تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب در چیست؟

 

تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب در چیست؟

 
زمانی که به جایگاه سوخت مراجعه می کنید عموما ۲ انتخاب پیش رو دارید. بنزین مرسوم معمولی با قیمت پایین تر یا بنزین گران تر سوپر بدون سرب. در شرایط مختلف ممکن است از هر دو سوخت بهره ببرید اما در ادامه از مهم ترین تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب و دلایل استفاده از آن‌ها خواهیم گفت.
 
مهم ترین تفاوت بین این دو نوع سوخت میزان شاخص اکتان (RON) است. شاخص اکتان سوخت به شما می گوید که سوخت چقدر در برابر انفجار و سوختن مقاوم از خود نشان می دهد. این مورد به "ناک زدن" یا pinking نیز معروف است. در موتورهای احتراق داخلی بنزین سوز، بنزین با هوا مخلوط می شود و پس از متراکم سازی (فشرده شدن) توسط پیستون با جرقه شمع مشتعل می شود. پس از مشتعل شدن این مخلوط به مانند سوختن چمن زار (اما سریع تر) می سوزد.
 
 
 
این اتفاق باید به نرمی و کنترل شده صورت بگیرد اما اگر میزان متراکم سازی بیش از حد باشد، ممکن است در این مخلوط انفجارهای کوچکی صورت بگیرد و اشتعال زودتر از زمان جرقه زنی شمع شروع شود(تقریبا مشابه با اتفاقی که در موتورهای دیزلی می افتد). این اتفاق به وضوح قابل شنیدن است و موتور صدایی مشابه با موتورهای دیزلی تولید می کند.
 
یکی از راه های ارتقا عملکرد موتورهای بنزین سوز در افزایش نسبت متراکم سازی یا در موتور مجهز به توربوشارژر افزایش بوست ورودی است که تحت هر دو حالت باعث افزایش فشار داخل محفظه احتراق می شود. در موتورهای قدیمی آستانه اشتعال به دقت توسط طراحان موتور و تیونرها کنترل می شد به ویژه در زمانی که از توربوشارژر استفاده می شود.
 
سال ۱۹۸۲، مهندس نابغه شرکت ساب، پر گیلی برند (Per Gillibrand) ملقب به آقای توربو در رویای کنترل عملکرد موتور به صورت خودکار بود او در ادامه سیستمی با نام اختصاری APC را طراحی کرد که با کمک یک میکروفون که به بلوک سیلندر متصل شده و با ارزیابی فشار بوست و دور موتور، ناک زدن موتور را تشخیص و کنترل می کند. شرکت ساب از این سیستم ابداعی در مدل ۹۰۰ خود استفاده کرده بود.
 
امروزه شرکت های خودروسازی از سیستمی مشابه برای مقابله با ناک زدن استفاده می کنند. به لطف پردازش بسیار سریع تر کامپیوترهای امروزی امکان استفاده از الگوریتم برای پیش بینی زمان ناک زدن نیز فراهم شده است. در موتورهای تنفس طبیعی (بدون توربوشارژر/سوپرشارژر) زمان احتراق را در صورت تهدید ناک زدن به تاخیر می اندازد.
 
 
 
با همه این توصیف ها به سوال اول باز می گردیم. آیا دلیلی برای هزینه بیشتر و استفاده از سوخت های سوپر وجود دارد؟ اگر در دفترچه خودرو به صراحت این مسئله عنوان شده باید از این نوع سوخت استفاده کنید و یا این که موتور شما از موتورهای با عملکرد بسیار بالا است و نیاز به سوخت با اکتان اضافه دارید در غیر این صورت شما عملا از مزیت های سوخت با اکتان بالاتر استفاده نمی کنید و فقط جیبتان خالی می‌شود.
 
امروزه در کشورهای توسعه یافته تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب در میزان اکتان (۹۷ در برابر ۹۹) است و احتمال این که موتور امروزی در صورت استفاده از سوخت معمولی آسیب ببیند تقریبا صفر درصد است.
 
با این حال مهندسان عموما به دنبال رسیدن به عملکرد بالاتر هستند و این کار با استفاده از بالاترین درجه اکتان راحت تر خواهد بود.
 
 
 
سوخت با اکتان بالاتر باعث می شود تا بوست با فشار بالاتری به درون محفظه احتراق وارد شود و در نتیجه قدرت موتور بالاتر رود. در صورت استفاده از سوخت با درصد اکتان پایین تر تنظیمات موتور به حالتی باز می گردد تا آستانه اشتعال را برای جلوگیری از ناک زدن تغییر دهد. درک این تغییر حالت در رفتار موتور بستگی به میزان شناخت شما از خودرویتان دارد.
 
تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر
 
اما بدترین سناریو ممکن زمانی است که انفجار زود هنگام باعث آسیب زدن به موتور شما می شود.
 
در تصویر بالا که از یک موتور تیون شده مسابقه ای گرفته شده است جداره های بین سوپاپ ها دچار خوردگی شده است. اما نگران نشوید در صورت استفاده از سوخت معمولی در موتورهای تولید انبوه امروزی تقریبا هیچ شانسی برای این اتفاق وجود ندارد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بنزین سوپر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشنوروز : سلام ۵ اسفند تکمیل وجه ۹ اسفند تکمیل پرونده الان فاکتور شد به امید تحویل
بهمن : گفتن ماشین شما را میدیم شما حرف نزدید هچی نگید😅
بهمن : یعنی الان دی همگی فاکتور شدن؟ نوبت بهمن هس؟
مشنوروز : سلام ۵ اسفند تکمیل وجه ۹ اسفند تکمیل پرونده الان فاکتور شد به امید تحویل
ری‌‌را مشکی تحویل اسفند : بنده ۱۱ بهمن تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده. رنگ مشکی تحویل ۳۰ اسفند.
مشنوروز : سلام ۵ اسفند تکمیل وجه ۹ اسفند تکمیل پرونده الان فاکتور شد به امید تحویل
مشنوروز : سلام ۵ اسفند تکمیل وجه ۹ اسفند تکمیل پرونده الان فاکتور شد به امید تحویل
سیدی : سلام دوستان طبق اخرین خبرتولیدشاهین متوقف شده ونه شاهین جی دارن نه جی ال خیالتان راحت ،خودتان رااذیت نکنیید من هم مثل شماهستم مالباخته ،
متخصص : سلام سر کارت گذاشته
شاهین جی ال : سلام من ۱۰ اردیبهشت واریز کردم ولی هنوز فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سمندسورن : سلام دوستان. من نظرات شما ومیخونم تعجب می کنم. مال من پیش فروش بود11بهمن نصفشودادم21فروردین تکمیل وجه کردم تحویلی31خردادبودم. 28خردادتحویل ازنمایندگی. 3روزهم زوددادن. سمند سورن موتورجدید تک گانه
نعیم : سلام منم 23 خرداد پول واریز کردم ، 4 تیر ماه تبدیل به رینگ زدم . پانا سفید فاکتور نشدم.
کوییک اسسس : شاید طرح عادی نبوده
تحویل 14خرداد طرح مادران : فروش فوری بیرجند
ساینا : پول نریز به حساب دزد سایپا از چندسال پیش هنوز ماشین تحویل نداده
207 پانا تحویل مرداد پیش فروش : برا منم 5 مردادماه بوده الان شده 31 مردادماه
حسین : واریز 22 خرداد اولین روز بخشنامه بارینگ رنگ سفید فاکتور نشدم
رانا تحویل 18 خرداد طرح مادران : خدا رو شکر، قسمت همه
حسین : داداش من خودم عکس فاکتور رو دیدم واریز اول 12 اسفند واریز دوم 29 اردیبهشت فاکتور شده
15 بهمن : آقای بی نام و نشان واقعا تو خجالت نمیکشی؟ بیکاری یا بیماری؟ بس کن دیگه