حرکت دست به عصای خودروسازان در توسعه محصول

 

حرکت دست به عصای خودروسازان در توسعه محصول

 
در حالی نگاه به عملکرد خودروسازان در زمینه توسعه محصول نشان از عملکرد کند و لاک پشتی دارد که علاوه بر تحریم ها، نبود اقدامات کافی در زمینه تحقیق و توسعه را می توان از اصلی ترین دلایل این موضوع دانست.
 
ریسک بالای شکست در پروژه های طراحی و ضعف در تحقق فرآیند بهینه توسعه محصولات جدید در صنعت خودرو و توان پایین این صنعت در شناسایی و الگوسازی نظام طراحی محصولات جدید از سوی دیگر، در زمره مهم ترین مسایل پیش روی صنعت خودرو در حوزه توسعه محصول است. 
 
این شرایط در حالیست که قطع همکاری شرکای خارجی در سال جاری به واسطه تحریم های دوباره منجر به توقف تولید خودروهای مونتاژی و پسابرجامی شده و برنامه های خودروسازان برای تولید محصولات جدید را لغو کرد در این شرایط تولید محصولاتی با آپشن های بالا نیز با کمبود قطعه مواجه شد چرا که برخی از این محصولات قطعات پیشرفته خود همچون گیربکس اتومات را از طریق واردات تامین می کردند که با توقف همکاری ها، واردات این قطعات نیز متوقف شد. دراین شرایط طبیعی است که انتظار برای توسعه محصول انتظار به جایی از خودروسازان نبود. 
 
بازگشت تحریم‌ها باعث شد خودروسازان تمرکز خود را روی محصولاتی قرار دهند که پیش‌تر تولید می‌شد و در چنین وضعیتی خودروسازان با مشاهده اوضاع نه چندان جالب خود اقدام به راه اندازی نهضت داخلی سازی قطعات کردند تا با تکیه بر توان داخلی علاوه بر تامین قطعات مورد نیاز خود که پیش از این طریق واردات تامین می شد، نسبت به برنامه ریزی برای تولید قطعات پیشرفته تر و در نهایت توسعه محصول اقدام کنند. 
 
بدون شک علاوه بر توان داخلی در تولید قطعات، مرکز تحقیقات شرکت های خودروسازی که در چند سال اخیر چندان فعالیتی نداشته اند نیز کمک بزرگی در این شرایط بودند این در حالیست که همواره از دیرباز تاکنون بودجه چندانی به موضوع تحقیق و توسعه در صنعت خودرو اختصاص نیافته و طبیعی است در شرایط فعلی که خودروسازان بیشتر از هر زمان دیگری به واسطه قیمت گذاری دستوری، متحمل ضرر و زیان شده اند نیز نمی توان انتظار داشت بودجه ای به این مراکز تحقیقاتی تخصیص یابد و همین امر باعث شد تا خودروسازان توسعه محصول در سال 98 را در اولویت اقدامات خود قرار ندهند. اما نگاهی به موتور تغییرات تکنولوژی و به دنبال آن توسعه محصول در شرکت‌های بین‌المللی خودرو نشان می دهد سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کنند.
 
در افق چشم انداز صنعت خودرو نیز پیش بینی شد حدود یک تا سه درصد گردش مالی خودروسازان صرف تحقیق و توسعه ‌شود که در عمل رخ نداد اما گفته می شود بیشتر بودجه‌های اختصاص یافته به این موضوع، در قالب پروژه‌های توسعه محصول جدید به شرکت‌های بزرگ مشاور طراحی خودرو و مجموعه‌های آن اختصاص می‌یابد.
 
به گزارش خودروکار، اما آن چه در سال جاری مشخص است حرکت لاک پشتی خودروسازان در زمینه توسعه محصول به دلایل ذکر شده بوده است. تنها اقدام مثبت خودروسازان در زمینه معرفی محصولات جدید در سال 98 را باید حرکت اخیر دو خودروساز دانست که با معرفی خودروهای جدید خود در حاشیه هیات دولت، تا اندازه ای امید به این صنعت را زنده کردند. رهام تازه وارد سایپا که به شاهین تغیر نام داد در دو مدل سدان و هاچ بک محصولات جدید این گروه خودروسازی در سال آینده هستند و ایران خودرو نیز اقدام به معرفی دنا پلاس توربو اتوماتیک در قالب پرژوه K132  کرد این در حالیست که این خودروساز در بهمن امسال نیز رانا و سورن سال کرد تا نشان دهد در تلاش برای توسعه محصول و تامین نیاز مصرف کنندگان است. اما بدون شک توجه به تحقیق و توسعه را باید راهکار اساسی در توسعه محصول دانست، امری که تا به امروز چندان به آن پرداخته نشده است.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان , قطعه‌سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کمال
0

به کیفیت ، تحویل به موقع و خدمات پس از فروش بپردازید . تشکرو موفق باشید .
19:33  1398/12/28
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتوماتیک 90 روزه : فرم سخا رو 27 ام ثبت کردم. هرجوری حساب می کنم کلا 25 ام ندارم توی پرونده ام.
ابولفضل اتومات : متاسفانه قدرت موتور اصلا انتظاراتمو برآورده نکرد به نظرم با این پول باید رفت سمت چینی های توربو
j4 : سلام من ثبت نام 29 فروردین مشکی 12اردیبهشت فاکتور و شاسی 16 اردیبهشت بیمه. یه هفته بعد پلاک نوشته 24 تحویل مدارک به پست ولی بارکدو سایت پست میزنم هنوز چیزی تحویل پست نشده!! هنوزه تحویل نشده!!
S3 سفید : من اس۳ سفید ، ۱۵ آبانم، ۲۷ اسفند فاکتور و شاسی شدم و تهرانم ولی هنوز تحویل نگرفتم .
علی : عجب روزگاری شده بعضی آدمها تو این گروه میان میفهمند که مردم حلاف ماشیناشونن هنوز میگن ما ثبت‌نام میکنیم عجب مردمی داریم چقدر عاقل هستن
شاهین : اره داخل پیچ شاهین سواران هم پذیرش ۱۹ دی هم بود فاکتور شده بود
شاهین : بستگی داره اون فرم سخا کی تحویل داده باشی و نمایندگی کی ثبت کرده باشه از اپراتور بپرس بهت میگه ثبت سخا چندم
یک عدد پورشه به قیمت 0 هزار خریداریم : مایی که داریم. ولی بچه هامون قدرشو نمیدونن
مجید اصفهان : سلام ثبت نام شما در چه تاریخی بوده
مجید اصفهان : سلام ثبت نام شما چه تاریخی بوده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 سقف فلزی تحویل آذر : دوستان من از 27ام تیک صدور اسنادم تیک خورده ولی هنوز به دستم نرسیده و کدرهگیری چیزی هم ارسال نشده. ماشین دیروز تحویل شد. چقدر طول میکشه اسناد برسه؟
بهار آریزو 5 : تهران ، نمایندگی حیدری
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 : سلام امروز فاکتور شد 20 دی واقعا حقیقت داره؟
رضا تحویل اسفند : آقا موسی شما حتی فرق تعطیلی و عزای عمومی رو نمیدونی دورت بگردم 🤣
207پانا تبدیلی : شعر نگین عزای عمومی چه ربطی ب تعطیلی داره
207تحویل 20دی : آرش عزیز مبارکت باشه تکمیل وجه چه تاریخی بودی
تبدبل به 207 : رانا واریزی 20 دی فاکتور شده دوستان جهت اطلاع . دوستان تیوتری کسی فاکتور نشد؟
اسفند دوگانه : طی جلسه ای که با مدیران سایپا برگزار شد ریدم به روح هرکس که شایعه پراکنه میکنه شرافت ندارید
ابوالفضل آپشنال : امروز تحویل گرفتم خداروشکر همه چیز عالی بود مخصوصا قدرت موتور
شهروند : بله راسته