نکات مهم خرید و فروش خودروی کارکرده

 

نکات مهم خرید و فروش خودروی کارکرده

 

رپورتاژ - بازار اتومبیل‌های دست‌دوم در کشور ما رونق خوبی دارند، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به جای خرید اتومبیل صفر، سراغ کارکرده‌ها بروند. اما خرید یک اتومبیل کارکرده هم قلق‌هایی دارد که اگر آنها را اطلاع نداشته باشید شاید سرتان کلاه برود. وقتی قرار است خودروی دست دومی را بخرید باید از سلامت بدنه خودرو مطمئن شوید و این اطمینان تنها با حرف‌های فروشنده به دست نمی‌آید. واقعیت این است که تصادف خودروها امر اجتناب ناپذیری است، اما این که یک خودرو با چه شدتی و از چه ناحیه‌ای تصادف کرده و این تصادف چه تبعاتی داشته مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید هنگام خرید خودرو در نظر بگیرید.

 

به نشانه‌های تصادف دقت کنید

در خرید و فروش خودروی دست‌دوم و کارکرده باید حواسمان باشد که اتومبیل قبلا تصادف سنگینی نداشته باشد. تصادف خودرو بخصوص اگر از قسمت جلو باشد، می‌تواند باعث آسیب جدی موتور و شاسی شود. از طرف دیگر، در فیزیک مبحثی به نام خستگی فلز وجود دارد که به زبان ساده می‌گوید وقتی فلز یک بار تنش فیزیکی را تجربه کرده باشد مقاومتش را در ضربه‌های بعدی از دست می‌دهد و این یعنی خودرویی که یک بار تصادف بدجور کرده، برای بار دوم نمی‌تواند امنیت شما را در تصادف تضمین کند. البته قبل از هرچیز بهتر است بدانید که نیاز نیست در خرید خودرو وسواس به خرج دهید و الزاما خودرویی بخرید که خال هم روی آن نیفتاده. اتفاقا خرید خودرویی که تصادف مختصری داشته یا کمی از بدنه آن صافکاری یا رنگ شده دست شما را در چانه زنی و تخفیف گرفتن از فروشنده باز می‌گذارد. تمام قسمت‌های بدنه را چک کنید تا پوسیدگی، رنگ ریختگی، سوراخی، ترک خوردگی یا پارگی بدنه وجود نداشته باشد. به هیچ وجه خرید خودرویی را که تصادف سنگین داشته توصیه نمی‌کنیم. تصادف سنگین یعنی در اثر شدت ضربه، شاسی ماشین، سقف و ستون‌ها آسیب دیده باشند یا خودرو چپ کرده باشد. خودرویی که کاپوت آن تعویض شده، یا ایربگ‌هایش باز شده‌اند، در واقع یک حادثه سنگین را از سر گذارنده و احتمالا آسیب فنی جدی دیده است. اما اگر تصادف سبک است، یعنی فقط بدنه، درها، گلگیرها، سپر و... آسیب دیده‌اند و جلوبندی و شاسی خودرو سالم مانده جای نگرانی وجود ندارد.

 

زیر نور مستقیم بررسی کنید

بدنه خودرو را در روز و زیر نور مستقیم خورشید ببینید. طوری بایستید که با بدنه خودرو زاویه ۳۰ تا ۵۰ درجه داشته باشید و حالا بدنه را از جهت ناهمواری، موج افتادن رنگ، دو رنگ بودن، فرورفتگی و... بررسی کنید. اگر به هر دلیلی به نور مستقیم آفتاب دسترسی ندارید می‌توانید از نور لامپ مهتابی هم کمک بگیرید. تمام بخش‌های خودرو را با قلم‌های مخصوص تست رنگ (قلم آهنربایی) بررسی کنید. اين قلم را به راحتي مي‌توانيد از فروشگاه‌هاي لوازم يدكي بگيريد. در حالت عادی، قلم باید به بدنه خودرو بچسبد و برای جدا شدن کمی مقاومت نشان دهد. اما اگر بخشی از خودرو رنگ و بتونه شده باشد، قلم آهنربایی با سرعت بیشتری از بدنه جدا می‌شود. البته این قلم برای تشخیص صافکاری بدون رنگ یا مواردی که برای رنگ بدنه خودرو از رنگ کارخانه استفاده شده جواب نمی‌دهد. همین طور در صورت تعویض قطعات بدنه (مثل گلگیر، کاپوت، در و...) نمی‌توانید روی این قلم حساب کنید.

 

با اتومبیل کمی برانید

پشت فرمان بنشینید و با سرعت تقریبا ۵۰ کیلومتر بر ساعت برانید. در این سرعت فرمان را رها کنید اگر خودرو به چپ و راست کشیده شد یا فرمان حرکات ریزی شبیه ضربه داشت، احتمال آسیب‌دیدگی جلوبندی در تصادف وجود دارد. در خودرو را چند بار آرام باز و بسته کنید تا مطمئن شوید صدای نرمی می‌دهد و فاصله‌ای بین در و بدنه نیست. این نشان می‌دهد درهای خودرو تعویض نشده‌اند یا در اثر تصادف تاب برنداشته‌اند. داخل کاپوت را بررسی کنید. زیر کاپوت اگر نمد نصب شده، آن را جدا کنید و رنگ زیر کاپوت را بررسی کنید. این رنگ نباید موج‌دار، دو تکه یا ناصاف باشد. اگر زیر کاپوت اثر سوختگی دیدید به سلامت موتور شک کنید.

 

جزئیات را با وسواس بیشتری ببینید

ستون‌ها و سقف خودرو تنها جایی هستند که باید با وسواس زیاد آنها را هم از داخل اتاق و هم از بیرون بررسی کنید. خودرویی که تصادف بدجور نداشته، سقف و ستونش سالم باقی می‌ماند. اگر خیلی حرفه‌ای نیستید از یک کارشناس صافکاری و نقاشی کمک بگیرید. برخی فروشندگان ممکن است با اضافه کردن تزئیناتی مثل برچسب، تغییر چراغ‌ها و... سعی کنند جای تصادف را بپوشانند یا وانمود کنند برای زیباتر شدن خودرو از چراغ‌ها و تجهیزات جدید استفاده کرده‌اند. در صورت مشاهده چنین مواردی حتما با وسواس بیشتری خودرو را بررسی کنید.

 

source

virlan

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی کارکرده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اس تری : اونایی به حرف کرمان موتور دل خوش کرده بودن واسه نیمه اول اردیبهشت الان زنگشون زدم گفتن از ۳۱ اردیبهشت به بعد فاکتور میکنیم
شهرام : یه موقعی پیامک دادن که کلا نتونی پول جور کنی. ۵ شنبه که نیمه تعطیله ۲ روز هم تعطیل .
م خ : به والله خسته شدیم از این انتظار هی اماده کن نیگر دار هر روزم یه داستان جدید تو مملکته . یکی نیست بگه نمیتونستی خب نمیکردی .اون نفر اولی که بابت این داستانا هست اه و نفرین چندین نفر پشت زندگیشه خبر نداره چه استرسی به زندگی چند صد نفر داده . بعضیا زندگیشون نقدر کردن برای این داستان .(خیلی حرفه ها )
تارا وی4 : سلام 19 آذر تکمیل وجه کردم و 19اسفند تحویلم بوده ولی هیچ خبری نیست فعلا. زنگ زدم نمایندگی میگن تا 16ام فاکتور شده.
شاهین اتوماتیک 90 روزه : ماه دی ماه کل پول رو واریز کردیم تا 90 روزه تحویل بگیریم. هنوز که هنوزه خبری نیست. رسما مسخره کردن. حداقل بگن مشکل از کجاست. کمبود قطعه دارن، تولید مشکل داره، استاندارد گیر داده. هیچی نمیگن. فقط میگن صبر کنین. نمیدونستیم برای خرید از سایپا دوره صبر ایوب رو هم بگذرونیم.
میلاد : با سلام کسی از عزیزا هست اینجا که ماه 6 پارسال س5 ثبت نام کرده باشه من ماه 10/10 هم تسویه کامل کردم هن.ز هم شاسی نخورده هر چی زنگ می زنم میگن ماه دیگه ماه دیگه؟ لطفا کسایی که شکایت کردن لینک ش را میزارن اینجا
میلاد : با سلام کسی از عزیزا هست اینجا که ماه 6 پارسال س5 ثبت نام کرده باشه من ماه 10/10 هم تسویه کامل کردم هن.ز هم شاسی نخورده هر چی زنگ می زنم میگن ماه دیگه ماه دیگه؟
یوسف : آخرین درخواستی که داده بودم برای تحویلی گفتن تیرماه فاکتور میشه دیگه ناامید شده بودم هرروزم میز خدمت و چک کردم ولی اتفاق خاصی نمیفتاد روز جمعه مثل همیشه میز خدمت و چک کردم نوشته بود فاکتور شده
یوسف : سلام امیدوارم هرچه زودتر فاکتور بشه منم بعداز چهار ماه از موعد تحویل فاکتور شد هفت ماه هم بود تکمیل وجه کردم شماهم همینقد حساب کن ایشالله تا اونموقع فاکتور میشه
تارا اتومات : ممنون دوست عزیز من مهر ماه تکمیل وجه کردم فروش فوری بود موعد تحویل هم دی ماه بود مدل ماشین هم v2 بود هرکسی تکمیل وجه کرده باید چهار الی پنج ماه از تکمیل وجه بگذره تا ماشین براش فاکتور بشه برا منم دقیقن همین شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ابوالفضل دوگانه اسفندگرگانی : خدایی شما اسفندی
تحویل 30بهمن تکمیل وجه 12دی : سلام امروز کسی فاکتور شد خبر بدید ممنونم
رسا : ببخشید خودروی شما چیه و مدل
غلام رضایی : سلام دوستان الان برای من تمدید دعوتنامه کویک وساینا 85 گانه آمد که تا 20 تمدید شده هفته چهارم اسفنم
Hamed 207 tu3 : سلام.تبدیلی های عزیز به 207 تیوتری اگر فاکتور شدید لطفا صادقانه خبر بدید.
ابوالفضل : دوستان سلام من میخوام دعوتنامه دوگانه رو امروز پرداخت کنم. به نظرتون از طریق سایت بهتره یا برم نمایندگی؟
دی : ازدی ماه کسی پلاک شده؟
ابوالفضل : دوستان سلام من میخوام دعوتنامه دوگانه رو امروز پرداخت کنم. به نظرتون از طریق سایت بهتره یا برم نمایندگی؟
سعید تبدیل رانا پلاس به 207 tu3 : سلام ببخشید کلاس ماشین شما چنده از من 269 هسته
کوییک GX : سلام ببخشید قیمت تمام شده محصول چقد شد؟ چقد سود مشارکت شاملت شد؟ واریزی شما در هر مرحله چقد بود؟