از تعیین تکلیف سهام خودرویی ها تا حل مشکلات قیمت گذاری/ وزیر صمت گزارش تحقیق و تفحص را بخواند

 

از تعیین تکلیف سهام خودرویی ها تا حل مشکلات قیمت گذاری/ وزیر صمت گزارش تحقیق و تفحص را بخواند

 
صنعت خودرو امروز به برنامه های وزیر معرفی شده برای وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت چشم دوخته تا با کسب رای اعتماد  از مجلس شورای اسلامی، راهکارها برای حل مشکلات این صنعت مطرح و اجرایی شود.
 
در این زمینه سعید مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا گفت: تحقیق و تفحصی در دوره گذشته مجلس صورت گرفت که این گزارش با رویکردی ویژه انجام گرفت و با دوره های قبلی که بیشتر با نگاه بازرسی بود فرق داشت و در این دوره مجلس به دنبال عارضه یابی بود.
 
وی ادامه داد: در برخی موارد در این گزارش راهکار را برای حل مشکلات ارائه شده بود. به همین دلیل توصیه این است که هم نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی و هم دولت و به ویژه شخص وزیر این گزارش را مطالعه کنند.
 
مدنی اضافه کرد: اولین مورد در این گزارش که بنده نیز خود معتقدم باید در صنعت خودرو اجرایی شود، بحث تعیین و تکلیف سهام شرکت های خودرویی است. شرکت های خودروسازی طی دوره ای در اواخر دهه 80 ، سهامی از شرکت اصلی را به شرکت های زیرمجموعه خود فروخته و شرکت های زیرمجموعه سهامدار شرکت های اصلی شدند.
 
وی با اشاره به اینکه این موضوع شبهه ایجاد می کند، گفت: متاسفانه این موضوع امکان سو استفاده و رانت را ایجاد می کند. این موضوع در هر دو شرکت اصلی و زیر مجموعه وجود دارد و باید هرچه سریع تر درباره آن تعیین تکلیف صورت بگیرد چرا که دولت نیز برای جلو گیری از ناهنجاری در ترکیب سهام ها با یک سهم حداقلی وارد تصمیم گیری می شود.
 
به گفته مدنی، شاید مشخص شدن وضعیت این سهام ها اولین اقدامی باشد که وزارت صمت باید در حوزه صنعت خودرو آن را اجرایی کند. اقدامی که مقدمه ای برای خصوصی سازی خواهد بود.
 
مدیر عامل اسبق گروه خودروسازی سایپا همچنین در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات وزارت صمت در صنعت خودرو، بیان کرد: موضوع دیگر خصوصی سازی است که باید دولت آن را در اولویت قرار دهد. در 8 سال گذشته دولت یازدهم و دوازدهم بارها بر خصوصی تاکید کرد اما هیچگاه اقدام عملی برای آن صورت نگرفت و باعث شد دخالت دولت پاربرجا بماند. درواقع اراده ای برای خصوصی سازی وجود نداشت.
 
به گفته مدنی، خصوصی سازی، زیرساخت های صنعت خودروسازی کشور را دگرگون خواهد کرد و تغییراتی در آن ایجاد می کند.
 
وی در ادامه دیگر اقدام را حل مشکل قیمت گذاری دانست و افزود: تا زمانی که تولید با زیان انجام شود هیچ شرکتی نمی تواند برنامه توسعه ای داشته باشد. این موضوع باعث می شود که خودروسازان از تسهیلات بیشتری استفاده کنند که خود عمق این زیان را افزایش می دهد، زیرا برای کمبود نقدینگی هیچ راه دیگری وجود ندارد.
 
مدنی اضافه کرد: 80 تا 90 هزار میلیارد زیان انباشته در کنار تسهیلات دریافتی و بدهی ها به قطعه سازان منجر به تورم شده و در کنار آن باعث شده برنامه های توسعه ای شرکت های خودروسازی عقب بماند. اما در کنار این موضوع بانک ها نیز باید یک دوره تنفس را برای خودروسازان در نظر بگیرند زیرا با حل موضوع قیمت گذاری خودروسازان می تواند آسان تر بازپرداخت تسهیلات دریافتی را انجام دهند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت گذاری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : دوستان تارا دستی سفید ۳۰اسفند که واریز دومشون ۱۲اسفند بوده کسی امروز فاکتور نشده
ایمان : کارت و برگ سبز نوشته نقره‌ای متالیک سند کمپانی نوشته نقره‌ای تیتانیوم
صادق : مشکل اصلی اینه ک خوب میدونن کاری از دستمون بر نمیاد براحتی آب خوردن دروغ میگن و تازه نقل قول اون بیشرفها رو هم که تو گروه اعلام میکنی یکسری یجوری هجمه میارن بهت ک انگار مقصر اون بنده خدایی هست ک خواسته اطلاع رسانی کنه تنها کارکرد اینجور گروهها فقط اینه که هر کسی با صداقت بیاد زمان فاکتور شدن و تکمیل وجه خودش رو با شرافت اعلام کنه خودم تکمیل وجه 22 اسفند ماه هستم.
سروش : من طی چندین بار تماس با 096550 هر بار که تماس گرفتم یک حرف ثابتی رو پاسخ نشنیدم یک بار میگن تا 2 بهمن فاکتور شده یکبار میگن تا 6 بهمن ، یکبار تا نیمه بهمن و دو سری قبلی گفت بهمن تمام شده رفتن برای اسفند ماهی ها ولی طی آخرین تماس گفتن تا اواسط بهمن فاکتور شده. اصلا اوضاع شیر تو شیری هست داخل سایپا یکسری بهمن گفتن به علت نبود سانروف این تاخیرات ایجاد شده فقط خدا میدونه مشکل اصلی چی هستش
تارا اتومات تحویل سی اسفند : گاومو ن زا یید ..بخدا ..زنگ زدم ایران خودرو بعد از کلی سر صدا کردن گفتند خط تولید مون به مشکل خورده رفت تا تیر فاکتور بشید خدا کنه اشتباه کرده باشه....
سهند دی : سلام چند نفرو شنیدم که 25 فروردین تکمیل وجه کردن ماشینم تحویل گرفتن
تارا v4 30اسفند : گاومو ن زا یید ..زنگ زدم ایران خودرو بعد از کلی سر صدا کردن گفتند خط تولید مون به مشکل خورده رفت تا تیر فاکتور بشید خدا کنه اشتباه کرده باشه....
صادق : سلام به من هم همینو گفتن دقیقا تازه اپراتورهای سایپا راه افتادن
صادق : سلام بله به من هم مهینو گفتن
سروش : من طی چندین بار تماس با 096550 هر بار که تماس گرفتم یک حرف ثابتی رو پاسخ نشنیدم یک بار میگن تا 2 بهمن فاکتور شده یکبار میگن تا 6 بهمن ، یکبار تا نیمه بهمن و دو سری قبلی گفت بهمن تمام شده رفتن برای اسفند ماهی ها ولی طی آخرین تماس گفتن تا اواسط بهمن فاکتور شده. اصلا اوضاع شیر تو شیری هست داخل سایپا یکسری بهمن گفتن به علت نبود سانروف این تاخیرات ایجاد شده فقط خدا میدونه مشکل اصلی چی هستش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خسارت دیده از سایپا : تاوقتی قیافه گرفتن ک ایران ایران فلان بهمان وضع همینه. بابا نفیمون کرفت تو ایران. همین چیزا باعث شده ملت سیر شدن از کشورشون وگرنه کی از ایران بدش میاد. همه از دم ظالمن وکرنه مملکت صاحب داشته باشه اینطور هرجو مرج نمیشه
رضا : سلام آقا محمد اول اینکه خدا عمرتون بده که حرکتی می زنید ما که شهرستانیم ومشکل داشتیم...بعد اینکه آخرش چطور شد..؟؟؟
اطلس 18مهر : خیلی عجیبه رنگ مشکی 26مهر فاکتورشده ماها هنوز موندیم
اردیبهشت : کلا سایپا یعنی تاخیر
سایناتکمیل وجه 29بهمن : چراسایت پیگیری وضعیت نمیاره صفحه سفیدمیاد؟
آریزو 8 مجید : تاخیری های تا بیست فروردین
اطلس 21مهر : خدا خیرت بده داداش
رضا 23 مهر : جواب درست حسابی دادن بهتون یا چند تا فاکتور میکنن تموم باز
دنا 5سرعته فروش فوری 17اردیبهشت : سلام دنا اتومات و5دنده 20روز زودتر هم تحویل میدن فقط 6دنده 45روز تا2ماه تاخیر داره
علی شیراز : سلام خبر موثق که تمام اریزو 8 که تاخیر داشته مجوز خو رده و در حال حمل هست. مبارکتون باشه