تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب در چیست؟

 

تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب در چیست؟

 
زمانی که به جایگاه سوخت مراجعه می کنید عموما ۲ انتخاب پیش رو دارید. بنزین مرسوم معمولی با قیمت پایین تر یا بنزین گران تر سوپر بدون سرب. در شرایط مختلف ممکن است از هر دو سوخت بهره ببرید اما در ادامه از مهم ترین تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب و دلایل استفاده از آن‌ها خواهیم گفت.
 
مهم ترین تفاوت بین این دو نوع سوخت میزان شاخص اکتان (RON) است. شاخص اکتان سوخت به شما می گوید که سوخت چقدر در برابر انفجار و سوختن مقاوم از خود نشان می دهد. این مورد به "ناک زدن" یا pinking نیز معروف است. در موتورهای احتراق داخلی بنزین سوز، بنزین با هوا مخلوط می شود و پس از متراکم سازی (فشرده شدن) توسط پیستون با جرقه شمع مشتعل می شود. پس از مشتعل شدن این مخلوط به مانند سوختن چمن زار (اما سریع تر) می سوزد.
 
 
 
این اتفاق باید به نرمی و کنترل شده صورت بگیرد اما اگر میزان متراکم سازی بیش از حد باشد، ممکن است در این مخلوط انفجارهای کوچکی صورت بگیرد و اشتعال زودتر از زمان جرقه زنی شمع شروع شود(تقریبا مشابه با اتفاقی که در موتورهای دیزلی می افتد). این اتفاق به وضوح قابل شنیدن است و موتور صدایی مشابه با موتورهای دیزلی تولید می کند.
 
یکی از راه های ارتقا عملکرد موتورهای بنزین سوز در افزایش نسبت متراکم سازی یا در موتور مجهز به توربوشارژر افزایش بوست ورودی است که تحت هر دو حالت باعث افزایش فشار داخل محفظه احتراق می شود. در موتورهای قدیمی آستانه اشتعال به دقت توسط طراحان موتور و تیونرها کنترل می شد به ویژه در زمانی که از توربوشارژر استفاده می شود.
 
سال ۱۹۸۲، مهندس نابغه شرکت ساب، پر گیلی برند (Per Gillibrand) ملقب به آقای توربو در رویای کنترل عملکرد موتور به صورت خودکار بود او در ادامه سیستمی با نام اختصاری APC را طراحی کرد که با کمک یک میکروفون که به بلوک سیلندر متصل شده و با ارزیابی فشار بوست و دور موتور، ناک زدن موتور را تشخیص و کنترل می کند. شرکت ساب از این سیستم ابداعی در مدل ۹۰۰ خود استفاده کرده بود.
 
امروزه شرکت های خودروسازی از سیستمی مشابه برای مقابله با ناک زدن استفاده می کنند. به لطف پردازش بسیار سریع تر کامپیوترهای امروزی امکان استفاده از الگوریتم برای پیش بینی زمان ناک زدن نیز فراهم شده است. در موتورهای تنفس طبیعی (بدون توربوشارژر/سوپرشارژر) زمان احتراق را در صورت تهدید ناک زدن به تاخیر می اندازد.
 
 
 
با همه این توصیف ها به سوال اول باز می گردیم. آیا دلیلی برای هزینه بیشتر و استفاده از سوخت های سوپر وجود دارد؟ اگر در دفترچه خودرو به صراحت این مسئله عنوان شده باید از این نوع سوخت استفاده کنید و یا این که موتور شما از موتورهای با عملکرد بسیار بالا است و نیاز به سوخت با اکتان اضافه دارید در غیر این صورت شما عملا از مزیت های سوخت با اکتان بالاتر استفاده نمی کنید و فقط جیبتان خالی می‌شود.
 
امروزه در کشورهای توسعه یافته تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب در میزان اکتان (۹۷ در برابر ۹۹) است و احتمال این که موتور امروزی در صورت استفاده از سوخت معمولی آسیب ببیند تقریبا صفر درصد است.
 
با این حال مهندسان عموما به دنبال رسیدن به عملکرد بالاتر هستند و این کار با استفاده از بالاترین درجه اکتان راحت تر خواهد بود.
 
 
 
سوخت با اکتان بالاتر باعث می شود تا بوست با فشار بالاتری به درون محفظه احتراق وارد شود و در نتیجه قدرت موتور بالاتر رود. در صورت استفاده از سوخت با درصد اکتان پایین تر تنظیمات موتور به حالتی باز می گردد تا آستانه اشتعال را برای جلوگیری از ناک زدن تغییر دهد. درک این تغییر حالت در رفتار موتور بستگی به میزان شناخت شما از خودرویتان دارد.
 
تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر
 
اما بدترین سناریو ممکن زمانی است که انفجار زود هنگام باعث آسیب زدن به موتور شما می شود.
 
در تصویر بالا که از یک موتور تیون شده مسابقه ای گرفته شده است جداره های بین سوپاپ ها دچار خوردگی شده است. اما نگران نشوید در صورت استفاده از سوخت معمولی در موتورهای تولید انبوه امروزی تقریبا هیچ شانسی برای این اتفاق وجود ندارد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بنزین سوپر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : سلام آره من خودم فوری آدر بودم بگم مثه قبل دوسه ساعت فاکتور نمیشی ولی یه هفته ای ده روز بستگی داره چنده آدر بی چون الان خیلی از فوریا دارن تبدیل می زنن
T8 : ببخشید دوستان میخواستم بدونم تحویل 90روزه‌هارو زودتر تحویل میدن یا دو مرحله ای؟
حسام : دوستان الان من فروش فوق العاده اذر ماه هستم برم تبدیل بزنم به جی ال بهم ماشین زود میدن یا نه هنوز معلوم نیست مرسی ممنون میشم راهنمایی کنید خدا ازشون نگذره چه گرفتارمون کردن لعنت به سایپا دزد
پیمان x5 خرداد : اگر افزایش قیمت بده دیگه با بازار فرقی نداره و کسی هم ثبت نام نمیکنه دیگه
وحید : سلام هنوز برای شهریور که نیومده
حمید : باسلام نهایت کیلومتر ماشین صفر من ۲تا تا الان گرفتم ۸تادونه بود ۸کیلومتر اونم پرسیدم گفت براتست اخره
رضا x5 : ن یسنا خانم‌قیمت قطعی به جز دیون دولتیش افزایش نداره شاید شما قطعی نبوده
حمید : بابا ایران‌خودرو گفته میخواد محصولاتشو گرون کنه اونم بخاطر اینکه خصوصی شده شخصی شده چکاربه سایپا داره لطفاشایعه پراکنی نکنید مردم پولشون کجابود
آرش شاهین جی : سلام دوستان چرا شایعه درست میکنید کی گفته کجا گفته کدوم سایت گفته چرا علکی جو میدید نمیدونم این آقایون چی گیرشون میاد که امیده مردم رونا امید می‌کنند خواهشا ما خودمون هزار بدبختی داریم لطفا شما دیگه نمک نباشید رو زخممون .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فروش فوقالعاده اسفند : سلام من فروش فوقالعاده واریزی 9 اسفندم، 11 اسفند پذیرشم رو زده ولی توی این 8 ماه هروقت به سایپا زنگ زدم گفت تو سایت ما زده 12 اسفند پذیرشت رو، شماره پذیرشم 3*122021 هستش، بنظرتون روند فاکتور روی 4 اسفند قفل کرده و رفتن سراغ تبدیلی ها؟ از 4 اسفند به بعد چند نفر فوق العاده اسفندی اینجا داریم؟ اعلام حضور کنید با تاریخ پذیرش و شماره پذیرش ببینیم چند نفریم
سجاد : بعضیا فقط حرفن نشستن تو خونه بعدم اینجا چس ناله میکنن
اطلس : دوستانی که دارن تبدیل میزنند خبر دارن چقدر دارن ضرر می کنند مثال اگه اسفند قبل از تکمیل وجه اطلس جی تبدیل می زدند 230 تومان میگرفتند برای اطلس جی ال العان 260 گرفتند خسارت سانرف حدودا ده تومن برآورد گردن یعنی 20 تومان از پولمون دزدیدند 6 ماه الافمون کردن لعنت بر سایپا دزد
تبدیلی مهر ماه : سلام ممنون از اینکه خبر دادی ان شاالله که اینطور باشه من 2 شهریور تکمیل وجه کردم
پاناقالپاق فرسوده 13مردادتبدیل هفدهم وتبدیل 7مهر : نه بابا دوماه روزگارپیرشدیم بابت فاکتور.الانم بقیه عمرمون بایدمنتظرحمل باشیم
ساینا : اگر وضعیت کشور نرمال بود و اگر خودرو ساز مشکل قطعه نداشت، برو خرداد 1405 منتظر پاشینت باش، ولی اگه شرایط کشور یا خودرو ساز نرمال نبود، روی همون خرداد 1405 هم حساب باز نکن
فوق العاده 25 بهمن : چند روز بعد از تحویل گرفتن ماشین سند و کارت ماشین و میدن؟ اصلا سود تاخییر و نگفتن چند میشه از کجا باید بفهمیم؟
فوق العاده 25 بهمن : من دیروز ماشینم و هم تحویل گرفتم فاکتور چیه برو پیگیری کن چرا فاکتورت نکردن
سورن پلاس موتور جدید : دوست عزیز تاریخ اول 4مهر بعد شد 30 مهرماه ولی فاکتور شدن من روز اول دعوتنامه واریز کردم طرح تبدیل برای من نیامده ایران خودرو. براساس واریز وجه بعد دعوتنامه نامه فاکتور می کنند من 26 تیر واریز انجام دادم
الطلس : از زمان فاکتور شدن تا تحویل خودرو چقدر طول کشید؟