تلاطم زنجیره تامین با قیمت گذاری دستوری/ تبعات آش شور شیوا در شورای رقابت

 

تلاطم زنجیره تامین با قیمت گذاری دستوری/ تبعات آش شور شیوا در شورای رقابت

 
قیمت گذاری دستوری و تصمیمات شورای رقابت برای بازار خودرو اتفاقی است که مشکلات زیادی را گریبان گیر صنعت خودروی کشور کرده و به نوعی بخش عمده سود به حلقه های بالای زنجیره ارزش اختصاص یافته است.
 
قیمت گذاری دستوری در بخش های مختلف صنعت از جمله صنعت خودرو می تواند مشکلات بسیاری را برای تولیدکننده و مصرف کننده نهایی به همراه داشته باشد.
 
کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که دولت و وزارت صمت باید قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو را متوقف کرده و به نوعی از دست از تصدی گری در این صنعت بردارد.
 
البته سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته اظهار کرد: این وزارتخانه به دنبال تصدی‌گری نیست، بلکه استفاده از مشورت بخش خصوصی در اولویت‌گذاری‌ها و قاعده‌گذاری‌ها را دنبال می‌کند.
 
وی همچنین بیان کرد: رویکرد ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای همه بخش‌ها این است که به یک برنامه مشترک بین این  وزارتخانه و فعالان اقتصادی برسیم.
 
 آن طور مشخص است وزارت صمت در دوره جدید فعالیت های خود به دنبال حذف تصدی گری هایی است که توانسته حوزه هایی از اقتصاد را درگیر کند. کناره گیری دولت از تصدی گری و قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو می تواند به رقابتی شدن این صنعت کمک کرده و اهداف پیش بینی شده برای این صنعت را محقق کند.
 
اما امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به موضوع قیمت گذاری دستوری در زنجیره ارزش به «خودروکار» گفت: قاعده کلی آن است که  هر چقدر از بالا دست جریان ارزش به سمت پایین دست می آییم سود بالا می رود اما در کشور ما این موضوع برعکس است، یعنی فولادساز ترجیح می دهد ورق را به خودروساز نفروشد.
 
وی با اشاره به علت این موضوع بیان کرد: علت این موضوع قیمت گذاری اشتباه است، این قیمت گذاری توازن را بر هم زده و حدود سه سال است که آسیب های وارده در اثر این تصمیم بر صنعت خودرو به خوبی آشکار است.
 
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: البته باید به این نکته اشاره داشت که کل زنجیره مشکل دارد و مسائل تنها محدود به صنعت خودرو نیست. یعنی این عدم توازن در طول زنجیره قابل رویت است  و به نوعی حاکی از اشتباه بودن قوانین وضع شده است.
 
کاکایی ادامه داد: این قوانین باعث می شود سود کسی که آهن اسفنجی تولید می کند بیشتر از تولید کننده ورق فولادی باشد. این موضوع با اشکالاتی همراه است که بکی از آنها شورای رقابت است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در این میان به جای حل مسائل تصمیمات عجیب تری اتخاذ می شود، به عنوان مثال عده ای بیان می کنند برای حل مشکل قیمت فولادسازان را کاهش دهیم، یعنی به جای تعمیم ثروت آفرینی به کل زنجیره به دنبال کاهش قیمت در حلقه های دیگر هستیم.
 
به گفته این کارشناس، اگر با قیمت گذاری دستوری غلط به مسیر ادامه دهیم، از سرعت توسعه صنعت خودرو در  این زنجیره کاسته و حتی بر دیگر حلقه ها هم اثر گذار خواهد بود.  قیمت گذاری دستوری صنایع را با مشکلات بسیاری همراه کرده است که باید این روش از دستور کار خارج شود.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت گذاری دستوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ناشناس : حیف به اون پولیکه دادم به شاهین سی وی تی 290 مهر 402 9 مهر 404 پیامک دعوتنامه تکمیل وجه تبدیل به جی ال کاش تبدیل نمیزدم انصراف میدادم 12 مهر 404 تکمیل وجه اگه دیدم فاکتور نکردن تحویل ندادن مجبورم شکایت کنم دادگستری دادگاه قوه قضائیه تا دست عبرتی باشه برای نمایندگی دیگه در اون نمایندگی که سر مشتری کلاه میزاره که عرضه پیگیری نداره از شرکت سایپا توی دعوتنامه زده 30 روز
cvt مهر 1402 اسفند 1403 : سلام به همه عزیزان شاهین cvt اتومات سامانه یکپارچه اردیبهشت 1402 واریز اولیه به سایپا 4 مهر 1402 تکمیل وجه و سخا 22 اسفند 1403 امروز 30 آبان 1404 فاکتور شد. ش.پ 11498032 ش.د 18260555 نوشته وضعیت تخصیص شده. فقط SBR اضافه نشده. فک کنم همینجوری دارن فاکتور میکنن که جریمه تاخیر ندن. و ظاهرا تا پلاک شدن خیلی زمان میبره.
جی ال : نازنین 1(علی مدبر) خوب خودتو لو دادی قشنگ تابلو هستش که گاهی به نام مدبر وگاهی به نام نازنین 1 پیام میدی ،...حالا دیدی هیچی حالیت نیست
نازنین۱ : اقای جی ال یا همون زری خیلی تابلو پیام میدی که یک نفری با اسم های متفاوت🤣
X5اسفند : سلام من هم شرایط مشابه شما دارم 21مهر شاستی 9آبان پلاک مدارکم ارسال شد شهر تهران شما چطور؟
J7 : برای من هم واریز نشده ثبت نام اردیبشهت دو مرحله ای تکمیل وجه ۲۸ مهر
زری : دمت گرم این یکی روخوب اومدی ..........این علی مدبر خیلی مدعی بود با حرفهاش باعث شد خیلی ها توچاله بیفتن خدا لعنتش کنه
m t8 : سلام من ثبت نام اردیبهشت بودم در مرحله پلاک یک ماهی هست مانده ام . کار هاشون نظم نداره شاید به شما زود تر تحویل دادن .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا فوق العاده : حداقل 4ماه براش در نظر بگیر .شاید هم بیشتر ..
امیلی : کسی از شما دوستان میدونه تاییدیه سخا رو باید قبل از پرداخت تکمیل وجه، به نمایندگی تحویل بدم یا بعد پرداخت؟
تکمیل وجه تیر : سلام کسی از تیرماه هست ،هنوز قاکتور نشده باشه؟
امیلی : تحویل دی
علی 85گانه : سلام. فوق العاده ساینااس تا چه تاریخی فاکتور شده؟
207 : سه رقم آخر قراردادت چنده؟
207 : برای ما 26 پلاک 28 تحویل گرفتم تو یک روز حمل و تحویل شد
رصا : شما درست می فرمایین .در دزد بودن جفتشون شکی نیست .ایران خودرو خیلی سخت برنده میشی ولی اگه شدی دیگه دو سال اعصاب خوردی نداره یه ماه یا دو ماه دیرتر ماشین و میگیری ولی سایپا پیرت می کنه تا ماشین و تحویل بده .متاسفانه تو این مملکت حرف و شکایتتم به جایی نمیرسه
پیش فروش برج 11 کازرون : اره من تکمیل وجه 15 شهریورماه هستم اس بی ار رو فعال کردم سه شنبه هنوز فاکتور نشدم
مراد : من تحویل بهمن سورن پیش فروش طرح فرسوده برا کسی دعوتذنامه بهمن آمده خبر ممنون