دو عامل عدم تعویض کاتالیست در خودروهای داخلی/ گرانی کاتالیست نفس شهر را می گیرد

 

دو عامل عدم تعویض کاتالیست در خودروهای داخلی/ گرانی کاتالیست نفس شهر را می گیرد

 
آلودگی هوای تهران این روزها در حالی رکوردهای شاخص آلایندگی را جابجا کرده که از نظر برخی در کنار استفاده از مازوت در نیروگاه ها، بخشی از وضعیت موجود به دلیل عدم رعایت استانداردهای خودرویی و بنزین مصرفی بوده و خرابی کاتالیست90 درصد خودروها مزید بر علت شده که رییس اتحادیه تعمیرکاران نیز این موضوع را تایید می کند.
در شهر های مدرن و شلوغ که خودروهای درون سوز سهم بالایی دارند، سلامت کاتالیزور یکی از مهمترین نکاتی است که هر راننده ای باید به آن توجه کند چرا که موتورهای احتراق داخلی به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی گازهای آلاینده زیادی تولید می کنند.
 
خودروسازان به منظور پیشگیری از ورود این گازها به جو، موظف به استفاده از وسیله ای به نام مبدل کاتالیست یا کاتالیزور در مسیر اگزوز هستند که این وسیله در واقع محفظه ای از جنس فولاد ضد زنگ بوده که عایق حرارتی دارد.
 
در حالی از نقش پررنگ کاتالیست در کاهش آلودگی هوا یاد می شود که کارشناسان این حوزه معقتدند، یک کاتالیست به تنهایی نمی تواند در حل مشکل آلایندگی خروجی از خودروها راهگشا باشد و برای رفع آلایندگی خروجی از خودروها سیستم کنترل آلایندگی خودرو وجود دارد که کاتالیست بخشی از این سیستم محسوب می شود. این روزها که شاخص آلایندگی به دنبال کسب رکوردهای تازه بوده و نفس شهروندان را به شماره انداخته، رییس کنترل کیفیت هوای تهران برآورد کرده، کاتالیست حدود ۹۰ درصد خودروهای تهران خراب بوده که باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام شود در صورتی که اقدامی در این زمینه انجام‌ نمی شود.
 
علیرضا نیک آیین رییس اتحادیه تعمیرکاران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به فناوری تولید خودروهای داخلی و تاثیر آن ها در آلودگی هوا می گوید: با وجود ارتقای استانداردهای انجام شده در این خودروها همچنان فناوری خودروهای فعلی متعلق به دهه 70 میلادی است و در حدود 50 سال از فناوری روز دنیا در زمینه فناوری تولید خودرو عقب هستیم.
 
وی می افزاید: خودروهای تولیدی در دنیا با مصرف سوخت بسیار پایین در حال تولید هستند این در حالیست که خودروهای تولیدی داخلی در هر 100 کیلومتر بین 10 تا 12 لیتر سوخت مصرف می کنند چرا که بیشتر خودروهای در حال حرکت در شهر تنظیم نیستند و موتورها با مشکلاتی همراه بوده این در حالیست که کاتالیزور خودروها نیز دارای عمر مشخصی هستند ضمن آن که نوع سوخت مصرفی و سوخت تعریف شده برای این کاتالیست ها با یکدیگر مغایر است که باعث می شود در دوره زمانی مشخصی نسبت به تغییر کاتالیست اقدام کرد.
 
وی با تایید اظهارات مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مبنی بر خرابی 90 درصد کاتالیست خودروها در ایران ادامه می دهد: هم اکنون درصد بالایی از کاتالیست ها استاندارد خودرو را از دست داده اند و باید هرچه سریع تر نسبت به تغییر و تعویض آن اقدام کرد.
 
رییس اتحادیه تعمیرکاران با تاکید بر این که به دلیل قیمت بالای این کاتالیست ها از یک سو و نبود فرهنگ استفاده صحیح از این قطعه هم اکنون تمایلی برای تعویض آن در میان دارندگان خودرو وجود ندارد، اظهار می کند: با توجه به حجم فعلی خودروها به طور قطع تعویض کاتالیست با مشکلاتی مواجه خواهد شد به همین دلیل خودروساز با توجه به این موانع به طور شفاف نسبت به تشریح ضرورت تعویض این قطعه اقدام نمی کند در حالی که در دستورالعمل خودرو باید این مساله مدنظر قرار گیرد. 
 
نیک آیین با بیان این که کاتالیست نوعی فیلتر به شمار می رود که این نیز عمر مشخصی داشته و نیاز به تعویض دارد، می افزاید: به دلیل قیمت بالا هم اکنون دارندگان خودرو تمایلی برای تعویض ندارد ضمن آن که خودروسازان داخلی نیز در تامین این قطعه با چالش هایی مواجه هستند که این موارد در کنار هم انگیزه اطلاع رسانی تعویض به موقع این قطعه را کاهش داده است.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ثبت‌نام خودرو با کارت ملی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تاراv4 : سلام منم ۲۱ /۹تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده یه چند بار تماس گرفتم گفتن نیمه دوم داره فاکتور میشه
S3 وزارت اقتصاد : سلام من ۵دی ماه تمام مدارکم اوکی شد.۲ اردیبهشت هم موعد تحویلم بود هنوز شاسی تخصیص ندادن و هرچی هم پیگیری کردم ،چه تلفنی و چه حضوری . متأسفانه تا الان هیچ فایده ای نداشته...... دیگه کلا نا امید شدم خدا ازشون نگذره که اینطوری مردم رو گرفتار کردن........
شاهین اتومات فروش فوری دی ماه : بله خوب درسته رنگ سفید ممکنه انواع مختلف داشته باشه که البته در طرح فروش چیزی مشخص نشده اما مسئله اینجاست که شما مطمئن هستید از فروش های فوق العاده دیماه خودرویی تحویل مشتری شده چون همین بزرگوار که صبح نظر دادن مربوط به طرح مادران بودن با پیگیری از طرف شرکت هم هیچ اطلاعی مبنی بر تحویل خودرو به مشتری تحت قالب این طرح بدست نمیاد تو شبکه های مختلف هم کسی نیست که ثبت نام انجام داده و تحویل گرفته باشه با این وضعیت به نظر اقدام به طرح دادخواست حقوقی مبنی بر الزام به تحویل خودرو و محکومیت شرکت حد اقل باعث میشه هرچه سریع تر با توقیف خودرو هایی که ممکنه تو انبار شرکت باشن به نتیجه برسیم قاعدتاً با پیگیری یک نفر و صدور حکم به نفعش دیگر مشتریان هم می تونن از اون حکم استفاده نمایند و مطالباتشون سریع تر به نتیجه برسه افسوس که چرا باید به مشتریان بی تفاوت باشن مگر پول ما گوشش پاره بوده حتی مازاد بر مبلغ اعلانی هم‌ از مشتریان جمع‌آوری کردند اما همچنان بی نتیجه هست
T8 : سلام، دوستان تاریخ تحویل سیستمی رو کجا ثبت کردن؟
J4 : از نمایندگی شاهرود ثبت نام کردم
J4 : ثبت‌نام 29فروردین..12اردیبهشت تایید وفاکتور شد...19ارسال مدارک...امروز خبر دادن در حال حمل ...رنگ مشکی متالیک
سعید : کسی تازگی با سایپا تماس نگرفته؟
شاهین : بله صحبت های شما متین ولی در مورد فروش فوق العاده دیماه ک تمام خودرو ها سفید هستن نظریه اشتباهی رنگ سفید چند نوع داره سفید روغنی سفید یخچالی سفید شیری سفید دو پوششه بستگی به خط تولید داره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
یعقوب : اگه بخوان سقف رو تعویض کنن که دیگه ماشین به چه دردمون میخوره
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 : از 7 دی تا 24 دی تکمیل وجه داشتند.
ایکس 33 اتومات اسماعیل : چرا ایکس 33 فاکتور نمیشن
محسن : . . ..... دَمت گرم آبی کبود . ...... تو دیگه کی هستی . ..... اگر کاره ای بودم ، می گذاشتمت مسئول فنی در ایران خودرو . . . 😁😁😁
X55PRO مهدی : سلام دوستان من هم مثل شما البته قبل از سال هرروز ایجا بودم فقط پیام گذاستم که نا امید نباشید ثبت نام 17 دی لیزینگ 29 بهمن واریز وام البته با پیگیری خودم از بانک شهر 17 اسفند مجوز خروج 26 اسفند حمل 28 اسفند پارکینگ مرکزی به خاطر تعطیلات 5 فروردین تحویل تجربه من 1.فقط از نمایندگی محل ثبت نام پیگیر باشید نه صدای مشتری چون سیستم یکی هست 2. هر چند روز یکبار پیگیری کنید از نمایندگی که ثبت نام کردید 3.اگر مشکلی نباشه معمولا 60 روز عادی تحویل میدن 4.دوستان تاریخ های ثبت نام تایید لیزینگ واریز وام تخصیص شاسی رو برای دیگر دوستان به اشتراک بزارید من از روی تاریخ ها پیگیر کارم بودم مثل واریز وام درضمن من هیچ پول اضافی هم پرداخت نکردم اگر سوالی هست در خدمتم انشالله همه زودتر به خودرو ها شون برسند مخصوصا اونایی که ماشین زیر پاشون رو فروختن
راست نگو : خسته نباشی اقدام کن
شاهین : هنوز دیماه منتظرن همون تابستون که گفتم تحویل میدن بهمنو دیگه کلا3هفته داریم تابستون بیاد.یک سال انتظار واسه یه ماشین اصلا نداشتم همچین تجربه ای .حدود10ماه توی این کانال بودم به اتدازه تمام این 40 سال عمرم اینجا پیام و کامنت خوندم.صاحب کانال فک کنم ول کرد رفت وا داد.ما هنوز اینجاییم هم دیگه رو دنبال میکنیم ببینیم ماشین کی میاد.
علی : بااین طرزحرف زدنت فک نکنم خیرشو ببینی
خوشپور اریزو5 : نمایندگی 430بهرامی منش اسلامشهر واقعا کلاه بردار و دزد به تمام هستند 27دی ثبت نام نقدی انجام شد همه مدارک اعم از بیمه برگ سند کارت خودرو اومده و مجوز خروج 20اردیبهشت خورده پیمانکار حمل هم حامد بار تعیین شده ولی نمایندگی میگه تا تریلی فقط برای خودمون 8ماشین پر نشه نمیفرستن و ما باید منتظر باشیم 6تا ماشین دیگه از همین نمایندگی مجوز بخوره بعد نمایندگی زنگ بزنه پیگیری حمل را انجام بده این کجای قانونشون نوشتن. در ضمن بماند موقع وبت نام چقدر قول تحویل خودرو تا قبل عید را دادن
S7+ تحویل خرداد : سلام شما از کجا می دونید 6 ماه تاخیر داره. من هم زنگ زدم نمایندگی، گفتن تگرگ اومده ماشین ها خراب شدن قرار هست تعویض کنن.حالا واقعا بدنه رو تعویض می کنن یا صاف کاری می کنن نمیدونم.