چگونه سیستم تعلیق بادی به بهبود کیفیت سواری کمک می‌کند؟

 

چگونه سیستم تعلیق بادی به بهبود کیفیت سواری کمک می‌کند؟

 
استفاده از سیستم تعلیق بادی در خودروهای جدید، دامنه کنترل بیشتری نسبت به فنرهای فولادی ارائه می‌دهد و در جداسازی ارتعاش مؤثرتر است و به افزایش راحتی سرنشینان کمک می‌کند.
 
سیستم تعلیق بادی که زمانی فقط در خودروهای سواری لوکس به کار گرفته می‌شد، اکنون به دلیل کاربردپذیری بسیار متنوعی که دارد، در طیف وسیعی از خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
تعلیق بادی بدون شک می‌تواند به افزایش راحتی سواری کمک کند؛ به‌عنوان مثال ارتفاع سواری را پایین بیاورد تا ورود و خروج از خودرو شاسی‌بلند راحت‌تر شود و در سرعت‌های بالا درگ را کاهش دهد. می‌توان ارتفاع سواری را برای استفاده عادی افزایش داد یا حتی فاصله کف خودرو با زمین را برای رانندگی در مسیرهای خارج از جاده (آف‌رود) بالاتر برد و حتی می‌توان میزان سختی فنرها را برای پشتیبانی از حالت‌های مختلف رانندگی تغییر داد. سیستم تعلیق بادی را می‌توان با هر نوع سیستم میرایی از جمله میراکننده‌های تطبیقی مگنتورئولوژیک و میله‌های ضد غلتش با سختی متغیر استفاده کرد.
 
واحدهای سیستم تعلیق بادی جایگزین فنرهای مارپیچی موجود شده و در کمک‌فنرهای تعلیق ادغام می‌شوند. همچنین می‌توان به‌طور جایگزین از فنرهای بادی به‌صورت مستقل از کمک‌فنر، به‌خصوص در تعلیق عقب استفاده کرد. فنر بادی خود به‌طور معمول از یک کیسه هوای سخت و قابل انعطاف تشکیل می‌شود. آن‌ها در انواع و اندازه‌‌های گوناگون وجود دارند اما در نهایت همان کار فنرهای مارپیچی فولادی را انجام می‌دهند. آن‌ها کمی شبیه به قصر بادی در اندازه‌ی کوچک‌تر ولی با فناوری پیچیده‌تر هستند؛ فنرهای بادی با استفاده از هوای فشرده عمل کرده و در هنگام فشرده شدن، مقاومت بیشتری ایجاد می‌کنند.
 
فنرهایی که در ابتدا به‌صورت بسیار ساده در کامیون‌ها و اتوبوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، هم‌اکنون به سیستمی دقیق و کنترل‌شده توسط ریزپردازنده تبدیل شده که قادر است چیزی بیش از یک فنر معمولی باشد. برخلاف فنرهای فولادی، خمش (حرکت تعلیق) سیستم تعلیق مجهز به فنر بادی متناسب با بار وارده بر آن نیست. به همین دلیل فنر بادی نه‌تنها می‌تواند مانند فنر عمل کند، بلکه می‌تواند برای بالا و پایین بردن ارتفاع سواری نیز مورد استفاده قرار گیرد. فشار هوا برای پمپاژ فنر بادی توسط کمپرسور تأمین می‌شود و معمولاً در هنگام کار فنر، مخزنی برای تأمین فشار آنی وجود دارد.
 
 
به ناچار، همان‌طور که فنر بادی تکامل یافته، پیچیدگی و قابلیت آن نیز افزایش یافته است. علاوه‌براین، سیستم‌های مدرن مجهز به ارتفاع سواری متغیر، حالت‌های مختلف رانندگی را ایجاد می‌کنند؛ درحالی‌که نرم‌افزار کنترلی می‌تواند تنظیمات تعلیق را با سبک‌های مختلف رانندگی تطبیق دهد. از سیستم‌های تعلیق مدرن همچنین می‌توان برای تسطیح بار، جلوگیری از نشستن خودرو روی چرخ‌های خود هنگام بارگیری زیاد یا یدک کشیدن، استفاده کرد.
 
نمونه‌ای از سیستم‌های تعلیق پیچیده‌تر، فنر بادی سه محفظه‌ای پورشه است که حتی تنوع بیشتری را بین تنظیمات رانندگی کامفورت، اسپرت و آف‌رود فراهم می‌کند. همان‌طور که از نام این سیستم تعلیق مشخص است، هر مجموعه تعلیق برای هر چرخ به سه محفظه یا اتاق جداگانه تقسیم می‌شود و می‌توان به‌طور هم‌زمان دو محفظه را کنار گذاشت. به منظور دستیابی به نرم‌ترین شرایط سواری در حالت کامفورت، هر سه محفظه برای ایجاد حداکثر حجم هوا فعال می‌شوند. سپس دو محفظه برای حالت اسپرت و یک محفظه برای حالت اسپرت پلاس دردسترس خواهد بود که دارای حجم فشرده‌سازی هوای بسیار کمتری است و فنر سخت‌تری ایجاد می‌کند.
 
با وجود نام‌های تجاری فانتزی که خودروسازان برای سیستم‌های فنر بادی انتخاب می‌کنند، سخت‌افزار آن‌ها توسط قطعه‌سازان مختلفی مانند BWI و کنتیننتال ساخته شده است و خودروسازان در مرحله‌ی تنظیم نرم‌افزار و تغییر مشخصات دقیق تعلیق متناسب با خودرویی خاص وارد می‌شوند. علاوه‌براین، سخت‌افزار مورد استفاده در فنرها نیز بسیار پیچیده شده است؛ به‌عنوان مثال هم‌اکنون به‌جای مواد لاستیکی ساده در سیستم‌های اولیه از مواد جدیدی مانند الیاف ضربدری Kevlar یا نایلون برای استحکام بیشتر استفاده می‌شود.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سیستم تعلیق






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل مشکی : سلام من 13 اردیبهشت ثبت نام کردم و هیچ‌اتفاقی هم هنوز نیفتاده زنگ زدم نمایندگی گفتن تاخیر داره احتمالا تا آخر تیر شاسی بشه و مرداد تحویل که البته بعید میدونم،من تحویل 60 روزه بودم و پس فردا اولین چک رو باید پاس کنم
Tina : برید چک کنید امروز خیلی ها فاکتور شدند
X5 آذر 403 : ابتدای آذر ثبت نام ایکس 5 مشکی . 20 اردیبهشت شاسی و پلاک و بیمه شده ولی تحویل ندادن . هر روز زنگ میزنم میگم در صف باربری هست .
شاهینggg : داداش کاش کامل توضیح بدی واریزی چ تاریخی بودی سخاچه تاریخی
اکبر از اردبیل : سلام آقا مهرداد برا منم همینطوره منتها نمیشه گفت تقه انگار ی کوچولو نیم کلاج میشه آمپر آبم من کولر هم گرفتم فقط همون وسط موند و تکون نخورد تازه در حالت درجا
X5 : ضمنا دوستان برند جک و خودرو s5 نزدیک ۱۵ ساله در ایران تولید میشه یعنی s5 و فیس لیفت آن x5 امتحانشو پس داده و خرید و فروش و بازار یدکی قدرتمندی داره در حالی که a5 از برند ناشناخته swm از این بابت خیلی ضعیفتر و بگفته نمایندگی احتمال توقف تولید بدلیل داخلی سازی کم بسیار بالاست این موارد رو هم در ثبتنام در نظر بگیرید
حمزه شاهین جی : سبیل واقعا ..............۱۴ آذر تکمیل وجع کردم بی پدراجواب درست نمیدن فقط میگن صبوری بفرمایید انشاالله خراب بشه شرکت دزد سایپا
X5 : ادامه مزایای x5 در مقابل a5 : یک. جلو پنجره و چراغهای نسل جدید و زیباتر ۲. چراغهای پیوسته led عقب ۳. رینگ دورنگ کروم مشکی ۴. صندلی و چراغهای جانبی برقی حافظه دار ۵. سیستم صوتی بسیار باکیفیت دارای نورپردازی ۶. نمایشگر بزرگتر و باکیفیتتر ۱۲.۸ اینچی ۷. کنسول میانی دارای سردکن ۸. صندلی های عقب تاشونده ۹. ترمز دیسکی معمولی نیستش دارای سیستم خنک شونده ۱۰. صدای خوشامد ورود ۱۱. سیستم چشمکزن خودکار در ترمز ناگهانی 12. و کاربردیترین آپشن اوتوهلد. دوستان دقت کنید انتخاب خودرو سلیقه ای هستش و احترام به انتخاب همدیگه این پیام بنده جواب تخریب خودروی مردم و تبلیغ کذب یه عده هستش.
محسن : سلام عرض ادب دوستان شاهین سوار خواهشا از تجربه رانندگی با این خودرو معایب و مزایا و احیانا چگونگی رفع مشکل احتمالی اظهار نظر نمایند . و یه نکته که من خیلی باهاش درگیر هستم بالا رفتم آمپر آب این ماشین هست حتما اگر تجربه مشترک دارید اعلام کنید . باتشکر
X5 : سلام دوستان متاسفانه برخی ناآگاهانه و جاهلانه با دادن اطلاعات ناقص سعی در تبلیغ خودروی خودشون a5 و تخریب خودروی دیگران x5 میکنن درحالی که نمیفهمن خودروها نسبت به هم معایب و مزایا دارن کاستی هارو میگی مزیت هاش رو هم بگو که خریدار گمراه نشه بزرگترین مزیت x5 موتور قویترش نسبت به a5 هستش ۱۷۲ در مقابل ۱۳۷ اسب بخار یعنی ۳۵ اسب قویتر یعنی در جاده قورتش میده a5 رو ادامه برتریهای x5 در پیام بعدی ...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل مهر : سلام دوست عزیز دعوت نامه برای من چقدر مونده به موعد تحویل برام میاد 7 مهر تاریخ تحویل خوردو؟
رانا سفید 8 مرداد : سلام آفرین به این تحلیل
سورن 2تیر : ولی من تحویل 2 تیرو زده هنوزم همونه تغییر نکرده
کوییک اردیبهشت : سلام من کوییک اس تحویل 30 روزه ثبت نام کردم واریزی 24 اردبیهشت کردم هنوز فاکتور نشده چرا?
سورن 2تیر : کاش همون اخر تیرم تحویل بدن اینا
حامد تبریز : سلام دوستان ، موتور جدید چیه مگه شرکت موتور دیگه هم الان تولید میکنه EF7 که تولید نمیشه همه ماشینها با موتور XU7 P تولید میشه دیگه ؟ لطفا راهنمایی کنید ممنون
حسین : دوستان بنظرتون کوییک ماشین خوبیه یا 206 مدل1400؟
دنا 5 دنده تیر : به احتمال زیاد 10 روز به موعد تحویل خودرو فاکتور میکنن عجله نکنین
مرتضی آریزو 6پرو : خیلی قشنگ به صورت قانونی برو جلو دهنشون سرویس کن حتما یه وکیل بگیری خانم بچه هاا ببری پزشک قانونی
کوئیک جی ایکس ال تحویل خزداد : یک دونه خییر و خیر اموات نیست بگه کوئیک جی ایکس ال تکمیل وجه اردیبهشت فاکتور شده یا نه