تلاطم زنجیره تامین با قیمت گذاری دستوری/ تبعات آش شور شیوا در شورای رقابت

 

تلاطم زنجیره تامین با قیمت گذاری دستوری/ تبعات آش شور شیوا در شورای رقابت

 
قیمت گذاری دستوری و تصمیمات شورای رقابت برای بازار خودرو اتفاقی است که مشکلات زیادی را گریبان گیر صنعت خودروی کشور کرده و به نوعی بخش عمده سود به حلقه های بالای زنجیره ارزش اختصاص یافته است.
 
قیمت گذاری دستوری در بخش های مختلف صنعت از جمله صنعت خودرو می تواند مشکلات بسیاری را برای تولیدکننده و مصرف کننده نهایی به همراه داشته باشد.
 
کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که دولت و وزارت صمت باید قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو را متوقف کرده و به نوعی از دست از تصدی گری در این صنعت بردارد.
 
البته سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته اظهار کرد: این وزارتخانه به دنبال تصدی‌گری نیست، بلکه استفاده از مشورت بخش خصوصی در اولویت‌گذاری‌ها و قاعده‌گذاری‌ها را دنبال می‌کند.
 
وی همچنین بیان کرد: رویکرد ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای همه بخش‌ها این است که به یک برنامه مشترک بین این  وزارتخانه و فعالان اقتصادی برسیم.
 
 آن طور مشخص است وزارت صمت در دوره جدید فعالیت های خود به دنبال حذف تصدی گری هایی است که توانسته حوزه هایی از اقتصاد را درگیر کند. کناره گیری دولت از تصدی گری و قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو می تواند به رقابتی شدن این صنعت کمک کرده و اهداف پیش بینی شده برای این صنعت را محقق کند.
 
اما امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به موضوع قیمت گذاری دستوری در زنجیره ارزش به «خودروکار» گفت: قاعده کلی آن است که  هر چقدر از بالا دست جریان ارزش به سمت پایین دست می آییم سود بالا می رود اما در کشور ما این موضوع برعکس است، یعنی فولادساز ترجیح می دهد ورق را به خودروساز نفروشد.
 
وی با اشاره به علت این موضوع بیان کرد: علت این موضوع قیمت گذاری اشتباه است، این قیمت گذاری توازن را بر هم زده و حدود سه سال است که آسیب های وارده در اثر این تصمیم بر صنعت خودرو به خوبی آشکار است.
 
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: البته باید به این نکته اشاره داشت که کل زنجیره مشکل دارد و مسائل تنها محدود به صنعت خودرو نیست. یعنی این عدم توازن در طول زنجیره قابل رویت است  و به نوعی حاکی از اشتباه بودن قوانین وضع شده است.
 
کاکایی ادامه داد: این قوانین باعث می شود سود کسی که آهن اسفنجی تولید می کند بیشتر از تولید کننده ورق فولادی باشد. این موضوع با اشکالاتی همراه است که بکی از آنها شورای رقابت است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در این میان به جای حل مسائل تصمیمات عجیب تری اتخاذ می شود، به عنوان مثال عده ای بیان می کنند برای حل مشکل قیمت فولادسازان را کاهش دهیم، یعنی به جای تعمیم ثروت آفرینی به کل زنجیره به دنبال کاهش قیمت در حلقه های دیگر هستیم.
 
به گفته این کارشناس، اگر با قیمت گذاری دستوری غلط به مسیر ادامه دهیم، از سرعت توسعه صنعت خودرو در  این زنجیره کاسته و حتی بر دیگر حلقه ها هم اثر گذار خواهد بود.  قیمت گذاری دستوری صنایع را با مشکلات بسیاری همراه کرده است که باید این روش از دستور کار خارج شود.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت گذاری دستوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ali : ابجی گلم شما که دارید تحویل میگیرید خیر شامل نمیشه
امید ایکس ۵ : واسه من ۱۹ اسفند فاکتور شده ولی چطور واسه منو بارگیری نکردن ! پرسیدم میگن بارگیری نشده
حمید : سلام ابتدا وی یک در خواست داشتم موقع واریذ گفتند فقط وی چهار حالا با قیمت گرانتر معلوم نیست کی تحویل می‌دهند آن وزیر سمت داره چکار می‌کنه این که از قبلی صد پله بدتر یک خبر نگار باغیرت نیست پیگیری کنه نظارت کو مردم گناه دارند هیجکس نیست
تارا : شما هم قطعا ماشین ندارید و درک میکنید بی ماشینی سخته... واقعا درست نیست خب! الکی یکی میاد خبر خوب میگه... بابا ماشینی که قرار بوده ۳ ماهه بدن شده ۴ ماه خب واقعا سخته... درک کنیم شرایط هم رو...
احمد : آقا ماشین مدل پایین نباید فلاش کنید چون اون رسوبات دیگه حالت درزگیر گرفتن برای موتور شما وقتی فلاش کنی تمام اون رسوباتی که درز های باز شده ی موتور شمارو پوشونده رو باز کردی الان دیگه باید ببری تعمیر موتور اساسی کنی و خواهشا دیگه نرو پیش اون تعویض روغن احمقی که باید اینارو میدونست
ساینا : آخر سال که پیامک مالیاتش اومد متوجه داستان میشی.
زهرا : سلام دوستان من هم هفته چهارم بهمن بودم دیگه امیدی نداشتم ولی خدا را شکر پنجم اردیبهشت دعوت نامه صادر شد و مابقی هزینه واریز کردیم نگران نباشید امروز فردا که برای شما هم دعوت نامه با قیمت مناسبتر از کارخانه و بازار بیاد
عبدالا : خدا از تون نگزرد کلا برداری می کنید تو روز روشن هیچ کس هم خو تو وای نمی ستد هر روز یک باملوی سهم می کنید من ساینا دوگانه سوز شیش ماه نوشتم حالا شد یک سال هنوز تحویل نمی دهید هیچ کس هم پاسخگو نیست خدا پول من را گرفتید خواب هم نمی دهید
اسفند ماه ۱۴۰۱ : انشالله عزیزانتان را گرفتار کنه سایپا
اسفند ماه ۱۴۰۱ : خدا لعنت کنه بر مدیران سایپا آخرش پس میدین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : من قبلا هم گفتم احتمالش هست به حای سفارشی، ای ال ایکس بذارن.چون ای ال ایکی 100 از ساده و سفارشی و سورن گرونتره، و اینجوری عملا مارا وادار به خرید سورن میکنن. اگه راست میگفتن پارس ساده هم میذاشتند. بنده صد درصد انطراف میدم و همون ساینا سوار میشم
پارس سفارشی 4724 : دوستان از بخشنامه های 4705و 4706 و4712و 4713 کسی مونده که تا الان پیام واریز براش نیومده باشه؟ چون قبلا دیدم بعضیاتون میگفتین جز این بخشنامه ها هستید ولی هنوز پیامک نیومده براتون و الانم که بخشنامه 4707و 4714 فراخوان دادن پس تکلیف او بخشنامه های که بعضیا پیام براشون نیومده چی میشه
حمید : موقع پول گرفتن سریع دعوتنامه میفرستن و مهلت تایین میکنن،الان یماه ماشین فاکتور شده،پلاک نمیشه ،به هرکی زنگ میزنی جوابی نمیدن به ادم
4707 : بجای سفارشی ای ال ایکس نقد واقساط و سورن نقد واقسام گذاشتن قیمت بدون کارت طلایی سورن 450 ای ال ایکس 521
زهرا : شما از کجا فهمیدن پس کی پیامک میاد
4707 : پیامک اومده امروز صبح
اسفندی : به‌شمار مربوطی نیست من دهه 50 هستم تو شرایط مردم رو درک نمیکنی پیام نزار
سارا : سلام لطفا برا کسی فراخوان اومد خبر بده 4714
محسن : واریز وجه 16 دی بوده و توی سیستم 17 زده بوده؟ یا اینکه واریز رو 17 دی انجام دادین؟
صادق : تحویلیهای اسفند نگران نباشید تا 10 روز دیگه هممون فاکتور میشیم. تعدادمون زیاد نیست. چون اغلب اسفندیا توی همون چند روز اول تکمیل وجه کردن .