حذف قیمت گذاری دستوری، انگیزه افزایش تیراژ تولید زنجیره تامین/ ورشکستگی حاصل از قیمت گذاری به صنعت قطعه رسید

 

حذف قیمت گذاری دستوری، انگیزه افزایش تیراژ تولید زنجیره تامین/ ورشکستگی حاصل از قیمت گذاری به صنعت قطعه رسید

 
در شرایطی بر حذف قیمت گذاری دستوری از اقتصاد و به ویژه صنعت خودرو تاکید می شود که قطعه سازان به عنوان زنجیره تامین از آمادگی خود برای افزایش تیراژ تولید در صورت رفع موانع موجود خبر می دهند.
کسب بیش از هزاران میلیارد تومان درآمد از سوی دلالان در سال گذشته از محل اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو تنها یک نمونه از مضرات قیمت گذاری دستوری است. هرچند فعالان این حوزه با تکیه بر تجربه های موفق این امر در سال های نه چندان دور خواستار اجرایی شدن هرچه سریع تر این موضوع هستند اما با وجود اصرارها دولت و مجلس تاکنون عزم جدی در این خصوص نداشته و با اجرای طرح هایی اجرای آن را به تاخیر انداخته اند. در این شرایط قطعه سازان که این روزها مطالبات آن ها از خودروسازان به واسطه زیاندهی چشمگیر خودروسازان به بیش از 60 هزار میلیارد تومان رسیده نیز خواستار حذف هرچه سریع تر این مدل قیمت گذاری شده و ازآمادگی خود برای افزایش تیراژ تولید در صورت رفع قیمت گذاری دستوری خبر می دهند.
 
رضا رضایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که توجه اساسی در اقتصاد آزاد ، کشورهای صنعتی و یا در حال توسعه بهینه کردن اقتصاد است، می گوید: اقتصادی که منجر به تولید رقابتی، با کیفیت و قابل صادرات باشد تمام توان ، تلاش، تدوین قوانین و مشوق ها را در این راستا برنامه ریزی می کند تا اقتصاد توسعه یافته و مسیر افزایش تولید که منجر به اشتغال پایدار و افزایش تولید ناخالص ملی می شود، فراهم شود.
 
وی افزایش تولید ناخالص داخلی را منجر به افزایش درآمد مردم و بهبود معیشت می داند و تصریح می کند:در دودهه اخیر دولت ها به این امر شعاری پرداخته اند اما در عمل اقدام اجرایی انجام نداده اند و در این میان بنگاه های کسب و کار که واحدهای قطعه سازی نیز در ردیف آن ها قرار می گیرند همواره با چالش های جدی روبرو بوده اند این در حالیست که صنعت خودرو و قطعه در ردیف صنایع استراتژیک قرار می گیرند و رمز توسعه یافتگی هر کشور توسعه این دو صنعت است.
 
رضایی با اشاره به پیشران بودن صنعت خودرو و قطعه و اثرگذاری این صنایع بر 70 صنعت دیگر اظهار می کند: در دهه اخیر دشمن با توجه به اهمیت این صنعت با هدف فلج کردن کشور نسبت به تحریم این صنایع اقدام و آن را در ردیف نخستین صنایع تحریمی قرار داد در همین حال قوانین نادرست داخلی، وضعیت بد بازار سرمایه، چالش های بانکی و بیمه ای و همچنین گمرک در کنار قیمت گذاری دستوری به چالش های این صنعت دامن زد.
 
وی قیمت گذاری دستوری را عاملی برای انحطاط هر صنعت می داند و می افزاید: صنعت خودرو صنعت استراتژیکی به شمار می رود و وضعیت فعلی این صنعت تا زمانی که اختیار آن در دست دولت باقی بماند در کنار قیمت گذاری دستوری به همین روال خواهد بود.
 
این فعال صنعت قطعه با اشاره به نبود اراده میان مجلس و دولت در خصوص حذف قیمت گذاری دستوری می گوید: عامل اصلی وضعیت فعلی قیمت گذاری دستوری است این در حالیست که به گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو هر خودرویی که به فروش می رسد با 150 میلیون تومان وجه نقد در اختیار مشتری قرار می گیرد چرا که از محل قیمت گذاری دستوری سودی به این میزان نصیب دلالان می شود. 
 
رضایی با تاکید بر این که در یک سال اخیر واسطه های بازار خودرو از محل قیمت گذاری دستوری هزاران میلیارد تومان درآمد کسب کردند، اظهار می کند: تا زمانی که قیمت گذاری دستوری در کنار مدیران انتصابی وجود داشته باشد مشکلی از صنعت خودرو حل نخواهد شد و اگر امروز صنعت خودرو قطعه تنها با کمبود نقدینگی مواجه است به زودی شاهد تعطیلی آن ها خواهیم بود.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که با حذف قیمت گذاری دستوری کمبود نقدینگی به زودی برطرف خواهد شد، تصریح می کند: در حال حاضر دیواری کوتاه تر از قطعه ساز وجود ندارد و این امر باعث افزایش معوقات صنعت قطعه شده این در حالیست که قطعه سازان این آمادگی را دارند که با حذف قیمت گذاری دستوری نسبت به افزایش تیراژ تولید افدام کنند در این میان لازم است نسبت به پیش بینی دستورالعمل های خاص با هدف رفع موانع احتمالی اقدام کرد.
 
وی در پایان تاکید می کند: اقتصاد بیمار امروز شاهد تورم ، رکود و کمبود نقدینگی است در حالی که در صورت نبودن این اتفاقات و حمایت از این صنعت، بیش از 35 میلیارد یورو صادرات داشتیم همانطور که ترکیه در سال گذشته از 180 میلیارد یورو صادرات 50 میلیارد یورو صادرات درصنعت خودرو و قطعه داشت.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت گذاری دستوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اتو : با سلام دوستان دعوتنامه من چرا اینقدر زود اومده پیش فروش تحویل آخر بهمن هستم دیروز دعوتنامه اومد
معصومی : سلام من هم اردیبهشت تکمیل .وجه کردم اما هیچ خبری نیست
mehdi 021 : با پول جدیدا ماشین قبلی ها رو تحویل میده . حالا پول تاخیر تحویل هم با ثبت نام های بعدی پرداخت می کنه
حمید : علی آقا مگه دست ماهست که بهت بگیم مااگر چیزی بلد بودیم یاکاری از دستمون برمیومد که اول براخودمون انجام‌میدادیم کاکاجانم کارهاسایپاهیچ معلومی نداده دیگه خدا خودش وشانس شما که چندروز طول بکشه رچندروزتوسایت وضعیت خودروی مشتری چک‌کن هروقت پلاک شدماشینت نهایتش یک هفتهدبعدماشینت میادوسلام
مهدی پلاس : ای کاش برا من پیام تغییر رنگ میامد بابا بزنید تغییر رنگ زودتر فاکتور بشیم نجات پیدا کنیم از دست این سایپا لعنتی
حمید : آقا مسعود شما ها که خدا به دادتون برسه توفکر500ملبون دیگه برای جی ال باش یاهم تبدیل بزن کوییک بردار امروزه هزارتومنش هم اززیرسنگ هزارمن درمیاد
حمید : توقراردادت ببین زده زمان ارسال دعوتنامه کی هست اگر تا مهرماه باشه نه افزایش شامل شما نمیشه افزایش قیمت ازابان ماه به بعد اعمال شدسایپابه اونایی که شامل افزایش قیمت نبودن پیامک ارسال کرد مگه براشماپیامکش نیمد
شاهین جی هفته چهارم شهریور : محاله دعوتنامه مرداد ارسال نشده باشه
شاهین ۰۱ : شاهین جی آذر ماه پارسال ۲۹۵ ودیعه اول بود.ودیعه دوم چقدر میشه؟افزایش قیمت جدید شامل ما ها هم میشه؟
شاهین ۰۲ : سلام.دوستان من آذر ماه ۴۰۳ ودیعه اول شاهین جی دادم،تحویل مردادماه ۴۰۴ هستم.چقدر باید برای ودیعه دوم جور کنم؟افزایش قیمت به ما هم می خوره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد آبان : دوستان تحویل 30آبان الان بار سوم که پیامک املاک و اسکان میاد من قبلا انجام دادم و امروز هم چک کردم همه چی درست و ثبت شده اس نمیدونم مشکل از کجاست خواهشا راهنمایی کنید ممنونم
اس : چه مدلی هستین؟تاریخ تکمیل وجه تون چه تاریخی بود؟؟؟
تکمیل وجه تیر : سلام 24 ام تیر تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم ،تبدیل هم میزنم خطا میده سیستم چیکار کنم؟
تیگو 7 پرو مکس : وضعیت تحویل تیگو 7 پرو مکس در چه حالی هست؟ الان تکمیل وجه کنیم کی تحویل میدن با تشکر
محمد : مجتبی..داداش زدم حضوری میگه برای پارکینگ شما امکان حضوری ندارد
علی : خطاب به مدیران بی شرف سایپا وقتی میدونی سر موقع ماشینو تحویل نمیدی بی جا میکنی مردم رو علاف خودت میکنی مث مرد روز اول بگو یک سال بعد تکمیل وجه ماشینو تحویل میدم
تبدیل به تک : سلام خدمت دوستان بنده یک ساینایی دوگانه تبدیلی ثبت نام 25آذر 403 تبدیل وتکمیل 12شهریور 404 فاکتور 21آبان 404 پلاک 25آبان تحویل 28آبان خدا نگهدار همگی انشالله همه به ماشیناشون برسن و خیرشو ببینن
مجتبی : درخواست حضوری بده برو جاده مخصوص تحویل بگیر
نازنینم : سلام تیوتری تحویل 26دی به نظرتون کی فاکتورمیشم مردم ازپیاده روی اسنپ ممنون میشم جواب بدین ماهم امیدواربشیم
مهدی : 12355129 31شهریور فاکتور شد