انباشت خودروهای تولیدی با اجرای یک قانون/ تحمیل زیانی دوباره به صنعت خودرو با الزام‌ اجرای استاندارد یورو ۵

 

انباشت خودروهای تولیدی با اجرای یک قانون/ تحمیل زیانی دوباره به صنعت خودرو با الزام‌ اجرای استاندارد یورو ۵

 
توقف شماره گذاری خودروهای تولیدی با استاندارد یورو ۴ در حالی منجر به انباشت خودروها در پارکینگ خودروسازان شده که با وجود تحریم ها، تولید برخی از این خودروها با وجود مشکلات متعدد به پایان رسیده اما به دلیل عدم همکاری سازمان‌محیط زیست اجازه شماره گذاری به آن ها داده نمی شود.
شماره گذاری محصولات یورو ۵ این روزها دغدغه جدی سه خودروساز بزرگ کشور است. محصولاتی همچون آریو، چانگان و حتی پژو ۴۰۵GLX این روزها به واسطه قانون الزام تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ از ابتدای سال جاری اجازه شماره گذاری ندارند در حالی که خودروسازان با وجود کاهش تولید، موفق به انجام تعهدات خود شده اند.
 
توقف شماره گذاری خودروهای با استاندارد یورو ۴ در حالیست که در سال گذشته خودروسازان کمتر از نصف سال ۹۶ تولید داشته اند و به واسطه تحریم ها امکان تولید خودرو با وجود تعهدات ثبت نامی وجود نداشت و حال که خودروسازان توان تولید خود را بازیافته اند،اجازه شماره گذاری به خودروهای تولید شده داده نمی شود.
 
این شرایط در حالیست که فعالان صنعت خودرو معتقدند نه تنها میزان آلایندگی این دو استاندارد با یکدیگر چندان تفاوتی ندارد بلکه فراهم‌نبودن شرایط از جمله تولید بنزین استاندارد یورو ۵ منجر به خرابی خودروهای جدید خواهد شد. ضمن آن که الزام این قانون کاهش تولید و افزایش قیمت را نیز به همراه خواهد داشت.
 
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این خصوص می گوید: نخستین اثر تولید خودرو با استاندارد یورو 5 در صنعت خودرو کاهش تولید است زیرا هم اکنون این صنعت در تحریم به سر می برد و در دو سال گذشته ظرفیت تولید به شدت کاهش داشته و هرچند اقداماتی در زمینه داخلی سازی انجام و فناوری وارد این صنعت شده تا مشکل تولید تا اندازه ای برطرف شود و میزان تولید افزایش یابد اما با اجرایی شدن این قانون به طور قطع تا مدتی ظرفیت تولید کاهش خواهد یافت.
 
وی می افزاید: در این مسیر دو موضوع مطرح می شود نخست آن که خودروسازان از نظر فناوری به دانش روز دست یافته اند و هم اکنون خودروی یورو 5 آماده دارند که این خود چالش بزرگی است و اما نکته دوم، ظرفیت تولید است که بدون شک این ظرفیت بدون علت کاهش یا افزایش نمی یابد بنابراین یا باید تحریم ها را دور زد یا باید نسبت به افزایش تولید داخل اقدام کرد که توسعه توان تولید به لحاظ ظرفیت تولید، زمان بر است ضمن آن که چالش استاندارد نیز پیش روی خودروسازان است.
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که به طور طبیعی اجرای این استاندارد هزینه های تولید خودرو را افزایش می دهد چرا که به کاتالیست قوی تری نیاز است، اظهار می کند: این امر منجر به افزایش قیمت خودرو می شود و این که دولت اجازه افزایش قیمت خودرو را صادر نکند، نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه خسارت بیشتری به خودروساز وارد می کند چرا که ارزش کالایی که خودروساز به مردم تحویل می دهد ارزش بیشتری نسبت به قیمت آن دارد.
 
کاکایی ادامه می دهد: این امر به صورت ناخوداگاه منجر به افزایش قیمت خودروها در بازار شده و در عین حال هزینه های مصرف کنندگان را افزایش می دهد و در مجموع این روند، در دسترس بودن کالا را برای مصرف کنندگان پایین می آورد و از یک سو ضمن کاهش تولید، افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت در این شرایط خودروهای فرسوده بیشتر فرسوده خواهند شد.
 
وی می افزاید: برخی معتقدند که دولت باید نسبت به انجام این امر اقدام کند این در حالیست که دولت چنین بودجه ای در اختیار ندارد و با فرض داشتن منابع در شرایط فعلی، هم اکنون اولویت های بسیاری در کشور وجود دارد ضمن آن که موجود نبودن بنزین یورو 5 به میزان کافی از دیگر چالش های این موضوع است چرا که با بنزین نامناسب این خودروها به زودی مستهلک و آلاینده خواهد شد.
 
به گفته کاکایی، شرایط کشور به گونه ای است که اولویت های مهم تری در بخش حمل و نقل وجود دارد ضمن آن که به لحاظ آلایندگی سهم خودروها با استاندارد یورو ۴ چندان بالا نیست بنابراین هم اکنون اولویت صنعت خودرو یورو 5 نیست و فشار بی مورد بر این اجرای این قانون، تنش ها را در جامعه صنعتی و مصرفی افزایش می دهد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

محمد
2

مسئولان عزیز ظالمان گرامی خداوند آه مردم را از شما می گیرد،این وعده الهی است. خداوند مرگی به شما دهد که عبرت همگان باشد.
14:49  1399/05/08
گزارش
پاسخ دادن
محمد
0

سلام چرا خودرو ساندرو پلاک نمیشود ولی پیکان مدل پایین پلاک میشود .مکتاسفانه دست هایی درکاراست که میخواهند نارضایتی مردم رازیاد کنند .
22:12  1399/05/07
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۰ : تیرم پیام نیومده حالا حالا ها باید منتظر باشی
کتی : من 600 میلیون طلاهامو آذر ماه 1403 برای پرداخت پول شاهین با قیمت 4.640 فروختم مجبورم کردن برای اینکه زودتر تحویل بگیرم تبدیل بزنم gl چون برای رفت و آمد ماشین نداشتم که یک ماهه تحویل بدن الان 4 ماه میگذره از موعد یک ماهه و هنوز تحویل نگرفتم طلا شده 10.900 خدا رو خوش میاد حساب کنید 125 گرم طلا به نرخ امروز چند میشه
1 اردیبهشت : یعنی چی بعد دو ماه تازه ۲۶ تموم شده 27 28 از کجا سر در اورد دیگه
محمد ۳اردیبهشت : منظورم شماره درخواست هست ممنون میشم عزیزان اردیبهشتی شماره درخواست رو بفرستید
اکبر 2 : مدیر عامل سایپا دنیا همینجور نمیمونه وقت شما هم میرسه
محمد ۳اردیبهشت : سلام لطفا اردیبهشتی ها شماره پذیرش رو بفرستید ببینیم چند چند هستیم
شاهین : اگه زودتر میخای تبدیل بزن ولی اگه وسیله زیر پاته تبدیل نزن
مهران : آقا تکمیل وجه 26 اسفند فاکتور شدن- منتها برخی به دلیل واریز وجه در تایم غیراداری بعد از ظهر واریز داشتن که اولویتشون افتاده 27 ام اسفند اونا هستن برخی هم به دلیل خطا و اشکال تراکنش بانکی به 28 اسفند موکول شدن بعد نوبت اردیبهشت هست. اما به دلیل عدم نقدینگی سایپا تامین سانروف میسر نیست و تاریخ مشخصی نداره!
شاهین G : برای تبدیل شاهین G به GL بایستی منتظر دعوتنامه موند یا مراجعه به نمایندگی؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن 31 شهریور : سلام دوست عزیز ، مال من 1 مهر فاکتور و 5 مهر پلاک شد و دیروز بارگیری شد. ولی نمیدونم کی میرسه؟
وحید ازنا لرستان : سلام دوست عزیز..شما کی فاکتورشدید؟من یکم فاکتورشدم هنوزبارگیری نشده..ماشینتون کدوم سایت بوده؟؟
علی : دوستان من برادر تو نمایندگی هست مگه یک دونه ماشین تو3ماه هست پلاک نشده
سورن 31 شهریور : سلام دوستان تحویل 31 شهریور دیروز بارگیری شده ، به نظرتون کی تحویل میدن؟
بهمن مضر : چراغ تحویل خودرو روشن شده ، ولی هنوز تحویل ندادن
hamed : تازه چک کردم برا من تاریخ نزده اصا کلا خالیه🤦♂️
کلهر : دروود بر شرف همه چت بازی اضافه ممنوع ،هیچ ماشینی پلاک نشده ونمبشه،فقط این گره با اعتراض باز میشه ،شنبه 9صبح تهران زامیاد، هر کی نتونست شهر خودتون درب نمایندگی
کلهر : دوستان هر کسی تونست بره تهران ،هر کی هم نتونست تو شهر خودتون رفیقاتون پیدا کنید برید اعتراض درب نمایندگی ،بزارین سرو صدا بشه کل ایران ،شاید به خودشون اومدن ،شنبه 9صبح
جمشید : من قطعا باید تجمع کنیم
کلهر : سبحان برادر ،برو یه خبر بگیر