چرا آمار فوت بانوان در حوادث رانندگی، بیش از مردان است؟

 

چرا آمار فوت بانوان در حوادث رانندگی، بیش از مردان است؟

 
براساس یک تحقیق آماری در امریکا، نسبت حوادثی که برای رانندگان زن اتفاق می‌افتد و منجر به مرگ می‌شود، بیش نمونه تصادفات مشابه برای مردان است. این موضوع احتمالا با خودروهای کوچک و ناایمن مورد استفاده بانوان، ارتباط دارد.
 
شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه، همه‌ساله برای کسب آمار دقیق از حوادث مختلف، تلاش می‌کنند. هزینه‌ای که برای بیمه عمر، خودرو، خانه و حتی مسئولیت‌های کاری پرداخت می‌شود، با عوامل متنوعی ارتباط دارد که بسیاری از آن‌ها، بستگی به آمارهای حوادث دارند.
 
در اکثر کشورهای جهان، با درنظرگرفتن تعداد کل رانندگان زن و مرد، آمار نسبی تصادفات منجر به فوت برای رانندگان زن، بیش از مردان است. این موضوع، باتوجه به نسبت رانندگان زن و مرد به کل جامعه بیان می‌شود؛ چراکه تعداد کل رانندگان مرد از بانوان بیشتر است و در مجموع، حوادث بیشتری برای آقایان وجود دارد. براساس تحقیقات انجام شده، دلیل اینکه نسبت تعداد بانوان فوت شده در حوادث به کل رانندگان زن، بیش از مردان است، با نوع خودروهای مورد استفاده آن‌ها، ارتباط دارد.
 
مؤسسه بیمه بزرگراه‌های امریکا (IIHS) با مطالعه آمار حوادث رانندگی گزارش شده توسط پلیس، طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۵، به نتایج جالبی رسیده است. در تصادف از رو‌به‌رو که منجر به فوت ناشی از شکستگی استخوان‌ها شده باشد، تعداد رانندگان زن به مرد، سه برابر است. این نسبت برای حوادث با جراحات شدید نیز، به ۲ برابر می‌رسد.
 
براساس آمار، ۷۰ درصد بانوان فوت شده در تصادفات، در خودروهای خانوادگی (غیر تجاری) حضور داشته‌اند؛ درحالی‌که این عدد برای مردان به ۶۰ درصد می‌رسد. یعنی ۴۰ درصد فوت رانندگان مرد، مرتبط با خودروهای سنگین و نیمه سنگین مثل کامیونت‌ها و مینی‌بوس‌ها است.
 
دیگر نکته جالب توجه که به نوع خودروهای مورد استفاده مردان و زنان مربوط است؛ محبوبیت وانت‌ها برای مردان را نشان می‌دهد. تنها ۵ درصد از بانوان فوت شده در تصادفات، راننده وانت بوده‌اند؛ درحالی‌که این آمار برای مردان به ۲۰ درصد می‌رسد. همچنین تعداد کشته‌شدگان درحال رانندگی با خودروهای ون، بین مردان و زنان برابر است. در بازار امریکا، انواع ون برای خانواده‌های دارای بیش از یک فرزند، توسط پدران و مادران استفاده می‌شود.
 
در آمار IIHS، رانندگان فوت شده از گروه زنان، کمتر از مردان به‌عنوان مقصر و عامل حادثه معرفی شده‌اند؛ درحالی‌که مردان پشت فرمان خودروهای بزرگ‌تر (نسبت به مدل‌های مورد استفاده توسط بانوان)، عامل اصلی تصادفات منجر به فوت بوده‌اند.
 
افزایش ایمنی در خودروهای مدرن طی سال‌های اخیر، به‌خوبی آمار فوت و جراحات برای مردان و زنان را کاهش داده است به‌طوری که هر دو گروه با نسبتی تقریبا برابر، به مرور زمان حوادث کمتری داشته‌اند. تا سال ۲۰۱۱، تست‌های تصادف خودرو با آدمک‌های متناسب با میانگین قدی مردان انجام می‌شد؛ اما طی سال‌های اخیر، هر دو نوع آدمک زن و مرد استفاده می‌شوند تا شبیه‌سازی حوادث برای بانوان نیز، ارتقا یابد.
 
در بازار جهانی، میانگین قدی و وزنی مردان برای طراحی خودروها، ملاک قرار داده می‌شود. مثلا برای ساکنان امریکا، ۱۸۰ سانتی‌متر به‌عنوان میانگین قدی مردان لحاظ شده؛ اما برای زنان، این عدد در حدود ۱۶۵ است. چنین شرایطی، فاصله استاندارد بانوان از پدال‌ها را افزایش می‌دهد و آن‌ها را مجبور می‌کند ضمن جلوکشیدن صندلی، به فرمان و داشبورد نزدیک‌تر شوند. در نتیجه، احتمال فوت یا جراحت شدید زنان هنگام رانندگی، بالا می‌رود.
 
بسیاری از امکانات ایمنی مثل کیسه‌های هوا نیز براساس میانگین قدی مردان تنظیم شده است. بانوان و مردان کوتاه‌قد، اگر بیش از حد استاندارد به فرمان و داشبورد نزدیک شوند؛ از حفاظت کافی هنگام عملكرد کیسه هوا بهره‌مند نخواهند شد. حداقل فاصله بین قفسه سینه و محل خروج کیسه هوا، ۲۵ سانتی‌متر تعیین شده است. چنانچه راننده، بیش از حد به فرمان و داشبورد نزدیک باشد، قبل از پمپاژ باد به کیسه هوا، دچار حادثه و صدمه خواهد شد.
 
در مجموع براساس تحقیات IIHS، همچنان تعداد مردان فوت شده براثر حوادث رانندگی بیش از زنان است. از سویی دیگر، آمار مرگ راننده در تصادفاتی که بانوان حضور داشته‌اند، حدود ۲۰ تا ۲۸ درصد بیشتر از مردان است. برای جراحت‌های مختلف ناشی از حادثه رانندگی نیز، زنان ۳۷ تا ۷۳ درصد بیش از مردان آسیب دیده‌اند.

منبع

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تصادفات رانندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 50 نظر
محسن ا 11 نظر
Jalil fathi 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رز زرد : دوستان شاهین های جی یا جی ال رو تحویل نمیدن به نظر من پیام تبدیل اومد براتون به کوییک یا ساینا تحویل بزنید تا پشیمان نشوید.
کاظمj7 : سلام دوستان از اونجایی که کرمان موتور شرایط ثبت نام دو مرحله ای رو تغییر داده و سود مشارکت رو بر اساس مصوبه ۴۷۳ و ۵۶۳ شورای رقابت ایجاد کرده امکان داره پیش ثبت نام هایی که هنوز دعوت نامه نیومده براشون رو هم بر این اساس دعوت نامه بفرسته . من خودم ثبت نام تیر ماه و ۸۰۰ پیش دادم و خودرو تحویل دی ماه
حمید : اول درست ضرب المثل رایادبگیربعد بنویس و تیکه بنداز آفت بزک نمیربهارمیاد🤣🤣🤣
رز زرد : شمارو بخدا دوستان جواب این شیما ناصداقت رو ندید ولش کنید اصلا کل پیام‌هاشو نادیده بگیرید بخدا حتی ارزش اینو نداره براش بلانسبت فحش تایپ کنید بذارید بیچاره به درد و مرض خودش برسه والا دلم به حالش میسوزه لطفا لطفا جواب ندید
J7W : منم شرایط شما رو دارم…شما پیامک شاسی دریافت کردید؟
J7 : سلام دو مرحله ای j7 ثبت نام اردیبهشت تکمیل وجه ۶ مهر کی تحویل میدن کسی اطلاع داره
صالح : به گفته کاربران با تغییر رنگ زود فاکتور شدن، قیمتش تو بازار تفاوتی نداره بیشتر به سلیقه خودتون مربوطه
شاهین : نمازت بخوره تو سرت ابلح
شاهین G : معلومه یکی از کاربرا همی جا هستی الکی به اسم شیما صداقت پیام میدی کاربرا اینجا اعصبانی کنی واقعا سودی برات داره اینکار ؟
سهند اس محمد : صحیح میفرمایید ولی اکثر تاخیر های سایپا مربوط به پیش فروش های یکساله میباشد اینجا کسی رو داریم فروش فوری(90روزه) بوده باشه که هنوز بعد از سه ماه ماشینش رو تحویل گرفته باشه؟؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : زود فاکتور میشه؟ یا تأخیر داره؟
سی دی فلز : دوستان برای من چن روزه تو قسمت حمل خودرو جهت تحویل به نمایندگی مونده نمیدونم مشکل از کجاست؟ اگر مشکل سخا یا املاک بود اصلن به این مرحله نمیرسید اینجا معلومه مشکل ارسال دارن چن تا از دوستانم این مشکل رو داشتن
سی دی فلز : من درخواست کارت سوخت رو همنطور که مهدی گفت با همین کد سند با موفیعت انجام دادم پیامک هم اومد از شیراز ارسال میشه
دمپایی 151 : حالا منتظر پلاک باشیم هعی
دمپایی 151 : واقعا جای تاسف داره سایپا 30روزه ماشین می فروشه 3 ماهه میده بعد 3 ماه فاکتور میکنه حالا پلاک نمیکنه خوابش برد باز
ساینا تک پیش : هر ماشینی 4 ماه بعد از تکمیل وجه طول میکشه تحویلش بدن . دستتونو بزارید زیر سرتون راحت بخوابید تا چهار ماه
کوییک gxl تیر : خب نوشته سریال کارت سبز رو میشه گرفتم من استعلام گرفتم زده کارت سبز چاپ نشده کارت خودرو هم فقط کد رهگیری پست داره
به امید خدا : امثال شما حزب باد هستید از شرکت خودروسازی شاکی هستی به اعتقادات ما توهین نکن
کوییک GXL : ملت نپال با 20 کیلو وزن و 50 کیلو خ ا یه دو روزه حقشون از دزدان و سارقان کشورشون گرفتن ما ایرانی ها با کوهی از ادعا فقط لب و دهنیم و والا کسی جرأت نمی کرد حقمون بخوره اونم چلغوزی مثل شیخ زاده مدیر عامل سایپا.
سجاد : نمایندگی احسان کشمیری در منطقه مفتح مشهد