چگونه بهترین لاستیک را برای اتومبیل خود انتخاب کنم؟

 

چگونه بهترین لاستیک را برای اتومبیل خود انتخاب کنم؟

 

تایرها یا لاستیک‌ها، یکی از بخش‌های حیاتی هر وسیله نقلیه هستند. تایرها هستند که اصطکاک لازم برای چسبندگی خودرو به سطح زمین را ایجاد می‌کنند و علاوه برآن، لاستیک‌ها خط مقدم مقابله با انواع ناهمواری‌ها و دست‌اندازها هستند. به همین دلیل خرید یک لاستیک مناسب و کارآمد نقش پررنگی در افزایش طول عمر خودرو و بهبود سواری خواهد داشت.

با وجود اهمیت خرید تایر، گاهی اوقات مشتریان در انجام خرید خود بی‌دقت هستند و یا تردیدهای بسیاری هنگام خرید دارند که نتیجه آن یک انتخاب نادرست خواهد بود. در این مطلب نگاهی کوتاه و صریح به بحث انتخاب لاستیک خواهیم داشت که شما را به مطالعه آن دعوت می‌کنیم.

 

 

انواع لاستیک

 

 

تایر‌های رادیال

 

لاستیک‌های رادیال یا سیمی در حال حاضر محبوب‌ترین نوع تایر موجود در بازار هستند. لایه‌ها به صورت شعاعی و با زاویه 90 درجه نسبت به محیط لبه چیده شده‌اند. کمربندهای پشتیبانی یا تسمه‌ها روی لایه‌ها در امتداد حاشیه قرار می گیرند. این تسمه‌ها به طور معمول از فولاد سخت ساخته می‌شوند.

 

تایر‌های معمولی

 

لاستیک‌های معمولی یا نخی به جای تسمه‌های فلزی، از طناب‌های نخی برای مقاوم‌سازی بهره می‌برند. طوری چیده شده‌اند که یک الگوی متقاطع را تشکیل دهند. این نوع لاستیک برای وسایل نقلیه‌ای که با سرعت متوسط حرکت می‌کنند یا خودروهای کار و تجاری مناسب هستند. در برخی موتورسیکلت‌های سنگین نیز از این نوع تایرها استفاده می‌شود.

 

تایرهای صرفه جویی کننده در مصرف سوخت

 

این‌گونه لاستیک‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که بیشتر از انواع رادیال معمولی باد شوند. این افزایش فشار باعث سفت شدن لاستیک و در نتیجه کاهش مقاومت غلتشی و مصرف سوخت می‌شود. علاوه بر این، الگوی مقاومت غلتشی پایینی دارد. بسیاری از وسایل نقلیه جدید به این نوع جدید تایر مجهز شده‌اند.

 

تایر چهارفصل

 

لاستیک‌های چهارفصل طوری طراحی شده‌اند که در تمام شرایط رانندگی (تابستان و زمستان) عملکرد مناسبی از خود به نمایش بگذارند و در عین حال در مصرف سوخت صرفه جویی کنند. با این حال، از آنجایی که طراحی آج ترکیبی از طراحی تابستانی و زمستانی است، عملکرد آن‌ها در هوای زمستانی به اندازه یک تایر زمستانی واقعی نخواهد بود.

 

تایر زمستانی

 

همان‌طور که از نام تایرهای زمستانی مشخص است، آن‌ها برای استفاده در آب و هوای نامطلوب فصول سرد آماده شده‌اند. این تایرها از طرح آج به خصوصی بهره می‌برند و از لاستیک نرم ساخته شده‌اند. این مساله باعث بهبود کشش روی برف یا یخ می شود. استفاده از تایرهای زمستانی در برخی کشورها همچون کانادا اجباری است، با این حال بایستی در بهار آن‌ها را با تایرهای تابستانی تعویض کرد چرا که استفاده مداوم از آن‌ها باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

 

تایرهای ران فلت

 

تایرهای ران فلت به تقویت‌کننده‌هایی روی دیواره‌های جانبی و شانه‌ها مجهز شده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد در هنگام سوراخ شدن، بین 50 تا 100 کیلومتر و تا 80 کیلومتر در ساعت بدون هوا غلت بزنند. این نوع لاستیک با توجه به ویژگی‌هایی که سازنده برای آن‌ها در نظر گرفته است، هنگام از دست دادن فشار به طور کامل تغییر شکل نمی‌دهد و در برابر کاهش فشار هوا مقاوم‌تر است.

 

کدام معیار هنگام انتخاب تایر اهمیت دارد؟

 

اکنون که با انواع مختلف لاستیک‌های موجود در بازار آشنا شده‌اید، وقت مراجعه به دفترچه راهنما خودرو فرا رسیده است. هرکدام از لاستیک‌های موجود مناسب یک سگمنت خودرویی هستند، از این رو اعداد و حروف درج شده روی لاستیک مشخص می‌کند که تایر برای استفاده در چه خودرویی مناسب خواهد بود. در ادامه یک مثال را بررسی می‌کنیم:‌ 205/65 R18 92V

 

اعداد روی تایر

 

 

عرض لاستیک: 205

 

عدد 205 به عرض یا پهنای لاستیک اشاره دارد و بر حسب میلی متر بیان می‌شود. این قانون نشان می‌دهد که هرچه لبه تایر پهن‌تر باشد، چسبندگی بهتری دارد، زیرا سطح نورد بیشتری وجود دارد. نکته منفی در مورد پهنای بزرگ این است که لاستیک‌های پهن‌تر موجب افزایش مصرف سوخت می‌شوند و شعاع گردش خودرو را کاهش می‌دهند.

 

قد: 65

 

روی دور لبه تایر را قد لاستیک می‌گویند. این عدد به صورت درصد نسبت به عرض بیان می‌شود و عدد 65 به آن معنا است که قد لاستیک 65 درصد عرض آن است. لاستیک‌های با قد کم در مقابل ناهمواری‌های جاده آسیب‌پذیری بیشتری دارند و حتی ممکن است آسیب را به رینگ وارد کنند.

 

نوع لاستیک: R

 

این حرف نشان دهنده نوع تیر است و همان‌طور که اشاره کردیم اکثریت قریب به اتفاق دارای یک R هستند که نشان دهنده رادیال بودن آن است.

 

ابعاد رینگ:‌ 18

 

عدد 18 در کد لاستیک به سایز رینگ اشاره دارد و نشان دهنده قطر رینگی است که لاستیک در آن جای می‌گیرد. این عدد براساس مقیاس اینچ بیان می‌شود.

 

شاخص بار: 92

 

ظرفیت بار لاستیک بر حسب پوند یا کیلوگرم بیان می‌شود و به حداکثر وزنی اشاره دارد که تایر می‌‌تواند تحمل کند. این عدد می‌تواند از 60 (250 کیلوگرم) تا 125 (1650 کیلوگرم) متغیر باشد.

 

شاخص سرعت: V

 

در اینجا حروف الفبا را خواهیم داشت که نمادی از حداکثر سرعت قابل دستیابی با لاستیک هستند. فرمول ساده است، L دارای برد 120 کیلومتر در ساعت است و هر چه این حرف به جلو برود تایر قابلیت دستیابی به سرعت بالاتری را خواهد داشت. حرف (Y) بالاترین نماد در این بخش است که نشان می‌دهد لاستیک می‌تواند به سرعتی بیش از 300 کیلومتربرساعت دست یابد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , لاستیک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 مشکی : پاسخ به j7:ثبت نام تهران
لیلا : سلام کسی تونسته امروز اطلس ثبتنام کنه؟
لیلا : سلام کسی تونسته امروز اطلس ثبتنام کنه؟
21فروردین : سلام فعلا دارن اسفندرو فاکتور میکنن
پاسخ به یاشار قسمت دوم : ادامه . خب مزایا و معایب اطلس را گفتیم حالا رسیدیم به رانا پلاس ارتقایافته 1- مزایا : موتور شناخته شده و اصیل پرتوان و کم صدا و کم مصرف و کم استهلاک TU5 با حجم موتور 1600 سی سی با قدرت 105 اسب‌بخار و با گشتاور142 نیوتن‌متر و صرف سوخت ترکیبی6.9 لیتر در صد کیلومتر - دارای استاندارهای 85 گانه مثل اطلس فقط با چند آپشن بیشتر مثل کروز کنترل - پوزیشن لامپ (ساده بگم مثل دیلایت منتها در چراغهای عقب هست )- آیینه وسط الکتروکرومیک(که باعث میشه نور ماشینها در هنگام شب چشم را اذیت نکند)-ترمز های مطمِن و قابل قبول - شاسی محکم مناسب خانواده و مسافرت -صندوق جادار-طراحی پخته و هماهنگ -و مقداری تغییرات در چراغها و جلو پنجره و صفحه کیلومتر و آمپر (مثل اطلس) و سیستم مالتی پلکس . 2- معایب : فضای کم در ردیف عقب و نداشتن مانیتور . دیگه بقیه چیزها مثل نمایشگر تعوض دنده و دکمه های کنترلی روی فرمان و سنسور دنده عقب هر دو خودرو دارن . یاشار جان دیگه انتخاب با خودته میتونی اطلس بگیری میتونی یه پنجاه شصت بذاری روش رانا پلاس ارتقایافته بگیری ببین کدومش منطقی و بصرفه تره .
طاهره : سلام ببخشید من دی ماه بودم یکم اردیبهشت تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده کسی هست دی ماه باشه براش فاکتور شده باشه ممنون میشم جوابمو بدید
joni جون : هیچ اطلاعاتی از سمت عرضه کننده ارسال نشده است. بله برای منهم نوشته
S5 : من هم شهریورم دی ماه تکمیل وجه همون اول کار که ۲۰۰ دادیم دو ماه بعد جمعا شد ۶۰۰ بقیه هم دیماه
@peygiri_car : سلام دوستان بیایید گروه اونجا پیگیری کنیم در تل آی.دی مشخصه
اتومات : ثبت نام امروز سایپا دوباره برگشته به حالت قرعه کشی!!!! خدا لعنت کنه کسی را که سامانه یکپارچه را حذف کرده....قبل از سامانه یکپارچه من ۴۵ بار تو قرعه کشی ایران خودرو شرکت کردم و هیچ....
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش دی ماه دوگانه : بله من دی ماهی هستم ومتاسفانه هنوز فاکتور نشدم
مهدی ساینا85گانه : سلام 24پلاک شدم منتظر تحویل خودرو دوستانی که پلاک شدن وتحویل گرفتن اطلاع رسانی کنن
سورن تحویل 30ب : سلام مال شما دوگانه س
دوگانه بهمن ماه مبعث رسول : عزیز میشه بگی صفحه کیلومترش از کدومه و سویچش از اون تاشو هاس یا ساده اس
تحویل بهمن : تاریخ تکمیل وجهتون چندم بوده؟
عسل : سلام دوستان کسی درمورد مزایای کارت طلایی اطلاعات داره منو منو راهنمایی کنه ممنون میشم
207دستی سقف فلز : کسی خبر واقعی داره بنویسه اینجا ،،تکلیف این ماه دی کی فاکتور میشن؟
فائزه اسفند : از دی ماهیا پیش فروش دوگانه کسی مونده فاکتورنشده باشه لطفا خبربدید
سورن تحویل 30ب : سلام سود تاخیر دادن
حسینی : 12 هزار