خودروی بدون ترمز را چگونه متوقف کنیم؟

 

خودروی بدون ترمز را چگونه متوقف کنیم؟

 

تصور کنید در حال خروج از بزرگراه یا رمپ هستید و شروع به ترمز گرفتن می‌کنید. متأسفانه اتفاقی رخ نمی‌دهد. البته که ضربان قلب شما به شدت بالا می‌رود اما عصبانی و نگران نشوید! چند نفس عمیق بکشید و از پیشرانه خودرو برای کاهش سرعت آن استفاده کنید. اگر این کار جواب نداد شاید نیازمند استفاده از اصطکاک همچون گاردریل برای کاهش سرعت خودرو باشید. برای متوقف کردن خودرویی که نیروی ترمز خود را از دست داده چند روش وجود دارد که ما آن‌ها را شرح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

خودروی بدون ترمز را چگونه متوقف کنیم؟

  • روش اول

معکوس دادن برای توقف

  1. چراغ‌های خطر را برای هشدار دادن به سایر رانندگان روشن کنید

خودروی بدون ترمز را چگونه متوقف کنیم؟

اگرچه شاید سایر رانندگان ندانند که مشکل شما چیست اما چراغ‌های خطر به آن‌ها خواهد گفت که مشکلی پیش آمده و به همین خاطر موارد ایمنی را در نظر بگیرند. دکمه فلاشر یا خطر خودروی شما روی داشبورد قرار داشته و نماد آن نیز یک مثلث نارنجی یا قرمزرنگ می‌باشد.

  1. پای خود را از روی پدال گاز برداشته و کروز کنترل را خاموش‌کنید

خودروی بدون ترمز را چگونه متوقف کنیم؟

برداشتن پا از روی پدال گاز باعث کاهش سرعت خودرو می‌شود که دلیل آن نیز جاذبه و اصطکاک با زمین است. همچنین باید کروز کنترل را نیز خاموش‌کنید که این کار با گرفتن کلاچ یا ترمز صورت می‌گیرد اما برای اطمینان بیشتر بهتر است آن را به‌صورت دستی خاموش‌کنید.

  1. دنده‌های پایین‌تر را انتخاب کنید

خودروی بدون ترمز را چگونه متوقف کنیم؟

اگر در حال راندن خودروی گیربکس دستی هستید کلاچ را گرفته و معکوس دهید. این امر باعث کاهش سرعت خودرو خواهد شد. معکوس دادن را تا زمانی که سرعت خودرو کاهش پیدا می‌کند ادامه دهید. اگر خودروی شما دارای گیربکس اتوماتیک است از دسته‌دنده برای انتخاب دنده دو استفاده کنید. سپس دنده یک را انتخاب کنید (این دنده گاها با نشانه L یا lower هم دیده می‌شود).

اگرچه شما وحشت‌زده خواهید بود اما نیازی به معکوس دادن ناگهانی نیست. اگر در خطر نیستید اجازه دهید خودرو به‌صورت طبیعی سرعت خود را کم کنید. اکثر خودروهای اتوماتیک دارای دنده یک و دو در دسته‌دنده هستند. نکته مهم اینکه اگر شما نمی‌توانید مستقیماً سنگین‌ترین دنده را انتخاب کنید بهتر است کاهش تدریجی دنده‌ها را انجام دهید.

  1. به کناره جاده حرکت کنید

خودروی بدون ترمز را چگونه متوقف کنیم؟

به دنبال راهی برای خروج از جاده باشید. شما می‌خواهید کمترین آسیب ممکن را به خود و دیگران بزنید بنابراین تا حد امکان از گذرگاه اصلی دور بمانید. اگر در بزرگراه هستید کناری‌ترین لاین را انتخاب کنید. اگر نمی‌توانید از بزرگراه خارج شوید از شانه جاده استفاده کنید.

  1. ترمزها را فشار داده و تلاش کنید خودرو متوقف شود

خودروی بدون ترمز را چگونه متوقف کنیم؟

ترمزها معمولاً به‌صورت موقتی از کار می‌افتند. شما شاید نیروی ترمز را داشته باشید و فشار دادن چندباره روی پدال ترمز شاید برای توقف کامل خودرو کفایت بکند. اگر چندین بار فشار روی پدال ترمز، پدال را تا ته فشار دهید تا ببینید آیا نیرویی باقی مانده است یا خیر.

نکته: در طول زمان هوا می‌تواند وارد لوله‌های ترمز شود. این امر خطرناک بوده و بنابراین باید ترمزها را هر ساله بررسی کنید تا از استاندارد بودن آن‌ها اطمینان حاصل شود.

  1. در سرعت‌های پایین ترمزدستی را امتحان کنید

خودروی بدون ترمز را چگونه متوقف کنیم؟

اگر خودروی شما هنوز هم متوقف نشده ترمزدستی را بالا بکشید. ترمزدستی معمولاً اهرمی بزرگ است که در کنار صندلی راننده قرار داشته هرچند در برخی خودروها به شکل ترمز پدالی است. ترمزدستی حتی درصورتی‌که ترمزهای دیگر کار نکنند نیز به احتمال زیاد کار خواهد کرد.

ترمزدستی را به آرامی بکشید و دکمه آزادکن آن را در صورت وجود نگه دارید. اگر ترمزدستی را خیلی سریع بکشید شاید چرخ ها قفل شوند. در صورت وجود ترمز پارک الکتریکی هم چرخ ها شاید قفل شوند.

بهتر است قبل از درگیر کردن ترمزدستی سرعت خودرو را کاهش دهید. اگر چرخ های شما قفل شوند در سرعت‌های بالا خودرو شاید بچرخد.

اگر حس می‌کنید چرخ ها قفل می‌شوند کمی از فشار ترمزدستی را کاهش دهید.

  • روش دوم

کاهش سرعت خودرو به روش‌های دیگر

  1. پنجره‌ها را برای ایجاد مقاومت هوا در خودرو باز کنید

خودروی بدون ترمز را چگونه متوقف کنیم؟

این امر باعث توقف خودرو نمی‌شود اما شاید به کاهش اندک سرعت خودرو کمک کند. همچنین با باز کردن پنجره‌ها می‌توانید از دیگر رانندگان هم کمک بخواهید.

  1. برای کاهش سرعت خودرو به دنبال سربالایی باشید

خودروی بدون ترمز را چگونه متوقف کنیم؟

در صورت امکان به دنبال جاده‌ای سربالا باشید. اگر خودروی شما ترمز نمی‌گیرد حرکت در سربالایی به کاهش سرعت آن کمک زیادی خواهد کرد. به‌عنوان نمونه حتی ورود به یک رمپ خروجی نیز شاید باعث کاهش سرعت شود اما از وجود فاصله ایمن با سایر خودروها اطمینان حاصل کنید.

  1. اگر نمی‌توانید توقف کنید سوئیچ را در موقعیت off قرار دهید

خودروی بدون ترمز را چگونه متوقف کنیم؟

اگر سایر روش‌ها جواب نداد پیشرانه را در حالت off قرار دهید تا سرعت شما کاهش یابد. برای امتحان این روش تا کاهش حداکثری سرعت خودرو منتظر بمانید زیرا خاموش کردن ناگهانی پیشرانه امری خطرناک می‌باشد. این امر همچنین می‌تواند باعث آسیب زدن به خود پیشرانه شود.

البته سوئیچ را در حالت لاک قرار ندهید زیرا چرخ ها هم قفل خواهند کرد. شما باید به خودرو فرمان بدهید.

  1. به عنوان آخرین راه ممکن خودرو را با اصطکاک متوقف کنید

خودروی بدون ترمز را چگونه متوقف کنیم؟

اگر هیچ راه دیگری برای متوقف کردن خودرو وجود ندارد تلاش کنید خودرو را به چیزی بسایید تا متوقف شود. برای مثال خودرو را به آرامی با موانع و گاردیل ها سایش دهید تا متوقف شود.

  1. چشمتان به جاده باشد و همچنان به فرمان دادن ادامه دهید

خودروی بدون ترمز را چگونه متوقف کنیم؟

به آنچه جلوی شماست توجه کنید و برای پیشگیری از روبرو شدن با ترافیک، عابران و موانع خطرناک به خودرو فرمان دهید. شاید به توقف کامل خودرو نزدیک شده باشید اما اگر به اطراف توجه نکنید هنوز هم می‌توانید به خود و دیگران آسیب بزنید.

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروی بدون ترمز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اس تری : اونایی به حرف کرمان موتور دل خوش کرده بودن واسه نیمه اول اردیبهشت الان زنگشون زدم گفتن از ۳۱ اردیبهشت به بعد فاکتور میکنیم
شهرام : یه موقعی پیامک دادن که کلا نتونی پول جور کنی. ۵ شنبه که نیمه تعطیله ۲ روز هم تعطیل .
م خ : به والله خسته شدیم از این انتظار هی اماده کن نیگر دار هر روزم یه داستان جدید تو مملکته . یکی نیست بگه نمیتونستی خب نمیکردی .اون نفر اولی که بابت این داستانا هست اه و نفرین چندین نفر پشت زندگیشه خبر نداره چه استرسی به زندگی چند صد نفر داده . بعضیا زندگیشون نقدر کردن برای این داستان .(خیلی حرفه ها )
تارا وی4 : سلام 19 آذر تکمیل وجه کردم و 19اسفند تحویلم بوده ولی هیچ خبری نیست فعلا. زنگ زدم نمایندگی میگن تا 16ام فاکتور شده.
شاهین اتوماتیک 90 روزه : ماه دی ماه کل پول رو واریز کردیم تا 90 روزه تحویل بگیریم. هنوز که هنوزه خبری نیست. رسما مسخره کردن. حداقل بگن مشکل از کجاست. کمبود قطعه دارن، تولید مشکل داره، استاندارد گیر داده. هیچی نمیگن. فقط میگن صبر کنین. نمیدونستیم برای خرید از سایپا دوره صبر ایوب رو هم بگذرونیم.
میلاد : با سلام کسی از عزیزا هست اینجا که ماه 6 پارسال س5 ثبت نام کرده باشه من ماه 10/10 هم تسویه کامل کردم هن.ز هم شاسی نخورده هر چی زنگ می زنم میگن ماه دیگه ماه دیگه؟ لطفا کسایی که شکایت کردن لینک ش را میزارن اینجا
میلاد : با سلام کسی از عزیزا هست اینجا که ماه 6 پارسال س5 ثبت نام کرده باشه من ماه 10/10 هم تسویه کامل کردم هن.ز هم شاسی نخورده هر چی زنگ می زنم میگن ماه دیگه ماه دیگه؟
یوسف : آخرین درخواستی که داده بودم برای تحویلی گفتن تیرماه فاکتور میشه دیگه ناامید شده بودم هرروزم میز خدمت و چک کردم ولی اتفاق خاصی نمیفتاد روز جمعه مثل همیشه میز خدمت و چک کردم نوشته بود فاکتور شده
یوسف : سلام امیدوارم هرچه زودتر فاکتور بشه منم بعداز چهار ماه از موعد تحویل فاکتور شد هفت ماه هم بود تکمیل وجه کردم شماهم همینقد حساب کن ایشالله تا اونموقع فاکتور میشه
تارا اتومات : ممنون دوست عزیز من مهر ماه تکمیل وجه کردم فروش فوری بود موعد تحویل هم دی ماه بود مدل ماشین هم v2 بود هرکسی تکمیل وجه کرده باید چهار الی پنج ماه از تکمیل وجه بگذره تا ماشین براش فاکتور بشه برا منم دقیقن همین شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : سلام، تاریخ آماده صدور ماشین من چرا الان به روز شد،ممنون میشم کسی که اطلاع داره جواب بده
سارا محمدی : راست میگی اسفند ماهی هستی
تیگو7 پرمیوم(مبینا) : سلام من الان زنگ زدم نمایندگی که ثبت نام کرده بودم، میگن احتمالا شروع صادر شدن مجوز خروج بیستم باشه یعنی رسما از یه تاریخی به تاریخی دیگه پاس داده میشیم کم کم باید به حرف آقا باقر ایمان بیاریم😂😂😂
پرهام : طبق جلسه ک امروز بود توی شرکت مقرر شد امروز تا عصر دعوتنامه های دوگانه اسفند صادر بشه و 134560000 واریز کنن و بهمنی ها هم طی امروز. و فردا فاکتور بشن
علی : نصف زمستان پیامک واریز وجه رفته بقیه هم قطر چکانی میدن که بکشه به تیر ماه و یک افزایش قیمت دیگه
اسفند : شما پرهام اصلی نیستی
علیرضا : سلام دوستان الان پیامک تمدید فرستادن تا تاریخ 2/20
اریزو 5 اف ال : کسی از دوستان تماس داشته با مدیران خودرو و از مجوز ها خبری هست ؟!
پرهام : عرض کردم توی خرداد ماه میاد
رضا : سلام.دوستانی که فاکتور شدن کسی پلاک شده؟