وقتی تیراژ بالا قربانی آمار تلفات می شود/ بررسی نسبت تعداد پراید به آمار تصادفات جاده ای

 

وقتی تیراژ بالا قربانی آمار تلفات می شود/ بررسی نسبت تعداد پراید به آمار تصادفات جاده ای

 
در حالی به موعد مقرر توقف تولید پراید در دی ماه امسال نزدیک می شویم که بر اساس آمار ارایه شده پراید با بیش از 6 میلیون دستگاه پرتقاضا ترین خودرو به شمار می رود.
 
این آمار در حالیست که از سوی راهنمایی و رانندگی پراید در صدر آمار تصادفات قرار دارد که به اعتقاد فعالان این حوزه  دلیل این امر تعدد و همچنین تیراژ بالای این خودرو است.
 
طبیعی است در شرایطی که تعداد این خودرو در جاده های کشور بیش از 6 میلیون دستگاه است و میزان تولید آن نیز در حدود یک سوم تولید از کل خودروهای تولیدی را شامل می شود آمار تصادفات نیز به این خودرو اختصاص می یابد.
 
بر اساس آمار ارائه شده در سال های گذشته مهمترین عامل تصادفات جاده ای را خطای انسانی با سهم 52 درصدی تشکیل می دهد که البته برخی این آمار را بیشتر از این میزان عنوان می کنند اما با این حال آن چه مسلم است خطاهای انسانی با هر خودرویی در تصادفات اجتناب ناپذیر خواهد بود.
 
در همین حال براساس گزارش‌های منتشره از سوی راهور ناجا، سازمان استاندارد و سازمان پزشکی قانونی کشور، در 5 سال گذشته از حدود ۸۰۰ هزار تصادف رانندگی سالیانه در ایران، سهم پراید به طور میانگین ۲۴ درصد بوده که باتوجه به گستردگی تولید و استفاده از این خودرو، این آمار چندان هم غیرمنطقی نیست چرا که طبیعی است محصولی با این فراگیری در کشور می‌تواند در بسیاری از تصادفات نقش آفرین باشد.
 
آمار ارایه شده مبنی بر سهم 24 درصدی پراید از تصادفات در حالی اعلام می شود که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان این خودرو با این میزان سهم در رتبه دوم تصادفات قرار دارد.
 
در حالی توجهات به پراید به عنوان پرتصادف ترین خودرو جلب شده که آمار ارایه شده نشان می دهد پژو 405 در صدر تصادفات قراردارد و در کنار این موضوع باید به خطاهای انسانی، جاده‌های پرخطر، نبود استاندارد‌ها و قوانین مناسب در حوزه راهنمایی و رانندگی نیز توجه داشت و تنها اعلام یک خودرو و به زبان آوردن و مقصر دانستن آن در تصادفات کار منطقی و عقلانی نیست.
 
در همین حال سعید صبوری، نایب رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی استان تهران در گفت وگو با خبرنگار خودروکار با اشاره به اظهارات مطرح شده در خصوص نقش پررنگ پراید در تصادفات اظهار می کند: با وضعیت جاده ای و همچنین قوانین راهنمایی و رانندگی و در عین حال لوازم قاچاق موجود در بازار وقتی تاکید می شود که میزان تصادف پراید بیشتر است باید اعلام شود که این امر به دلیل تعدد بالای این خودروها در بازار است و طبیعی است تلفات بیشتری داشته باشد.
 
وی می افزاید: صنعت خودرو با همه کاستی ها اشتغالزایی ایجاد کرده که نباید با تخریب آن باعث روی آوردن به خودروهای هاری شد این در حالیست که ایرادهای وارده به پراید و کیفیت آن در حالیست که ظرف 10 سال اخیر دستمزدها و قیمت دلار 11 برابر شده و نهادهای تولید نیز افزایش 5 تا 6 برابری را تجربه کرده و طبیعی است پراید 6 میلیون تومانی باید به نسبت افزایش قیمت داشته باشد اما این افزایش را تجربه نکرده و خودروی اقتصادی برای قشر متوسط به شمار می رود.
 
 صبوری در مورد دلیل اصلی سوانح رانندگی و تلفات ناشی از آن نیز اظهار می کند: دلیل اصلی سوانح رانندگی در کشور، فرهنگ پایین رانندگی و ایمن نبودن جاده‌ها است، چراکه خودروهای تولید داخل، به خودی خود باعث تلفات و ایجاد سانحه نمی‌شوند، بلکه ناامن بودن جاده‌ها و پایین بودن فرهنگ رانندگی باعث ایجاد سانحه‌های رانندگی می‌شود و به جای فشار آوردن به خودروساز، کمی باید به فکر اصلاح فرهنگ رانندگی و افزایش ایمنی جاده‌ها بود، چراکه ایمن‌ترین خودروهای دنیا هم در سوانح رانندگی مشابه، نتایج دلخراشی دارند، ضمن آن که نباید از یک خودروی پنج هزار دلاری انتظاری بیش از این داشت.
 
 بر اساس این گزارش، در حالی در سال گذشته پراید با حدود سهم ۲۸ درصدی در تصادفات در رتبه نخست ایستاد که پژو نیز با سهم 26 درصدی در رده دوم بود بنابراین نمی توان تنها این خودرو را  مقصر اصلی تصادفات دانست و حتی اختلاف دو درصدی نیز به تفاوت تیراژ پراید و پژو بازمی گردد چرا که بدون شک پراید سهم بیشتری از بازار دارد.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پراید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

هر چی بسازن با این کیفیت همینه هیچ فرقی نمیکنه
20:47  1398/08/13
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امید : ۱۴ آذر ثبت نام کردم ۱۹ اسفند شاسی شد ۲۰ اسفند بیمه ۲۲ پلاک تحویل که ندادن ماشینو ولی کارت ماشینمم اواخر فروردین اومد برگ سبزم هنوز صادر نشده . همکارای خودمم هم که مثل من ایکس ۵ نوشته بودن و همزمان با من ثبت نام کردند برگ سبزشون اومده ولی واسه من نیومده و پلیس من که میزنم میبینم که صادر نشده کسی میتونه راهنمایی کنه؟
S3 : چرا فکر میکنی کسانی که تحویل نگرفتن عید مسافرت نرفتن، خود من S3 رو هنوز تحویل نگرفتم ولی ۲۰۶ هم دارم عید باهاش رفتم مسافرت. مدل ۴۰۳ با ۴۰۲ همین الانش ۱۰۰ تومن فرق قیمتشه پس ارزشش رو داره سه چهارماه دیرتر بگیریش. بعدش اینجا همه بحث خودرو و ... میکنن بحث معنویات نمیکنن، من خودم به شخصه دنبال خسارت نمیرم ولی شما که مادیات برات مهم نیست رفتی
S3 aban : دوست عزیز آقای مسلم به جای طرفداری از شرکت به این فکر کن که هم وطنت از آبان پیاده مونده و تو خرید مایحتاج زندگیشم پیاده به مشکل خورده ، شرمنده زن و بچه اش هست
مسلم S3 : برگ سبز کمی دیرتر میاد، برای من کارت ماشین ۲/۳ اومد ولی سند برگ سبز ۲/۱۲ رسید در حالیکه هردو آنها ۱/۲۵ صادر شده بودن
پژی : سلام، آیا پرسیدین بعد از واریز پول چند تا پیامک باید بیاد و الان برای شما اومد یا نه؟
پلنگ : آره خیلیا نوشتن فروش حواله و اینا ولی دوستان اینا چه طور میتونن بفروشن مگه نمیگن سی درصد مالیات باید داده بشه؟
مشورت : دوستان من بعد از اینکه گفتن دیگه پیامک نمیاد از بازار ساینا ۹۹ خریدم ۳۳۰‌ میلیون آیا کار درستیه بفروشمش و ساینا تکمیل وجه کنم چون اولا بدون ماشین خیلی سختمه تا تحویل زمستان و دوم اینکه اگه افزایش قیمت کارخانه بخوره نمی تونم پولش جور کنم چون همین هم با گرفتن وام خریدم . نظر کارشناسی کسی داره بده ممنون میشم
سورن دوگانه محسن : تکمیل وجه دوگانه : ۹ بهمن . تحویل : ۲۹ اسفند . . همچنان در انتظار ظهور ماشین
تارا : دیدین گفتم فاکتور میشید. مبارکه، ان‌شاءالله زودتر تحویل بگیرید.
فرشید kmc x5 : سلام و دروود لطفاً یه توضیح در مورد روند ثبت نام و تاریخ ثبت نام و شاسی و بقیه مدارک می‌فرماید ،با تشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : سلام 30 بهمن تکمیل وجه کردم پارس بودم تبدیل زدم به سورن تحویل 90 روزه بوده هنوز فاکتور نشده
جبار سینگ : ایران خودرو رو باید آتیش بزنیم
رامین : ن برا من نشده چرا
محمد 19 تبدیل ب 21 : داداشا صبی واسه من پلاک شده.شما چی
امین فوری اسفند : سلام دوستان همه خودروها با تاخیر تحویل میشه 1167 فروش فوری اسفند در انتظار فاکتور
باران : منم زنگ زدم هر حرفی دلم خواست گفتم 😢😭
سجاد : 021162 زنگ بزنید و عدد4رو بزنید به کارشناسان وصل میشه هر حرفی دلتون میخواد بگید🥺
سارا محمدی : دو گانه اسفند
207اتومات رضا دی : دوستان کسی تحویل 30 دیماه رنگ مشکی فاکتور شده ؟؟؟؟؟
رانابخشنامه4551تحویل 29اسفند : بله باید هماهنگ کنی تا تامین اعتبار کنم.