اثربخشی بی چون و چرای خودرو در بازار سرمایه/ سایپا پیشران بازار سرمایه می شود؟

 

اثربخشی بی چون و چرای خودرو در بازار سرمایه/ سایپا پیشران بازار سرمایه می شود؟

 
در حالی شاخص بازار سرمایه در مرز یک میلیون واحدی قرار گرفته که بدون شک باید یکی از تاثیرگذارترین صنایع در رشد شاخص را گروه خودرو بدانیم این در حالیست که پیش بینی می شود بازگشایی نماد سایپا در روزهای آینده نیز به رشد شاخص دامن زده و آن را به رکوردهای جدیدتری نزدیک کند.
دادوستدهای گروه خودرویی در روزهای گذشته نمادهای این صنعت بورسی را بهبود بخشیده و منجر به رشد شاخص شده این در حالیست که انتشار گزارش‌های عملکردی سال قبل در کنار نزدیکی شاخص کل به مرز روانی یک‌میلیون واحدی وضعیت بازار و رشد سهام خودرویی ها را با پرسش هایی هراه کرده است.
 
هجوم نقدینگی انگیزه‌ای قوی‌ برای رشد بازار سهام به شمار می رود این در حالیست که با ورود سرمایه های جدید به بورس در روزهای گذشته و تمهیدات وزارت امور و اقتصاد و دارایی مبنی بر تسهیل صدور کد بورسی، پیش بینی می شود که در روزهای آینده نقدینگی بیشتری وارد بازار سهام شود 
 
در این میان این پرسش مطرح می شود که نقش خودرویی ها در رشد شاخص سهام در روزهای گذشته به چه میزان بوده است؟
 
مهدی حاجی وند، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار خودروکار گروه خودرو را یکی از صنایع بزرگ ، خوش اقبال و معامله پسند بازار سرمایه می داند و می گوید: وقتی شرکتی بزرگ رشد و یا افت داشته باشد به نسبت بزرگی خود در شاخص بورس تاثیرگذار خواهد بود و در این شرایط طبیعی است شرکت های خودرویی حاضر در بازار سرمایه اثر خود را خواهند گذاشت که تاثیر آن در رشد آینده شاخص چندان دور از دسترس نیست.
 
وی با بیان این که قیمت سهام خودروسازی و قطعه سازی همگام با بازار پیش می رود، می افزاید: صنعت خودرو از جمله صنایعی است که نسبت به سایر صنایع رشد چندانی نداشته بنابراین طبیعی است که قیمت سهام خودرویی ها رشد کرده و اثر زیادی بر روی کلیت بازار داشته باشند.
حاجی وند ادامه می دهد: بنابراین سهام خودرویی ها از جمله صنایع اثرگذار بر شاخص کل به شمار می رود و شاید تنها عامل رشد شاخص و رسیدن آن به عدد یک میلیون نباشد، اما به طور قطع یکی از صنایع اثرگذار به شمار می رود.
 
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر بازگشایی نماد سایپا بر بورس نیز اظهار می کند: احتمال رسیدن شاخص بورس به مرز یک میلیون واحد در روز جاری وجود دارد بنابراین باید رفتار احتمالی بازار را بررسی کرد چرا که اگر بازار تن به استراحت داده و اقدام به اصلاح کند، تا اندازه ای شتاب و روند رو به رشد سایپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد اما اگر کلیت بازار مثبت باشد سهام سایپا می تواند یکی از پیشران های بازار باشد و رشد خوبی را با توجه به ثبت افزایش سرمایه این شرکت به همراه داشته باشد.
 
وی می افزاید:  بازار در حال حاضر حدود 400 هزار واحد بدون اصلاح و استراحت پیش رفته بنابراین باید در نقطه ای نیاز به استراحت دارد و شاید این ایستگاه یک میلیون واحد باشد. به صورت روانی نیز همزمان با رسیدن اعداد بزرگ در سهم و شاخص، سهامداران استراحتی انجام می دهند تا به دنبال حفظ سود خود باشند اما مولفه ای وجود دارد که همه این موارد را متوقف می کند و آن شتاب نقدینگی است که وارد بازار سرمایه می شود.
 
حاجی وند با اشاره به اظهارات وزیر امور اقتصاد و دارایی مبنی بر شتاب بخشیدن در روند صدور کدهای بورسی نیز می گوید: بنابراین پیش بینی می شود ورود نقدینگی جدید به بازار همچنان ادامه خواهد داشت و حال باید دید این جریان نقدینگی، بازار را به کدام سمت خواهد برد.
 
وی تاکید می کند: در این میان دو فرضیه پیش بینی می شود نخست آن که شاخص در ارتفاع یک میلیون واحد به استراحت بپردازد و فرضیه دیگر آن که بدون توجه به هر رکورد و اصلاحی، شاخص رشد خود را ادامه می دهد بنابرین باید منتظر اثرات ورود نقدینگی به بازار بود.
 
به گزارش خودروکار، حال باید در انتظار بازگشایی نماد سایپا و صف خرید برای این سهام پرطرفدار باشیم تا پازل سهام خودرویی ها تکمیل شده و رکوردهای جدیدی در بازار سرمایه به جای بگذارد. بدون شک در آینده نزدیک شاهد ورود حجم بالایی از نقدینگی به بورس خواهیم بود.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمید : سلام دوستان خیلی خوشحالم که به خواسته هاتون رسیدین البته فس فس زیاد کردید وگرنه ماشین زودتر گیرتون میومد خوشحالم امیدوارم حال دل هاتون خوب باشه خیلی هاتون مثل خودم ماشین فروختن طلا فروختن تا ساینا ثبت نام کنن ولی خوب نشد من طرح عید بود اطلس نوشتم برای مهرماه ودی ماه امیدوارم ماشین خوبی باشه
تورج : منم دقیقا شرایط شمارو دارم .ش بخشنامه و کد کلاسه و رنگ مشابه هم هستیم .....هم دردیم
چانگان cs55🤠 : خداروشکر باید کنید . چون تکمیل وجه کرده اید و خیالتان راحت تر
علی : دوستان تی 8ثبتنام اسفند کسی تحمیل گرفته مابه‌التفاوت بیمه هم واریز شده کی پلاک میشه راهنمایی فوری کسی می‌دونه تشکر
تارا پلاس : خودم زنگ زدم تهران شرکت . گفت رنگ هیچ تاثیری در موعد تحویل ندارد. میکفت قبلا تاثیر داشته. الان ندارد. حالا فهمیدم دروغ میگفت
تارا v1p : تا جایی ک دارم دنبال میکنم فک کنم v1p اسفند رو فاکتور کردن.
رضا : سلام تارا دستی v1p تیتانیوم برای من موعد تحویل ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ هستش تو سایت ایران خودرو قسمت مربوط به آماده جهت صدور فاکتور تیک خورده اما فاکتور هنوز نشده این پروسه چقدر طول میکشه تا فاکتور شدن؟
محسن : فوری به دستور وزیر صمت تیم کارشناسی برای بررسی وضعیت ارز تخصیص یافته به خودروسازان خصوصی تشکیل شد. طبق اطلاعات رسیده سالانه یک میلیارد برای واردات خودرو تخصیص دادند ولی طبق آمار گمرگ در سال ۱۴۰۲ تنها شرکت مدیران خودرو یک میلیارد دلار ارز دولتی گرفته کلا هم ۳ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ خودروسازان ارز دولتی گرفتن و این یعنی فعلا دست نگه داشتند برای بررسی رانت احتمالی
محسن : مهم مهدی ضیغمی در حاشیه نشست خبری (ایران اکسپو ۲۰۲۴)، گفت: بسیاری از افرادی که در سامانه ثبت‌نام کردند، منتظر هستند خودروی مورد‌علاقه‌شان وارد شود و به همین دلیل تاکنون از ۳۰هزار نفر که در سامانه بودند، ۱۵هزار نفر خودروی خود را انتخاب کردند. وی تصریح کرد: در حال حاضر خودروهای زیادی در گمرکات و مناطق آزاد هست. بیش از ۱۲ تا ۱۳هزار خودروی دپو در مناطق آزاد و کشور هست که این خودروها فقط منتظر توافق‌های داخلی در وزارت صمت و بانک مرکزی هستند تا ترخیص شوند ### ####
محمد : شما همونی هستی که میگی هنوز یارانه 45500,تومان میگیرم تا چشمای امثال شما دراد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سحر : سلام عزیزان کسی پلاک شده تو این چند روز فک کنم پلاک نمیکنن فعلا
رضا : سلام به همه دوستان من یه سوال برام پیش اومده، صدای مشتری که چندین بار تماس گرفتم میگن پنج شنبه روز کاری حساب نمیشه واینجوری زمان تحویل خودرو رو طولانی می کنن ولی جالبش اینه که همین الان شما تماس بگیرید صدای مشتری جواب نیده یعنی پنج شنبه سر کارن واین عرض کنم من خودم توی واحد صنعتی بزرگ کار می کنم شرکت بزرگی مثل مدیران خودرو که روزانه چندین دستگاه خودرو مونتاژ میکنه امکان نداره حتی جمعه هم تعطیل باشه و معمولا 3شیفت کار می کنن حالا کسی اطلاع داره از لحاظ قانونی جریان پنج شنبه چی میشه می تونین مدعی این قضیه باشیم
60019تحویل 29اسفند : سلام16دی کسی فاکتور شده؟؟
تبدیل به اتومات اسفند : سلام بزرگواران کسی از بخشنامه 4625 تبدیل دنا ساده به اتومات تحویل 29اسفند فاکتور شده واگه شده چه رنگی؟
مهرداد : سلام آقا پرهام اپش رایگان داره یا نه میشه در مورد آپشن ها یکم توضیح بدین خواهش میکنم
علی : اینترنتی نمیشه با یه کارت به نام شخص دیگه، اما حضوری تو نمایندگی با هر کارتی میتونی
رصا : سلام سقف فلزی دستی. اسفندی کسی فاکتر شده
موسی : من که دارم میبینم بعضی از خودرو ها افزایش قیمت کارخانه خوردن
تحویل 30 بهمن/11 دی تکمیل وجه : فاکتور شدم
شیرزاد : سلام.تقریبا 8میلیون