حرکت دست به عصای خودروسازان در توسعه محصول

 

حرکت دست به عصای خودروسازان در توسعه محصول

 
در حالی نگاه به عملکرد خودروسازان در زمینه توسعه محصول نشان از عملکرد کند و لاک پشتی دارد که علاوه بر تحریم ها، نبود اقدامات کافی در زمینه تحقیق و توسعه را می توان از اصلی ترین دلایل این موضوع دانست.
 
ریسک بالای شکست در پروژه های طراحی و ضعف در تحقق فرآیند بهینه توسعه محصولات جدید در صنعت خودرو و توان پایین این صنعت در شناسایی و الگوسازی نظام طراحی محصولات جدید از سوی دیگر، در زمره مهم ترین مسایل پیش روی صنعت خودرو در حوزه توسعه محصول است. 
 
این شرایط در حالیست که قطع همکاری شرکای خارجی در سال جاری به واسطه تحریم های دوباره منجر به توقف تولید خودروهای مونتاژی و پسابرجامی شده و برنامه های خودروسازان برای تولید محصولات جدید را لغو کرد در این شرایط تولید محصولاتی با آپشن های بالا نیز با کمبود قطعه مواجه شد چرا که برخی از این محصولات قطعات پیشرفته خود همچون گیربکس اتومات را از طریق واردات تامین می کردند که با توقف همکاری ها، واردات این قطعات نیز متوقف شد. دراین شرایط طبیعی است که انتظار برای توسعه محصول انتظار به جایی از خودروسازان نبود. 
 
بازگشت تحریم‌ها باعث شد خودروسازان تمرکز خود را روی محصولاتی قرار دهند که پیش‌تر تولید می‌شد و در چنین وضعیتی خودروسازان با مشاهده اوضاع نه چندان جالب خود اقدام به راه اندازی نهضت داخلی سازی قطعات کردند تا با تکیه بر توان داخلی علاوه بر تامین قطعات مورد نیاز خود که پیش از این طریق واردات تامین می شد، نسبت به برنامه ریزی برای تولید قطعات پیشرفته تر و در نهایت توسعه محصول اقدام کنند. 
 
بدون شک علاوه بر توان داخلی در تولید قطعات، مرکز تحقیقات شرکت های خودروسازی که در چند سال اخیر چندان فعالیتی نداشته اند نیز کمک بزرگی در این شرایط بودند این در حالیست که همواره از دیرباز تاکنون بودجه چندانی به موضوع تحقیق و توسعه در صنعت خودرو اختصاص نیافته و طبیعی است در شرایط فعلی که خودروسازان بیشتر از هر زمان دیگری به واسطه قیمت گذاری دستوری، متحمل ضرر و زیان شده اند نیز نمی توان انتظار داشت بودجه ای به این مراکز تحقیقاتی تخصیص یابد و همین امر باعث شد تا خودروسازان توسعه محصول در سال 98 را در اولویت اقدامات خود قرار ندهند. اما نگاهی به موتور تغییرات تکنولوژی و به دنبال آن توسعه محصول در شرکت‌های بین‌المللی خودرو نشان می دهد سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کنند.
 
در افق چشم انداز صنعت خودرو نیز پیش بینی شد حدود یک تا سه درصد گردش مالی خودروسازان صرف تحقیق و توسعه ‌شود که در عمل رخ نداد اما گفته می شود بیشتر بودجه‌های اختصاص یافته به این موضوع، در قالب پروژه‌های توسعه محصول جدید به شرکت‌های بزرگ مشاور طراحی خودرو و مجموعه‌های آن اختصاص می‌یابد.
 
به گزارش خودروکار، اما آن چه در سال جاری مشخص است حرکت لاک پشتی خودروسازان در زمینه توسعه محصول به دلایل ذکر شده بوده است. تنها اقدام مثبت خودروسازان در زمینه معرفی محصولات جدید در سال 98 را باید حرکت اخیر دو خودروساز دانست که با معرفی خودروهای جدید خود در حاشیه هیات دولت، تا اندازه ای امید به این صنعت را زنده کردند. رهام تازه وارد سایپا که به شاهین تغیر نام داد در دو مدل سدان و هاچ بک محصولات جدید این گروه خودروسازی در سال آینده هستند و ایران خودرو نیز اقدام به معرفی دنا پلاس توربو اتوماتیک در قالب پرژوه K132  کرد این در حالیست که این خودروساز در بهمن امسال نیز رانا و سورن سال کرد تا نشان دهد در تلاش برای توسعه محصول و تامین نیاز مصرف کنندگان است. اما بدون شک توجه به تحقیق و توسعه را باید راهکار اساسی در توسعه محصول دانست، امری که تا به امروز چندان به آن پرداخته نشده است.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان , قطعه‌سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کمال
0

به کیفیت ، تحویل به موقع و خدمات پس از فروش بپردازید . تشکرو موفق باشید .
19:33  1398/12/28
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلسعلی : * ۲۲ مرداد نقره ای فاکتور شد *
شاهین : شماره پذیرش ۱۱۷۸۲۹۸۰ شاهین اتومات تحویل اخر مهرماه هنوز دعوتنامه نیومده نصف مبلغ هم خرداد واریز کردم
پارسا : سلام ببخشید برای شما قبلا پیام پیش فروش شاهین اومده بود؟ (از اینا که ۳۰۰ الان واریز میشه مابقی میمونه اردیبهشت الی آذر ۱۴۰۴) آخه برای همه پیام پیش فروش اومده ولی شما تحویل فوری؟!
ارسلان : سلام من پذیرش ۸/۵بودم ولی هنوز فاکتورنشدم تحویل ۳۰روزه بودم
مهسا : دوستان برامن تو سایت سایپا نوشته موردی یافت نشد ولی تو یکپارچه نوشته ارسال به خودرو ساز بعدش پایین اومده شاهین رو نوشته لغو شده نکنه لغوش کردن؟
فرهاد : سلام من تحویل حضوری زدم که ماشین دیگه نمایندگی نره و ماشین رو تو یکی از پارکینگ های سایپا تو تهران تحویل بگیرم
شهرام : برای ما زمستان بود پیش فروش آمده ۲۹۷ میلیون واریز کردم دعوت دوم نکشته ۱۴۰۴ کدام ماهی می‌خواهی ا، برج ۲ تا اذر داشت اولی انتخاب کردم برج دو پول واریز کنم برج چهار میدن شاهین جی یک حواله تابستان دارم هنوز اس. اریز نیامده منتظر هستیم برلی زمستان آمد پول واریز کردم طلا فروش کروم زیر قیمت ماشین نداشتم نیاز داشتم ماشین چاره نبود بیرون آزاد خیلی خیلی گران بود برای خرید
حسین : جوری این شرکت‌های خانمان سوز و جیب بر که با سرمایه و دست رنج ما بازی میکنن با خاک یکسان بشن درس عبرت بشن تو تاریخ هر چیزی به وقتش دوستان حواستون باشه خواهشاً چیزی نفروشید سایت و باز میذارن درگاه و بسته من سوختم شما نسوزید
شاهین : چیزی که من زنگ زدم انکار بایددرخواست خودمون تو نمایندگی شهر به سایپا بدیم که ما سود مشارکت میخوایم و قیمت خودرو به قیمت روز محاسبه کنید
چانگان cs55 : من نزدم ولی ۲ الی ۳ روز زودتر تحویل میگیرن برای اونایی خوبه که نهایت ۲۰۰ کیلومتر فاصله باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مجید : سلام من 2دی هستم رنگ سفید
میثم : سفید یا مشی ؟
آریسان 2 شرایطی : کسی از حضرات مهر‌ماه شرایطی فاکتور نشد؟
میثم : قالپاق
مصطفی : عزیزان غیور و همیشه در صف
محمد : سلام واریزی چند مهر بودی ؟
رامین اردبیل : سلام تحویلت چه تاریخ هستش
راناپلاس مهر : شده باشه وکیل می‌گیرم واز سودم نمی گذرم، چون 3برابر شو کرایه اسنب دادم کور خوندن خیلی بدهکار تر از این حرفان. حالا بزار ماشین نگه دارن.
راناپلاس مهر : کاربری با نام رانا هست که چند روزه داره میگه من امروز تحویل گرفتم، والان نوشته فردا گفتن بیا سود تاخیر از شهریور تا الان 10 تومن میدیم، اینا با این روش میخوان سود ندن دارن الکی دیر تحویل میدن که شما ماشین و بگیری واز خیر سودت رد بشی حواستون باشه
میلاد : فکر کنم هر روز داریم،من 16مهرم معلوم نیست کی ما فاکتور میشیم