سهم 70 درصدی وسایل حمل و نقل عمومی در آلایندگی

 

سهم 70 درصدی وسایل حمل و نقل عمومی در آلایندگی

 
سهم 70 درصدی وسایل نقلیه در تولید آلایندگی در حالیست که خودروهای فرسوده 20 برابر خودروهای در حال تردد آلایندگی دارند و در این شرایط می توان امیدوار بود با اجرایی شدن طرح ساماندهی بازار خودرو که به تازگی به تصویب رسیده و بر اساس آن خودروسازان موظف به حذف خودروهای اسقاطی از چرخه فعالیت هستند، بتوان این میزان را کاهش داد.
 
بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران سهم خودروهای سواری از آلایندگی 1.40 است که در میان وسایل نقلیه کمترین آلایندگی را به خود اختصاص می دهد. اما در همین حال کامیون ها با در اختیار داشتن سهمی معادل 22.46 درصد بزرگترین منبع تولید آلاینده هستند و پس از آن نیز اتوبوس بخش خصوصی با سهم 18.25 درصدی در رتبه بعدی آلایندگی قرار می گیرد.
 
در همین حال اتوبوس های شهری نیز آلودگی چندان کمی ندارند به طوری با 12/46 درصد سهم سومین منبع تولید آلاینده به شمار می روند. در این میان موتورسیکلت 10.53 در آلودگی هوا سهم دارد که سهم چندان کمی نیست. بررسی ها نشان می دهد به غیر از این چهار منبع مهم تولید آلایندگی، مینی بوس ها سهم 4.21 درصدی داشته و خودروی سواری در کنار وانت ها به ترتیب با 1.40 و 0.70 درصد آلایندگی کمترین منبع تولید آلایندگی به شمار می روند. 
 
بنابراین سهم وسایل نقلیه از آلایندگی ها معادل 70 درصد بوده اما به دلیل نبود آگاهی درست تمام آلایندگی ها به گردن خودروهای سواری افتاده است.
 
باقی منابع آلایندگی نیز به پالایشگاه تندگویان با 10 درصد، نیروگاه بعثت با 6.1 درصدی، نیروگاه ری با 3.4 درصد و صنایع نیز 10.7 درصد اختصاص یافته است. 
 
این آمار در حالی از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام شده که رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش اظهار کرد که بر اساس آخرین اطلاعات شهر تهران در سال 92، 70 درصد آلاینده‌ها مربوط به منابع متمرکز و 30 درصد مربوط به منابع ساکن ناشی از ذرات تولید شده آلاینده در هوا بوده است بر این اساس 60 درصد ذرات اولیه تولیدی مربوط به خودروهای دیزلی و12 درصد خودروهای بنزینی شامل موتورسیکلت و سواری‌ها بوده است.
 
و حال بر اساس تازه ترین آمار، طی این سال ها سهم وسایل نقلیه از آلایندگی همچنان در محدوده 70 درصد است که این امر نشان می دهد با وجود ارتقای استاندارد تولید در صنعت خودرو، شاید به دلیل نبود سوخت متناسب با این خودروها و یا تنها تمرکز بر روی خودروهای سواری و بی توجهی به خودروهای دیزلی که بیشترین سهم آلودگی را به خود اختصاص داده اند، همچنان خودرو بالاترین میزان آلایندگی را دارد. 
 
در این شرایط ضرورت توجه به اسقاط خودروهای فرسوده و دریافت معاینه فنی بیش از پیش مطرح می شود. موضوع معاینه فنی و کنترل آن در شهر تهران با همکاری شهرداری تهران، پلیس راهور و مکانیزه کردن دوربین‌ها یکی از شاخص‌های کاهش آلودگی هوا در شهر تهران به شمار می رود. این در حالیست که بر اساس مصوبه دولت، اسقاط خودروهای فرسوده نیز وظیفه تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو به شمار می رود و بر اساس آن خودروسازان باید ۳۰ درصد از تولیدات خود را جایگزین خودروهای فرسوده کنند که بنا به دلایلی این مصوبه تاکنون اجرایی نشده است. 
 
در همین حال بعد از ممنوعیت واردات خودرو در تیر ماه سال گذشته (۱۳۹۷) نیز ‌گواهی‌های اسقاط در مراکز اسقاط خودرو نیز بی‌مشتری ماند که حال این امید وجود دارد که با اجرای طرح ساماندهی بازار خودرو که به تازگی به تایید مجلس و شورای نگهبان رسیده، بند مرتبط با اسقاط خودروهای فرسوده به صورت جدی تر دنبال شود.  
 
محمدمهدی میرزایی، رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم نیز معتقد است که خودروهای فرسوده در زمره خودروهای بیش‌آلاینده هستند که دو یا سه برابر حد مجاز تولید آلودگی دارند و آلودگی ناشی از خودروهای فرسوده، ۲۰ برابر خودروهای در حال تردد است این در حالیست که ناوگان حمل و نقل عمومی کشور نیز ناوگان فرسوده‌ای به شمار می رود که به دلیل موضوعات تحریمی و مشکلات اعتباری بودجه امکان نوسازی آن فراهم نیست. در این شرایط ضروری است نسبت به حذف هرچه سریع تر خودروهای فرسوده اقدام شود تا گامی در جهت کاهش آلایندگی برداشته باشیم.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , وسایل حمل و نقل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

جمال
0

بریم به سمت خودروهایی با الایندگی کمتر و برقی .
02:34  1398/10/01
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
کسری اس۵ : ۲۶مهر ثبت نام کردم دیروز۲۳اردیبهشت شاسی شد
سینا اس۵ : من ۸ آبان ثبت نام کردم و اسفندماه شاسی شده،و ۲۵ام فروردین تحویل گرفتم
احمد : دوستان نگران نباشید این طرح چهارشنبه فقط برای خودرو فرسوده و طرح مادرانه
Agh اصفهان : من17مهر402ثبت نام s5اقساطی کردم 21اسفند شاسی شد 22اسفند بیمه 26فروردین پلاک و دهم اردیبهشت‌ماه تحویل گرفتم مدل 403میخای شماره بزار عکس برات بفرستم
s3 مهرماه : بنده 21 اسفند شاسی شدم دریغ از خودرو
امین : سلام دوستان کسی خبر جدید و قطعی درباره حواله های چانگان cs55 که ارسال به خودروساز خورده کی پیامک واریز وجه میاد بخدا مردیم هرروز منتظر پیامک هستیم
سعید8 : دوستان برید حمایت کنید. اینجا صفحه ی خودروهای وارداتی نوبت دومه
علی : هر دو دزدن یکی از یکی بدتر
پلنگ : خب دوست بزرگوار الآن تقصیر ماها چیه که قرار بود دی واریز کنیم فروردین تحویل بگیریم ولی بعد کلی دغدغه و استرس و انتظار تو اردیبهشت یه پیام پیش فروش فرستادن میخوایید ریسک کنیم اونم از دست بدیم بریم از بیرون ماشین بگیریم که همون ماشین رو با کلی اختلاف بگیریم؟من نمیدونم چرا به این همه مردم بی گناه و بی تقصیر که با هزار دردسر و انتظار بعد چند ماه دغدغه ذهنی به خاطر واریز وجه پیش فروش میگید طمعکار!!!؟
سیامک : احساس میکنم تا حالا انقدر به شعورم توهین نشده بود یکشاله منتظر بودم آخرشم دزد سر گردنه جیبمونو خالی کرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آمنه : پیش فروش 2 مرحله پول واریز کردم تکمیل وجه 16 اسفند طرح ویژه نادران جوانی جعمیت قرار بود 30 روزه خودرور بدن هنوز فاکتور نشده
رسول : ممنونم اقا محمدجواد
پذیرش 11 بهمن فوری : مابه‌التفاوت رو چند فروردین ب حساب ریختین؟ سخا چی؟
پذیرش 11 بهمن فوری : پیش فروش یا فوری نا مفهومه داداش .
ساندرو اتوماتیک : خدا رو شکر عزیزان این حداقل رقم کارشناسی هست. دادگستری سایر مناطق تهران و شهرستان ها رقم تا بالای 2 میلیارد هم ارزشیابی و پرداخت شد.
هاکان شاهانی : با سلام به نظرم سایپا مصوبه رو رعایت نکرده طبق مصوبه باید مبلغی که از قبل به عنوان پیش پرداخت اخذ شده افزایش قیمت شامل نمیشه و نصف بعدی که به همراه دعوت نامه میاد افزایش قیمت قابل قبوله
207 کد 60019 : از دوستان سقف فلز با موعد دی ماه کسی فاکتور شده؟
کریم : چونه بزن خیلیه
ایمان : چطور شکایت کردید
حسن : نه عزیزم باتوطئه زندگی نمیکنم بلکه سعی میکنم بافکرومنطق وباهوش به قضایا نگاه کنم!!سعی میکنم به راحتی به کسی که یه کاری انجام مبده بدون منافع مالی یخرده روش تحقیق کنم تاحقیقت رومتوجه بشم