حذف قیمت گذاری دستوری، انگیزه افزایش تیراژ تولید زنجیره تامین/ ورشکستگی حاصل از قیمت گذاری به صنعت قطعه رسید

 

حذف قیمت گذاری دستوری، انگیزه افزایش تیراژ تولید زنجیره تامین/ ورشکستگی حاصل از قیمت گذاری به صنعت قطعه رسید

 
در شرایطی بر حذف قیمت گذاری دستوری از اقتصاد و به ویژه صنعت خودرو تاکید می شود که قطعه سازان به عنوان زنجیره تامین از آمادگی خود برای افزایش تیراژ تولید در صورت رفع موانع موجود خبر می دهند.
کسب بیش از هزاران میلیارد تومان درآمد از سوی دلالان در سال گذشته از محل اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو تنها یک نمونه از مضرات قیمت گذاری دستوری است. هرچند فعالان این حوزه با تکیه بر تجربه های موفق این امر در سال های نه چندان دور خواستار اجرایی شدن هرچه سریع تر این موضوع هستند اما با وجود اصرارها دولت و مجلس تاکنون عزم جدی در این خصوص نداشته و با اجرای طرح هایی اجرای آن را به تاخیر انداخته اند. در این شرایط قطعه سازان که این روزها مطالبات آن ها از خودروسازان به واسطه زیاندهی چشمگیر خودروسازان به بیش از 60 هزار میلیارد تومان رسیده نیز خواستار حذف هرچه سریع تر این مدل قیمت گذاری شده و ازآمادگی خود برای افزایش تیراژ تولید در صورت رفع قیمت گذاری دستوری خبر می دهند.
 
رضا رضایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که توجه اساسی در اقتصاد آزاد ، کشورهای صنعتی و یا در حال توسعه بهینه کردن اقتصاد است، می گوید: اقتصادی که منجر به تولید رقابتی، با کیفیت و قابل صادرات باشد تمام توان ، تلاش، تدوین قوانین و مشوق ها را در این راستا برنامه ریزی می کند تا اقتصاد توسعه یافته و مسیر افزایش تولید که منجر به اشتغال پایدار و افزایش تولید ناخالص ملی می شود، فراهم شود.
 
وی افزایش تولید ناخالص داخلی را منجر به افزایش درآمد مردم و بهبود معیشت می داند و تصریح می کند:در دودهه اخیر دولت ها به این امر شعاری پرداخته اند اما در عمل اقدام اجرایی انجام نداده اند و در این میان بنگاه های کسب و کار که واحدهای قطعه سازی نیز در ردیف آن ها قرار می گیرند همواره با چالش های جدی روبرو بوده اند این در حالیست که صنعت خودرو و قطعه در ردیف صنایع استراتژیک قرار می گیرند و رمز توسعه یافتگی هر کشور توسعه این دو صنعت است.
 
رضایی با اشاره به پیشران بودن صنعت خودرو و قطعه و اثرگذاری این صنایع بر 70 صنعت دیگر اظهار می کند: در دهه اخیر دشمن با توجه به اهمیت این صنعت با هدف فلج کردن کشور نسبت به تحریم این صنایع اقدام و آن را در ردیف نخستین صنایع تحریمی قرار داد در همین حال قوانین نادرست داخلی، وضعیت بد بازار سرمایه، چالش های بانکی و بیمه ای و همچنین گمرک در کنار قیمت گذاری دستوری به چالش های این صنعت دامن زد.
 
وی قیمت گذاری دستوری را عاملی برای انحطاط هر صنعت می داند و می افزاید: صنعت خودرو صنعت استراتژیکی به شمار می رود و وضعیت فعلی این صنعت تا زمانی که اختیار آن در دست دولت باقی بماند در کنار قیمت گذاری دستوری به همین روال خواهد بود.
 
این فعال صنعت قطعه با اشاره به نبود اراده میان مجلس و دولت در خصوص حذف قیمت گذاری دستوری می گوید: عامل اصلی وضعیت فعلی قیمت گذاری دستوری است این در حالیست که به گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو هر خودرویی که به فروش می رسد با 150 میلیون تومان وجه نقد در اختیار مشتری قرار می گیرد چرا که از محل قیمت گذاری دستوری سودی به این میزان نصیب دلالان می شود. 
 
رضایی با تاکید بر این که در یک سال اخیر واسطه های بازار خودرو از محل قیمت گذاری دستوری هزاران میلیارد تومان درآمد کسب کردند، اظهار می کند: تا زمانی که قیمت گذاری دستوری در کنار مدیران انتصابی وجود داشته باشد مشکلی از صنعت خودرو حل نخواهد شد و اگر امروز صنعت خودرو قطعه تنها با کمبود نقدینگی مواجه است به زودی شاهد تعطیلی آن ها خواهیم بود.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که با حذف قیمت گذاری دستوری کمبود نقدینگی به زودی برطرف خواهد شد، تصریح می کند: در حال حاضر دیواری کوتاه تر از قطعه ساز وجود ندارد و این امر باعث افزایش معوقات صنعت قطعه شده این در حالیست که قطعه سازان این آمادگی را دارند که با حذف قیمت گذاری دستوری نسبت به افزایش تیراژ تولید افدام کنند در این میان لازم است نسبت به پیش بینی دستورالعمل های خاص با هدف رفع موانع احتمالی اقدام کرد.
 
وی در پایان تاکید می کند: اقتصاد بیمار امروز شاهد تورم ، رکود و کمبود نقدینگی است در حالی که در صورت نبودن این اتفاقات و حمایت از این صنعت، بیش از 35 میلیارد یورو صادرات داشتیم همانطور که ترکیه در سال گذشته از 180 میلیارد یورو صادرات 50 میلیارد یورو صادرات درصنعت خودرو و قطعه داشت.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت گذاری دستوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : دوست عزیز، تارا دستی تبدیل به V1p شما از کجا مطمئنید؟ یبار میگید نمایندگی گفته بعد ۴۵ روز فاکتور میکن... یبار میگید این هفته فاکتور میشم... یبار میگید این هفته خبرای خوبی میشنوید... اگر اطلاعاتی دارید درست و واضح بگید وگرنه خواهشا الکی نفرمایید. چون چند نفر پرسیدند و جواب ندادید.باتشکر
اطلسG : دقیقا چرا ادم باید یه ۲۰۶ ساده بدون هیچ اپشن که از تولیدم خارج شده رو بگیره😂 یه ماشین ۱۴۰۳ فول آپشن میگیرم 😂😂 با اون ۲۰۷ بدنه پلاستیکیشون با انگشت میره داخل😂
پذیرش 19 اسفند فوری : والا ما هم دوست داریم افزایش قیمت نخوره، قشنگ هم میدونم که هزینه های سرسام آور ماشین یعنی چی! یه بلوک سیلندر برند عظام گرفتم 8.800.000 تومن (بدون واشر و...) که با متعلقات و اجرت حدود 14.5 میلیون یه واشر زدن و تعویض بلوک بهم هزینه شد. که چند سال پیش میشد با این پول یه پراید سوار شد. نظرم رو گفتم و الا هیشکی از گرونی راضی نیست، جز دلال های محترم که صدتا صدتا ماشین احتکار میکنند.
اسفند : خدا ازتون نگذره خدا کنم هرچی دردو مرزه بجون خودتونو خانوادتون بیفته دیگه زندگیمونو خراب کردید دوساله مارو سر کار گذاشتید شما که نمیتونستید به قراردادتون جواب گو باشید چرا پولامونو گرفتید دوساله واسه یه لگن مردمو سر کارگذاشتید خودتون که خبر از زندگی مردم ندارید اصلن سوارخودروهاتون نشدید که بدونید چه لگن هایی هستن تف تو زاتتون
اس تری : پس این ایکس فایو و کا هفت ها تحویل میدن اینا چی هستن
شاهین یکپارچه دوم تحویل بهار ۱۴۰۳ : سلام شماره پذیرش و شماره درخواست شما چند بود ؟
کیوان : فعلا که طرح پیشنهادی ها رو تا بیستم تمدید کرده خدا لعنتشون کنه
سایپای حقه .. باز : تاکی کردینش قانون هرمی ماشین بخره 6ماه بعدش بدین دستش
سایپا بیشرف : لعنت بر پدر مادر شرکت سایپا چرا پول میگیری ماشین نمیدی می‌دیم یکسال با تاخیر
J7 بانک صادرات : دوستان بانک صادراتی من هنوز فاکتور هم نشده ام!!!!!!! کسی هست شاسی شده باشه یا جلوتر باشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : دوست عزیز به جای پیام دادم مراجعه کن نمایندگی
وحید : لطفا جواب بدین من 11 ام تکمیل کردم 12 ام فاکتور شد ولی پلاک نشده برا شما چند روز کشید پلاک بشه
سعید : سلام.معمولا یکماه بعد پیام میاد ک بری نمایندگی
فوری : پلاک اس ام اس میاد؟
جلال : سلام ماله من هم این مشکل داشت احتمال زیاد شافت گیربکس کج شده من دوبار دیسک وصفحه عوض کردم چون بد جا میخورد ازاخر فهمیدم از شافت گیربکس کج شده دنده بعد جا میخورد الان درستش کردم عالی شده
6دنده : ملاک فاکتور رنگ تاریخ واریز وجه و تاریخ دریافت پروندس
اسفند6دنده : سلام منم 7اسفند دریافت پرونده8 هیچ خبری نیست رفتیم تا خرداد فکر کنم
امیر : فدات دادش
سورن دوگانه30دی : سورن دوگانه تکمیل وجه 20آذر تاریخ تحویل 30دیماه اما هنوز فاکتور نشده
تیگو 8 : با سلام واقعا. مدیران خودرو یه دروغگو و کلاهبرداره