وقتی تیراژ بالا قربانی آمار تلفات می شود/ بررسی نسبت تعداد پراید به آمار تصادفات جاده ای

 

وقتی تیراژ بالا قربانی آمار تلفات می شود/ بررسی نسبت تعداد پراید به آمار تصادفات جاده ای

 
در حالی به موعد مقرر توقف تولید پراید در دی ماه امسال نزدیک می شویم که بر اساس آمار ارایه شده پراید با بیش از 6 میلیون دستگاه پرتقاضا ترین خودرو به شمار می رود.
 
این آمار در حالیست که از سوی راهنمایی و رانندگی پراید در صدر آمار تصادفات قرار دارد که به اعتقاد فعالان این حوزه  دلیل این امر تعدد و همچنین تیراژ بالای این خودرو است.
 
طبیعی است در شرایطی که تعداد این خودرو در جاده های کشور بیش از 6 میلیون دستگاه است و میزان تولید آن نیز در حدود یک سوم تولید از کل خودروهای تولیدی را شامل می شود آمار تصادفات نیز به این خودرو اختصاص می یابد.
 
بر اساس آمار ارائه شده در سال های گذشته مهمترین عامل تصادفات جاده ای را خطای انسانی با سهم 52 درصدی تشکیل می دهد که البته برخی این آمار را بیشتر از این میزان عنوان می کنند اما با این حال آن چه مسلم است خطاهای انسانی با هر خودرویی در تصادفات اجتناب ناپذیر خواهد بود.
 
در همین حال براساس گزارش‌های منتشره از سوی راهور ناجا، سازمان استاندارد و سازمان پزشکی قانونی کشور، در 5 سال گذشته از حدود ۸۰۰ هزار تصادف رانندگی سالیانه در ایران، سهم پراید به طور میانگین ۲۴ درصد بوده که باتوجه به گستردگی تولید و استفاده از این خودرو، این آمار چندان هم غیرمنطقی نیست چرا که طبیعی است محصولی با این فراگیری در کشور می‌تواند در بسیاری از تصادفات نقش آفرین باشد.
 
آمار ارایه شده مبنی بر سهم 24 درصدی پراید از تصادفات در حالی اعلام می شود که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان این خودرو با این میزان سهم در رتبه دوم تصادفات قرار دارد.
 
در حالی توجهات به پراید به عنوان پرتصادف ترین خودرو جلب شده که آمار ارایه شده نشان می دهد پژو 405 در صدر تصادفات قراردارد و در کنار این موضوع باید به خطاهای انسانی، جاده‌های پرخطر، نبود استاندارد‌ها و قوانین مناسب در حوزه راهنمایی و رانندگی نیز توجه داشت و تنها اعلام یک خودرو و به زبان آوردن و مقصر دانستن آن در تصادفات کار منطقی و عقلانی نیست.
 
در همین حال سعید صبوری، نایب رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی استان تهران در گفت وگو با خبرنگار خودروکار با اشاره به اظهارات مطرح شده در خصوص نقش پررنگ پراید در تصادفات اظهار می کند: با وضعیت جاده ای و همچنین قوانین راهنمایی و رانندگی و در عین حال لوازم قاچاق موجود در بازار وقتی تاکید می شود که میزان تصادف پراید بیشتر است باید اعلام شود که این امر به دلیل تعدد بالای این خودروها در بازار است و طبیعی است تلفات بیشتری داشته باشد.
 
وی می افزاید: صنعت خودرو با همه کاستی ها اشتغالزایی ایجاد کرده که نباید با تخریب آن باعث روی آوردن به خودروهای هاری شد این در حالیست که ایرادهای وارده به پراید و کیفیت آن در حالیست که ظرف 10 سال اخیر دستمزدها و قیمت دلار 11 برابر شده و نهادهای تولید نیز افزایش 5 تا 6 برابری را تجربه کرده و طبیعی است پراید 6 میلیون تومانی باید به نسبت افزایش قیمت داشته باشد اما این افزایش را تجربه نکرده و خودروی اقتصادی برای قشر متوسط به شمار می رود.
 
 صبوری در مورد دلیل اصلی سوانح رانندگی و تلفات ناشی از آن نیز اظهار می کند: دلیل اصلی سوانح رانندگی در کشور، فرهنگ پایین رانندگی و ایمن نبودن جاده‌ها است، چراکه خودروهای تولید داخل، به خودی خود باعث تلفات و ایجاد سانحه نمی‌شوند، بلکه ناامن بودن جاده‌ها و پایین بودن فرهنگ رانندگی باعث ایجاد سانحه‌های رانندگی می‌شود و به جای فشار آوردن به خودروساز، کمی باید به فکر اصلاح فرهنگ رانندگی و افزایش ایمنی جاده‌ها بود، چراکه ایمن‌ترین خودروهای دنیا هم در سوانح رانندگی مشابه، نتایج دلخراشی دارند، ضمن آن که نباید از یک خودروی پنج هزار دلاری انتظاری بیش از این داشت.
 
 بر اساس این گزارش، در حالی در سال گذشته پراید با حدود سهم ۲۸ درصدی در تصادفات در رتبه نخست ایستاد که پژو نیز با سهم 26 درصدی در رده دوم بود بنابراین نمی توان تنها این خودرو را  مقصر اصلی تصادفات دانست و حتی اختلاف دو درصدی نیز به تفاوت تیراژ پراید و پژو بازمی گردد چرا که بدون شک پراید سهم بیشتری از بازار دارد.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پراید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

هر چی بسازن با این کیفیت همینه هیچ فرقی نمیکنه
20:47  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی cvt : انگار شهریور تولید cvt نداشتیم یا خیلی خیلی کم. چون تو گزارش ماهانه سایپا که تو کدال گذاشته. تولید شهریور شاهین ۲۵۰۰ تا بوده با میانگین قیمت فکر کنم ۴۷۰ میلیون. یعنی اکثرا gl بوده
علی مدبر : علی 22مرداد تکمیل وجه کردی فاکتور شد دست بردار من 25خردادم هنوز تف هم کف دستم ننداختن بعدش حمید رضا از کی به کی شکایت کنیم سایپا از خود دولت جوابمو نو نمی‌دن بازداشتم میشیم
شاهین GL : خودتون بیاد اون ابشن فعال میکردین که حدود ی تومن اختلاف قیمت دارع
Amir : دوسال پول رو گرفتن و ماشین تحویل نمیدن هر بار هم زنگ میزنیم میگن صبور باشین کلا از اسفند سال گذشته تا الان تحویل ندادن 7 ماه میشه تاخیر ولی اینا 2 ماه حساب میکنن تازه میخوان بدون ساندروف بدن
ناشناس : واسه من هم امروز پیامک دعوتنامه تکمیل وجه اومد چند روز مهلت داره برای پرداخت شاهین جی ال
حمیدرضا : سلام من امروز امور مشتریان سایپا رفتم دو تا ماشین دارم واریز ماشین شاهین g من 29 آذر بوده و یکی شاهین پلاس 12اردیبهشت انگار اونا از ما طلبکارن گفت هیچ کدوم رو بهت نمیدن مشکل سانروف داریم از صف جی میخانه بفرستمون صف جی ال به گفته خودش هم حداقل 1ماه طول می‌کشه جی ال رو بدن که بعید می‌دونم فقط باید از طریق مراجع قضایی شکایت کرد
J7 دو‌مرحله‌ای : J7دو مرحله ای‌کسی هست که تکمیل وجه کرده باشه ببینیم چقدر سود مشارکت تعلق گرفته
شاهین برباد رفته : ای چه وضعشه 4 ماهه هنوز خرداد فاکتور نکرده اینطوری باشه تا نوبت برسه به ما ی سال گذشته
شاهین 1405 : اقا تجمع کنیم قبل اینکه جنک شه دستمون بره تو پوست گردو
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پاناقالپاق فرسوده 13مردادتبدیل هفدهم : تبدیل به رینگ نزدین؟
امیر : خدا لعنتشون کنه دقیقا همین بلارو هم سر ما آوردن! بعد از واریز پیش پرداخت و گذشت چند هفته به ما گفتن که اقساط نداریم! و پرسیدم که شما به اسم اقساط با ما قرار داد بستین و خیلی راحت گفت نمیدیم اگه نمیخواید پولتونو دو ماه دیگه پس میدیم. روز بعدش به چندتا نمایندگی دیگه و همون نمایندگی به عنوان مشتری تماس گرفتم و مرسیدم شرایط اقساط هست و گفتن بله هیچ مشکلی نیست بیاید ثبت نام کنید اقساط هم داریم. تهش متوجه شدم این روش جدید کلاهبرادریشون هست و پول مردم رو مفت میگیرن و باهاش کار میکنن و چند ماه بعد بهشون پس میدن. از ماشین هم هیچ خبری نیست!
24 فوق : مال ما که با گذشت از 10 روز از فاکتور هنوز هیچ خبری نیست فاکتور نمیکرد بهتر بود حداقل نمیخواست هی هر ساعت چک کنی ببینی پلاک چی شد
افشار : چقدر ریختی ساعت چند بود
hamed : دوستانی ک 207 تیوفایو پلاس فاکتور شدین کسی بوده پلاک شده باشه؟
کلهر : اسد نیا ،جریان اون پیامه اومد برات چی شد،پرسیدی
hamed : توی تایم کاری اوکی میشه
ساینا اس فوق العاده : دوستان کسی هست از فوق العاده 27 که فاکتور نشده باشه ؟این مثبتو بزنه
محمد : من 207 پانا فولادی طرح فرسوده تحویل 11 مرداد داشتم تو قرارداد شده tu5p ولی نه برام تکمیل وجهی اومده نه از سود تاخیرم کم کردن توی قسمت زمان فاکتور هم نوشته کلاس خودرو فاقد صف فاکتور میباشد الان دقیقا باید چیکار کنیم؟
سعید : سلام اونایی که موعد مهر هستن تفاوت موتور پلاس مبلغ 6 میلیون فعال شده برن پرداخت کنن