چگونه بهترین لاستیک را برای اتومبیل خود انتخاب کنم؟

 

چگونه بهترین لاستیک را برای اتومبیل خود انتخاب کنم؟

 

تایرها یا لاستیک‌ها، یکی از بخش‌های حیاتی هر وسیله نقلیه هستند. تایرها هستند که اصطکاک لازم برای چسبندگی خودرو به سطح زمین را ایجاد می‌کنند و علاوه برآن، لاستیک‌ها خط مقدم مقابله با انواع ناهمواری‌ها و دست‌اندازها هستند. به همین دلیل خرید یک لاستیک مناسب و کارآمد نقش پررنگی در افزایش طول عمر خودرو و بهبود سواری خواهد داشت.

با وجود اهمیت خرید تایر، گاهی اوقات مشتریان در انجام خرید خود بی‌دقت هستند و یا تردیدهای بسیاری هنگام خرید دارند که نتیجه آن یک انتخاب نادرست خواهد بود. در این مطلب نگاهی کوتاه و صریح به بحث انتخاب لاستیک خواهیم داشت که شما را به مطالعه آن دعوت می‌کنیم.

 

 

انواع لاستیک

 

 

تایر‌های رادیال

 

لاستیک‌های رادیال یا سیمی در حال حاضر محبوب‌ترین نوع تایر موجود در بازار هستند. لایه‌ها به صورت شعاعی و با زاویه 90 درجه نسبت به محیط لبه چیده شده‌اند. کمربندهای پشتیبانی یا تسمه‌ها روی لایه‌ها در امتداد حاشیه قرار می گیرند. این تسمه‌ها به طور معمول از فولاد سخت ساخته می‌شوند.

 

تایر‌های معمولی

 

لاستیک‌های معمولی یا نخی به جای تسمه‌های فلزی، از طناب‌های نخی برای مقاوم‌سازی بهره می‌برند. طوری چیده شده‌اند که یک الگوی متقاطع را تشکیل دهند. این نوع لاستیک برای وسایل نقلیه‌ای که با سرعت متوسط حرکت می‌کنند یا خودروهای کار و تجاری مناسب هستند. در برخی موتورسیکلت‌های سنگین نیز از این نوع تایرها استفاده می‌شود.

 

تایرهای صرفه جویی کننده در مصرف سوخت

 

این‌گونه لاستیک‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که بیشتر از انواع رادیال معمولی باد شوند. این افزایش فشار باعث سفت شدن لاستیک و در نتیجه کاهش مقاومت غلتشی و مصرف سوخت می‌شود. علاوه بر این، الگوی مقاومت غلتشی پایینی دارد. بسیاری از وسایل نقلیه جدید به این نوع جدید تایر مجهز شده‌اند.

 

تایر چهارفصل

 

لاستیک‌های چهارفصل طوری طراحی شده‌اند که در تمام شرایط رانندگی (تابستان و زمستان) عملکرد مناسبی از خود به نمایش بگذارند و در عین حال در مصرف سوخت صرفه جویی کنند. با این حال، از آنجایی که طراحی آج ترکیبی از طراحی تابستانی و زمستانی است، عملکرد آن‌ها در هوای زمستانی به اندازه یک تایر زمستانی واقعی نخواهد بود.

 

تایر زمستانی

 

همان‌طور که از نام تایرهای زمستانی مشخص است، آن‌ها برای استفاده در آب و هوای نامطلوب فصول سرد آماده شده‌اند. این تایرها از طرح آج به خصوصی بهره می‌برند و از لاستیک نرم ساخته شده‌اند. این مساله باعث بهبود کشش روی برف یا یخ می شود. استفاده از تایرهای زمستانی در برخی کشورها همچون کانادا اجباری است، با این حال بایستی در بهار آن‌ها را با تایرهای تابستانی تعویض کرد چرا که استفاده مداوم از آن‌ها باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

 

تایرهای ران فلت

 

تایرهای ران فلت به تقویت‌کننده‌هایی روی دیواره‌های جانبی و شانه‌ها مجهز شده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد در هنگام سوراخ شدن، بین 50 تا 100 کیلومتر و تا 80 کیلومتر در ساعت بدون هوا غلت بزنند. این نوع لاستیک با توجه به ویژگی‌هایی که سازنده برای آن‌ها در نظر گرفته است، هنگام از دست دادن فشار به طور کامل تغییر شکل نمی‌دهد و در برابر کاهش فشار هوا مقاوم‌تر است.

 

کدام معیار هنگام انتخاب تایر اهمیت دارد؟

 

اکنون که با انواع مختلف لاستیک‌های موجود در بازار آشنا شده‌اید، وقت مراجعه به دفترچه راهنما خودرو فرا رسیده است. هرکدام از لاستیک‌های موجود مناسب یک سگمنت خودرویی هستند، از این رو اعداد و حروف درج شده روی لاستیک مشخص می‌کند که تایر برای استفاده در چه خودرویی مناسب خواهد بود. در ادامه یک مثال را بررسی می‌کنیم:‌ 205/65 R18 92V

 

اعداد روی تایر

 

 

عرض لاستیک: 205

 

عدد 205 به عرض یا پهنای لاستیک اشاره دارد و بر حسب میلی متر بیان می‌شود. این قانون نشان می‌دهد که هرچه لبه تایر پهن‌تر باشد، چسبندگی بهتری دارد، زیرا سطح نورد بیشتری وجود دارد. نکته منفی در مورد پهنای بزرگ این است که لاستیک‌های پهن‌تر موجب افزایش مصرف سوخت می‌شوند و شعاع گردش خودرو را کاهش می‌دهند.

 

قد: 65

 

روی دور لبه تایر را قد لاستیک می‌گویند. این عدد به صورت درصد نسبت به عرض بیان می‌شود و عدد 65 به آن معنا است که قد لاستیک 65 درصد عرض آن است. لاستیک‌های با قد کم در مقابل ناهمواری‌های جاده آسیب‌پذیری بیشتری دارند و حتی ممکن است آسیب را به رینگ وارد کنند.

 

نوع لاستیک: R

 

این حرف نشان دهنده نوع تیر است و همان‌طور که اشاره کردیم اکثریت قریب به اتفاق دارای یک R هستند که نشان دهنده رادیال بودن آن است.

 

ابعاد رینگ:‌ 18

 

عدد 18 در کد لاستیک به سایز رینگ اشاره دارد و نشان دهنده قطر رینگی است که لاستیک در آن جای می‌گیرد. این عدد براساس مقیاس اینچ بیان می‌شود.

 

شاخص بار: 92

 

ظرفیت بار لاستیک بر حسب پوند یا کیلوگرم بیان می‌شود و به حداکثر وزنی اشاره دارد که تایر می‌‌تواند تحمل کند. این عدد می‌تواند از 60 (250 کیلوگرم) تا 125 (1650 کیلوگرم) متغیر باشد.

 

شاخص سرعت: V

 

در اینجا حروف الفبا را خواهیم داشت که نمادی از حداکثر سرعت قابل دستیابی با لاستیک هستند. فرمول ساده است، L دارای برد 120 کیلومتر در ساعت است و هر چه این حرف به جلو برود تایر قابلیت دستیابی به سرعت بالاتری را خواهد داشت. حرف (Y) بالاترین نماد در این بخش است که نشان می‌دهد لاستیک می‌تواند به سرعتی بیش از 300 کیلومتربرساعت دست یابد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , لاستیک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس ۲۸ بهمن : با سلام شما چه رنگی بودین که زود فاکتور شدین؟
مهم : دوستان اگر واقعا مصرف کننده هستید ثبت نام کنید که بعد از چند ماه دیگه به شدت پشیمان خواهید شد مثال خودم اگه چند ماه پیش برای پیش فروش ساینا تحویل خرداد ماه ثبت نام کرده بودم الان یک ماه دیگه داشتم تحویل می گرفتم نه اینکه الان ۴ ماهه علاف هستیم و منتظر تحویل فوری ساینای خیالی، حالا تصمیم با خودتان است قدر این فرصت رو بدونید
cs55 : دوستان کسی که تهران تشریف داره یه زحمتی بکشه لطفی بکنه بره وزارت صنعت معدن و همینطور سایپا سوال کنه یه خبری بگیره بلخره هر جوابی به اون بنده خداها که شنبه رفته بودن به کسیم که باز بره میدن هزینه ایاب ذهاب وقت گذاشتنش هم میدیم فقط خدایی یکی که تهرانه این زحمتو بکشه
چانگان cs55🤠 : شما پیام نذار اینجا همچی حل میشه ،یه ذره از حرفاتون صداقت برداشت نمیشه.
معروفی : سلام من 24 دی ماه شاهین اتومات تکمیل وجه کردم تحویل سه ماهه بوده ولی هنوز هیچ خبری نیست از دوستان کسی هس که اطلاعی داشته باشه
تارا دستی تبدیل به v1p : وقتی خبری نیس چی اختلاط کنیم همه دمق و ناامید هستم از تاخیر بوجود اومده
Majid : منم فاکتور نشدم هنوز پذیرش ۱۵بهمن، رنگ سفید مشکی.
شیراز S3 : بدون شکایت خیر دوسال پیش s5 با تاخیر گرفتیم اول توی نمایندگی تقاضا دادیم بعد 6 ماه که خبری نشد رفتیم دفتر خدمات قضایی شکایت کردیم خسارت از زمان واریز وجه اولیه تا موقع تحویل می باشد که فقط روزهای کاری مدت قرارداد کسر میشود بعد از ابلاغ به وکیلشون پول رو بفاصله 20 روز واریز کردن به حساب. جدیدا هم s3 نوشتیم قرارداد رو غیر قانونی عوض کردن که خسارت تا موقع شاسی که نقص قوانین خودروسازهاست وقتی تحویل گرفتم بازهم روال قبل رو انجام میدم و شکایت میکنم ازشون
s3 کرمان : شما فکر کردی کارخانه چطوره ؟ چندتایی سوله هست بقیش زمین باز چند هکتاری از هرجای بم روی بلندی وایسی داخل کرمان موتور یا راین خودرو یا مدیران خودرو مشخصه اتفاقا شما داری اطلاعات غلط میدی مشخصه تا حالا کارخانه های هکتاری ماشین سازی رو ندیدی واسه همینه توی ذهنته که همش زیر سقفه
خداسایپا : خداکنه واسه ماهم پیامک بیاد. واسه کسی که پلاک داره هم اومده پیامک دوستان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
30بهمن 4552 : تحویل اسفندهستی؟؟
اپشنال : ببخشید 90 روزه اشتباه تایپی بود
207 تحویل اسفند : چرا پلاک نمیشیم بعد 5 روز
یعقوب : دوستان مراحل شما هم برگشته عقب
اپشنال : بله 30 روزه
رضا : زمان مشخصی نداره فکر کنم به نوع ماشین مربوط باشه من ایکس 22 پرو ثبت نام کردم حدود45 روز زمان برد تا تخصیص
207اتو فلز : سلام موعدتحویل سی دی دیروز نهم فاکتورشدم
مهدی دوگانه‌سوز : امروز فاکتور شدید با تاریخ تکمیل وجه اطلاع بدید
همتی دی : چه جالب زنگ زدم کاشان گفت 1000 خودرو موجود را به نفرات تکمیل وجه سریعتر به نوبت میدهیم و باقی 10 روز دیر تر به این نتیجه رسیدم پرهام واقعا یچیزی میدانست و شک ندارم یکی از رووسای سایپا بوده که 15 روز پیش اینارو گفت بهمون مگه میشه فرد عادی به این اطلاعات دسترسی داشته باشه؟ پرهام گفت 22 اردیبهشت ماشینمون رو میدن خدا کنه درست باشه
دنا اپشنال بهمن : دوستان شم سود تاخیر رو از کجا چک میکنید ؟ و اینکه روزانه براتون اپدیت میشه سودتون ؟