چگونه سیستم تعلیق بادی به بهبود کیفیت سواری کمک می‌کند؟

 

چگونه سیستم تعلیق بادی به بهبود کیفیت سواری کمک می‌کند؟

 
استفاده از سیستم تعلیق بادی در خودروهای جدید، دامنه کنترل بیشتری نسبت به فنرهای فولادی ارائه می‌دهد و در جداسازی ارتعاش مؤثرتر است و به افزایش راحتی سرنشینان کمک می‌کند.
 
سیستم تعلیق بادی که زمانی فقط در خودروهای سواری لوکس به کار گرفته می‌شد، اکنون به دلیل کاربردپذیری بسیار متنوعی که دارد، در طیف وسیعی از خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
تعلیق بادی بدون شک می‌تواند به افزایش راحتی سواری کمک کند؛ به‌عنوان مثال ارتفاع سواری را پایین بیاورد تا ورود و خروج از خودرو شاسی‌بلند راحت‌تر شود و در سرعت‌های بالا درگ را کاهش دهد. می‌توان ارتفاع سواری را برای استفاده عادی افزایش داد یا حتی فاصله کف خودرو با زمین را برای رانندگی در مسیرهای خارج از جاده (آف‌رود) بالاتر برد و حتی می‌توان میزان سختی فنرها را برای پشتیبانی از حالت‌های مختلف رانندگی تغییر داد. سیستم تعلیق بادی را می‌توان با هر نوع سیستم میرایی از جمله میراکننده‌های تطبیقی مگنتورئولوژیک و میله‌های ضد غلتش با سختی متغیر استفاده کرد.
 
واحدهای سیستم تعلیق بادی جایگزین فنرهای مارپیچی موجود شده و در کمک‌فنرهای تعلیق ادغام می‌شوند. همچنین می‌توان به‌طور جایگزین از فنرهای بادی به‌صورت مستقل از کمک‌فنر، به‌خصوص در تعلیق عقب استفاده کرد. فنر بادی خود به‌طور معمول از یک کیسه هوای سخت و قابل انعطاف تشکیل می‌شود. آن‌ها در انواع و اندازه‌‌های گوناگون وجود دارند اما در نهایت همان کار فنرهای مارپیچی فولادی را انجام می‌دهند. آن‌ها کمی شبیه به قصر بادی در اندازه‌ی کوچک‌تر ولی با فناوری پیچیده‌تر هستند؛ فنرهای بادی با استفاده از هوای فشرده عمل کرده و در هنگام فشرده شدن، مقاومت بیشتری ایجاد می‌کنند.
 
فنرهایی که در ابتدا به‌صورت بسیار ساده در کامیون‌ها و اتوبوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، هم‌اکنون به سیستمی دقیق و کنترل‌شده توسط ریزپردازنده تبدیل شده که قادر است چیزی بیش از یک فنر معمولی باشد. برخلاف فنرهای فولادی، خمش (حرکت تعلیق) سیستم تعلیق مجهز به فنر بادی متناسب با بار وارده بر آن نیست. به همین دلیل فنر بادی نه‌تنها می‌تواند مانند فنر عمل کند، بلکه می‌تواند برای بالا و پایین بردن ارتفاع سواری نیز مورد استفاده قرار گیرد. فشار هوا برای پمپاژ فنر بادی توسط کمپرسور تأمین می‌شود و معمولاً در هنگام کار فنر، مخزنی برای تأمین فشار آنی وجود دارد.
 
 
به ناچار، همان‌طور که فنر بادی تکامل یافته، پیچیدگی و قابلیت آن نیز افزایش یافته است. علاوه‌براین، سیستم‌های مدرن مجهز به ارتفاع سواری متغیر، حالت‌های مختلف رانندگی را ایجاد می‌کنند؛ درحالی‌که نرم‌افزار کنترلی می‌تواند تنظیمات تعلیق را با سبک‌های مختلف رانندگی تطبیق دهد. از سیستم‌های تعلیق مدرن همچنین می‌توان برای تسطیح بار، جلوگیری از نشستن خودرو روی چرخ‌های خود هنگام بارگیری زیاد یا یدک کشیدن، استفاده کرد.
 
نمونه‌ای از سیستم‌های تعلیق پیچیده‌تر، فنر بادی سه محفظه‌ای پورشه است که حتی تنوع بیشتری را بین تنظیمات رانندگی کامفورت، اسپرت و آف‌رود فراهم می‌کند. همان‌طور که از نام این سیستم تعلیق مشخص است، هر مجموعه تعلیق برای هر چرخ به سه محفظه یا اتاق جداگانه تقسیم می‌شود و می‌توان به‌طور هم‌زمان دو محفظه را کنار گذاشت. به منظور دستیابی به نرم‌ترین شرایط سواری در حالت کامفورت، هر سه محفظه برای ایجاد حداکثر حجم هوا فعال می‌شوند. سپس دو محفظه برای حالت اسپرت و یک محفظه برای حالت اسپرت پلاس دردسترس خواهد بود که دارای حجم فشرده‌سازی هوای بسیار کمتری است و فنر سخت‌تری ایجاد می‌کند.
 
با وجود نام‌های تجاری فانتزی که خودروسازان برای سیستم‌های فنر بادی انتخاب می‌کنند، سخت‌افزار آن‌ها توسط قطعه‌سازان مختلفی مانند BWI و کنتیننتال ساخته شده است و خودروسازان در مرحله‌ی تنظیم نرم‌افزار و تغییر مشخصات دقیق تعلیق متناسب با خودرویی خاص وارد می‌شوند. علاوه‌براین، سخت‌افزار مورد استفاده در فنرها نیز بسیار پیچیده شده است؛ به‌عنوان مثال هم‌اکنون به‌جای مواد لاستیکی ساده در سیستم‌های اولیه از مواد جدیدی مانند الیاف ضربدری Kevlar یا نایلون برای استحکام بیشتر استفاده می‌شود.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سیستم تعلیق






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آریا مهر : با سلام دوستان کسی به وزارت صمت زنگ زده ؟ اگه زنگ زدین چه جواب گرفین؟ من تماس گرفتم یک ساعت و نیم پشت خط بودم یهو قطع شد کلا شماره سر کاریه به 124زنگم کد 7 اپراتوراستان جواب گفتن به ما وصل کردن که جوابگو نباشند نمیدونم چجور باید با وزارت صمت ارتباط بر قرار کنم 02142516326 این شماره سامانه یکپارچه وزارت صمت هست که باید 2ساعپ پشت خط باشی
ساینا : سلام کسی فاکتور شده یا نه ؟
تارا V1 : منم تحویل اول بهمن هستم ولی خبری نیست تارا دستی V1 مشکی ابنوس ولی مال همکارمون تحویل 26 دی بود نقره ای 3 روز پیش فاکتور شده هر دو یک قرار داد بودیم فروش فوری 90 روزه یکپارچه پاییز 402 فقط اون چند روز قبل از من کل وجه رو پرداخت کرد اون 26 مهر من 1 ابان ان شالله فکر کنم تا هفته اینده ما هم فاکتور شیم
ممم : ما تمام پول را واریز کرده ایم .چه تکمیل وجهی ؟
فرهاد : داش من وضعییت خودم رو عرض کردم که برگ سبز اومده ولی بیمه نیومده. وقتی برگ سبز میاد یه خورده امیدوار میشی که شاید موتور و بدنه هم داره !!!! البته از اینا هیچ کاری بعید نیست. الانم رفتم جنت اباد گفتن حمل شروع شده چند روز دیگه میرسه تهران یه چند روز هم تو پارکینگ تهران میمونه البته من به حرفشون اعتماد ندارم ممکنه سر کاری باشه جی 7 ثبت نام 5 ابان شاسی تحویل قراردادی 25 بهمن شاسی 22 اسفند کارت ماشین و برگ سبز اومده ولی بیمه نیومده یا حق
S3 نهم ابان : سلام لعنت بر کرمان موتور کاذب ثبت نام 8/9 نود روزه کاری 12/26 فاکتور 1/25 صدور سند و کارت خودرو 2/5 مدارک شامل کارت و سند بدستم رسید بیمه هم شده از 1/15 اما از خودرو خبری نیست. هیچکس جوابگو نیست
فرشاد : واسه منم فاکتور نشده مونده تو آماده تخصیص ۱۴اسفندم تکمیل وجه کردم .۱۴خردادم میشه درس سه ماه .دیگه باید این روزا فاکتور بشه تا ۱۴ خرداد تحویل بدن .اگه ندن هم باید دیرکرد بدن
j7 : برای منم 28/12/1402 فاکتور شده ولی کارت ماشین و برگ سبز هم تو فروردین اومده. از ماشین هم که فعلا خبری نیست.
کسریs5 : خدارو شکر امروز ماشین من شاسی خورد پیامکش اومد من ثبت نام مهر بودمs5
ساینا اسفند : شمارو قسم می‌دیم به خدا این دعوتنامه اسفند رو بفرستید بابا بخدا برا مسافر کشی میخوایم نداریم بدبختیم دامون به کجا ببریم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : شما همون موتور سوار شی بهتره
کاظم : بنده نهم تکمیل وجه کردم امروز فاکتور شده
پارس 4712 : سلام دوستان بخشنامه 4712 برا اونایی که پیامک رفته الویت چندم زمستان بودن خواهشاً یکی جواب بده؟؟؟
تبدیلی🤩 : با پست میفرستن
دنا : سلام دوست عزیز که بندر عباس تشریف دارید امروز ماشین رو تحویل گرفتید
سجاد : تشکرآقامجید چکاروموقع تحویل ماشین بایدبهشون بدم یاقبلش پیام میادبرم نمایندگی
سورن موتور جدید تکمیل وجه 9 بهمن : خود ایران خودرو خبرشو گذاشته بود من زنگ زدم کد ملی گرفت گفت پیگیری می‌کنیم
4723 : مال منم همینجوره هنوز پیامکی نیومده برام
پرمیوم : یعنی هنوز مطمئن نیستید که خروج خورده یا نه!!!!؟
محمد : لکسوس رو ایران خودرو میزنه.من خیلی راضیم ازش