تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب در چیست؟

 

تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب در چیست؟

 
زمانی که به جایگاه سوخت مراجعه می کنید عموما ۲ انتخاب پیش رو دارید. بنزین مرسوم معمولی با قیمت پایین تر یا بنزین گران تر سوپر بدون سرب. در شرایط مختلف ممکن است از هر دو سوخت بهره ببرید اما در ادامه از مهم ترین تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب و دلایل استفاده از آن‌ها خواهیم گفت.
 
مهم ترین تفاوت بین این دو نوع سوخت میزان شاخص اکتان (RON) است. شاخص اکتان سوخت به شما می گوید که سوخت چقدر در برابر انفجار و سوختن مقاوم از خود نشان می دهد. این مورد به "ناک زدن" یا pinking نیز معروف است. در موتورهای احتراق داخلی بنزین سوز، بنزین با هوا مخلوط می شود و پس از متراکم سازی (فشرده شدن) توسط پیستون با جرقه شمع مشتعل می شود. پس از مشتعل شدن این مخلوط به مانند سوختن چمن زار (اما سریع تر) می سوزد.
 
 
 
این اتفاق باید به نرمی و کنترل شده صورت بگیرد اما اگر میزان متراکم سازی بیش از حد باشد، ممکن است در این مخلوط انفجارهای کوچکی صورت بگیرد و اشتعال زودتر از زمان جرقه زنی شمع شروع شود(تقریبا مشابه با اتفاقی که در موتورهای دیزلی می افتد). این اتفاق به وضوح قابل شنیدن است و موتور صدایی مشابه با موتورهای دیزلی تولید می کند.
 
یکی از راه های ارتقا عملکرد موتورهای بنزین سوز در افزایش نسبت متراکم سازی یا در موتور مجهز به توربوشارژر افزایش بوست ورودی است که تحت هر دو حالت باعث افزایش فشار داخل محفظه احتراق می شود. در موتورهای قدیمی آستانه اشتعال به دقت توسط طراحان موتور و تیونرها کنترل می شد به ویژه در زمانی که از توربوشارژر استفاده می شود.
 
سال ۱۹۸۲، مهندس نابغه شرکت ساب، پر گیلی برند (Per Gillibrand) ملقب به آقای توربو در رویای کنترل عملکرد موتور به صورت خودکار بود او در ادامه سیستمی با نام اختصاری APC را طراحی کرد که با کمک یک میکروفون که به بلوک سیلندر متصل شده و با ارزیابی فشار بوست و دور موتور، ناک زدن موتور را تشخیص و کنترل می کند. شرکت ساب از این سیستم ابداعی در مدل ۹۰۰ خود استفاده کرده بود.
 
امروزه شرکت های خودروسازی از سیستمی مشابه برای مقابله با ناک زدن استفاده می کنند. به لطف پردازش بسیار سریع تر کامپیوترهای امروزی امکان استفاده از الگوریتم برای پیش بینی زمان ناک زدن نیز فراهم شده است. در موتورهای تنفس طبیعی (بدون توربوشارژر/سوپرشارژر) زمان احتراق را در صورت تهدید ناک زدن به تاخیر می اندازد.
 
 
 
با همه این توصیف ها به سوال اول باز می گردیم. آیا دلیلی برای هزینه بیشتر و استفاده از سوخت های سوپر وجود دارد؟ اگر در دفترچه خودرو به صراحت این مسئله عنوان شده باید از این نوع سوخت استفاده کنید و یا این که موتور شما از موتورهای با عملکرد بسیار بالا است و نیاز به سوخت با اکتان اضافه دارید در غیر این صورت شما عملا از مزیت های سوخت با اکتان بالاتر استفاده نمی کنید و فقط جیبتان خالی می‌شود.
 
امروزه در کشورهای توسعه یافته تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب در میزان اکتان (۹۷ در برابر ۹۹) است و احتمال این که موتور امروزی در صورت استفاده از سوخت معمولی آسیب ببیند تقریبا صفر درصد است.
 
با این حال مهندسان عموما به دنبال رسیدن به عملکرد بالاتر هستند و این کار با استفاده از بالاترین درجه اکتان راحت تر خواهد بود.
 
 
 
سوخت با اکتان بالاتر باعث می شود تا بوست با فشار بالاتری به درون محفظه احتراق وارد شود و در نتیجه قدرت موتور بالاتر رود. در صورت استفاده از سوخت با درصد اکتان پایین تر تنظیمات موتور به حالتی باز می گردد تا آستانه اشتعال را برای جلوگیری از ناک زدن تغییر دهد. درک این تغییر حالت در رفتار موتور بستگی به میزان شناخت شما از خودرویتان دارد.
 
تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر
 
اما بدترین سناریو ممکن زمانی است که انفجار زود هنگام باعث آسیب زدن به موتور شما می شود.
 
در تصویر بالا که از یک موتور تیون شده مسابقه ای گرفته شده است جداره های بین سوپاپ ها دچار خوردگی شده است. اما نگران نشوید در صورت استفاده از سوخت معمولی در موتورهای تولید انبوه امروزی تقریبا هیچ شانسی برای این اتفاق وجود ندارد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بنزین سوپر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا T8 : دوستان مد نظرتون باشه ( شماره درخواست خرید و شماره ثبت نام ) هر دو برای چک کردن وضعیت خودرو تو سایت میشه استفاده کرد که هر کدوم وضعیت متفاوتی رو نشون میده . حداقل واسه من که خرید اینترنتی داشتم اینطوری بود
T8 : سلام منم ثبت نامی 18 بهمن هستم الان تو مرحله ارسال پلاک و مدارکه 5 روز پیش این مرحله زرد شد
مسلم عوفی : بنده خودرو ایکس 55 ثبت نام کردم قرار سه ماه تحویل بدن .مردادماه یه مبلغی واریز کردم . دردیماه تکمیل موجودی کردم قرار بود تحویل خودرو دراسفند 1402باشد .الان دواه ازسال گذشته هنوز خودرو را تحویل ندادند ومعلوم نیست کی تحویل بدهند تازه جالبتر از همه کارت ماشین امده مدل زده 1402. ازمسئولین دروغگو مدیران لطفا پول مار بدهید ماشین نخواستیم از طریق دادگستری شکایت کردم
پیمان امیرپور : قدم سهند اس مبارک ارزش داره این صبر کیفیت عالی الحمدالله شانس مون زده
ساناز : سلام به همه دوستان شب بخیر خبری از تا v1pنیست؟ به دلم افتاده تا آخر هفته فاکتور میشیم
درحال نوشتن : اول ن اینکه اومده خیلی وقت هم هست دومن نمیدونی حرف نزن
s3 آذرماه : پس دروغ میگن مشکل گمرکی دارن اگر بود چرا J4 تحویل دارن ولی بقیه ماشینا رو نمیفرستند؟
T8 : سلام من 5روز پیش اضافه بیمه واریز کردم هنوز تکمیل وجه زده ثبت نامی 18بهمن شما چه تاریخی هستید؟
شاهین : عرض سلام واقعا در شرکت سایپا رو باید گل گرفت اخه یکی نیس بگه بی ................. شما که ماشین نداری مگه مرض داری مردمو سرکار میزاری اخه فروش فوق العاده بهار اینه بخوره توسرتون با اون برنامه ریزی کردنتون این پیامک کوفتی کی میخاد بیاد خیال ما راحت لعنتیا
امید : پدرسوخته ها راستشم نمیگن که چرا ماشینای پلاک شده رو نمیفرستن! فقط میگن مشکلی نیست و در حال ارسالیم در حالی که نمیفرستن الکی میگن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا بهمن : سلام با توجه به پر جمعیت خانواده ماشینه صندوق‌دار بیشتر به کارت میاد و من امروز رانا تکمیل وجه 10 دی بودم فاکتور شدن
سمد : الان اولویت زمستان،فقط پارس ساده پیامک رفته؟چندتا بخشنامه پیامک دادن؟
Auto RR : سلام دوست عزیز.شما مختار هستی هر کار دوست داری بکنی.اما بقیه دوستانی که مهمه اتومات سوار بشن تبدیل نزنن چون اولا طرح تبدیل کاملا اختیاری هست ثانیاً سایپا موظف هست خودروی ثبت نامی رو تحویل بده.از نظر من دیر رو زود داره اما سوخت و سوز نداره
M : سلام قیمت و فابریک روی فرمان نصب میشه آیا دوگانه ها داخل کیلومتر بعد نصب کروز روشن میشه یا نه ؟ شماره تلفن هم بذارین بی زحمت .
S7 : سلام توی این سایت https://customer.ikco.ir/ وضعیت درحال فاکتور شدن هست ،اما توی سایت خود ایران خوردو برگشته به تکمیل وجه، در صورتی ک روند پیگیری رو خود ایران خودرو گفته فقط از این سایتی ک گفتم پیگیری کنید
X22 mT : من امروز صدای مشتری حرف زدم گفت یه هفته دیگه مجوز شروع میشه ،آقا رضا اونا هم رفتن ماشینای جدیدتری بیارن اینستا من پیج دهقانپور دارم حتی اونا هم اونجان لطفا شاید درست نکنین بعدشم اونقدری سود میکنن شما خیالت راحت جای نمیرن
احمد : تکیل وجه کردم تبدیل به 207 کردم
علی : زیاد فرقی نمیکنه پیش فروش فروردین بودید یا فوری اسفند؟
گل بس : تو ک راست میگی
بهزاد : سلام دوستان عزیز ممنون میشم جواب بدید کسی رانا پلاس 1403تکمیل وج کرده