سهم 50 درصدی قطعات دست دوم در تعمیرات خودرو / ایمنی خودروها دستخوش شرایط بد اقتصادی

 

سهم 50 درصدی قطعات دست دوم در تعمیرات خودرو / ایمنی خودروها دستخوش شرایط بد اقتصادی

 
کاهش قدرت خرید به واسطه افزایش چشمگیر قیمت ها در بازار لوازم یدکی این روزها منجر به افزایش تمایل به استفاده از قطعات دست دوم شده به طوری که به گفته رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو هم اکنون 50 درصد تعمیرات خودروها با استفاده از قطعات دست دوم انجام می شود.
 
شرایط اقتصادی این روزها به جایی رسیده که مردم به استفاده از قطعات دسته دوم اقبال نشان می دهند این در حالیست که بلاتکلیفی در خصوص قیمت ارز باعث شده میزان واردات قطعات خودرو در ۶ ماهه اول سال، به کمترین میزان خود در ۵۰ سال اخیر برسد. کمبود قطعه در بازار از یک سو و همچنین نوسانات شدید ارزی و افزایش بی سابقه قیمت دلار از سوی دیگر بر قیمت قطعات تاثیربه سزایی داشته و این امر قدرت خرید را به شدت کاهش داده در این شرایط تمایل به استفاده از قطعات دست دوم در تعمیرات خودروها افزایش یافته است.
هرچند فعالان بازار یدکی بر این موضوع تاکید دارند که با مراجعه به مراکز عمده تامین قطعات یدکی می توان قطعات با کیفیت و قیمت های مختلفی تهیه کرد اما بر این موضوع اذعان دارند که شرایط سخت اقتصادی مانع از خرید قطعات نو شده است. 
 
علیرضا نیک آیین، رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در گفت وگو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که در حال حاضر 45 تا 50 درصد تعمیرات خودرو با استفاده از قطعات دست دوم انجام می شود، می گوید: با گران شدن قطعات یدکی مردم به تعمیرات غیراستاندارد لوازم یدکی دست دوم روی آورده اند که این خود تبدیل به معضل بزرگی برای تعمیرکاران شده و تعمیرات را به تعدد رسانده است.
 
وی می افزاید: در بسیاری از موارد تعمیرات انجام شده کیفیت مطلوبی ندارند و بر این اساس ناگزیر به تعمیر دوباره می شویم که این امر باعث مراجعه تعداد زیادی شکایات به اتحادیه شده است.
 
نیک آیین تصریح می کند: قطعه ای که عمر خود را کرده باشد به لحاظ ایمنی در سطح بالایی قرار ندارد و حتی مورد تایید خودروسازان نیست بر این اساس استفاده از این تعمیرات در تعمیرات مجدد رد شده است.
 
رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در خصوص شکایت های مطرح شده به اتحادیه نیز اظهار می کند: هم اکنون چند دسته شکایت به اتحادیه ارایه می شود که بخشی از این شکایات به قطعات بی کیفیت و باقی شکایات نیز به قطعات دست دوم بازمی گردد این در حالیست که تعداد قطعات وارد شده به بازار در خصوص خودروهای داخلی زیاد است اما سطح استاندارد، کیفیت، مواد اولیه و حتی نظارت بر آن ها مشخص نیست که این موارد مشکل ساز شده است.
 
وی با تاکید بر این که استفاده از قطعات دست دوم در خودروهای تعمیری از سوی خود مشتری درخواست می شود، تصریح می کند: وقتی مالک برای خرید قطعه جدید به لحاظ گرانی آن با مشکل جدی روبرو می شود، مکانیک ناگزیر است برای تعمیر خودرو به سراغ قطعات دست دوم برود بنابراین در روز نخست مالک دستور استفاده از قطعات دست دوم را می دهد اما پس از تحویل خودرو نسبت به شکایت از تعمیرکار اقدام می کند.
 
نیک آیین ادامه می دهد: با شکایت مالک خودرو رای نیز به نفع او صادر و تاکید می شود که نباید از قطعات دست دوم استفاده شود در صورتی که مالک با رضایت خود حاضر به استفاده از قطعات دست دوم بوده است.
 
رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در خصوص اقدامات اتحادیه در خصوص تدوین قوانینی با هدف ممنوعیت استفاده از قطعات دست دوم نیز اظهار می کند: وضعیت اقتصادی و شرایط جامعه به گونه ای نیست که بتوان در این باره قانونی وضع کرد و در صورت ادامه روند فعلی شرایط اقتصادی، تعمیر خودروها به زودی متوقف خواهد شد. 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعمیرات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
توحید ارومیه : خطاب به دوست عزیز که نوشته لعنت به سایپا.اون موقع که من برای ساینا واریز وجه کردم موقع ارسال دعوتنامه هم قیمت کارخانه افزایش یافته هم مالیات و بیمه و شماره گذاری من از 16میلیون افزایش 8میلیون پرداخت کردم.الانم قیمت کارخانه اطلس شده 418 ت که اگه بهش 21درصد مالیات و بیمه و شماره گذاری اضافه بشه چیزی نزدیک 505میلیون قیمتش میشه.حالا منی که 202میلیون اریبهشت واریز کردم با مشارکت 16برای دی ماه تقریبا از 505کم کنی میمونه 303میلیون 16میلیون هم سود مشارکت کسر میشه میمونه 287میلیون ..موقع ثبت نام اطلس 405میلیون بود قیمش میشه 505که یعنی 100میلیون افزایش نصفش برا من اعمال نمیشه از 287 هم 50 کسر کنی میمونه 237میلیون حالا من در نظرم 240گرفتم برای تکمیل وجه 2.3میلیون اختلاف محاسباتی من.هر چند که این ظلمه برای همه.حداقل افزایش قیمت باید فرودین اعمال میشد نه الان
اقدس سفیدمشکی : شماره پذیرشتومیشه بگی
t8 : ما 23 تیر ثبت نام کردیم ، هنوز شاسی هم نشدیم
تکمیل وجه 29مرداد ، : سلام خسته نباشی من۲۹ مرداد پس چرا برام فاکتور نشده🤔
توحید ارومیه : دوست عزیز بعد تکمیل وجه و ارایه برگ سخا به نمایندگی تبدیل میشه به عدم نقص در پرونده
محمد x5 : دفتر قضایی دادخواست علیه کرمان موتور بابت جریمه تاخیر تحویل خودرو
وحید : به منتظران ریرا خوب بیاید خودمون راش بندازیم من پیش فروش جایگزین خودرو فرسوده ریرا برنده شدم، اینجا اگه کسی مثل من هست کامنت بزاره، همدیگه رو پیدا کنیم، همینجا فعال بشیم
محمد x5 : سلام تشریف ببرید دفتر قضایی یه دادخواست علیه شرکت کرمان موتور رد کنید مبنی برتاخیر در تحویل و جریمه دیرکرد تحویل جلسه اول دادگاه که بشه یا وکیل کرمان موتور حضوری میاد یا لایحه میفرسته و یه مبلغی را به عنوان جریمه میپذیره و یکماه بعد پرداخت میشه. تا دادخواست ندی نمیدن
وحید : من فقط چون نگران بودم گرون بشه، سوال پرسیدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهزاد : فکر کنم کم کم شروع شد 90روزها دارن فاکتور میشن
سورن پلاس : خریدار نیست
207 بهمن ماه : منم پارس بهار 403 هستم تبدیل ب 207 تحویل بهمن زدم امروز دعوت نامه اومد 325 بریزم 14 روزه
عرفان : دوستان دعوتنامه تحویلی بهمن ماه واسه کسی اومده
امین فوری اذر : بعد 24 ساعت تو وضعیت خودروی مشتری بروز میشه
ای‌خدا : یعنی‌مثلا‌برای‌استب‌دنده دستی‌چقدر‌باید‌دستمونو‌بگیره
Tigo8promax : دوستان کسی تحویل سیستمی شهریور تیگو8 تحویل گرفته لطفا اعلام کنین چون 65 روز از تاریخ تحویل بنده گذشته همچنان خبری نیست لطفا هر عزیزی ک اطلاع داره از وضعیت مجوز خروج تیگو8. اعلام کنه سپاس از همکاریتون
ساناز : سلام دوستان من دعوت نامه بهمن هستم برای من هنوز دعوت نامه ارسال نشده کسی هست مثل بنده باشه ...در ضمن من تبدیلی پارس به 207هستم
حامد : دنا های اتومات و6دنده efp که فاکتور شدن پلاک هم شدن تحویل نمیدن مشکل کمبود قطعه دارن ماشین هارو ایرانخوردو برا اینکه سود تا خیر نده فاکتور میکنه پلاک میکنه دوهفته کف کارخونه نگهه میداره تا تامین قطعه بشن با این روش دوهفته سود تاخیر نمیده الان به بهونه بازدید فنی نمیزاره خروج بخورن ولی در اصل مشکل تا مین قطعه دارن و نافص تو کف کارخونه موندن
حسین : من تاریخ وجه 22اردیبهشت ولی پولم جور کردم 24تکمیل وجه کردم بهم گفتن تکمیل پرونده 26اردیبهشت بوده