لاستیک ران فلت چیست؟ مزایا و معایب لاستیک ران فلت را بشناسید

 

لاستیک ران فلت چیست؟ مزایا و معایب لاستیک ران فلت را بشناسید

 

لاستیک ران فلت چیست؟ این سوال ممکن است ذهن بسیاری از رانندگان به خصوص مالکین خودروهای اسپرت را درگیر خود کرده باشد. تایرهای ران فلت یا تایرهای ران فلت یکی از انواع جدید لاستیک هستند که مدتی است وارد بازار شده‌اند اما هنوز به اندازه لاستیک‌های معمولی شهرت نیافته‌اند. لاستیک‌های ران فلت انتخاب خوبی برای بسیاری از رانندگان محسوب می‌شوند و با تکیه بر مزایای گوناگون، آینده روشنی در صنعت لاستیک پیش رو دارند. با ما در ادامه متن همراه باشید تا کاربرد لاستیک ران فلت به همراه مزایا و معایب این نوع لاستیک را مورد بررسی قرار دهیم.

 

لاستیک ران فلت چیست؟

 

تایرهای ران فلت، دارای طوقه تایر هستند که حتی در زمان پنچری به فلنج رینگ متصل می‌ماند. این بدان معنی است که با خطر جدا شدن لاستیک یا آسیب دیدن خود چرخ روبه‌رو نخواهید شد. این تایر می‌تواند کم و بیش شکل اولیه خود را با وجود پنچری برای مدتی حفظ کند.

این نوع تایر خودرو حتی در صورت کم باد شدن چرخ‌ها به علت پنچری، امکان یک رانندگی ایمن را برای شما فراهم می‌کند و می‌توانید بدون مشکل، برای تعویض یا تعمیر چرخ خود به گاراژ یا یک تعمیرگاه مکانیکی مراجعه کنید.

از آن جا که تایرهای ران فلت دارای دیواره‌های جانبی تقویت شده هستند طراحی خاص آن‌ها از جدا شدن تایر از رینگ جلوگیری می‌کند. به لطف این ویژگی‌ها، نیازی به حمل تایر زاپاس برای استفاده در شرایط اضطراری ندارید.

آن‌ها دیواره جانبی را به گونه‌ای تقویت کرده اند که به تایرها اجازه عملکرد حتی در صورت سوراخ شدن را بدهد. این دیواره ضخیم توانایی پوشاندن هر آسیبی در داخل تایر را دارد. در هنگام پنچری، فشار تایر به شدت کاهش می‌یابد. تایر‌های ران فلت توانایی حمل بار قابل توجه‌ای دارند و آسیب‌های غیر قابل تعمیر را تحمل می‌کنند.

 

 

انواع تایرهای ران فلت

 

امروزه دو نوع تایر ران فلت در بازار وجود دارد:

تایر با تکیه گاه داخلی (Self-Supporting): این تایر با دیواره ساخته شده از لاستیک سخت و بادوام، در زمان افت فشار ناگهانی تایر به پایین‌ترین حد، توانایی تحمل کل وزن خودرو را دارد. این نوع لاستیک اغلب با یک سیستم نظارت بر فشار باد تایر (که در خودروهای جدید یک آپشن استاندارد است) ارائه می‌شود تا وضعیت تایر را برای راننده به روزرسانی کند.

تایر با تکیه گاه کمکی (Auxiliary Supported): این تایر از لاستیک سخت و با دوام استفاده نمی‌کند. در عوض، با مجموعه خاصی از رینگ‌ها که داخل آن با هدف حمایت از وزن کل وسیله نقلیه با یک حلقه فولادی پر شده است، تولید می‌شود.

 

 

مزایا و کاربرد لاستیک ران فلت

 

1. کنترل بهتر موقع رانندگی

بهترین مزیت این تایر، امکان ادامه رانندگی در شرایط بحرانی است. این مزیت اولین و مهم‌ترین مزیت لاستیک‌های ران فلت و مهم‌ترین کاربرد لاستیک ران فلت به شمار می‌رود. استفاده از تایرهای ران فلت می‌تواند به کاهش تصادفات ناشی از پنچر شدن یا ترکیدن ناگهانی لاستیک کمک کند.

علاوه بر این، پس از پنچر شدن، لاستیک‌ها همچنان امکان طی مسافت مشخصی را به راننده می‌دهند و راننده می‌تواند به طور کامل خودرو را در حالت عادی کنترل کند. این تایرهای پنچر شده توانایی طی حداکثر فاصله حدود 50 مایل و حداکثر سرعت 50 مایل در ساعت را دارند. این آپشن برای راننده یک امتیاز ایمنی محسوب می‌شود.

شما مجبور به تعویض چرخ خود در کنار جاده نخواهید شد و در وسط شب به حال خود رها نمی‌شوید. این امر هنگام بروز مشکل در جاده‌های متروکه که هیچ شرایطی برای متوقف کردن وسیله نقلیه و رسیدگی به مشکل وجود ندارد، بسیار حائز اهمیت است.

2. دوام

این تایر از یک نوع لاستیک مخصوص ساخته‌ شده است که می‌تواند درجه حرارت‌های بسیار بالاتر از حالت طبیعی را تحمل کند. بنابراین شما مجبور به داشتن یک تایر یدکی نیستید.

 

لاستیک ران فلت

 

3. ایمنی

ساختار شعاعی فوق العاده قوی تایرهای ران فلت و دیواره‌های تقویت شده، از تضعیف آن‌ها در صورت پنچری جلوگیری می‌کند. این به این دلیل است که تایرهای ران فلت توانایی حرکت با فشار کم و یا بدون فشار هوا برای فاصله کوتاه را دارند.

از لحاظ ایمنی نیز، مزایای قابل توجه‌ای دارد. اگر شما با سرعت بالا در بزرگراه در حال حرکت باشید، ترکیدگی تایر می‌تواند موجب وارد شدن شوک به ساکنان خودرو شود. همچنین باعث واژگون شدن خودرو در جاده می‌شود. با استفاده از تایرهای ران فلت، قرار گرفتن در چنین وضعیتی غیرممکن است. شما حتی در صورت بروز چنین حوادث نیز، توانایی حفظ کنترل خودرو خود را خواهید داشت.

اگر خودرو شما از تایرهای ران فلت استفاده کند دیگر نیاز به تعویض چرخ در کنار جاده ندارید. تعویض لاستیک یک وضعیت نسبتا ناخوشایند است، خصوصا این که شما باید تمام محتویات خودرو را برای دسترسی به جک و چرخ یدکی خالی کنید.

4. صرفه جویی در سوخت و ایجاد یک فضای جادار در قسمت بار

عدم نیاز به حمل تایر یدکی و ابزار تعویض، در کاهش بخشی از وزن خودرو، صرفه جویی در مصرف سوخت، ایجاد یک فضای بزرگ و اتمام یک سفر با وجود حادثه، تاثیر بسزایی دارد.

5. صرفه جویی در وقت

تصور کنید که عجله دارید اما تایر شما پنچر شده است. اگر شما از لاستیک‌های معمولی استفاده کنید، امکان دیر رسیدن به مقصد بسیار بالا است. در مقابل، استفاده از لاستیک‌های ران فلت به شما این امکان را می‌دهد تا یک فاصله مشخص را (حداقل 80 کیلومتر بسته به شرایط جاده و نوع خودرو) با وجود این مشکل طی کنید. در واقع به شما اجازه می‌دهد به طور موقت این حادثه را فراموش کرده و بر روی چیزهای مهم تر تمرکز کنید.

 

 

معایب لاستیک ران فلت

 

با وجود گستردگی کاربرد لاستیک ران فلت در خودروهای مختلف، این لاستیک‌ها معایبی نیز دارند. اصلی‌ترین نقطه ضعف این لاستیک‌ها کاهش راحتی سواری است. در حقیقت لاستیک‌های ران فلت به قدری سفت هستند که کوچکترین برآمدگی سطح جاده را به سرنشینان منتقل می‌کنند. در ادامه نگاهی به معایب تایرهای فلت خواهیم داشت.

1. کاهش راحتی سواری

لاستیک‌های ران فلت معمولا نازک‌تر و سفت‌تر از لاستیک‌های معمولی هستند. به همین دلیل در مقایسه با لاستیک‌های معمولی، ضربه‌های کمتری را جذب می‌کنند و سر و صدای ایجاد شده توسط آن‌ها نیز بیشتر است. چنین مواردی موجب کاهش کیفیت سواری خودرو خواهد شد.

2.قیمت بالا

لاستیک‌های ران فلت به طور معمول 30 الی 40 درصد قیمت بیشتری نسبت به لاستیک‌های معمولی دارند، به همین دلیل تنها برخی رانندگان به خرید لاستیک‌های ران فلت علاقه نشان می‌دهند. سایر رانندگان ترجیح می‌دهند لاستیک‌های معمولی را خریداری کنند، چرا که تایرهای عادی کیفیت سواری بهتر را با قیمت کمتر در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

 

لاستیک ران فلت

 

3.تعمیر ناپذیری

سوراخ شدن لاستیک بر اثر برخورد با اشیای تیز موجود در سطح جاده‌ها یک موضوع طبیعی است. با این حال تعمیر تایرهای ران فلت پس از برخورد با این اشیا تقریبا غیرممکن است و همین مساله موجب افزایش هزینه‌های مالک خودرو خواهد شد.

4. عدم کاربرد در شرایط جوی نامساعد

تایرهای ران فلت چسبندگی چندان زیادی با سطح جاده ندارند، به همین دلیل استفاده از آن‌ها هنگام عبور از جاده‌های برفی و بارانی چندان مناسب نخواهد بود.

 

نتیجه‌گیری

 

بزرگترین مزیت تایرهای فلت در مقابل تایرهای عادی که یکی از چندین کاربرد لاستیک ران فلت محسوب می‌شود، قابلیت طی کردن مسیر پس از پنچر شدن است. بنابراین اگر خودرو شما به تایر فلت مجهز باشد، می‌توانید پس از پنچری به مسیر خود ادامه دهید و خود را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه برسانید. در سوی مقابل خرید این لاستیک‌ها هزینه بیشتری برای شما به همراه دارد. در نتیجه این مصرف‌کننده است که تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند. اگر به دنبال حس تازه‌ای از سواری و ایمنی بیشتر هستید، تایرهای ران فلت انتخاب مناسبی برای شما خواهند بود. در غیر این صورت می‌توانید همانند اکثر رانندگان از تایرهای عادی استفاده کنید.

 
 
 

منبع (source)

khodrobank

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , لاستیک ران فلت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : اینی ک میگن مالیات داره داره ماشین واسه فروش حواله مالیاتش چقده جریانش چیه اگه کسی میدونه بگه لطفا
ساینا اس شده سهند اس : امروز برای منم پیامک واریزی سهند اس اومده انشااله که برای همه بیاد بعد چند ماه
dubi : الاغ این واسه کسیه که تمام پولو داده باشه و ثبت نامش قطعی باشه نه تو که یه ریالم پول ندادی ثبت نام قطعی نکردی. اینی که الان پیامک فرستاده هم از تعهدش به اون پیش ثبت نام نیست. میخاد ماشینی که هیچکی نمیخره رو قالب کنه به یه عده از همه جا مونده
تارا : دوستان ما همه یه درد مشترک داریم پس همه بهتره به هم کمک کنیم و اطلاعات دقیق بدیم و دروغ هم نگیم. خواهشا هرکی فاکتور شد دقیقا توضیح بدید. تشکر.
حسین : چرا اینقدر جلوش زشته، مثل پیکان همه چیزش رو مربعی در آوردن، آخه یه بازی با خطوطی یا یه زاویه ای
تارا v1 پلاس : توضیحات این ساناز خانم سرکاری بود چون فاقد هرگونه اطلاعات بود قطعا اگر سری جدید فاکتور شده باشند دوستان دیگری فاکتور شدن و اطلاعات درستی در گروه قرار میدن
وحید : اومدی پز فاکتور شدنت رو بدی!؟ اگه قصدتون کمک کردن به دیگرانه، بفرمایید فروش فوری بودید یا پبش فروش، تحویل چه تاریخی بوده، کی واریز وجه یا تکمیل وجه کردید؟
Ramin : با سلام اگر قرارداد رو خوب مطالعه کنید 90 روز عادی هست نه کاری. لطفا نگید کاری تا بعدا همه بگن 90 روز کاری و دیگاه سایپا هم سو استفاده کنه از این مطلب.
رضا : آقا یه رانتی داره توزیع میشه و ملتی دارن استفاده میکند ، خریتش کجاشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مریم اسفند : من تکمیل وجه 21 دی بودم،کی فاکتور میشم به نظرتون؟
محسن : سلام رضا واقعی ازمشهد خوبی داداش حالت خوبه خسته نباشی رضا خبر جدیدنیست ازفراخوان بعدی پارس ایلکس
مهدی : منم دقیقا با شما همزمان ثبت نام کردم مدل 1402 ثبت شده تو کارت خودرو ولی هنوز خبری از تحویل نیست زنگ زدم گفتن آخر تیرماه
صبا : دوستان بخشنامه 4713 کسی هست براش پیامک نیومده باشه
امیر : سلام داداش چه نوع پارسی؟
تحویل 30دی : اگر بتونی یک شکایت دیگه داشته باشی حتماً تحویل میدن ولی نمیکذارن چون به ضرر شون هست تعداد شکایت بالا بره.
سینا : سلام دوستان کسی هست 4714 پارس سفارشی باشه؟
پارس سفارشی : راستی دوستانی که ماشینشون پلاک شده مدل 1403 خورده یا 1402
پارس زمستان : دوستانی که امروز پلاک شده ماشینشون مدل 1403 خورده یا 1402
امیر : آره داداش برا من اومد