از ترک ایران در دوران تحریم تا سخت شدن همکاری جدید با صنعت خودرو/ صنعت خودروی ایران به دنبال همکاری با قطعه سازان خارجی

 

از ترک ایران در دوران تحریم تا سخت شدن همکاری جدید با صنعت خودرو/ صنعت خودروی ایران به دنبال همکاری با قطعه سازان خارجی

 
با رفع تحریم ها بار دیگر مسیر همکاری خودروسازان خارجی با ایران باز خواهد شد، اما مسیر جدید برای حضور آن دسته از خودروسازانی که پیش تر و در زمان تحریم، ایران را ترک کردند دشوارتر خواهد بود.
 
مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است، آن ‌دسته از خودروسازان خارجی که در زمان تحریم‌ها ما را تنها گذاشتند، نمی‌توانند به شکل سابق در کشورمان فعالیت داشته باشد.
 
درواقع این موضوع حاکی از آن است که در قرار دادهای جدید خارجی باید شرایط حضور در زمان های بحرانی همچون تحریم مشخص شود. از سویی دیگر ترک خودروسازان خارجی با وضع تحریم ضرر بسیاری به صنعت خودروی کشور وارد کرد که این شرکت ها قبل از شروع همکاری جدید باید درباره آن تعیین تکلیف کنند.
 
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو  با اشاره به خروج برخی خودروسازان خارجی از ایران پس از وضع تحریم ها، اظهار کرد: ما از نظر فناوری در صنعت خودرو به جایی رسیده ایم که اگر در شبکه جهانی به قطعه سازان دسترسی داشته باشیم در حال حاضر لزومی به بازگشت خودروسازان خارجی نخواهد بود. البته نه به این معنا که بازگشت آنها خوب نیست بلکه معنی این موضوع آن است که خودمان می توانیم ادامه حیات بدهیم.
 
وی افزود: برهمین اساس امروز تعیین می کنیم که می خواهیم با دیگران همکاری داشته باشیم یا خیر. 
 
به گفته کاکایی، امروز خودروسازان بزرگ ما به این بلوغ رسیده اند که توان استفاده کامل از شبکه قطعه سازی ارائه شده در شبکه جهانی را دارند در حالی که پیش تر نیازمند حضور یک خودروساز خارجی در کنار خود بودند.
 
وی ادامه داد: در سال 96 علی رغم تمام قراردادهای بین المللی ای که به امضا رسیده بود، برخی شرکای خارجی ما بسیار ناجوانمردانه و غیر قانونی ایران را ترک و به خودروسازان و قطعه سازان ما زیان وارد کردند. این در حالی است که اگر شرایط تغییر کند باید برای ادامه همکاری یا قطع آن تعیین تکلیف شود.
 
این کارشناس صنعت خودرو افزود: حال با چنین اتفاقی آیا می توان به راحتی اجازه داد تا این شرکت ها به ایران بازگردند؟ در حالی که یک تعهد بین المللی را غیر قانون برهم زده و فسخ کرده اند، زیرا ترامپ در چارچوب قدرت آمریکا از برجام خارج شد و در همین چارچوب قدرت شرکت ها را تهدید کرد. اما از نظر قانون بین المللی شرکت های می توانستند در ایران حضور داشته باشند اما آنها به دلیل منافع خود صنعت خودروسازی ایران را رها کردند. درنتیجه در شرایط های دیگر هم ممکن است چنین اتفاقی تکرار شود.
 
وی افزود: این در حالی است که همکاری ما با شرکت های خارجی توانمندی صنعت خودرو را افزایش می دهد اما در حال حاضر ما به دنبال ارتباط با قطعه سازان خارجی هستیم.
 
کاکایی تصریح کرد: اما در کنار همکاری با قطعه سازان خارجی، همکاری با شرکت های صاحب فناوری از اهمیت بیشتری برخوردار است.
 
وی بیان کرد: دو خودروساز بزرگ کشور در این مدت تلاش کرده و فناوری های خود را ارتقا داده اند اما در برخی قسمت ها نیازمند همکاری با شرکت های صاحب فناوری هستند.
 
این کارشناس خودرویی افزود: باید به این نکته نیز اشاره داشت که شرکت های پژو و سیتروئن هرکدام 200میلیون یورو در ایران سرمایه گذاری کرده بودند درنتیجه طبیعی است که به ایران باز خواهند گشت اما در ابتدا باید درباره زیان های وارد شده با ترک آنها تعیین تکلیف شود.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : J7 دومرحله کی میدن کسی اطلاع داره ثبت نام اردیبهشت
تارا پیش فروش : تارا دستی بودم ، تحویل ۳۰ آذر ، مرداد ماه و مهرماه پول واریز کردم، پریروز فاکتور شد ولی پلاک نشده پیامک املاک و اسکان اومده
۳ اردیبهشت : سلام ۱۸ پلاک شدم ولی هنوز تحویل ندادن نمیدونم چیکار کنم به کی بگیم
حمید : اعتصاب کردن هم فایده ندارد امروزه همه کم اعصابن بریم یچیزهم بگیم چندتا درجه دارنشستن راحت دسبندمون میکنن میفرستن آب خنک سایپابعنی دولت مگه بادولت میشه درٱفتاد دلتون خوشه ها
حمید : اگرسایپاواقعاداره برشکست میشه چراپیش فروش جدیدمیزاره مردم هم ساده میرم میخرم صف میکشن تاآخرسال 405پیش فروش کرده ولی توفروشا402مونده چندروز پیش برااطلس وسایناپیش فروش گذاشته بود واقعا که مملکت خرتوخریه
ناشناس : چرا هرچی پیام میدم نمیذارین تن اون نمایندگی که سرما کلاه گذاشته شرکت سایپا باید از این دو شکایت کنم پول گرفتین خودرو مارو بدین ن اینکه ----- کنید
منصور : ۱۰۰میلیون‌کی قیمت گرفتی؟
ایگل سفید تیر : سلام منم 24 ام زده.داخل سامانه سخا میتونی کد رهگیری پست بگیری قسمت استعلام کارت و سند خوردو ولی هنوز برا من در حد چاپ بارکد پستی هست یعنی کارت و مدارک آماده نشده. توی اپلیکیشن پلیس من هم میتونید پلانکتون‌ها رو رایگان ببینید
شاهین GL : ۴۵۰ حدودی یکم کم بیش
علی مدبر : تبدیل جی به جی ال 25خرداد از فاکتور خبری نیس
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : دعوتنامه ساینا تحویل دی چرا برای بعضی ها نیومده
ساینا تک : مبارکه سهیلا خانم باشه خیلی پیگیر دعوتنانه بود اینم از دعوتنامه حالا بعدش منتظر فاکتور باید باشی
ساینا پیش8دی دوگانه : من هستم دیگه خسته شدم
وحید : داداش تو کجا زندگی میکنی نیسان اکستند گیر امده زیر قیمت بازار ؟؟ تو شیراز 1200 به بالا داره معامله میشه
رانا : کسی امروز فاکتور نشده؟ لطفا اطلاع بدید
مظلومی : بنده پرداخت نکردم، جلوی حسابم بسته شد، از اونجایی که قبلا شکایت کرده بودم و جلو حساب رو بستم بهم زنگ هم نزدن
محمد : به نظر من برا دوگانه ها همه باهم پول بذاریم و یه وکیل بگیریم تا بره قوه قضایه شکایت کنه و تکلیفمون رو مشخص کنن.الان من 8 ماه تاخیرم تموم شد و وارد ماه نهم شدم.زنگ زدم تهران گفت قطعه نیست و فعلا هم به فکر ماشین نباش
وحید : ار اس تحویل دی برای کسی دعوت نامه نیومده امروز
دنا سفید : نمایندگی پیگیری کردین؟ اصلا میشه پیگیری کرد؟ چه رنگی؟
وحید : تحویل آذر بودی یا دی