آب پاکی روی دست واردکنندگان/ منتظر خودروهای در‌گمرک مانده نباشید

 

آب پاکی روی دست واردکنندگان/ منتظر خودروهای در‌گمرک مانده نباشید

 
بعد از پایان یافتن مهلت ترخیص خودروهای در گمرک مانده با وجود رایزنی‌ها و ارائه پیشنهادات از سوی انجمن واردکنندگان خودرو اما هیچ اقدامی از سوی وزارت صمت صورت نگرفت و حال به نظر می رسد به گفته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرکت های واردکننده و مردم دیگر نباید منتظر ترخیص خودروهای در گمرک مانده بمانند.
 
ماجرای حدود ۱۳ هزار خودروی در گمرک مانده از دو سال پیش شروع شده است که به دلایل متعدد از جمله تغییر شرایط ارزی یا تخلف در ثبت سفارش، ترخیص آنها متوقف شد. تا اینکه در سال گذشته و طبق مصوبه دولت از ۱۶ دی‌ماه تا نیمه تیرماه سال جاری و بعد با تمدید دو ماهه مهلت فرصتی برای انجام مراحل قانونی و ترخیص به صاحبان آنها داده شد.
 
بر این اساس نزدیک به ۷۵۰۰ خودرو از گمرک خارج شد، اما ۱۱۰۰ دستگاه دیگر که اظهار شده، تشریفات گمرکی را انجام و پروانه الکترونیکی دریافت کرده بودند، به دلیل پایان مهلت زمان تعیین شده، در گمرک باقی مانده و اجازه ترخیص پیدا نکردند.
 
اکنون  نیز به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، مابه‌التفاوت ارزی ۱۰۴۸ دستگاه از خودروهای متوقف در گمرک پرداخت و تمام امور ترخیص آنها انجام شده است، اما به دلیل اتمام مهلت مصوبه دولت این خودروها امکان خروج از گمرک را پیدا نکرده‌اند.
 
اما براساس گفته های معاون فنی و امور گمرکی گمرک از وقتی که این خودروها اظهار شده و تشریفات گمرکی را انجام می دهند اگر تا یک ماه بعد ترخیص نشوند گمرک طبق مقررات گمرکی آنها را متروکه اعلام می‌کند که در این حالت به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام خواهد شد.
 
ارونقی تصریح کرده که سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در مورد فروش یا هرگونه اقدام دیگری برای خودروهای دپو شده که متروکه اعلام می‌شوند، ‌تصمیم‌گیری خواهد کرد.
 
اما برخی فعالان حوزه واردات خودرو نیز در این باره معتقدند که  فرستادن خودروهای مانده در گمرک به‌عنوان کالای متروک به سازمان اموال تملیکی سبب می‌شود که شرکت‌های وارد‌کننده این خودروها و همچنین مشتریان آنها دستشان از این خودروها کوتاه مانده و در مقابل برای عده‌ای رانت ایجاد شود. دادفر تاکید کرد بخش عمده‌ای از این خودروها با توجه به دریافت پروانه الکترونیکی گمرک هیچ مشکلی برای ترخیص ندارند و در حال حاضر پشت درهای گمرک مانده‌اند.
 
در همین رابطه سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگار خودروکار می گوید:« تصمیم کلی نظام در راستای حمایت از تولید داخل و صنعت خودرو  با توجه به اینکه این صنعت نیز مورد تحریم ها هم قرار گرفته است بر این است که واردات خودرو ممنوع باشد.
 
او می افزاید: به جز در بحث ناوگان حمل و نقل عمومی که قرار بود تعدادی خودرو وارد شود  اکنون دیگر در بخش سواری اصلا ظرفیت  واردات و ترخیص خودروها دیگر وجود ندارد.
 
او در پاسخ به این سوال که با این وضعیت تکلیف تعهدات شرکت های واردکننده به مردم چه می شود ؟ می گوید: بعید است که دیگر ظرفیت ترخیص خودروهای در گمرک مانده ایجاد شود، چرا که اگر ظرفیتی به وجود بیاید ممکن است افراد واردکننده بخواهند  ازاین فرصت برای واردات خودروهای بیشتر تلاش کنند. به همین سبب پیش بینی مجلس این است که در چنین شرایطی مهلت مصوبه تمدید نخواهد شد مگر آنکه وضعیت خاصی به وجود بیاید که آن هم بعید است.
 
حسینی کیا با تاکید بر این موضوع که اگر خودرویی ترخیص نشده حتما شرایط ترخیص نداشته است می افزاید: مردم باید پول هایشان با احتساب سود و دیر کرد از شرکت های واردکنند پس بگیرند و دیگر منتظر ترخیص خودروها از گمرک نباشند. اکنون شرکت های داخلی نیز شرایط تحویل برخی از خودروها را ندارند و برای خودروهایی که نمی توانند به مردم تحویل بدهند طرح تبدیل در نظر گرفته اند بنابراین در همین راستا شرکت های واردکننده هم باید صادقانه به مردم اطلاع دهند که امکان تحویل خودروها وجود ندارد.
 
روز گذشته مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران  نیز در مورد پیشنهادات گمرک برای رفع توقف خودروها در گمرک مانده نیز بیان کرد که در متن مصوبه دولت، از لفظ «ترخیص» تا 16 تیرماه 1398  استفاده شده که اگر واژۀ  «صدور پروانه» جایگزین شود، این مشکل حل می‌شود. علیرغم اینکه در موضوع ترخیص خودروها  هیچ قصوری متوجه گمرک نبود با این وجود پیشنهاد شد تاریخ « صدور پروانه گمرکی » ملاک عمل برای ترخیص خودرو باشد و موافقت با این موضوع ، از سوی گمرک، پیشنهاد شد.
 
 او می افزاید: همچنین پیشنهاد شد مصوبه دولت جهت ترخیص خودروهای سواری، تمدید شود تا خودروهایی که مشکلی از نظر قوانین و مقررات مربوطه نداشته اما اجازه خروج پیدا نکرده اند، اجازه ترخیص یابند. این پیشنهادات از سوی گمرک ایران به وزارت امور اقتصادی و دارائی اعلام شده است؛ اما باید توجه داشت مرجع ذیربط برای پیگیری این موارد وزارت صنعت، معدن و تجارت است و گمرک ایران به عنوان یک سازمان مجری، سعی در اجرای کامل و بی نقص مصوباتی است که جهت اجرا، به این سازمان ابلاغ می‌شود.
 
با توجه به این گفته ها به نظر می رسد اگرچه مسولان گمرک نیز پیشنهاداتی برای ترخیص خودروهای در گمرک مانده ارائه می کنند اما آن طور که حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع بیان می کنددیگر شرایط ترخیص خودروها فراهم نخواهد شد چرا که وزارت صمت  نیز گویی برنامه ای برای این کار ندارد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو , گمرک حودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

هیچی نباید وارد بشه واقعا چرا
20:53  1398/08/13
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : کسانی که تکمیل وجه کردن که نباید گرون بکنن
S3 سفید : بستگی به زمان تکمیل وجه داره، ممکنه یکی تاریخ قراردادش شهریور باشه ولی دی تکمیل وجه کرده باشه اما دیگری تاریخ قراردادش آبانه و همون آبان هم تکمیل وجه کرده باشه، عملا اونی که آبانه از اون شهریوری جلوتره چون زودتر تکمیل وجه کرده
حمیدs5 : بله۱۱ شهریور نمیدونم سیاست اینا چیه
12345 : تو این مملکت پراید رو هوا میخرن چه برسه به هر نوع شاهین . حالا تا 404 کی زنده کی مرده امروز صفا کن
دوگانه : سلام دوستان بهمن ماهی ها هرکس فاکتور شو بی زحمت اطلاع رسانی کنه باتشکر
حسین : سلام دوستان نگران نباشید پیامک میاد شرکت سایپا پیگیر شدم گفتن تا آخر خرداد همه کسایی که ارسال به خودروساز زده تعیین تکلیف میشن از طرفی فقط باید منتظر افزایش قیمت باشیم شاین رو دیدم حدود 6 درصد گرون کرده بود چیلی هم 117 و 118 و 120 تومن گرون کرده بیستون تی77 هم امروز دیدم 190 گرون کرده متاسفانه هرگز شفاف نبودن که علت افزایش ها چیه و به طور یکسان گرون نشدن نه درصدی شبیه هم هستن نه مبلغ افزایش ولی من با توجه به چیلی فکر کنم بین 1490 تا 1520 قیمت جدید باشه البته سایپا خیلی نفوذ داره و شاید گرونتر از این حرفها بخواد بده، جالبه به اسم مدل 2024 گرونتر میدن بعضی از شرکتها، ولی قیمت جهانی تغییر نکرده به نظرم اگه از یه حد معقولی بیشتر گرون شد همه با هم بریم جلو درب شرکت سایپا و به خبرنگرانها زنگ بزنیم بیان، وزارت صمت هم میتونیم بریم، ارزش داره چون با حقوق 20 تومنی ما چرا باید این همه گرون کنن همه باید با هم باشیم
J7 مشکی : باسلام قرارداد۸/۱۴ فاکتور۱۲/۲۳ تحویل۲۶اردیبهشت
شاهین اتومات : یعنی بجای شاهین اتوماتCVT میخوان شاهین پلاس اتومات بدن
مجید اصفهان : سلام مبارک باشه بسلامتی عزیزم
زهرا : بله من همینه وضعیتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید دی ماه دوگانه : دوستان بعد فاکتور چند روز بعد پلاک میشه لطفا جواب بدین ممنون
فروش فوری 1 اسفند : 🤔🤔
دی : ازکجابدانیم ماشین درحال حمل به نمایندگیه؟
زهره : سلام کسی میداند وقتی ماشین تحویل پیمانکار میشه چقدر طول می‌کشه تا بارگیری بشه وبیاد نمایندگی اگه کسی میداند لطف کنه جواب بده
علی : سلام. کسی خبر دار الان روی حمل. بارگیری می چرخه چقدر زمان می بره
پارس : آیا از دوستان ثبتنامی پژو پارس تحویل پاییز و زمستان 1403 هم هست یا فقط تا تابستان‌ 1403 هست لطفا تیک سبزو بزنین اگه کسی هست
امیر : سلام عزیزم ریحانه جان تبریک میگم
. : سلام دوستان قیمت تمام شده 207براتون چند هست ؟
ساینا تک 85گانه : خدا کنه باز متوقف نشه فاکتور شدن فروش فوری های بهمن
ا : زیاد