تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب در چیست؟

 

تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب در چیست؟

 
زمانی که به جایگاه سوخت مراجعه می کنید عموما ۲ انتخاب پیش رو دارید. بنزین مرسوم معمولی با قیمت پایین تر یا بنزین گران تر سوپر بدون سرب. در شرایط مختلف ممکن است از هر دو سوخت بهره ببرید اما در ادامه از مهم ترین تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب و دلایل استفاده از آن‌ها خواهیم گفت.
 
مهم ترین تفاوت بین این دو نوع سوخت میزان شاخص اکتان (RON) است. شاخص اکتان سوخت به شما می گوید که سوخت چقدر در برابر انفجار و سوختن مقاوم از خود نشان می دهد. این مورد به "ناک زدن" یا pinking نیز معروف است. در موتورهای احتراق داخلی بنزین سوز، بنزین با هوا مخلوط می شود و پس از متراکم سازی (فشرده شدن) توسط پیستون با جرقه شمع مشتعل می شود. پس از مشتعل شدن این مخلوط به مانند سوختن چمن زار (اما سریع تر) می سوزد.
 
 
 
این اتفاق باید به نرمی و کنترل شده صورت بگیرد اما اگر میزان متراکم سازی بیش از حد باشد، ممکن است در این مخلوط انفجارهای کوچکی صورت بگیرد و اشتعال زودتر از زمان جرقه زنی شمع شروع شود(تقریبا مشابه با اتفاقی که در موتورهای دیزلی می افتد). این اتفاق به وضوح قابل شنیدن است و موتور صدایی مشابه با موتورهای دیزلی تولید می کند.
 
یکی از راه های ارتقا عملکرد موتورهای بنزین سوز در افزایش نسبت متراکم سازی یا در موتور مجهز به توربوشارژر افزایش بوست ورودی است که تحت هر دو حالت باعث افزایش فشار داخل محفظه احتراق می شود. در موتورهای قدیمی آستانه اشتعال به دقت توسط طراحان موتور و تیونرها کنترل می شد به ویژه در زمانی که از توربوشارژر استفاده می شود.
 
سال ۱۹۸۲، مهندس نابغه شرکت ساب، پر گیلی برند (Per Gillibrand) ملقب به آقای توربو در رویای کنترل عملکرد موتور به صورت خودکار بود او در ادامه سیستمی با نام اختصاری APC را طراحی کرد که با کمک یک میکروفون که به بلوک سیلندر متصل شده و با ارزیابی فشار بوست و دور موتور، ناک زدن موتور را تشخیص و کنترل می کند. شرکت ساب از این سیستم ابداعی در مدل ۹۰۰ خود استفاده کرده بود.
 
امروزه شرکت های خودروسازی از سیستمی مشابه برای مقابله با ناک زدن استفاده می کنند. به لطف پردازش بسیار سریع تر کامپیوترهای امروزی امکان استفاده از الگوریتم برای پیش بینی زمان ناک زدن نیز فراهم شده است. در موتورهای تنفس طبیعی (بدون توربوشارژر/سوپرشارژر) زمان احتراق را در صورت تهدید ناک زدن به تاخیر می اندازد.
 
 
 
با همه این توصیف ها به سوال اول باز می گردیم. آیا دلیلی برای هزینه بیشتر و استفاده از سوخت های سوپر وجود دارد؟ اگر در دفترچه خودرو به صراحت این مسئله عنوان شده باید از این نوع سوخت استفاده کنید و یا این که موتور شما از موتورهای با عملکرد بسیار بالا است و نیاز به سوخت با اکتان اضافه دارید در غیر این صورت شما عملا از مزیت های سوخت با اکتان بالاتر استفاده نمی کنید و فقط جیبتان خالی می‌شود.
 
امروزه در کشورهای توسعه یافته تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب در میزان اکتان (۹۷ در برابر ۹۹) است و احتمال این که موتور امروزی در صورت استفاده از سوخت معمولی آسیب ببیند تقریبا صفر درصد است.
 
با این حال مهندسان عموما به دنبال رسیدن به عملکرد بالاتر هستند و این کار با استفاده از بالاترین درجه اکتان راحت تر خواهد بود.
 
 
 
سوخت با اکتان بالاتر باعث می شود تا بوست با فشار بالاتری به درون محفظه احتراق وارد شود و در نتیجه قدرت موتور بالاتر رود. در صورت استفاده از سوخت با درصد اکتان پایین تر تنظیمات موتور به حالتی باز می گردد تا آستانه اشتعال را برای جلوگیری از ناک زدن تغییر دهد. درک این تغییر حالت در رفتار موتور بستگی به میزان شناخت شما از خودرویتان دارد.
 
تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر
 
اما بدترین سناریو ممکن زمانی است که انفجار زود هنگام باعث آسیب زدن به موتور شما می شود.
 
در تصویر بالا که از یک موتور تیون شده مسابقه ای گرفته شده است جداره های بین سوپاپ ها دچار خوردگی شده است. اما نگران نشوید در صورت استفاده از سوخت معمولی در موتورهای تولید انبوه امروزی تقریبا هیچ شانسی برای این اتفاق وجود ندارد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بنزین سوپر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهیل : انشالله.انشالله....خیلی مردی،داوود.
داوود دنده طلا : نه داداش،من کی باشم؟بخاطر نیت پاک این رفقاست که در این مدت خیلی سختی و زجر کشیدند،وقتی کامنت ها رو میخوندم،دلم بدرد میآمد.انشالله به برکت وجود رسول اکرم،از امروز سد شکسته شود و شهریور و ربیع الاول،با تحویل خودرو، ماه خوشی و شادی برای رفقا و خانواده گرامیشان باشد.
پلاس یکم اردیبهشت ماه : مبارکه فقط سخا کی داده بودی؟؟
شاهین جی ال : مدیران نالایق و بیشرافت سایپا والله ماشین زیرپامو فروختم و با بدهی و قرض حواله رو تکمیل وجه کردم.سر این تاخیر شما کلی مشکل خانوادگی و روحی و دعوا و هزینه آژانس و .... واسه ما به وجود آوردی. خدا از باعثو بانیش نگذره.نیروهات رو ۳ شیفت بیار سرکار انقدر مردم رو اذیت نکن که خدا نابودتون میکنه.بجنبید تا قهر خدا و بندش نگرفته دامنتون رو
امیر : سلام اول مبارکا باشه ..بعد کی تبدیل زدی یا از همون اول جی ال بودی
شاهین زمستان : بچه ها خدا وکیلی خرداد ماه جی ال فاکتور شدین تو رو خدا راستشو بگین،۱۸ خرداد تبدیل زدم امیدوار شدم
..... : سلام تو گروه دنا خوندم امروز چند نفر فاکتور شدن.
شاهین+ : داوود داداش،خوش گلدی.قدمت خوب بوده.
علی رضا شاهین پلاس واریز 26 اسفند 1403 : مخلصتم عزیز لطف داری ممنونم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جواد : سلام منم تحویل مرداد ماه هستم دوم تیر تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده اگه از نمایندگی کسی سوال کرده به منم خبر بده اگه هم اطلاعی دارید خبر بدید ممنونم
یوسف : سلام دوستان ..بنده اردیبهشت تکمیل وجه کردم 20 روزه دیر کرد داشته ..جریمش شده 10تومن ..در حال فاکتور نزدیک 1ماه به نظرتون سوار ماشینم میشم..یا قسمت میشه فراری سوار شم ....یا پولم به گاه می ره ،.
پژو 207پانا با رینگ تحویل شهریور : واقعا هم سخته چند ماه بدون ماشین من به شخصه دیگ هیچوقت دیگ از ویرون خودرو ثبت نام نمیکنم از بازار می گرفتم بهتر بود.ایشاله همه فاکتور شیم
ساینا اس پیش فروش : ساینا اس پیش فروش دهه فجر 15 بهمن 1403 دعوت نامه 5تیر 1404 اومد وهمون روز تکمیل وجه کردم سخارو هم 7تیر تحویل دادم تحویل هفته چهارم مردادم اما دعوت نامه 5 تیر اومد پولو همون روز واریز کردم دوستان عزیز بعد اینکه پولو واریز کردم بهم قرارداد دادن نمایندگی نوشته بود روش بعد تکمیل وجه 1ماه بعد ماشینتو تحویل میدن الان بعد تکمیل وجه دوماه گذشته الان یعنی یک ماهه تاخیر شده یعنی به من هم سود تاخیر میدن؟؟؟
اپشنال شهریور : برو فردا از نمایندگی تحویل بگیر این یه شب رو هم تحمل کن فردا میاد دستت
تحویل 31 تیر ، همچنان منتظر : موعد تحویل 31 تیر بودم ، دعوت نامه 16 اردیبهشت ، تکمیل وجه 31 اردیبهشت ، اول مرداد زنگ زدیم میگه 75 الی 90 روز بعد از دعوت نامه فاکتور می شید و ماشین براتون ارسال میشه ، 108 روز از موعد دعوت نامه گذشته ، تماس گرفتیم چند روز پیش میگه شاید 20 روز دیگه طول بکشه ، آه من باعث و بانی این انتظار رو بگیره
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : دوستان من از دیروزه تو قسمت حمل خودرو میچرخه چقدر دیگه طول میشه برام بفرستن ماشین رو؟ خسته شدم ای بابا🥲
ماشین : سلام اینکه مینویسه کلاس ماشین فاقدصف فاکتور میباشد یعنی چی با وجود اینکه تاریخ پرونده به روز شده
سایپا دزد : نصف روز یه خیابون نزدیک سایپا بسته بشه همه چی درست میشه فقط کمی همت و مردانگی میخواد
محمد : باید صبر کنی تا پیامک پذیرش بیاد