از ترک ایران در دوران تحریم تا سخت شدن همکاری جدید با صنعت خودرو/ صنعت خودروی ایران به دنبال همکاری با قطعه سازان خارجی

 

از ترک ایران در دوران تحریم تا سخت شدن همکاری جدید با صنعت خودرو/ صنعت خودروی ایران به دنبال همکاری با قطعه سازان خارجی

 
با رفع تحریم ها بار دیگر مسیر همکاری خودروسازان خارجی با ایران باز خواهد شد، اما مسیر جدید برای حضور آن دسته از خودروسازانی که پیش تر و در زمان تحریم، ایران را ترک کردند دشوارتر خواهد بود.
 
مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است، آن ‌دسته از خودروسازان خارجی که در زمان تحریم‌ها ما را تنها گذاشتند، نمی‌توانند به شکل سابق در کشورمان فعالیت داشته باشد.
 
درواقع این موضوع حاکی از آن است که در قرار دادهای جدید خارجی باید شرایط حضور در زمان های بحرانی همچون تحریم مشخص شود. از سویی دیگر ترک خودروسازان خارجی با وضع تحریم ضرر بسیاری به صنعت خودروی کشور وارد کرد که این شرکت ها قبل از شروع همکاری جدید باید درباره آن تعیین تکلیف کنند.
 
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو  با اشاره به خروج برخی خودروسازان خارجی از ایران پس از وضع تحریم ها، اظهار کرد: ما از نظر فناوری در صنعت خودرو به جایی رسیده ایم که اگر در شبکه جهانی به قطعه سازان دسترسی داشته باشیم در حال حاضر لزومی به بازگشت خودروسازان خارجی نخواهد بود. البته نه به این معنا که بازگشت آنها خوب نیست بلکه معنی این موضوع آن است که خودمان می توانیم ادامه حیات بدهیم.
 
وی افزود: برهمین اساس امروز تعیین می کنیم که می خواهیم با دیگران همکاری داشته باشیم یا خیر. 
 
به گفته کاکایی، امروز خودروسازان بزرگ ما به این بلوغ رسیده اند که توان استفاده کامل از شبکه قطعه سازی ارائه شده در شبکه جهانی را دارند در حالی که پیش تر نیازمند حضور یک خودروساز خارجی در کنار خود بودند.
 
وی ادامه داد: در سال 96 علی رغم تمام قراردادهای بین المللی ای که به امضا رسیده بود، برخی شرکای خارجی ما بسیار ناجوانمردانه و غیر قانونی ایران را ترک و به خودروسازان و قطعه سازان ما زیان وارد کردند. این در حالی است که اگر شرایط تغییر کند باید برای ادامه همکاری یا قطع آن تعیین تکلیف شود.
 
این کارشناس صنعت خودرو افزود: حال با چنین اتفاقی آیا می توان به راحتی اجازه داد تا این شرکت ها به ایران بازگردند؟ در حالی که یک تعهد بین المللی را غیر قانون برهم زده و فسخ کرده اند، زیرا ترامپ در چارچوب قدرت آمریکا از برجام خارج شد و در همین چارچوب قدرت شرکت ها را تهدید کرد. اما از نظر قانون بین المللی شرکت های می توانستند در ایران حضور داشته باشند اما آنها به دلیل منافع خود صنعت خودروسازی ایران را رها کردند. درنتیجه در شرایط های دیگر هم ممکن است چنین اتفاقی تکرار شود.
 
وی افزود: این در حالی است که همکاری ما با شرکت های خارجی توانمندی صنعت خودرو را افزایش می دهد اما در حال حاضر ما به دنبال ارتباط با قطعه سازان خارجی هستیم.
 
کاکایی تصریح کرد: اما در کنار همکاری با قطعه سازان خارجی، همکاری با شرکت های صاحب فناوری از اهمیت بیشتری برخوردار است.
 
وی بیان کرد: دو خودروساز بزرگ کشور در این مدت تلاش کرده و فناوری های خود را ارتقا داده اند اما در برخی قسمت ها نیازمند همکاری با شرکت های صاحب فناوری هستند.
 
این کارشناس خودرویی افزود: باید به این نکته نیز اشاره داشت که شرکت های پژو و سیتروئن هرکدام 200میلیون یورو در ایران سرمایه گذاری کرده بودند درنتیجه طبیعی است که به ایران باز خواهند گشت اما در ابتدا باید درباره زیان های وارد شده با ترک آنها تعیین تکلیف شود.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : دقیقا داره کاری که شرکت ایران خودرو با پژو پارس سر ملت اوردو میکنه گفت خط تولید توقف شده چون استاندارد 85 گانه نداره بعدش با 250 میلیون گرونتر وارد بازارش کرد دریغ از اینکه استانداردی روش بزنه
حاتم : سلام دوستان گرامی اگر کسی تحلیلی از قیمت کارخانه ساینا از الان تا شهریور ماه (درصد و زمان افزایش) داره و بلده لطف کنه همه استفاده کنیم
شاهین اتوماتیک : چرا اونایی که مهرماه 402 پیش فروش شاهین اتوماتیک 290 میلیون واریز وجه کردن چرا کسی پیگیر نمیشه چرا دعوت نامه ارسال نمی کنن فقط چسبیدن به اونایی که نقد ریختن دعوت نامه ارسال میشه
حامد : ثبت نام اطلس هم تموم شد. بیچاره اونایی که همین فرصت رو هم از دست دادند.
تارا : شماهم شکایت کردین ازشون چی جواب دادن؟
سورن دوگانه : عزیز من سورن دوگانه ef7دیگه تولید نمیکنن.
تارادنده : ۸میلیون ازجریمه تاخیرمابرداشتن
سعیده : سلام من آبان جی ۷ ثبت نام کردم تمام مدارک به جز بیمه اومده ولی از ماشین خبری نیست
یوسف : نهایتش دو الی سه روز طول می کشه تا برسه دستت
یوسف : خیلی ممنون بزرگوار 🙏🙏 ماشین خیلی خوبی هست بهتر از اون چیزی که فکرش و میکردم ایشالله روزی همه بشه چون اتنظار کشیدن خیلی سخته
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : وجدانا گفتن پول نقد میدیم
بهمن : داش امیر تو الان باید ماشین رو تحویل گرفته باشی
سعید : مال شما اتومات بود یا دنده ای
امید : سلام تماس گرفتم با سایپا گفت حدود 5 میلیون هست
امیدرضا : دوستان منم بخشنامه 4724 هستم ، اسفند که فراخوان اومد تبدیل به سورن زدم ولی واریز وجه انجام ندادم ، نمیدونم بازم فراخوان برام میاد یانه
محمد موعد تحویل 30بهمن تکمیل وجه 21دی : من امروز زنگ زدم تهران و نمایندگی میگف آبان ماه فاکتور میشه اینها همه دروغ میگن
207تبدیلی : من تکمیل وجه دوگانه ام 4 دی بود 18 دی تبدیل زدم 21 ام فاکتور شد(روز جمعه) امروز 23 ام هم پلاکش ثبت شد مجموع واریزی به ایرانخودرو 363 میلیون بوده با سود مشارکت و تاخیر قیمت 207 رو 303 میلیون فاکتور‌کردن الان باید شرکت به من حدود 60 میلیون تومان پس بده
علی شوقی : دقیقا از روز تکمیل وجه تا تحویل حضوری یک ماه طول میکشه،بشرطی که خدانکرده مشگلی توی سخا یا پلیس بوجود نیاد
پارس سفارشی : سلام خسته نباشید
بی قرار دوگانه دی : دوستان عزیز فردا تحویل حضوری واریزی 26 فروردین ایشالا قسمت همه