چگونه سیستم تعلیق بادی به بهبود کیفیت سواری کمک می‌کند؟

 

چگونه سیستم تعلیق بادی به بهبود کیفیت سواری کمک می‌کند؟

 
استفاده از سیستم تعلیق بادی در خودروهای جدید، دامنه کنترل بیشتری نسبت به فنرهای فولادی ارائه می‌دهد و در جداسازی ارتعاش مؤثرتر است و به افزایش راحتی سرنشینان کمک می‌کند.
 
سیستم تعلیق بادی که زمانی فقط در خودروهای سواری لوکس به کار گرفته می‌شد، اکنون به دلیل کاربردپذیری بسیار متنوعی که دارد، در طیف وسیعی از خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
تعلیق بادی بدون شک می‌تواند به افزایش راحتی سواری کمک کند؛ به‌عنوان مثال ارتفاع سواری را پایین بیاورد تا ورود و خروج از خودرو شاسی‌بلند راحت‌تر شود و در سرعت‌های بالا درگ را کاهش دهد. می‌توان ارتفاع سواری را برای استفاده عادی افزایش داد یا حتی فاصله کف خودرو با زمین را برای رانندگی در مسیرهای خارج از جاده (آف‌رود) بالاتر برد و حتی می‌توان میزان سختی فنرها را برای پشتیبانی از حالت‌های مختلف رانندگی تغییر داد. سیستم تعلیق بادی را می‌توان با هر نوع سیستم میرایی از جمله میراکننده‌های تطبیقی مگنتورئولوژیک و میله‌های ضد غلتش با سختی متغیر استفاده کرد.
 
واحدهای سیستم تعلیق بادی جایگزین فنرهای مارپیچی موجود شده و در کمک‌فنرهای تعلیق ادغام می‌شوند. همچنین می‌توان به‌طور جایگزین از فنرهای بادی به‌صورت مستقل از کمک‌فنر، به‌خصوص در تعلیق عقب استفاده کرد. فنر بادی خود به‌طور معمول از یک کیسه هوای سخت و قابل انعطاف تشکیل می‌شود. آن‌ها در انواع و اندازه‌‌های گوناگون وجود دارند اما در نهایت همان کار فنرهای مارپیچی فولادی را انجام می‌دهند. آن‌ها کمی شبیه به قصر بادی در اندازه‌ی کوچک‌تر ولی با فناوری پیچیده‌تر هستند؛ فنرهای بادی با استفاده از هوای فشرده عمل کرده و در هنگام فشرده شدن، مقاومت بیشتری ایجاد می‌کنند.
 
فنرهایی که در ابتدا به‌صورت بسیار ساده در کامیون‌ها و اتوبوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، هم‌اکنون به سیستمی دقیق و کنترل‌شده توسط ریزپردازنده تبدیل شده که قادر است چیزی بیش از یک فنر معمولی باشد. برخلاف فنرهای فولادی، خمش (حرکت تعلیق) سیستم تعلیق مجهز به فنر بادی متناسب با بار وارده بر آن نیست. به همین دلیل فنر بادی نه‌تنها می‌تواند مانند فنر عمل کند، بلکه می‌تواند برای بالا و پایین بردن ارتفاع سواری نیز مورد استفاده قرار گیرد. فشار هوا برای پمپاژ فنر بادی توسط کمپرسور تأمین می‌شود و معمولاً در هنگام کار فنر، مخزنی برای تأمین فشار آنی وجود دارد.
 
 
به ناچار، همان‌طور که فنر بادی تکامل یافته، پیچیدگی و قابلیت آن نیز افزایش یافته است. علاوه‌براین، سیستم‌های مدرن مجهز به ارتفاع سواری متغیر، حالت‌های مختلف رانندگی را ایجاد می‌کنند؛ درحالی‌که نرم‌افزار کنترلی می‌تواند تنظیمات تعلیق را با سبک‌های مختلف رانندگی تطبیق دهد. از سیستم‌های تعلیق مدرن همچنین می‌توان برای تسطیح بار، جلوگیری از نشستن خودرو روی چرخ‌های خود هنگام بارگیری زیاد یا یدک کشیدن، استفاده کرد.
 
نمونه‌ای از سیستم‌های تعلیق پیچیده‌تر، فنر بادی سه محفظه‌ای پورشه است که حتی تنوع بیشتری را بین تنظیمات رانندگی کامفورت، اسپرت و آف‌رود فراهم می‌کند. همان‌طور که از نام این سیستم تعلیق مشخص است، هر مجموعه تعلیق برای هر چرخ به سه محفظه یا اتاق جداگانه تقسیم می‌شود و می‌توان به‌طور هم‌زمان دو محفظه را کنار گذاشت. به منظور دستیابی به نرم‌ترین شرایط سواری در حالت کامفورت، هر سه محفظه برای ایجاد حداکثر حجم هوا فعال می‌شوند. سپس دو محفظه برای حالت اسپرت و یک محفظه برای حالت اسپرت پلاس دردسترس خواهد بود که دارای حجم فشرده‌سازی هوای بسیار کمتری است و فنر سخت‌تری ایجاد می‌کند.
 
با وجود نام‌های تجاری فانتزی که خودروسازان برای سیستم‌های فنر بادی انتخاب می‌کنند، سخت‌افزار آن‌ها توسط قطعه‌سازان مختلفی مانند BWI و کنتیننتال ساخته شده است و خودروسازان در مرحله‌ی تنظیم نرم‌افزار و تغییر مشخصات دقیق تعلیق متناسب با خودرویی خاص وارد می‌شوند. علاوه‌براین، سخت‌افزار مورد استفاده در فنرها نیز بسیار پیچیده شده است؛ به‌عنوان مثال هم‌اکنون به‌جای مواد لاستیکی ساده در سیستم‌های اولیه از مواد جدیدی مانند الیاف ضربدری Kevlar یا نایلون برای استحکام بیشتر استفاده می‌شود.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سیستم تعلیق






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا ب : سلام من واریز کردم و آدرس رو تو سخا تایید کردم ولی از نمایندگی قرارداد نگرفتم، مشکلی پیش نمیاد؟ ضمنا اگه برم هزینه قرارداد میگیره؟ اگه کسی رفته لطفاً بهم بگه
اکبری : عوت نامه سهند اطلس اومده که خدا لعنت سایپا کنه
N : خوش به حالتون . انشاالله با خوشی رانندگی کنید
شاهین : اقا این پیامک امکان ثبت نام با سهند و اطلس چیه اومده اگه اینو واریز نکنیم چی میشه
Reza : واریز وجه رو توی نمایندگی انجام بده راحت تری خود نمایندگی بهت قرارداد میده.
مسعود : سلام بچه ها حقیقش منم دوست دارم اطلس داشته باشم مثل شما واسه این که حسودم
Sahar : اره ب خدا،شاهین نوشته بودم همه ی شرایط ثبت نامم داشتم،ثبت نام کرده بودم بعد اولش تا ۴۰ روز زد که ثبت نام با موفقیت انجام شد،هر روز منتظر پیامک واریز بودیم که ی روز رفتم دیدم زده انصراف ،،صدجاهم زنگ زدم هیچکی پاسخگو نبود،،مینداختن گردن همدیگه،دیگه ماشین و ندادن بهمون،اون موقع ک پول دستم نگه داشته بودم برا ماشین سکه ۲۸ تومن بود ک تا اینا لغو کردن شد ۳۶ تومن،،ببینین چقد ضرر کردم،میتونستم همون موقع بدم طلا یا ماشین تو بازار آزاد،،ولی ب امید سایپا نشستم ک هیچ خبری نشد
سلام دوستان : برو نمایندگی هر چه سریعتر
چان چان گان گان : دمت گرم برای منطق و گفته ها و واقع بینی شما. اینها عین واقعیت هست ک شما گفتید.
دیگنیتی پرایم : من ۱۶ فرودین تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیست دیگنیتی پرایم سفید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا x33 : با این وضع و خبر خوش ترخیص برخی مدلها تا 1200 دستگاه احتمالا پس زود ماشینهارو میگیریم انشالله
مهدی : سلام .اولویت تابستان پارس elxهستم عزیزان کسی اطلاع داره چه تاریخی فراخوان میدن ممنونم جواب بدین
تبدیل 207 به ارتقا یافته : وارد سایت خود ایرانخودرو بشید...ورود کاربر رو بزنید.رمز عبور و نام کاربری همان رمز عبور و نام کاربری میز خدمت مشتری هست پس از ورود به قسمت واریز وجوه به رنگ بنفش بشید اگر مبلغی درج شده واریز بفرمائید.
محسن : سلام داداش رضا ازمشهد شرمنده داداش گلم یه سوالی داشتم من اولویت تابستان ایلکس هستم میخواستم رضا داداش میخوام ماشینم بفروشم پولم آماده باشه فقط میخوام بدونم توکدوم ماه برام پیام میاد که تا اون موقعه بی وسیله نشم ممنون اگه راهنمایی کنی دمتگرم داداش گلم
محمد موعد تحویل 30بهمن تکمیل وجه 21دی : خدای 1401پول باهزار بدبختی ریختم روزی صد بار کاستمر دشوی چک میکنم بعد میبینی فاکتور نشده کیر بعد چعغ می‌مانی پژمرده
در جواب زهرا مشهد : سلام اگر برای فروش میخوای پارس رو بردار و اگر هم برای خودته سرن رو بردار
همت : میگه قسم حضرت عباس باور کنم یا دم خروس همشون مثل هم بی وجدان هستند
سورن فول : از ایران خودرو پرسیدم گفت همه باید بی برو برگرد سه ماه تاخیر حساب کنند من خودم تحویل بهمن بودم تازه دیروز فاکتور شد گفتن 20روز دیگه تحویل میدن
اکبر.......دوگانه : سلام 23اذرتکمیل.وج مثلاقراربود30دی تحویل بدن هیچ خبری نیست سرنوشته.غم انگیزی داریم.
حمید هایما اس5 : گواهی اسقاط به خودرو زیر یک میلیارد تعلق نمی‌گیرد.