چرا آمار فوت بانوان در حوادث رانندگی، بیش از مردان است؟

 

چرا آمار فوت بانوان در حوادث رانندگی، بیش از مردان است؟

 
براساس یک تحقیق آماری در امریکا، نسبت حوادثی که برای رانندگان زن اتفاق می‌افتد و منجر به مرگ می‌شود، بیش نمونه تصادفات مشابه برای مردان است. این موضوع احتمالا با خودروهای کوچک و ناایمن مورد استفاده بانوان، ارتباط دارد.
 
شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه، همه‌ساله برای کسب آمار دقیق از حوادث مختلف، تلاش می‌کنند. هزینه‌ای که برای بیمه عمر، خودرو، خانه و حتی مسئولیت‌های کاری پرداخت می‌شود، با عوامل متنوعی ارتباط دارد که بسیاری از آن‌ها، بستگی به آمارهای حوادث دارند.
 
در اکثر کشورهای جهان، با درنظرگرفتن تعداد کل رانندگان زن و مرد، آمار نسبی تصادفات منجر به فوت برای رانندگان زن، بیش از مردان است. این موضوع، باتوجه به نسبت رانندگان زن و مرد به کل جامعه بیان می‌شود؛ چراکه تعداد کل رانندگان مرد از بانوان بیشتر است و در مجموع، حوادث بیشتری برای آقایان وجود دارد. براساس تحقیقات انجام شده، دلیل اینکه نسبت تعداد بانوان فوت شده در حوادث به کل رانندگان زن، بیش از مردان است، با نوع خودروهای مورد استفاده آن‌ها، ارتباط دارد.
 
مؤسسه بیمه بزرگراه‌های امریکا (IIHS) با مطالعه آمار حوادث رانندگی گزارش شده توسط پلیس، طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۵، به نتایج جالبی رسیده است. در تصادف از رو‌به‌رو که منجر به فوت ناشی از شکستگی استخوان‌ها شده باشد، تعداد رانندگان زن به مرد، سه برابر است. این نسبت برای حوادث با جراحات شدید نیز، به ۲ برابر می‌رسد.
 
براساس آمار، ۷۰ درصد بانوان فوت شده در تصادفات، در خودروهای خانوادگی (غیر تجاری) حضور داشته‌اند؛ درحالی‌که این عدد برای مردان به ۶۰ درصد می‌رسد. یعنی ۴۰ درصد فوت رانندگان مرد، مرتبط با خودروهای سنگین و نیمه سنگین مثل کامیونت‌ها و مینی‌بوس‌ها است.
 
دیگر نکته جالب توجه که به نوع خودروهای مورد استفاده مردان و زنان مربوط است؛ محبوبیت وانت‌ها برای مردان را نشان می‌دهد. تنها ۵ درصد از بانوان فوت شده در تصادفات، راننده وانت بوده‌اند؛ درحالی‌که این آمار برای مردان به ۲۰ درصد می‌رسد. همچنین تعداد کشته‌شدگان درحال رانندگی با خودروهای ون، بین مردان و زنان برابر است. در بازار امریکا، انواع ون برای خانواده‌های دارای بیش از یک فرزند، توسط پدران و مادران استفاده می‌شود.
 
در آمار IIHS، رانندگان فوت شده از گروه زنان، کمتر از مردان به‌عنوان مقصر و عامل حادثه معرفی شده‌اند؛ درحالی‌که مردان پشت فرمان خودروهای بزرگ‌تر (نسبت به مدل‌های مورد استفاده توسط بانوان)، عامل اصلی تصادفات منجر به فوت بوده‌اند.
 
افزایش ایمنی در خودروهای مدرن طی سال‌های اخیر، به‌خوبی آمار فوت و جراحات برای مردان و زنان را کاهش داده است به‌طوری که هر دو گروه با نسبتی تقریبا برابر، به مرور زمان حوادث کمتری داشته‌اند. تا سال ۲۰۱۱، تست‌های تصادف خودرو با آدمک‌های متناسب با میانگین قدی مردان انجام می‌شد؛ اما طی سال‌های اخیر، هر دو نوع آدمک زن و مرد استفاده می‌شوند تا شبیه‌سازی حوادث برای بانوان نیز، ارتقا یابد.
 
در بازار جهانی، میانگین قدی و وزنی مردان برای طراحی خودروها، ملاک قرار داده می‌شود. مثلا برای ساکنان امریکا، ۱۸۰ سانتی‌متر به‌عنوان میانگین قدی مردان لحاظ شده؛ اما برای زنان، این عدد در حدود ۱۶۵ است. چنین شرایطی، فاصله استاندارد بانوان از پدال‌ها را افزایش می‌دهد و آن‌ها را مجبور می‌کند ضمن جلوکشیدن صندلی، به فرمان و داشبورد نزدیک‌تر شوند. در نتیجه، احتمال فوت یا جراحت شدید زنان هنگام رانندگی، بالا می‌رود.
 
بسیاری از امکانات ایمنی مثل کیسه‌های هوا نیز براساس میانگین قدی مردان تنظیم شده است. بانوان و مردان کوتاه‌قد، اگر بیش از حد استاندارد به فرمان و داشبورد نزدیک شوند؛ از حفاظت کافی هنگام عملكرد کیسه هوا بهره‌مند نخواهند شد. حداقل فاصله بین قفسه سینه و محل خروج کیسه هوا، ۲۵ سانتی‌متر تعیین شده است. چنانچه راننده، بیش از حد به فرمان و داشبورد نزدیک باشد، قبل از پمپاژ باد به کیسه هوا، دچار حادثه و صدمه خواهد شد.
 
در مجموع براساس تحقیات IIHS، همچنان تعداد مردان فوت شده براثر حوادث رانندگی بیش از زنان است. از سویی دیگر، آمار مرگ راننده در تصادفاتی که بانوان حضور داشته‌اند، حدود ۲۰ تا ۲۸ درصد بیشتر از مردان است. برای جراحت‌های مختلف ناشی از حادثه رانندگی نیز، زنان ۳۷ تا ۷۳ درصد بیش از مردان آسیب دیده‌اند.

منبع

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تصادفات رانندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمید : ادم واقعا می مونه چی بگه به اونایی که این تصمیم هارو برا ما میگیرن، هر چی هم نفرین میکنی انگار فایده نداره، می خواستید ماشین بفروشید، تعداد محدود، چرا تمدید میکنید؟!!!! چرا یک ماه قبل از سال جدید اینکارو انجام میدید چرا دقیق اطلاع رسانی نمی کنی شرایط ثبت نامو ؟!!! ، این 500 تومن بلوکه کردن رو از کجاتون در اوردید، با کجاتون فکر میکنید واقعا چرا هیچی درست نیست، سخته توی اطلاعیه بزنی تعداد محدوده و در صورت ثبت نام بیش از ظرفیت قرعه کشی میشه؟!! چرا طرف باید ثبت نام کنه ارسال به خودرو ساز باشه بعد خودرو ساز بگه اسمت تو لیست یا گلاک فعال داشتی نیست؟! سر صحبت با اونایی که زندگی چند هزار نفر رو بهم ریختن، من که نمی گذرم خدا ازتون نگذره
مجید : لطفاشایعه درست نکنید ازماست که برماست
یوسفی : سلام من امروز زنگ زدم گفتن اسفند حالا حالا ها باید صبر کنید.
مجید : باسلام سال گذشته ازتاریخ15تیرماه 1402به مدت3روز مهلت اعلام کردن جهت واریزوجه برای شاهین باتحویل زمستان 1402هنوز زوده لطفاخودتون کاری نکنیدکه قیمت نامتعارف براش تعیین کنند
اس ۵ : من اومدم ۱۶ مخصوص گفتن اینجا برای گمرکه برو جنت آباد الان اومدم اینجا
ماه : سلام دوستان برای کسی هست که تارا v4 اتومات اسفند فاکتور شده باشه ؟
شاهین اتوماتیک 90 روزه : کارشناس خود سایپا (09660) بهتون گفت که تا آخر خرداد خبری نیست؟
سعید : سلام. من تحویل 24 مهر هستم. هنوز هیچ خبری نیست و فاکتور نشده. آخرین بار گفتن تیر ماه به بعد فاکتور می کنن
سان : تکیمل وجه 25 آذر بوده هنوز خبری نیست این چه بساطیه راه انداختن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اتومات30دی : حدود 8ر وز من 9ام فاکتور شدم امروز پلاک نصب شد دیگه امروز یا فردا میاد نمایندگی تهرانم،
60019تحویل 29اسفند به 21 : ما تبدیل زدیم صد و بیست روز هم گذشته هنوز فاکتور نشدیم تو حرف از تحویل میزنی.
مجید اسفند : اقا پرهام اخرین خبر از دعوتنامه اسفند چیه؟ لطفا جواب بدید
تیگو 7 پرمیوم : دوستانی که قرار دادشون قبل از دیماه بوده 90 روز کاریشون تمام شده میتون متعرض بشن . روز های تعطیل هم شامل پنجشنبه و جمعه و تعطیلات رسمی و تعطیلات أیام عید هم میشه اگر قرار دادتون توی دیماه و بعد از دیماه هست 90 روز کاریتون تموم نشده و استرس بیهوده به خودتون ندید
صادق : بمنم گفت حداقل 2 ماه تاخیر دارن
207 اتومات : سلام تکمیل وجه 22 آذر رنگ سفید 13 ام فاکتور شده چقدر طول میکشه تا پلاک بشه؟ نمایندگی تهران هست میشه رفت از کارخونه تحویل گرفت نیارن نمایندگی؟
سارا محمدی : سلام دوستان اسفند دو گانه من همین الان تماس گرفتم گفتم به زودی میفرستن گفتم تاریخ گفت مشخص نیست اما به زودی میفرستن به نظرم همه گی تماس بگیرین همه ی اسفند ماهی ها شاید روندش سریع تر شد
دی : اقا مال من زده سفید شیری با سفید فرق داره کسی میدونه بگه
اسفند : خدا واستون نسازه نمی‌دونیم کی به کیه
محمد607 اتو : اتوماتیک تبدیلی نداره ثبت نام کد 607 سقف فلز بود و خودشون به خاطر استاندارد 85 گانه با کد 611 سقف فلز تحویل دادن