از تعیین تکلیف سهام خودرویی ها تا حل مشکلات قیمت گذاری/ وزیر صمت گزارش تحقیق و تفحص را بخواند

 

از تعیین تکلیف سهام خودرویی ها تا حل مشکلات قیمت گذاری/ وزیر صمت گزارش تحقیق و تفحص را بخواند

 
صنعت خودرو امروز به برنامه های وزیر معرفی شده برای وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت چشم دوخته تا با کسب رای اعتماد  از مجلس شورای اسلامی، راهکارها برای حل مشکلات این صنعت مطرح و اجرایی شود.
 
در این زمینه سعید مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا گفت: تحقیق و تفحصی در دوره گذشته مجلس صورت گرفت که این گزارش با رویکردی ویژه انجام گرفت و با دوره های قبلی که بیشتر با نگاه بازرسی بود فرق داشت و در این دوره مجلس به دنبال عارضه یابی بود.
 
وی ادامه داد: در برخی موارد در این گزارش راهکار را برای حل مشکلات ارائه شده بود. به همین دلیل توصیه این است که هم نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی و هم دولت و به ویژه شخص وزیر این گزارش را مطالعه کنند.
 
مدنی اضافه کرد: اولین مورد در این گزارش که بنده نیز خود معتقدم باید در صنعت خودرو اجرایی شود، بحث تعیین و تکلیف سهام شرکت های خودرویی است. شرکت های خودروسازی طی دوره ای در اواخر دهه 80 ، سهامی از شرکت اصلی را به شرکت های زیرمجموعه خود فروخته و شرکت های زیرمجموعه سهامدار شرکت های اصلی شدند.
 
وی با اشاره به اینکه این موضوع شبهه ایجاد می کند، گفت: متاسفانه این موضوع امکان سو استفاده و رانت را ایجاد می کند. این موضوع در هر دو شرکت اصلی و زیر مجموعه وجود دارد و باید هرچه سریع تر درباره آن تعیین تکلیف صورت بگیرد چرا که دولت نیز برای جلو گیری از ناهنجاری در ترکیب سهام ها با یک سهم حداقلی وارد تصمیم گیری می شود.
 
به گفته مدنی، شاید مشخص شدن وضعیت این سهام ها اولین اقدامی باشد که وزارت صمت باید در حوزه صنعت خودرو آن را اجرایی کند. اقدامی که مقدمه ای برای خصوصی سازی خواهد بود.
 
مدیر عامل اسبق گروه خودروسازی سایپا همچنین در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات وزارت صمت در صنعت خودرو، بیان کرد: موضوع دیگر خصوصی سازی است که باید دولت آن را در اولویت قرار دهد. در 8 سال گذشته دولت یازدهم و دوازدهم بارها بر خصوصی تاکید کرد اما هیچگاه اقدام عملی برای آن صورت نگرفت و باعث شد دخالت دولت پاربرجا بماند. درواقع اراده ای برای خصوصی سازی وجود نداشت.
 
به گفته مدنی، خصوصی سازی، زیرساخت های صنعت خودروسازی کشور را دگرگون خواهد کرد و تغییراتی در آن ایجاد می کند.
 
وی در ادامه دیگر اقدام را حل مشکل قیمت گذاری دانست و افزود: تا زمانی که تولید با زیان انجام شود هیچ شرکتی نمی تواند برنامه توسعه ای داشته باشد. این موضوع باعث می شود که خودروسازان از تسهیلات بیشتری استفاده کنند که خود عمق این زیان را افزایش می دهد، زیرا برای کمبود نقدینگی هیچ راه دیگری وجود ندارد.
 
مدنی اضافه کرد: 80 تا 90 هزار میلیارد زیان انباشته در کنار تسهیلات دریافتی و بدهی ها به قطعه سازان منجر به تورم شده و در کنار آن باعث شده برنامه های توسعه ای شرکت های خودروسازی عقب بماند. اما در کنار این موضوع بانک ها نیز باید یک دوره تنفس را برای خودروسازان در نظر بگیرند زیرا با حل موضوع قیمت گذاری خودروسازان می تواند آسان تر بازپرداخت تسهیلات دریافتی را انجام دهند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت گذاری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : خودرو x22پرو سپر جلو شکسته الا ن ۳ ماه است هیچ کدام از نمایندگی ندارند فقط پاس میدهند به نمایندگی دیگه ماشینی که خدمات پس از فروش نداشته باشه چه بدرد می خورد
تارا اتومات : به سلامتی
امیر : من 1401 ثبت نام کردم اسفند 1402 تکمیل وجه کردم هنوزم خبری نشده
زمستان ۴۰۳شاهین : سلام آقا خبر جدیدی دارید
اس تری : تا میتونید روزی دو سه بار زنگ به کارشناس های دره پیت کرمان موتور بزنید آسیشون کنید
J7 : دوماهه شاسی شده ولی تو‌صدور بیمه مونده مثل هررروز امروزم زنگ زدم میگه بیمه صادر شده ولی تو قسمت پیگیری زرده تو سایت دولت منم نگاه میکنم بیمه ای صادر نشده
تارااتومات : سلام دوستان من موعد تحویل ماشینم سه ماه بود بعد از هفت ماه ماشینمو فاکتور کردن هیچ کس هم خبر نداره که دقیقن کی فاکتور میشه هرکسی بهتون گفت ماشینتون فاکتور میشه باور نکنید تا ایران خودرو خودش نخواد فاکتور نمیکنه موعد تحویل ماشینتون هر ماهی بود ۴الی ۵ ماه بعدش ماشین و میدن یعنی ۴ الی ۵ ماه تاخیری داره مگر اینکه خوش شانس باشید زودتر فاکتور کنن
علی اس۵ : کاشکی همین طور باشه
1 : این دی ماهی ها چرا تموم نمیشن پس
جابر : قیمت شاهین جی ۵۶۰ قیمن شاهین اتومات۷۴۰
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بی قرار دوگانه دی : سلام برا منم اومده باید لغو بزنم یا خودشون می‌فرستند نمایندگی
فاطی : سلام منو شما تاریخ ها دقیق مثل همه فعلا رو صدور میچرخه
یاسین : سلام به عزیزان من اولویت بهار 1403 هستم نمی‌دونم چطور بفهمم بخشنامه یا کد چندم اگه کسی از عزیزان می‌دونه چگونه بفهمم چنده لطفاً راهنمایی کنه
علی 207 اسفند : شما صدور اسناد چند روز تیک خورد لطفاجواب بدید؟
راناپلاس : سلام من 11دی ماه تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم
فاطی : سلام من برج 8 سورن تبدیل به تیو فایو زدم بعد 7روز ماشین تحویل دادن بعد1ماه 42تومن برگشت دادن
رضا : سلام مبارک باشه میگن 900 تومن باز نمایندگی زنگ بزن
رانا 11دی/تحویل 30بهمن : نمی‌دونم چرا فاکتور نشدم
حسن : سوال منم هست کسی میدونه چقدر میدن ؟
تیگو : بقیه خودرو ها مشخص نیس که کی مجوز میخورن یا این ماه میخورن یا نه