توافق با چین سکوی پرتاب صادراتی صنعت قطعه / انتقال فناوری برگ برنده توافق

 

توافق با چین سکوی پرتاب صادراتی صنعت قطعه / انتقال فناوری برگ برنده توافق

 
بندهای خودرویی توافق 25 ساله ایران و چین در حالی به امضا رسیده که صنعت خودرو و قطعه تجربه تلخ ترک شرکای خارجی و سرمایه گذاری های از دست رفته را دارد و امیدوار است این تجربیات در توافق جدید مورد توجه قرار گرفته و بتواند به برگ برنده ای برای صنعت خودرو تبدیل شود.
 
انتقال دانش فنی که یکی از بندهای این سند به شمارمی رود فعالان صنعت خودرو و قطعه را امیدوار می کند تا با تکیه بر این بند و تعیین ضمانت اجرایی، بتوان از تجربیات بزرگترین خودروساز جهان درس گرفت اما در عین حال بر داشتن نگاه تخصصی و کسب منفعت دو طرفه نیز تاکید می شود.
 
امید رضایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که هر تعاملی با کشورهای توسعه یافته در زمینه صنعت و اقتصاد می تواند کمکی برای سرعت بخشیدن به موضوع توسعه در کشور باشد، می گوید: اگر از منظر سرمایه گذاری به این موضوع نگاه شود به طور قطع دو سویه خواهد بود و اگر آورده ارزی به کشور داشته باشد می تواند کمک بزرگی باشد ضمن آن که ارتقای توان فنی نیز می تواند منجر به صادرات شود.
 
وی می افزاید: به نظر می رسد در توافق 25 ساله ایران و چین قطع به یقین بر اساس آن چه عنوان شده، عمل شود دستاوردهای زیادی برای صنعت خودرو و قطعه به همراه خواهد داشت اما اگر این قرارداد نیز همانند سایر قراردادهای منعقد شده گذشته در قالب حرف باقی بماند و با ایجاد هرمشکلی یک طرف قرارداد از توافق خارج شود، نه تنها ثمره ای به همراه ندارد بلکه سرمایه گذاری و زمان نیز از دست خواهد رفت بدون این که نتیجه مطلوبی حاصل شود.
 
این فعال صنعت قطعه با بیان این که آن چه در این توافق مهم به نظر می رسد دو طرف توافق باید با نگاه ویژه و تخصصی این توافق را به سرانجام برسانند، تصریح می کند: این که در جزییات سرفصل های توافق در زمان مذاکره امکان انعقاد یک توافق حرفه ای وجود داشته باشد در اختیار دو طرف مذاکره است و هر سمت که حرفه ای تر باشد به طور قطع مزایای بهتری برای خود تعریف می کند، اما اگر توافق غیر حرفه ای انجام شود همراه با زیان هایی خواهد بود.
 
رضایی با اشاره به توافقات خودرویی در گذشته اظهار می کند: پیش از این توافق های خودرویی با شرکت های اروپایی و حتی چینی ها منعفقد شده بود که می توان گفت از هیچ کدام از این قراردادها نتیجه مطلوب حاصل نشد و در صورت بروز مشکل به راحتی فسخ یک طرفه قرارداد انجام شد بنابراین این امیدواری وجود دارد که از تجربیات گذشته  برای توافق های آینده درس بگیریم و قراردادها را به گونه ای منعقد کنیم که این اشتباهات دست کم دوباره تکرار نشود.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه می دهد: ایران تمام تلاش خود را برای باقی ماندن در توافق 5+1 انجام داد اما تصمیمات سایر کشورها این موضوع را تحت الشعاع قرار داد و 4 کشور دیگر نیز به تبعیت، دست به اقدام جدی نزدند به طوری که در حدود 5 سال از وقت خود را برای حفظ برجام تلف کردیم.
 
وی با اشاره به نقدهای وارده به توافق ایران و چین می گوید: با این حال بنده نظر مساعدی نسبت به این توافق دارم چرا که نگاه فعلی به چین در گذشته نسبت به اروپا وجود داشت و در تلاش برای ایجاد تعامل با هدف توسعه صنعتی و اقتصادی بودیم اما اتفاقی صورت نگرفت و تاثیری در اقتصاد نگذاشت بنابراین حال که فرصتی ایجاده شده باید از این فرصت به درستی استفاده و آن را به سکوی پرشی تبدیل کرد تا بخشی از اتفاقات گذشته پوشش داده شود بنابراین این توافق در صنعت خودرو و قطعه ارزشمند است.
 
رضایی در تشریح این ارزشمندی اظهار می کند: از آن جا که کشور چین بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان به شمار می رود و در زمینه تیراژ خودروهای برقی نیز گوی سبقت را از سایر رقبا ربوده بنابراین چه در صنعت قطعه و خودرو و چه صنایع دیگر، نمی توان به چین نگریست و او را یکی از بازیگران اصلی ندید زیرا این کشور در حوزه صنعت حرف زیادی برای گفتن دارد.
 
او با تاکید بر استفاده درست از این ظرفیت تصریح می کند: چین در زمان ورود به حوزه خودرو مشوق های خوبی برای شرکت های خارجی در نظر گرفت و از آن ها حمایت کرد اما اکنون به میزانی که خودروی چینی در این کشور به تولید می رسد، خودروی خارجی تولید نمی شود البته امیدوارم این سیاست در مورد ایران اعمال نشود و به جای این که خودروهای ایرانی امکان صادرات پیدا کند و قطعه سازی تقویت شود، بازار ایران به بازاری برای خودروهای چینی تبدیل شود بلکه باید منافع دو طرف در این قرارداد دیده شود.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در پایان تاکید می کند، به نظر می رسد این فرصت، فرصت بسیار مناسبی باشد تا با وجود تهدیدها و محدودیت هایی که از اروپا و آمریکا اعمال شد و اشتغال زیادی از دست رفت، می توان فرصتی برای افزایش اشتغال و تولید باشد و اگر انتقال فنانوری در زمینه صنعت خودرو صورت گیرد تاثیر خود را بر صنعت قطعه گذاشته و قطعه سازان از این شرایط منتفع خواهند شد و می توان با استفاده از این شرایط به معنای واقعی قطب سوم خودروسازی را ایجاد کنیم که عمدتا قطب صادراتی باشد تا ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند و ارزآوری برای کشور داشته باشد در این صورت دو طرف منتفع خواهند شد.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , توافق با چین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رویا : سلام دعوتنامه مرداد ، تیر میاد یا همون مرداد ؟
تارا v1p : این دروغ میگه روز ۱۵ خرداد تعطیل کیه سرکار که بخاد فاکتور بزنه
تارا v4 : سلام مال من تحویل 3فروردینه گفتند مرداد فاکتور میشی
اشکان : دوستامن تبدیل پژوپارس بخشنامه ۴۷۱۴ به تارادستی ۶ دنده رو زدم.۵۸۷ تومن هم دادم.کسی اطلاع داره این ماشین همون v1p یا تارای معمولیه؟ چون تو قرارداد نوشته تارای دستی با گیربکس ۶ سرعته حرفی از تارا v1p ننوشته تو قرارداد. ممنون میشم اگه کسی اطلاع داره جواب بده
J4سفید : من ۱۹ اردیبهشت ام هنوز تکمیل وجه زرده
تارا v4 : من که تحویل 3فروردینم هنوز گفتند تو مرداد فاکتور میشی
S3 : برای سرویس اولیه کرمان موتور چه کار کنیم
Mohamad : تا کی باید صبر کنیم اخه یعنی سود تاخیر هم براش مهم نیس که هر روز داره کنتور میندازه
Mohamad : منم شرایط شما رو دارم فقط رنگ سفید میگن قراره تبدیل کنن به ماشین دیگه
محسن : دوستان عزیز با سلام سود مشارکت تحویل در اسفند ماه در قرار دادمون ۱۶ درصد به اضافه ۱۲درصد جریمه تاخیر سالیانه هستش، یعنی دقیقا همین مبلغی که از پیشنهاد کوییک واسمون کم کردند. و مطمینا باید از قیمت ساینا دوگانه هم کم بشه.سود مشارکت آذر و دی ماه ۱۴ درصد بود ، من با دوستان که چک کردم واسه اونا هم محاسبه شده بود و از مبلغ پرداختیشون واسه ساینا کم شده بود. دوستان اگه کسی قصد نگه داشتن ماشین رو نداره و میخاد بفروشه، و البته حوصله نمیکنه حدود یه ماه دیگه حداقل صبر کنه، میتونه کوییک رو تبدیل بزنه و بفروشه، چون من تحقیق کردم سود حاصل از کوییک با توجه به مبلغ پرداختی و قیمت فروش، دقیقا با سود ساینا دوگانه برابر هست.ولی واقعا واسه نگه داشتن و استفاده ساینا دوگانه خیلی بهتر و مخصوصا به خاطر دوگانه بودنش به صرفه تر هست.هر چند از لحاظ کیفیتی هم میگند ساینا بهتر از کوییک هست.حتی واسه فروش .البته نظر شخصی خودم رو گفتم.با تشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی جانو : من فکر میکنم چون مجوز پارس تا آخر خرداده دارن همه پارس ها شون جمع جور میکنن که تو انبار دیگه نداشته باشن البته یه حدسه
رانا : تازه فکر میکنن ظلم شده در حقشون !!!! الان هم رانا های سهم مارو دارن میدن به اینا
تبدیل به 207 : هیچی هنوز منتظر به روز رسانی تاریخ فاکتور شده
احمدx33CVT : پاسخ به آقا رسول از بجنورد من بندرعباس م طبق گفته شیدا خانم توی تلگرام که با مدیران خودرو گفتگو کردن قراره فردا چهارشنبه 16 خرداد ماه ثبت نامی های دیماه و کسانی که تاریخ سیستمی گذشته مجوز خروج صادر بشه ان شاء الله فردا اسم من و شما هم در بیاد و از بی وسیله آیی راحت بشیم
غلام رضایی : توچقدر خوشت میاد آب نی هستی
اسفند دوگانه : ته مار بگامه
پرهام : باسلام خدمت همه دوستان و حواله داران ساینا اس دوگانه‌سوز اسفند. طی جلسات این هفته شرکت سایپا.. مدیریت محترم شرکت سایپا تصمیم گرفته است که.دعوتنامه ساینا اس دوگانه‌سوز اسفند ماه رادراول تیرماه بفرستد...وباقیمت جدید محاسبه میشود. .....‌‌... مدیریت محترم شرکت سایپا........
دنا پلاس : ببخشید چندروز زمان برد دوباره پیامک بیاد؟؟؟ ماشین هم تغییر میکنه؟؟؟؟ توروخدا جواب بدید
پارس زمستان : دوستان برگه سبز و سند به نمایندگی ارسال میشه و یا آدرس ؟
دوگانه 29اسفند : درود سورن دوگانه شما کجا تشریف دارید ؟؟