انباشت خودروهای تولیدی با اجرای یک قانون/ تحمیل زیانی دوباره به صنعت خودرو با الزام‌ اجرای استاندارد یورو ۵

 

انباشت خودروهای تولیدی با اجرای یک قانون/ تحمیل زیانی دوباره به صنعت خودرو با الزام‌ اجرای استاندارد یورو ۵

 
توقف شماره گذاری خودروهای تولیدی با استاندارد یورو ۴ در حالی منجر به انباشت خودروها در پارکینگ خودروسازان شده که با وجود تحریم ها، تولید برخی از این خودروها با وجود مشکلات متعدد به پایان رسیده اما به دلیل عدم همکاری سازمان‌محیط زیست اجازه شماره گذاری به آن ها داده نمی شود.
شماره گذاری محصولات یورو ۵ این روزها دغدغه جدی سه خودروساز بزرگ کشور است. محصولاتی همچون آریو، چانگان و حتی پژو ۴۰۵GLX این روزها به واسطه قانون الزام تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ از ابتدای سال جاری اجازه شماره گذاری ندارند در حالی که خودروسازان با وجود کاهش تولید، موفق به انجام تعهدات خود شده اند.
 
توقف شماره گذاری خودروهای با استاندارد یورو ۴ در حالیست که در سال گذشته خودروسازان کمتر از نصف سال ۹۶ تولید داشته اند و به واسطه تحریم ها امکان تولید خودرو با وجود تعهدات ثبت نامی وجود نداشت و حال که خودروسازان توان تولید خود را بازیافته اند،اجازه شماره گذاری به خودروهای تولید شده داده نمی شود.
 
این شرایط در حالیست که فعالان صنعت خودرو معتقدند نه تنها میزان آلایندگی این دو استاندارد با یکدیگر چندان تفاوتی ندارد بلکه فراهم‌نبودن شرایط از جمله تولید بنزین استاندارد یورو ۵ منجر به خرابی خودروهای جدید خواهد شد. ضمن آن که الزام این قانون کاهش تولید و افزایش قیمت را نیز به همراه خواهد داشت.
 
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این خصوص می گوید: نخستین اثر تولید خودرو با استاندارد یورو 5 در صنعت خودرو کاهش تولید است زیرا هم اکنون این صنعت در تحریم به سر می برد و در دو سال گذشته ظرفیت تولید به شدت کاهش داشته و هرچند اقداماتی در زمینه داخلی سازی انجام و فناوری وارد این صنعت شده تا مشکل تولید تا اندازه ای برطرف شود و میزان تولید افزایش یابد اما با اجرایی شدن این قانون به طور قطع تا مدتی ظرفیت تولید کاهش خواهد یافت.
 
وی می افزاید: در این مسیر دو موضوع مطرح می شود نخست آن که خودروسازان از نظر فناوری به دانش روز دست یافته اند و هم اکنون خودروی یورو 5 آماده دارند که این خود چالش بزرگی است و اما نکته دوم، ظرفیت تولید است که بدون شک این ظرفیت بدون علت کاهش یا افزایش نمی یابد بنابراین یا باید تحریم ها را دور زد یا باید نسبت به افزایش تولید داخل اقدام کرد که توسعه توان تولید به لحاظ ظرفیت تولید، زمان بر است ضمن آن که چالش استاندارد نیز پیش روی خودروسازان است.
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که به طور طبیعی اجرای این استاندارد هزینه های تولید خودرو را افزایش می دهد چرا که به کاتالیست قوی تری نیاز است، اظهار می کند: این امر منجر به افزایش قیمت خودرو می شود و این که دولت اجازه افزایش قیمت خودرو را صادر نکند، نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه خسارت بیشتری به خودروساز وارد می کند چرا که ارزش کالایی که خودروساز به مردم تحویل می دهد ارزش بیشتری نسبت به قیمت آن دارد.
 
کاکایی ادامه می دهد: این امر به صورت ناخوداگاه منجر به افزایش قیمت خودروها در بازار شده و در عین حال هزینه های مصرف کنندگان را افزایش می دهد و در مجموع این روند، در دسترس بودن کالا را برای مصرف کنندگان پایین می آورد و از یک سو ضمن کاهش تولید، افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت در این شرایط خودروهای فرسوده بیشتر فرسوده خواهند شد.
 
وی می افزاید: برخی معتقدند که دولت باید نسبت به انجام این امر اقدام کند این در حالیست که دولت چنین بودجه ای در اختیار ندارد و با فرض داشتن منابع در شرایط فعلی، هم اکنون اولویت های بسیاری در کشور وجود دارد ضمن آن که موجود نبودن بنزین یورو 5 به میزان کافی از دیگر چالش های این موضوع است چرا که با بنزین نامناسب این خودروها به زودی مستهلک و آلاینده خواهد شد.
 
به گفته کاکایی، شرایط کشور به گونه ای است که اولویت های مهم تری در بخش حمل و نقل وجود دارد ضمن آن که به لحاظ آلایندگی سهم خودروها با استاندارد یورو ۴ چندان بالا نیست بنابراین هم اکنون اولویت صنعت خودرو یورو 5 نیست و فشار بی مورد بر این اجرای این قانون، تنش ها را در جامعه صنعتی و مصرفی افزایش می دهد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: farhadtanha
0

سلام بنده سمندif7دوگانه پیش فروش ثبت نام کردم که تحویلش مرداد99 بود.منتهاهنوزتحویلش ندادند.حتی تکمیل وجهشم نکردند.بهم گفتندبایدصبرکنی تادعوتنامش بیادبعدمیتونی تکمیل وجهش کنی.قیمت خودرومردادماه 97300بود.الان نمیدونم چنده میخام بدونم اگه قیمت کارخانه ازتاریخ مردادماه به بعدرفت بالا کی میخادجوابگو ضررزیان مشتری باشه.من نمیدونم والله به هرکی هم زنگ میزنم میگه باید صبرکنی تادعوتنامش بیادبعدمعلوم میشه.اصلامعلوم نیست صاحب این خراب شده کیه..چه غلطی کردم به خداپرایدموفروختم خودمم پیاده کردم بادوتا بچه کوچیک خواستم سمندثبت نام کنم منوبه غلط کردن انداختند.بخداهمه ایناظلم به مردمه اخه هرمشکلی پیش میاداخرش خصارتشو مشتری بایدبده.به خداحق زن وبچمون خوردن نداره صدبرابرش بایداون دنیاپس بدین.
13:00  1399/07/01
پاسخ دادن
محمد
2

مسئولان عزیز ظالمان گرامی خداوند آه مردم را از شما می گیرد،این وعده الهی است. خداوند مرگی به شما دهد که عبرت همگان باشد.
14:49  1399/05/08
پاسخ دادن
محمد
0

سلام چرا خودرو ساندرو پلاک نمیشود ولی پیکان مدل پایین پلاک میشود .مکتاسفانه دست هایی درکاراست که میخواهند نارضایتی مردم رازیاد کنند .
22:12  1399/05/07
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : خودروی چانگان cs55 را نپرسیدید، سپاس
حامد : باسلام.من هم مثل شمااسفند۱۴۰۳شاهین هستم.یکباردعوت نامه اوتومات اومدقبول نکردم.حالا هم اطلس وسهند.امروزروزآخربودبازم پیام اومد۲روزتمدیدشد.اگه ظرفیت پرشده بوداین پیام نمیومد.خودمن منتظرمیمونم واسه شاهین دستی.یاحذف میشم.یاتحویل میگیرم.یافروش فوق العاده اطلس دادن اون موقع ثبت نام میکنم.لطفن عجله نکنین دوستان
عارف : ادب هم خوب چیزیه که انسان دارا باشه ازش، این چه ادبیاتی هست، باید تاسف خورد
شاهین : اینا چقدر خوبن، تا دو روز دیگه هم خرید اطلس یا سهند رو تمدید کردن گمونم اینا میخان تا میتونن مشتری های شاهین رو کم کنند
غلامرضا لطفی : سلام.رو ماشین هایمای من صاحب قبلیش هدلایت انداخته بود نورپایینش افتضاح بود .پخش میزد و ضعیف.یه بنده خدایی راهنمایی کرد لامپ فابریک بنداز .واقعا نور پایین بعد لامپ فابریک عالی شد.نور بالا هم هدلابت نگه داشتم خطی میزد و کور می‌کرد برا راننده های بی ملاحظه.
مصطفا : ایا به شما سود دیرکرد هم میدن؟ از چه تاریخی محاسبه میشه؟ روزی چند باید بدهند؟ چقدر طول میکشه تا بدهند؟
مهم : همش سیاه بازی هستش گول نخورید مثلا فروش فوری سری قبل که نتونستیم ثبت نام کنیم تا درگاه پیش میریم از اونجا به بعد گیر میکنه و ظرفیتها تو ۵ دقیقه پر میشه
اس ۵ : سلام چه تاریخی بودین؟
شیدا : سلام ساناز خانم باید بریم خارج
امیرs5 : باسلام سند و مدارک رسیده دستم هنوز ماشین تحویل ندادن ثبت نام مهر ماه بوده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207پانو : مشکل از بالاست من سپردم به خدا انقدر پول اسنب دادم اگه نقد میخریدم الان به چه کنم در نمی امدم
رادمر : یا نمایندگی ید کافینت
سایه : منم 27 ام واریز کردم فاکتور نشدم سیستان و بلوچستان
حامد تبدیل به تیوتری : منم همین شرایطو دارم. دوستان تکمیل وجه 12 دی هم فکر کنم امروز فردا فاکتور بشن
دوگانه آبی کبود طرح دوم یکپارچه تحویل 30 دی بخشنامه 4614 : نخیر. افزایش قیمت مشمول کسانی که تکمیل وجه کردند نخواهد شد. البته من که تحویل دی 1402 بودم هم اگر پرداختی های خودم رو به طلا حساب کنم، 150 گرم طلا معادل قیمت روز 506 میلیون پرداخت کردم و کسانی که نوبت زمستان 1402 دارند چون حدود 10 ماه قبل پولشون بلوکه شده هم سود زیادی نکردند
علی : دوستان من امروز تو شهرمون زنجان ی تریلی که حامل خود های 207،دنا،تارا بود دیدم برا شهرهای تبریز بود
علی : یعنی اگر کاهش قیمتی باشه شامل کسانی که ثبت نام کرده‌اند هم می شود
اتومات : سلام ارادت میدونید قیمت بازار آزاد سقف فلز چند میشه با استاندارد 85گانه؟
سورن دوگانه تحویل 29 اسفند1402 : درود جناب ابی کبود بنظر شما اگر دوگانه افزایش قیمت بخوره با توجه به اینکه متحویل اسفندماه تکمیل وجه کردیم وتو کاستروم هم تکمیل وجه تیک سز خورده میشود یانه
سفارشی : سلام شب خوش شما چه تاریخی واریز کردید ؟