آب پاکی روی دست واردکنندگان/ منتظر خودروهای در‌گمرک مانده نباشید

 

آب پاکی روی دست واردکنندگان/ منتظر خودروهای در‌گمرک مانده نباشید

 
بعد از پایان یافتن مهلت ترخیص خودروهای در گمرک مانده با وجود رایزنی‌ها و ارائه پیشنهادات از سوی انجمن واردکنندگان خودرو اما هیچ اقدامی از سوی وزارت صمت صورت نگرفت و حال به نظر می رسد به گفته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرکت های واردکننده و مردم دیگر نباید منتظر ترخیص خودروهای در گمرک مانده بمانند.
 
ماجرای حدود ۱۳ هزار خودروی در گمرک مانده از دو سال پیش شروع شده است که به دلایل متعدد از جمله تغییر شرایط ارزی یا تخلف در ثبت سفارش، ترخیص آنها متوقف شد. تا اینکه در سال گذشته و طبق مصوبه دولت از ۱۶ دی‌ماه تا نیمه تیرماه سال جاری و بعد با تمدید دو ماهه مهلت فرصتی برای انجام مراحل قانونی و ترخیص به صاحبان آنها داده شد.
 
بر این اساس نزدیک به ۷۵۰۰ خودرو از گمرک خارج شد، اما ۱۱۰۰ دستگاه دیگر که اظهار شده، تشریفات گمرکی را انجام و پروانه الکترونیکی دریافت کرده بودند، به دلیل پایان مهلت زمان تعیین شده، در گمرک باقی مانده و اجازه ترخیص پیدا نکردند.
 
اکنون  نیز به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، مابه‌التفاوت ارزی ۱۰۴۸ دستگاه از خودروهای متوقف در گمرک پرداخت و تمام امور ترخیص آنها انجام شده است، اما به دلیل اتمام مهلت مصوبه دولت این خودروها امکان خروج از گمرک را پیدا نکرده‌اند.
 
اما براساس گفته های معاون فنی و امور گمرکی گمرک از وقتی که این خودروها اظهار شده و تشریفات گمرکی را انجام می دهند اگر تا یک ماه بعد ترخیص نشوند گمرک طبق مقررات گمرکی آنها را متروکه اعلام می‌کند که در این حالت به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام خواهد شد.
 
ارونقی تصریح کرده که سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در مورد فروش یا هرگونه اقدام دیگری برای خودروهای دپو شده که متروکه اعلام می‌شوند، ‌تصمیم‌گیری خواهد کرد.
 
اما برخی فعالان حوزه واردات خودرو نیز در این باره معتقدند که  فرستادن خودروهای مانده در گمرک به‌عنوان کالای متروک به سازمان اموال تملیکی سبب می‌شود که شرکت‌های وارد‌کننده این خودروها و همچنین مشتریان آنها دستشان از این خودروها کوتاه مانده و در مقابل برای عده‌ای رانت ایجاد شود. دادفر تاکید کرد بخش عمده‌ای از این خودروها با توجه به دریافت پروانه الکترونیکی گمرک هیچ مشکلی برای ترخیص ندارند و در حال حاضر پشت درهای گمرک مانده‌اند.
 
در همین رابطه سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگار خودروکار می گوید:« تصمیم کلی نظام در راستای حمایت از تولید داخل و صنعت خودرو  با توجه به اینکه این صنعت نیز مورد تحریم ها هم قرار گرفته است بر این است که واردات خودرو ممنوع باشد.
 
او می افزاید: به جز در بحث ناوگان حمل و نقل عمومی که قرار بود تعدادی خودرو وارد شود  اکنون دیگر در بخش سواری اصلا ظرفیت  واردات و ترخیص خودروها دیگر وجود ندارد.
 
او در پاسخ به این سوال که با این وضعیت تکلیف تعهدات شرکت های واردکننده به مردم چه می شود ؟ می گوید: بعید است که دیگر ظرفیت ترخیص خودروهای در گمرک مانده ایجاد شود، چرا که اگر ظرفیتی به وجود بیاید ممکن است افراد واردکننده بخواهند  ازاین فرصت برای واردات خودروهای بیشتر تلاش کنند. به همین سبب پیش بینی مجلس این است که در چنین شرایطی مهلت مصوبه تمدید نخواهد شد مگر آنکه وضعیت خاصی به وجود بیاید که آن هم بعید است.
 
حسینی کیا با تاکید بر این موضوع که اگر خودرویی ترخیص نشده حتما شرایط ترخیص نداشته است می افزاید: مردم باید پول هایشان با احتساب سود و دیر کرد از شرکت های واردکنند پس بگیرند و دیگر منتظر ترخیص خودروها از گمرک نباشند. اکنون شرکت های داخلی نیز شرایط تحویل برخی از خودروها را ندارند و برای خودروهایی که نمی توانند به مردم تحویل بدهند طرح تبدیل در نظر گرفته اند بنابراین در همین راستا شرکت های واردکننده هم باید صادقانه به مردم اطلاع دهند که امکان تحویل خودروها وجود ندارد.
 
روز گذشته مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران  نیز در مورد پیشنهادات گمرک برای رفع توقف خودروها در گمرک مانده نیز بیان کرد که در متن مصوبه دولت، از لفظ «ترخیص» تا 16 تیرماه 1398  استفاده شده که اگر واژۀ  «صدور پروانه» جایگزین شود، این مشکل حل می‌شود. علیرغم اینکه در موضوع ترخیص خودروها  هیچ قصوری متوجه گمرک نبود با این وجود پیشنهاد شد تاریخ « صدور پروانه گمرکی » ملاک عمل برای ترخیص خودرو باشد و موافقت با این موضوع ، از سوی گمرک، پیشنهاد شد.
 
 او می افزاید: همچنین پیشنهاد شد مصوبه دولت جهت ترخیص خودروهای سواری، تمدید شود تا خودروهایی که مشکلی از نظر قوانین و مقررات مربوطه نداشته اما اجازه خروج پیدا نکرده اند، اجازه ترخیص یابند. این پیشنهادات از سوی گمرک ایران به وزارت امور اقتصادی و دارائی اعلام شده است؛ اما باید توجه داشت مرجع ذیربط برای پیگیری این موارد وزارت صنعت، معدن و تجارت است و گمرک ایران به عنوان یک سازمان مجری، سعی در اجرای کامل و بی نقص مصوباتی است که جهت اجرا، به این سازمان ابلاغ می‌شود.
 
با توجه به این گفته ها به نظر می رسد اگرچه مسولان گمرک نیز پیشنهاداتی برای ترخیص خودروهای در گمرک مانده ارائه می کنند اما آن طور که حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع بیان می کنددیگر شرایط ترخیص خودروها فراهم نخواهد شد چرا که وزارت صمت  نیز گویی برنامه ای برای این کار ندارد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو , گمرک حودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

هیچی نباید وارد بشه واقعا چرا
20:53  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 11 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر،اردیبهشت : مگه میشه ما ۸ اردیبهشت هستیم فاکتور نشدیم هنوز بعد روز های بعد رو فاکتور کردن🤔
رضاکهنوج : ۳۱۴من مال تیرماه بودم ده روزپیش تبدیل به جی ال ۳۱۴ازم گرفتن
# : سود تاخیر( اگر بدهند) روز شماره.ربطی به تاریخ سی ام و این ماه و اون ماه نداره.
ماری : من واریزی ۸ خرداد هستم
ماری : من ۸ خرداد هستم واریزی
شاهین پلاس : جناب الان ما باید چه بکنیم یعنی درست میشه احتیاج نیست استرس بگیریم
علی : دوستان سلام خوب هستید چون من می‌خوام فردا برم نمایندگی اگه امکانش یک نفر از صفحه اصلی فاکتور شدن اسکرین شات بگیره برای من بفرسته ممنون میشم ممکنه فردا لارم بشه که نشون بدم منم فاکتور بشم از جاماندگان هشتم هستم
شاهین 11اردیبهشت : سلام چطور 8ام فاکتور نشده و من 11ام هستم فاکتور شدم . فکر کنم شب جمعه خوبی بود بعدش امروز 30ام بود فکر کنم بخاطر سود تاخیر یک ماه قبل رو ندن و یک ماه هم اینجا طولش بدن دو ماه رو میخورن
شاهین 11اردیبهشت : سلام چطور 8ام فاکتور نشده و من 11ام هستم فاکتور شدم . فکر کنم شب جمعه خوبی بود
# : بنده احتمال میدم،در تاریخ 8 اردیبهشت سیستم بارگذاری سایپا دچار مشکل شده،متصدیان سیستم نتوانستد این باگ سیستم را رفع کنند.بعد از تاریخ 9 به بعد تا 11 اسناد رسیده را بدون اشکال وارد سیستم کردند.بعدا سر فرصت نشستند اشکال روز 8 اردیبهشت را برطرف کردند و حواله های آن روز را از فایل بایگانی منتقل کرده و حالا بارگذاری کردند.همانطور که ملاحظه کردید شماره پذیرش اغلب افرادی که در این 3 روز فاکتور شدن،از افراد تاریخ هشتم اردیبهشت پایین تر و کمتر است.این مشکل در سیستم های یکپارچه بارها پیش آمده و مسبوق بسابقه است.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تک : اون بنده خدایی ک میگه 50روز رو در نظر داشته باش منظورش بعد ازینکه 3ماه قانونی از زمان تکمیل وجه گذشت باید 50روز دیگ هم صبر کنی حالا شانسی هست بستگی داره اوضاع بهتر بشه داخل همون 3ماه بهت بهت امکان هم داره از زمان تکمیل وجه 130روز طول بکشه اما تا الان همه بالای 3ماه تاخیر دارن
ساینا تک : تکمیل وجه مرداد نداریم فک کنم اگر باشه فرسوده ها هستن ک بعد اسقاط ماشین و گواهی اسقاط، تکمیل وجهشون افتاده داخل مردادماه
مرتضی : کیوک بیشترین افزایش تغییر قیمت در بازار داشته توی یکماه اخیر
مهدی : فکر میکنم از فیوزهای باشه
مهدی : من اصلا با حرف شما موافق نیستم دادا ش کم دروغ سر هم بکن
ساینا اس تک...... : تکمیل وجه تیر تا چندوم فاکتور شدن
مهدی : کاملا حرف شما درسته من یه چرخش رو نمیدم واین لگدهای ایران خودرو وسایپا رو بخرم
اصفهان هستم : لطفا بازهم کسی از اصفهان هست اطلاع رسانی بشه یه تاریخی درهمین هفته پیش رو هماهنگ کنیم روبروی دادسرای نیکبخت . شهرهای دیگه هم لطفا یک نفر پاپیش بزاره چندتا شهر بشیم در یک تاریخ خاص در هفته جاری حتی کسانی که خودرو تحویل گرفتن و سود تاخیز نگرفتن هنوز
نیسان بی پلاک : سلام نمایندگی جهرم دیروز یکی بود پلاک شده
دوگانه : میگم ماشینت تک یا دوگانه بعد این که چقدربرای تکمیل وجه واریز کردی خانم سمیرا شیراز و تاریخ پذیرشت کی بودده