سهم 50 درصدی قطعات دست دوم در تعمیرات خودرو / ایمنی خودروها دستخوش شرایط بد اقتصادی

 

سهم 50 درصدی قطعات دست دوم در تعمیرات خودرو / ایمنی خودروها دستخوش شرایط بد اقتصادی

 
کاهش قدرت خرید به واسطه افزایش چشمگیر قیمت ها در بازار لوازم یدکی این روزها منجر به افزایش تمایل به استفاده از قطعات دست دوم شده به طوری که به گفته رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو هم اکنون 50 درصد تعمیرات خودروها با استفاده از قطعات دست دوم انجام می شود.
 
شرایط اقتصادی این روزها به جایی رسیده که مردم به استفاده از قطعات دسته دوم اقبال نشان می دهند این در حالیست که بلاتکلیفی در خصوص قیمت ارز باعث شده میزان واردات قطعات خودرو در ۶ ماهه اول سال، به کمترین میزان خود در ۵۰ سال اخیر برسد. کمبود قطعه در بازار از یک سو و همچنین نوسانات شدید ارزی و افزایش بی سابقه قیمت دلار از سوی دیگر بر قیمت قطعات تاثیربه سزایی داشته و این امر قدرت خرید را به شدت کاهش داده در این شرایط تمایل به استفاده از قطعات دست دوم در تعمیرات خودروها افزایش یافته است.
هرچند فعالان بازار یدکی بر این موضوع تاکید دارند که با مراجعه به مراکز عمده تامین قطعات یدکی می توان قطعات با کیفیت و قیمت های مختلفی تهیه کرد اما بر این موضوع اذعان دارند که شرایط سخت اقتصادی مانع از خرید قطعات نو شده است. 
 
علیرضا نیک آیین، رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در گفت وگو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که در حال حاضر 45 تا 50 درصد تعمیرات خودرو با استفاده از قطعات دست دوم انجام می شود، می گوید: با گران شدن قطعات یدکی مردم به تعمیرات غیراستاندارد لوازم یدکی دست دوم روی آورده اند که این خود تبدیل به معضل بزرگی برای تعمیرکاران شده و تعمیرات را به تعدد رسانده است.
 
وی می افزاید: در بسیاری از موارد تعمیرات انجام شده کیفیت مطلوبی ندارند و بر این اساس ناگزیر به تعمیر دوباره می شویم که این امر باعث مراجعه تعداد زیادی شکایات به اتحادیه شده است.
 
نیک آیین تصریح می کند: قطعه ای که عمر خود را کرده باشد به لحاظ ایمنی در سطح بالایی قرار ندارد و حتی مورد تایید خودروسازان نیست بر این اساس استفاده از این تعمیرات در تعمیرات مجدد رد شده است.
 
رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در خصوص شکایت های مطرح شده به اتحادیه نیز اظهار می کند: هم اکنون چند دسته شکایت به اتحادیه ارایه می شود که بخشی از این شکایات به قطعات بی کیفیت و باقی شکایات نیز به قطعات دست دوم بازمی گردد این در حالیست که تعداد قطعات وارد شده به بازار در خصوص خودروهای داخلی زیاد است اما سطح استاندارد، کیفیت، مواد اولیه و حتی نظارت بر آن ها مشخص نیست که این موارد مشکل ساز شده است.
 
وی با تاکید بر این که استفاده از قطعات دست دوم در خودروهای تعمیری از سوی خود مشتری درخواست می شود، تصریح می کند: وقتی مالک برای خرید قطعه جدید به لحاظ گرانی آن با مشکل جدی روبرو می شود، مکانیک ناگزیر است برای تعمیر خودرو به سراغ قطعات دست دوم برود بنابراین در روز نخست مالک دستور استفاده از قطعات دست دوم را می دهد اما پس از تحویل خودرو نسبت به شکایت از تعمیرکار اقدام می کند.
 
نیک آیین ادامه می دهد: با شکایت مالک خودرو رای نیز به نفع او صادر و تاکید می شود که نباید از قطعات دست دوم استفاده شود در صورتی که مالک با رضایت خود حاضر به استفاده از قطعات دست دوم بوده است.
 
رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در خصوص اقدامات اتحادیه در خصوص تدوین قوانینی با هدف ممنوعیت استفاده از قطعات دست دوم نیز اظهار می کند: وضعیت اقتصادی و شرایط جامعه به گونه ای نیست که بتوان در این باره قانونی وضع کرد و در صورت ادامه روند فعلی شرایط اقتصادی، تعمیر خودروها به زودی متوقف خواهد شد. 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعمیرات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : کسانی که تکمیل وجه کردن که نباید گرون بکنن
S3 سفید : بستگی به زمان تکمیل وجه داره، ممکنه یکی تاریخ قراردادش شهریور باشه ولی دی تکمیل وجه کرده باشه اما دیگری تاریخ قراردادش آبانه و همون آبان هم تکمیل وجه کرده باشه، عملا اونی که آبانه از اون شهریوری جلوتره چون زودتر تکمیل وجه کرده
حمیدs5 : بله۱۱ شهریور نمیدونم سیاست اینا چیه
12345 : تو این مملکت پراید رو هوا میخرن چه برسه به هر نوع شاهین . حالا تا 404 کی زنده کی مرده امروز صفا کن
دوگانه : سلام دوستان بهمن ماهی ها هرکس فاکتور شو بی زحمت اطلاع رسانی کنه باتشکر
حسین : سلام دوستان نگران نباشید پیامک میاد شرکت سایپا پیگیر شدم گفتن تا آخر خرداد همه کسایی که ارسال به خودروساز زده تعیین تکلیف میشن از طرفی فقط باید منتظر افزایش قیمت باشیم شاین رو دیدم حدود 6 درصد گرون کرده بود چیلی هم 117 و 118 و 120 تومن گرون کرده بیستون تی77 هم امروز دیدم 190 گرون کرده متاسفانه هرگز شفاف نبودن که علت افزایش ها چیه و به طور یکسان گرون نشدن نه درصدی شبیه هم هستن نه مبلغ افزایش ولی من با توجه به چیلی فکر کنم بین 1490 تا 1520 قیمت جدید باشه البته سایپا خیلی نفوذ داره و شاید گرونتر از این حرفها بخواد بده، جالبه به اسم مدل 2024 گرونتر میدن بعضی از شرکتها، ولی قیمت جهانی تغییر نکرده به نظرم اگه از یه حد معقولی بیشتر گرون شد همه با هم بریم جلو درب شرکت سایپا و به خبرنگرانها زنگ بزنیم بیان، وزارت صمت هم میتونیم بریم، ارزش داره چون با حقوق 20 تومنی ما چرا باید این همه گرون کنن همه باید با هم باشیم
J7 مشکی : باسلام قرارداد۸/۱۴ فاکتور۱۲/۲۳ تحویل۲۶اردیبهشت
شاهین اتومات : یعنی بجای شاهین اتوماتCVT میخوان شاهین پلاس اتومات بدن
مجید اصفهان : سلام مبارک باشه بسلامتی عزیزم
زهرا : بله من همینه وضعیتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : سلام واسه من چند روزه فاکتورشده ولی پلاک نخورده کسی اطلاع داده فاصله فاکتورشدن تا پلاک چند روزه؟؟؟؟
سعید : جواد خیلی خیلی جوادی
سورن 13 فروردین : سلام مبارک باشه منم شرایطم مثل شماست ردیف قراردادم هم زودتره یعنی امیدوار باشم امروز و فردا؟
21 دی : من 21م ام🤦
تحویل اسفند ریحانه : برو پلیس بعلاوه 10 بگو
دوگانه اسفند.تبدیل به 207 : سلام دوستان کسی تبدیلی به207امروز پلاک شده آیا
4707 : نه روی پرداخت وجه میچرخه
ناشناس : بنظرم باز سمند سورن ها فاکتور شد و ما بلاتکلیف موندیم
امیر : دوستان عزیز اگه ماشین فاکتور نشده باشه این پولای اسقاط و.. رو تا قرون آخر ازمون میگیرن شک نکنید. حالا کسانی که تاخیر دارن از سود تاخیر و باقی مثل خودم نقدا 50.7م و بیمه و یک درصد و.. هم جدا بیشرفها تبدیل بهs7هم نمیزنن من حواله خریدم (دیوانگی محض) تایم گرونیها الان ماشین بهم بدن با بازار یر به یر در بیام هنر کردم اگه s5پرو باشه باز به اسم پرو یه 100 اضاف میویرن هر چند قیمت جدید هایما بالای صد میلیون اضاف خورده برای بهار
سورن موتور جدید، : مبارکتون باشه،چرخش برات بچرخه،منم موعد تحویل 14 فروردین هستم،هنوز فاکتور نشده