رپورتاژ - بازار اتومبیلهای دستدوم در کشور ما رونق خوبی دارند، خیلیها ترجیح میدهند به جای خرید اتومبیل صفر، سراغ کارکردهها بروند. اما خرید یک اتومبیل کارکرده هم قلقهایی دارد که اگر آنها را اطلاع نداشته باشید شاید سرتان کلاه برود. وقتی قرار است خودروی دست دومی را بخرید باید از سلامت بدنه خودرو مطمئن شوید و این اطمینان تنها با حرفهای فروشنده به دست نمیآید. واقعیت این است که تصادف خودروها امر اجتناب ناپذیری است، اما این که یک خودرو با چه شدتی و از چه ناحیهای تصادف کرده و این تصادف چه تبعاتی داشته مهمترین مسئلهای است که باید هنگام خرید خودرو در نظر بگیرید.
به نشانههای تصادف دقت کنید
در خرید و فروش خودروی دستدوم و کارکرده باید حواسمان باشد که اتومبیل قبلا تصادف سنگینی نداشته باشد. تصادف خودرو بخصوص اگر از قسمت جلو باشد، میتواند باعث آسیب جدی موتور و شاسی شود. از طرف دیگر، در فیزیک مبحثی به نام خستگی فلز وجود دارد که به زبان ساده میگوید وقتی فلز یک بار تنش فیزیکی را تجربه کرده باشد مقاومتش را در ضربههای بعدی از دست میدهد و این یعنی خودرویی که یک بار تصادف بدجور کرده، برای بار دوم نمیتواند امنیت شما را در تصادف تضمین کند. البته قبل از هرچیز بهتر است بدانید که نیاز نیست در خرید خودرو وسواس به خرج دهید و الزاما خودرویی بخرید که خال هم روی آن نیفتاده. اتفاقا خرید خودرویی که تصادف مختصری داشته یا کمی از بدنه آن صافکاری یا رنگ شده دست شما را در چانه زنی و تخفیف گرفتن از فروشنده باز میگذارد. تمام قسمتهای بدنه را چک کنید تا پوسیدگی، رنگ ریختگی، سوراخی، ترک خوردگی یا پارگی بدنه وجود نداشته باشد. به هیچ وجه خرید خودرویی را که تصادف سنگین داشته توصیه نمیکنیم. تصادف سنگین یعنی در اثر شدت ضربه، شاسی ماشین، سقف و ستونها آسیب دیده باشند یا خودرو چپ کرده باشد. خودرویی که کاپوت آن تعویض شده، یا ایربگهایش باز شدهاند، در واقع یک حادثه سنگین را از سر گذارنده و احتمالا آسیب فنی جدی دیده است. اما اگر تصادف سبک است، یعنی فقط بدنه، درها، گلگیرها، سپر و... آسیب دیدهاند و جلوبندی و شاسی خودرو سالم مانده جای نگرانی وجود ندارد.
زیر نور مستقیم بررسی کنید
بدنه خودرو را در روز و زیر نور مستقیم خورشید ببینید. طوری بایستید که با بدنه خودرو زاویه ۳۰ تا ۵۰ درجه داشته باشید و حالا بدنه را از جهت ناهمواری، موج افتادن رنگ، دو رنگ بودن، فرورفتگی و... بررسی کنید. اگر به هر دلیلی به نور مستقیم آفتاب دسترسی ندارید میتوانید از نور لامپ مهتابی هم کمک بگیرید. تمام بخشهای خودرو را با قلمهای مخصوص تست رنگ (قلم آهنربایی) بررسی کنید. اين قلم را به راحتي ميتوانيد از فروشگاههاي لوازم يدكي بگيريد. در حالت عادی، قلم باید به بدنه خودرو بچسبد و برای جدا شدن کمی مقاومت نشان دهد. اما اگر بخشی از خودرو رنگ و بتونه شده باشد، قلم آهنربایی با سرعت بیشتری از بدنه جدا میشود. البته این قلم برای تشخیص صافکاری بدون رنگ یا مواردی که برای رنگ بدنه خودرو از رنگ کارخانه استفاده شده جواب نمیدهد. همین طور در صورت تعویض قطعات بدنه (مثل گلگیر، کاپوت، در و...) نمیتوانید روی این قلم حساب کنید.
با اتومبیل کمی برانید
پشت فرمان بنشینید و با سرعت تقریبا ۵۰ کیلومتر بر ساعت برانید. در این سرعت فرمان را رها کنید اگر خودرو به چپ و راست کشیده شد یا فرمان حرکات ریزی شبیه ضربه داشت، احتمال آسیبدیدگی جلوبندی در تصادف وجود دارد. در خودرو را چند بار آرام باز و بسته کنید تا مطمئن شوید صدای نرمی میدهد و فاصلهای بین در و بدنه نیست. این نشان میدهد درهای خودرو تعویض نشدهاند یا در اثر تصادف تاب برنداشتهاند. داخل کاپوت را بررسی کنید. زیر کاپوت اگر نمد نصب شده، آن را جدا کنید و رنگ زیر کاپوت را بررسی کنید. این رنگ نباید موجدار، دو تکه یا ناصاف باشد. اگر زیر کاپوت اثر سوختگی دیدید به سلامت موتور شک کنید.
جزئیات را با وسواس بیشتری ببینید
ستونها و سقف خودرو تنها جایی هستند که باید با وسواس زیاد آنها را هم از داخل اتاق و هم از بیرون بررسی کنید. خودرویی که تصادف بدجور نداشته، سقف و ستونش سالم باقی میماند. اگر خیلی حرفهای نیستید از یک کارشناس صافکاری و نقاشی کمک بگیرید. برخی فروشندگان ممکن است با اضافه کردن تزئیناتی مثل برچسب، تغییر چراغها و... سعی کنند جای تصادف را بپوشانند یا وانمود کنند برای زیباتر شدن خودرو از چراغها و تجهیزات جدید استفاده کردهاند. در صورت مشاهده چنین مواردی حتما با وسواس بیشتری خودرو را بررسی کنید.