استرلینگ ماس، اسطوره دنیای فرمول یک و رانندگی حرفه‌ای درگذشت

 

استرلینگ ماس، اسطوره دنیای فرمول یک و رانندگی حرفه‌ای درگذشت

 
سر استرلینگ ماس، تنها راننده‌ی بریتانیایی دارنده‌ی نشان شوالیه از خاندان سلطنتی انگلستان، در ۹۰ سالگی درگذشت. او با هفت عنوان دومی و سومی در فرمول یک، به راننده‌ی بزرگ بدون قهرمانی معروف بود.
 
 
استرلینگ کرافورد ماس (Sir Stirling Craufurd Moss) ۱۷ سپتامبر ۱۹۲۹ متولد شد. در سال ۱۹۴۸ و ۱۹ سالگی، نخستین تجربه‌ی رانندگی حرفه‌ای خود را با قهرمانی در رقابت‌های بریتیش فرمول ۵۰۰ سی‌سی آغاز کرد. سر استرلینگ ماس از همان ابتدای فعالیت در دنیای موتوراسپرت، رانندگی و مدیریت تیم S. C. Moss را برعهده داشت و تا سال ۱۹۵۰، تقریبا در هر رقابتی که شرکت می‌کرد، به رتبه‌های اول تا سوم آن می‌رسید.
 
 
سر استرلینگ ماس با عبارت لقب «بزرگ‌ترین راننده‌ای که هرگز قهرمان نشد» در دنیای فرمول یک شناخته می‌شود. او اولین‌بار در سال ۱۹۵۱ با تیم HW موتورز وارد رقابت‌های جایزه‌بزرگ شد. در فصل ۱۹۵۵، استرلینگ ماس به تیم فرمول یک مرسدس پیوست و عنوان نایب‌قهرمانی جهان را کسب کرد. در سه‌ سال بعد هم با رانندگی برای تیم‌های مازراتی و واندرول (Vanderwell) و R.R.C جمعا چهار مرتبه نایب‌قهرمان فرمول یک شد. همچنین بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۱، سه‌بار به عنوان سومی جهان رسید تا ناکام بزرگ تاریخ فرمول یک باشد. استرلینگ ماس تا ۸۲ سالگی در رقابت‌های مختلف اتومبیل‌رانی حرفه‌ای و آماتور شرکت می‌کرد. او با رکورد ۲۱۲ قهرمانی در ۵۲۹ مسابقه، ۴۰ درصد رقابت‌هایی که آغاز کرد، با رتبه‌ی اول به‌پایان رساند.
 
مشهورترین راننده‌ی بریتانیایی فرمول یک در دوران کلاسیک با سه رکورد جالب در سال‌های دهه‌ی ۱۹۵۰ معروف شد. در سال ۱۹۵۰، او به‌همراه لسلی جانسون با یک دستگاه جگوار XK120 به‌مدت ۲۴ ساعت با سرعت ثابت ۱۷۳ کیلومتربرساعت در پیست بیضی‌شکل نزدیک پاریس رانندگی کرد. این رکورد در حالی ثبت شد که رانندگان هر سه ساعت عوض می‌شدند و خودرو برای سوخت‌گیری و تعویض لاستیک توقف می‌کرد. درنهایت، مجموع مسافت طی‌شده‌ی استرلینگ ماس و لسلی جانسون به ۴،۱۲۷ کیلومتر رسید.
 
سال ۱۹۵۵، ماس و جانسون همراه دو راننده‌ی دیگر رکورد سال ۱۹۵۰ را ارتقا دادند. آن‌ها به پیست اتودروم پاریس بازگشتند و هفت شبانه‌روز کامل با سرعت ثابت ۱۶۱ کیلومتربرساعت رانندگی کردند و ۲۷،۱۲۰ کیلومتر را پیمودند. این رکورد هم پشت فرمان جگوار XK120 ثبت شد.
 
 
سومین رکورد باورنکردنی استرلینگ ماس در سال ۱۹۵۷ با رانندگی روی دریاچه‌ی نمک بانویل و رسیدن به نهایت سرعت ۳۹۳ کیلومتربرساعت بود. در آن سال، خودرو تک‌سرنشین ساخت ام‌جی (MG EX181) به ماس کمک کرد تا پنج رکورد مختلف در کلاس F ثبت کند.
 
سال ۱۹۹۰، استرلینگ ماس عضو تالار مشاهیر بین‌المللی موتور اسپرت شد و سال ۲۰۰۰ به‌خاطر ثبت رکوردهای مختلف و افتخارآفرینی برای مردم انگلستان، از ولی‌عهد بریتانیا عنوان شوالیه گرفت. سال ۲۰۰۹، شرکت خودروسازی مرسدس بنز نسخه‌ای ویژه از سوپراسپرت SLR مک‌لارن را با اسم سر استرلینگ ماس نام‌گذاری کرد که ۷۵ دستگاه از آن تولید و با قیمت یک‌میلیون دلار عرضه شد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , استرلینگ ماس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پاسخ به یاشار قسمت اول : سلام قیمت بازار آزاد اطلس 575 میلیون تومان و قیمت رانا پلاس ارتقا یافته 630 میلیون تومان میباشد ((یعنی اختلاف قیمت حدود 55 میلیون تومان)) . خب حالا معایب و مزایا هر دو خودرو را برسی میکنیم .1- اطلس مزایا : دارای استاندارد های 85 گانه (که شامل دیلایت و اتولایت-کنترل ایستایی در سربالایی-کنترل کشش-کنترل پایداری-سنسور عقب-سنسور باران.) موتور اصلاح شده کم استهلاک M15 تیبا و کوییک که باعث شده سه اسب بخار بیشتر داشته باشه و حدود ده درصد هم کاهش مصرف سوخت داشته باشه (91 اسب‌بخار-گشتاور137 نیوتن‌متر-مصرف ترکیبی6.8 لیتر در صد کیلومتر) دارای مانیتور و دوربین دنده عقب و سانروف (البته سفارشی). معایب :پلتفرم تکراری تیبا که شاسی ضعیفی داره (با نشستن دو نفر بزرگسال در عقب کف خودرو خیلی میاد پایین) طراحی ناهماهنگ در نمای بغل-ترمزهای ضعیف-پیشرانه کم بازده و پرصدا نسبت به حجم آن 1500سی سی و قرارگیری دستگیر در(از داخل) در جای غیر استاندارد که باعث شده در با زور زیاد بسته شود و قیمت بسیار بالا و غیر منطقی اون نسبت به کلاس خودرو . متن طولانی هست ادامه دارد ...
شاهین اتومات : حق بامشتری هست که پیگیر خودروی ثبت نامی خودش باشه
شاهین اتومات : سامانه یکپارچه 6خرداد 402 ثبت نام برای شاهین 20 مهر 402 پیامک اومد برای شاهین اتوماتیک 290میلیون تکمیل وجه کنین دیگه نزدیک یکسال بشه خرداد 403 هنوز از دعوتنامه خبری نیست ارسال نشده ک چقدر دیگه باید واریز وجه کنم واسه شاهین اتومات پذیرش 24 مهر 402
شاهین اتومات : اینکه خودمون میدونیم شاهین پلاس صادر میکنن به روسیه
j7 : سلام ثبت نامتون از کدوم شهر بوده ؟
ستایش : آخه خاک تو سرت اونایی که تو این سایت‌ هستند ماشین نگرفتند و اگر شاهین پلاس بده به همه اونایی که هنوز نگرفتند میده. خدا شفا بده
ستایش : نازیلا ۴ ساله از تهران 😂😂😂😂
حسین : یه مطلبی هم یادم رفت بگم قیمت نیسان سانی در مبادی ورودی با سی اس 55 برابره تقریبا با این اطلاعیه که برای قیمت نیسان سانی مدل 2023 و 2024 دادن اگه سایپا بخواد زور بگه و قیمت رو برای 2024 ها گرونتر و مشابه شرکت جهان نوین قیمت گذاری کنه سی اس 55 مدل 2023 حدود 1500 و مدل 2024 حدود 1565 قیمت گذاری میشه ولی بازم میگم همه باید باهم باشیم و 1565 به نظر غیر قانونی باشه شما نگاه کنید توی بخشنامه نوشته قیمت قطعی در مبادی ورودی، پس نهایت 1500 میتونن بفروشن، و اینکه یه دوستی گفته بود میتونن ندن، اینطور نیست چون نوشته بلوکه کردن پول الزام آور نیست، ما اسممون در اومده و الان براشون الزام آوره دوستانی هم که دنبال سود هستن نگران نباشن، چون الان قیمت بازار برای 2023 هست، اگه 2024 رو گرونتر کنن قطعا روی قیمت بازار 2024 هم تاثیر میذاره من که از خدامه همون 1401 بدن ولی چشمم آب نمیخوره چون کارمند سایپا میگفت شرکت دنبال قیمت جدیده و بعدش پیامک میاد دلایل تاخیر در پیامک: 1. چونه میزنه تا گرونتر تصویب کنه 2. منتظر ماشینها برسن به گمرک تا برای تحویل مجبور نشه جریمه بده
تارا : دوستان از زمان فاکتور شدن تا تحویل ماشین چند روز طول میکشه در بدبینانه ترین حالت؟
نگار : قیمت ها برای افردی که تکمیل وجه کرده اند ثابت می باشد و افزایش قیمت نخواهند داشت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا بهمن تبدیل به207 : 9 دی بودم
151 : پیش فروش ها از لحظه ایی که تکمیل وجه میکنند شرکت یکماه فرصت داره خودرو را فاکتور کند در غیر اینصورت میرید تو تاخیر خردادی ها فعلا الویت با فوق العاده اسفند هسته بعد از انها نوبت شماست
مهدی : خیر فقط اخرین مرحله یه پیامک تحویل اختیاری حضوری میاد.
اتو سعید : سقف فلز های مشکی اعلام حضور کنن تا چه تاریخی فاکتور شده ؟! من 25 آذر هنوز فاکتور نشدم
امین فوری اسفند : یه دردسر هم داریم پلاک شه
سورن موتور جدید تکمیل وجه 9 بهمن : مبارک باشه.چقدر سود تاخیر تعلق گرفته؟
ابراهیم : سلام این 30 بهمن مگه چقدر ثبت نام داشته که تموم نمیشه ؟!
ساینا تک : باز تولد بازی شد
4552 تحویل 30 بهمن : تکمل وجه 12 دی تحویل سی بهمن تبدیل 5 اردیبشت به 207 امروز فاکتور شد
اسفند : واقعی من شک دارم