هر آنچه از خودرو برقی سایپا زدریو GX5 می‌دانیم

 

هر آنچه از خودرو برقی سایپا زدریو GX5 می‌دانیم

 

براساس اطلاعات غیررسمی، یک مدل برقی ساخت چین به نام زدریو (Zedriv) ممکن است توسط سایپا مونتاژ شود. این خودرو با کد مدل GX5، هاچبک پنج‌در با ابعادی مشابه تندر ۹۰ است.

تولید مدل‌های الکتریکی در ایران، مبحثی کاملا جدید برای خودروسازان  وطنی است. سایپا و ایران خودرو، بی‌توجه به فناوری‌های مدرن و تغییرات بزرگ در خودروسازی جهان، تولیدات قدیمی خود را به بازار ایران ارائه می‌دهند؛ درحالی‌که مدل‌های برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی با سرعتی بیش از پیش، تحویل مشتریان در کشورهای مختلف می‌شوند. از سویی دیگر، قیمت پایین سوخت‌های فسیلی، کمبودهای مرتبط با انرژی الکتریکی و نیروگاه‌ها در ایران، باعث شده است که ساخت خودروهای برقی برای بازار کشورمان، کم‌اهمیت جلوه کند.

کشورهای هند و چین با جمعیت بیش از یک میلیارد نفر، آلودگی ناشی از خودروها برای محیط زیست را جدی گرفته‌اند. چین، هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولید کننده‌‌ی خودروهای برقی دنیا است و هند نیز تلاش می‌کند تا سالانه میلیون‌ها دستگاه مدل الکتریکی ارزان‌قیمت برای بازار داخلی خود عرضه کند. این روند در کشورهای اروپایی نیز با جدیت دنبال می‌شود.

 

استفاده از تولیدات برندهای ناشناخته برای بازار ایران، چندان عجیب نیست. شرکت‌های تازه‌تاسیس چینی با عرضه‌ی مدل‌های ارزان‌قیمت، برای جذب مشتری جدید تلاش می‌کنند و کشورهایی مثل ایران برای آن‌ها مناسب است؛ چراکه بازار انحصاری و غیررقابتی دارد. موانع قانونی و حساسیت برای رعایت استانداردهای مرتبط با کیفیت ساخت یا ایمنی هم در ایران، چندان جدی گرفته نمی‌شود. به این موارد، سودجویی خودروسازان وطنی و نیاز به ایجاد تنوع در سبد محصولات را اضافه کنید.

تلاش نویسنده‌ی مطلب برای دسترسی به سابقه‌ی فعالیت و اطلاعات شرکت زدریو (Zedriv) نتایج کمی در پی داشت. این مجموعه، سال ۲۰۱۷ شروع به فعالیت کرده و زیرمجموعه‌ی گروه صنعتی ساینوماش  (China National Machinery Industry Corporation) است. ظاهرا زدریو دارای کارخانه‌ و فضای صنعتی به مساحت ۱۳۷۰ هکتار در نزدیکی گانژو چین است و سالانه صد هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند. این اطلاعات نشان می‌دهد که زدریو در مقایسه با غول‌های خودروسازی چین، از نظر صنعتی کوچک و تازه‌کار است. از سویی دیگر، زدریو با عنوان یک برند اختصاصی برای مدل‌های برقی شناخته می‌شود و فقط خودروی الکتریکی تولید می‌کند.

سه محصول در وب‌سایت زدریو چین دیده می‌شود. این خودروها همگی هاچبک‌هستند و به ترتیب اندازه، GC2 و GC1 و GX5 نام دارند. مدل‌‌های GC2 و GC1 از نظر ابعاد، مشابه دوو ماتیز هستند.

خودرو برقی سایپا زدرایو GX5

زدریو GX5، مهم‌ترین محصول شرکت سازنده در چین است. این خودرو با طول ۴,۱۵۰  میلی‌متر، عرض ۱,۸۰۰  میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱,۶۱۱  میلی‌متر، همراه فاصله محورهای ۲,۶۵۰  میلی‌متر تولید می‌شود.

در بازار ایران رنو L90 یا تندر۹۰، طول ۴۲۵۰ میلی‌متر دارد و حدود ۱۰ سانتی‌متر از GX5 بزرگ‌تر است. ارتفاع سقف این خودروهای نیز، فقط ۸/۵ سانتی‌متر تفاوت دارد. با این شرایط، به سختی‌ می‌توان GX5 را کراس‌اوور نامید؛ هرچند که قطعا مونتاژ کار (سایپا) از این نام یا واژه‌ی کراس برای توصیف محصول خود استفاده خواهد کرد.

نمای بیرونی GX5 ساده و کم‌هیجان است. طرح کلی چراغ‌ها، شباهت زیادی به جک S5 موجود در بازار ایران دارد. جلوپنجره‌ی بسته با حفره‌های داخل سپر، GX5 را عامه‌پسند جلوه می‌دهد. این خودرو مشابه بسیاری دیگر مدل‌های اقتصادی ساخت چین، حجم نسبتا زیادی از پلاستیک سیاه‌رنگ در پایین سپر و داخل گلگیرها دارد.

خودرو برقی سایپا زدرایو GX5

در نمای پشت، چراغ‌های بزرگ و بیضی شکل نصب شده‌اند. ساختار درپوش صندوق با حجم‌دهی مناسب، GX5 را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد و حس خوبی به مخاطب می‌دهد.

در مجموع، ظاهر بیرونی زدریو GX5 به عنوان یک خودرو برقی و اقتصادی ساخت چین، قابل قبول است. این محصول البته یک هاچبک خانوادگی محسوب می‌شود و نباید کراس‌اوور تلقی شود.

خودرو برقی سایپا زدرایو GX5 نمای داخلی

در فضای داخلی، با وجود نمایشگر لمسی و پنل دیجیتال پشت فرمان، حس یک خودروی معمولی و نسبتا کوچک به وضوح وجود دارد. فرم کلی داشبورد، فرمان و چیدمان کلیدها، چشم‌نواز به نظر می‌رسد و ظاهرا برای مخاطب، گیج‌کننده نیست. چرم مصنوعی برای فرمان، صندلی‌ها و تودری هم، کیفیت قابل قبول مرسوم در خودروهای چینی را ارائه می‌کند.

از تصاویر موجود می‌توان نتیجه گرفت که زدریو GX5 برای حمل ۴ سرنشین بلند قد، فضای کافی دارد. صندوق عقب این خودرو نیز، ظاهرا برای حمل بار با حجم ۳۵۰ تا ۴۰۰ لیتر مناسب است.

پیشرانه و تجهیزات فنی زدریو GX5 خودرو برقی سایپا

تنها موتور برقی موجود برای زدریو GX5 ساخت چین، ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو در وب‌سایت شرکت سازنده، ذکر نشده است اما برای صفر تا ۵۰ کیلومتر برساعت، زمان ۳/۹ ثانیه وجود دارد.

خودرو برقی سایپا زدرایو GX5 نمای جانبی

زدریو GX5 دارای باتری‌ ۴۶/۴ کیلووات ساعتی است و طبق ادعای سازنده، توان پیمایش ۳۳۸ کیلومتر با یک شارژ دارد. شارژ این خودرو با برق شهری، ۷ تا ۷/۵ ساعت زمان می‌برد. زدریو GX5 فقط با سیستم دیفرانسیل جلو تولید می‌شود و نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت دارد.

آپشن‌های رفاهی و تجهیزات ایمنی زدریو GX5

امکنات معمول در خودروهای چینی برای GX5 استفاده شده است. نمایشگر لمسی با ناوبری ماهواره‌ای، دوربین پارک، سانروف، مه‌شکن، دید ۳۶۰ درجه، نمایش فشار باد تایرها،ترمز دستی دکمه‌ای، رابط بلوتوث برای تماس تلفنی، حسگر هشدار برخورد جلو و عقب، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر و فناوری تشخیص اجسام در نقطه‌ی کور در نسخه‌ی کامل زدریو GX5 وجود دارد.

خودرو برقی سایپا زدرایو GX5

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سایپا زدریو GX5






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
s3 کرمان : ما شهرستانیم دستمون به جایی بند نیست ولی استدعا دارم تهرانی های عزیز و شهرهای نزدیک تهران خواهشا از طرف ما یکشنبه ساعت 12 تشریف ببرید و صدای ما رو هم بگوش رسانه ها برسانید. در ضمن شما هم عزیز دل دقت کن صمت هیچ دخلی به خسارت دیرکرد نداره . شرکت بم خودرو (کرمان موتور) بیخود کرده بصورت غیر قانونی قرارداد یکطرفه نوشته " طبق قانون حمایت از مصرف کننده" میزان خسارت از زمان واریز وجه تا زمان تحویل هست و فقط زمان انتظار کاری مثلا 60 روز ازش کسر میشه. حتی پنجشنبه هم روز کاری حساب میشه. . فقط هم باید دفتر خدمات قضایی شکایت کنید حتی اگر توی این انتظار قسطی خرید کردید و چک پاس شده باید به میزان خسارت اضافه کنید. باید مبلغ رو دقیق حساب کنید بانضمام هزینه دادخواست و ... و شکایت از کرمان موتور کنید.
تارا اتومات : سلام من 4فروردین بودم هنوز فاکتور نشد
سجاد اس تری مشکی : دوستانی که دلشون خوش کردن به پانزده اردیبهشت به بعد فاکتور شن همش حرفه فردا زنگ بزنید میگن نیمه اول خرداد خواهشا فردا همگی بیایید پشت گوش نندازید
بنیامین : ۲۸بهمن NOفاکتور پس کی ‌‌ توهم مارادیوانه کردی با این تیبا وکوییک ول ما کو اطلس فقط
حمید : سلام داداشم ماشین زیر پاتو بفروش بریز حساب یه وسیله ارزون قیمت بخر که بی ماشین نمونی البته ماشین سالم بخر که برای فروختن دچار مشکل نشی شما 170 میلیون برای ساینا مریزی حساب بقیه اش قیمت روز هست خدا بزرگه تلاش کنی ساینا خشک داری ن مدل 99 بعدش 100 سود کم یا زیاد برات داره ضرراتو جبران میکنه این نظر شخصی منه
چانگان : سلام مال منم ارسال به خودروساز خورده اویل بهار که زنگ زدم سایپا گفت اسم هست عمر پلاک پرایدم بالای ۵سال بود که فروختمش بخاطر ارسال به خودروساز ولی سایپا حالا میگه پلاک فعال داری تعلق نمیگره اون موقع که پول بلوکه کردم آقای ضیغمی گفت پلاک فعال به شرط بالای ۴۸ماه ازعمر پلاک بلامانع است حالا دوستان تکلیف چی ممنونم اگه راهنمایم کنید
شهریار : با عرض سلام و درود دوستان عزیز و گرامی لطفا شایعه پراکنی نکنید هنوز مونده تا زمستان مگ کسی گفته که ماشین شمارو نمیدیم دارید خودتونو ناراحت میکنید انشالا تابستون پیامک برای پرداخت وجه میاد نگران نباشید لطفاً لطفاً شایعه پراکنی نکنید با تشکر.
سعید8 : این سامانه خودرو با مردم چکار کرد؟! 😃
محمود : تولیدحتی ازفروشم بیشترفقط منتظرافزایش قیمت هستن تافاکتورکنند تولیدانبوه اطلس از برج 12 پارسال شروع شده وماهی 15 هزارتولیدمیشه الانم همش به بهانه یک قطعه امبارتا مجوزافزایش قیمت بگیرن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین : آقا علی گل احتمالا مغزی سویچت شل شده قاب فرمون رو باز کن راحته سویچ رو سفته کن مال منم همین طور شد سفت کردم عالی شد
حسین : جناب اشکان لطف میشه بگی که روی منبع انبساط اب رادیاتور همون قمقه اب یه سوکت فیش به منبع وصل هست یا نه ،بعدش برات توضیح میدم که چطوره سپاس
رضا : 45 روز بعد
رضا دوگانه بهمن : سلام 141500
رضا : یه خبر جزئی را صدا وسیما ده بار نشون میده ولی حق 100هزار نفر تو روز روشن خورده شده هیچ گزارشی نمیگیره
جومنگقبل : قبل از خرداد تحویل میدن
جومنگ : پیش فروش تیر ماه پرداخت اولیه بهمن ماه و تحویل تیر ماه کی دعوتنامه تکمیل وچه میاد تا بتونم پول جور کنم افزایش شامل ما میشه سورن اجباری موتور جدید
اسماعیل : سلام‌‌‌ تروخداقیمت‌روبیارید‌پایین‌شرمنده‌ی‌زن‌وبچه‌نشیم پارس‌بهارم‌یک‌سال‌پول‌جمع‌کردیم‌سرمایه‌رو‌خوابوندیم‌ به‌خاطر‌اینکه‌پیامک‌اومد‌پول‌داشته‌باشیم‌ الان‌دیگه‌نه‌بااین‌پول‌میشه‌ماشین‌خرید‌نه‌طلا‌نه‌زمین‌به‌ خدا‌گناهه‌‌دیگه‌کجارومیخواید‌بگیرید‌مگه
جومنگ : دی ماهی تا 25 فروردین فاکتور شدن وپیامک حضوری براشان اومده
احسان : دوستان 207 که دارن به جای رانا پلاس میدن با قیمت 334 میدن بدون هیچ استانداردی و به قیمت زمستان فقط ما متقاضیان پارس این وسط همه جوره حقمان ضایع شده