کلید حل مشکلات بازار حذف قیمت گذاری دستوری است

 

کلید حل مشکلات بازار حذف قیمت گذاری دستوری است

 
حجت اله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره صحبت‌های وزیر صمت مبنی بر حذف قرعه‌کشی خودرو، گفت: هرچند وزیر صنعت، معدن و تجارت برای افزایش تیراژ تولید و بهبود کیفیت خودروهای داخلی برنامه‌ریزی کرده است اما علاوه بر این دو موضوع، باید به رضایت مشتریان از خودروهای تولیدی و سهل الوصول بودن خرید خودرو نیز به عنوان مولفه‌های مهم صنعت خودروسازی توجه شود زیرا در سایر کشورها، خودرو کالایی مصرفی بوده و مردم می‌توانند به صورت اقساط یا با تسهیلات مناسب خودروی مورد نظر خود را به راحتی خریداری کنند بنابراین افزایش تیراژ تولید و ارتقا کیفیت بدون توجه به قیمت، قابل قبول نیست.
 
اما جایگزین شدن روشی دیگر می تواند به ادامه دار شدن قیمت گذاری دستوری تاکید داشته باشد در حالی که حذف قیمت گذاری دستوری می تواند اصلی ترین راهکار برای نجات خودروسازان از زیانی باشد که سال به سال رو به افزایش است.
 
در این باره فربد زاوه کارشناس خودرو با اشاره به صحبت های عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: این پیش فرض از سوی برخی مسئولان که باید قیمت دستوری باشد، اشتباه است. سوال مطرحی آن است که آیا مصرف کنندگانی که امروز خودرو را با قیمت پایین خریداری کرده اند، دو سال دیگر زمانی که می خواهند خودروی خود را بفروشند، این رانت را به نفر بعدی منتقل می کنند؟ چرا باید عده ای از این رانت استفاده کرده و عده ای دیگر مجبور به خرید خودرو با نرخ بالا باشند.
 
وی ادامه داد: بدون شک نمی توان فراتر از قانون اساسی کشور قانونی وضع کرد، درنتیجه این پیش فرض اشتباه است. اگر قیمت شناور و به روز باشد این رانت از بین رفته و می تواند شرایط بازار را بهبود بخشد.
 
به گفته زاوه، بارها مشاهده کردیم هر کالایی که از شمول قیمت گذاری خارج شده، قیمت آن در بازار به شدت تعدیل شده است. درواقع رانت حاصل از قیمت گذاری بیشتر باعث گرانی و تورم می شود.
 
این کارشناس خودرو اضافه کرد:  قیمت گذاری شناور بازار را با تعدیل همراه می کند و ضروری است در این مسیر حرکت کنیم.
 
بازار خودرو همچنان در انتظار تصمیمات وزارت صمت برای این صنعت است. اما نکته ای که بیشتر فعالان این بخش به آن اشاره دارند حذف قیمت گذاری دستوری است تا محصول با قیمتی مناسب به دست مصرف کننده نهایی برسد و در این میان خودروسازان نیز با ضرر تحمیلی مواجه نباشند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سایاخودرو , قیمت گذاری دستوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارااتومات : سلام دوستان من موعد تحویل ماشینم سه ماه بود بعد از هفت ماه ماشینمو فاکتور کردن هیچ کس هم خبر نداره که دقیقن کی فاکتور میشه هرکسی بهتون گفت ماشینتون فاکتور میشه باور نکنید تا ایران خودرو خودش نخواد فاکتور نمیکنه موعد تحویل ماشینتون هر ماهی بود ۴الی ۵ ماه بعدش ماشین و میدن یعنی ۴ الی ۵ ماه تاخیری داره مگر اینکه خوش شانس باشید زودتر فاکتور کنن
علی اس۵ : کاشکی همین طور باشه
1 : این دی ماهی ها چرا تموم نمیشن پس
جابر : قیمت شاهین جی ۵۶۰ قیمن شاهین اتومات۷۴۰
تارا دستی تبدیل به V1p : حالا خواهید دید
جواد : بله قطعی و پیامک هم اومد
مجید : یک جفت صندلی اسپرت خلبانی و یه پارس تیوفایو ۴۰۳ میخام
چان چان گان گان : شما چه زمانی ثبت نام کردید ؟ اسفند ۴۰۱ یا بهمن ۴۰۲؟
اطلس : بله.موعد آذر. شماره درخواست و پذیرش هم اومد. تو بخشنامه اگه دقت کرده باشین برای کسایی که دی 402 ساینا ثبت نام کردن دو تا انتخاب گذاشته یکی ساینا و یکی دیگه اطلس. ولی برای کسایی که بهار امسال(گویا بهار هم ثبت نامی داشته) ساینا ثبت سفارش کردن فقط میتونن ساینا رو ثبت نام کنن
اطلس : تکمیل وجه این طرحی که ثبت نام کردیم رو کی باید انجام بدیم؟ از نمایندگی پرسیدم گفت همون آذر باید تکمیل وجه کنی!!! من اطلس موعد آذر رو ثبت نام کردم.مگه تکمیل وجه 3 ماه جلوتر از تاریخ تحویل خودرو نیست؟! تو برگه ای که از نمایندگی هم گرفتم نوشته تاریخ صدور دعوتنامه:هفته ی چهارم آذر! هرچقدر دیرتر تکمیل وجه بشه امکان اینکه به افزایش قیمت کارخانه بخوریم هست.چقدر زرنگ شدن اینا کسی اطلاع دقیقی داره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا آپشنال : دوستان ممنون میشم جواب بدین سود تاخیر کی پرداخت میشه؟
مژگان مشهد 207 : سلام بچه ها ،کسی هست صدور اسناد خودرو تیک خورده چند روز زمان میبره
Eman : علیمردان عظیمی بترس از روزی که آه و نفرین این مردم دامن خودت و خانواده ات رو بگیره.بی شرف من پارس سفارشی ثبت نام کردم نه elx.مگه تو وجدان نداری .از کجا 523 میلیون بیارم.
سهیل : دوستان همین الان کد21 تکمیل وجه19 ام تو پیج حواله یاب فاکتور شده استوری کرده والا به خدا دارن پارتی بازی میکنن شیتیل گرفتن
تک : درود بر شرفت که خبر دادی
فروش فوری اردیبهشت : سلام دوستان چرا فروش فوری اردیبهشت فاکتور نمیکنه
ابوالفضل دوگانه دی ماه : سلام در جواب دوستانی که سوال داشتند: واریزی 21 فروردین بودم بصورت اینترنتی 9 اردیبهشت فاکتور شدم و امروز هم پلاک شدم. از طریق همون قسمت پیگیری وضعیت خودرو میشه چک کرد تو نرم افزار پلیس من هم تو قسمت پروفایلت میتونی پلاک هاتو بروز کنی اگر پلاک شده باشی بهت نشون میده.
رانا پلاس بهمن‌ماه : مبارک باشه ♥️
1 : این دی ماهی ها چرا تموم نمیشن پس!!!!!!!!!!!!!!!
فروش فوری 1 اسفند محلا : 40 روز مونده به طرف پیام میده پول بیار برا هفته چهارم خرداد 30 روزه ماشین بگیر بعد فروش فوری اسفند و نمیده 3 ماهه ثبت نام کردن