار تعزیرات و ریاست جمهوری همه هستیم