کشفی اتفاقی که باتری خودروهای برقی را متحول می‌کند

 

کشفی اتفاقی که باتری خودروهای برقی را متحول می‌کند

 

دانشمندان به‌صورت کاملا اتفاقی روشی غیرمنتظره در استفاده تجاری از یک کشف بزرگ در فناوری باتری پیدا کردند که ظرفیت‌ نسل جدید ربات‌ها و خودروهای برقی دوربرد را گسترش می‌دهد.

مهندسان دانشگاه درکسل در فیلادلفیا حین کار روی یک راه‌حل دیگر برای افزایش کارایی باتری‌های لیتیوم-گوگردی [لیتیوم-سولفوربه‌اصطلاح Li–S battery] اتفاقی با این روش مواجه شدند. از باتری‌های لیتیوم-سولفور اغلب با عنوان «رویای دست نیافتنی» باتری‌ها یاد می‌شود، چرا که این باتری‌ها در مقایسه با باتری‌های معمولی  لیتیومی-یونی ظرفیت بهبودیافته‌تری نشان می‌دهند.

ظرفیت بالقوه شارژ باتری‌های لیتیوم-گوگرد در مقایسه با باتری‌های لیتیومی-یونی، که در هر چیزی از گوشی‌های هوشمند گرفته تا خودروهای برقی یافت می‌شوند، سه برابر بیشتر است. اما ناپایداری ذاتی آن‌ها تاکنون باعث می‌شد در کاربردهای تجاری نامناسب باشند، زیرا باتری‌های لیتیوم-سولفور در هر چرخه شارژ ۷۸ درصد تغییر اندازه می‌دهند.

غلبه بر این مشکل نه تنها عملکرد دستگاه‌های باتری‌دار را بهبود اساسی می‌بخشد، بلکه برخی از نگرانی‌های زیست‌محیطی در مورد باتری‌های لیتیومی‌‌ـ‌یونی از جمله تامین منابع و دفع مواد خام کمیاب را نیز برطرف می‌‌کند.

تیم تحقیقاتی در درکسل به دنبال روش‌هایی برای طراحی دوباره کاتد باتری‌ها بود تا از واکنش‌های شیمیایی مخربی که طی فرایند شارژ رخ می‌دهد، ممانعت کند. اما در عوض کشف کرد که یک فاز نادر شیمیایی از سولفور (گوگرد) هست که از واکنش جلوگیری می‌کند.

این کشف از تشکیل ترکیب‌های شیمیایی که با عنوان پلی‌سولفیدها شناخته می‌شوند جلوگیری و گوگرد را به چیزی که فاز گاما مونوکلینیک گوگرد نامیده می‌شود، تبدیل می‌کند که پیش‌تر فقط در آزمایشگاه و در دماهای بالا ممکن بود. 

راهول پای، یکی از نویسندگان این پژوهش که در مجله نیچر «کامیونیکیشنز کمیستری» منتشر شد، می‌گوید: «باورش در ابتدا دشوار بود که این همان است که در پی کشفش بودیم، زیرا گوگرد مونوکلینیک در تمام پژوهش‌های پیشین در [دماهای] پایین‌تر از ۹۵ درجه سانتی‌گراد ناپایدار بود.»

«در قرن گذشته، تنها تعداد معدودی مطالعه انجام شد که گوگرد گاما مونوکلینیک تولید کرد و [این ماده] حداکثر به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پایدار بود؛ اما ما آن را در یک کاتد ایجاد کردیم که هزاران چرخه شارژ-تخلیه را بدون کاهش کارایی انجام می‌داد؛ و بررسی ما پس از یک سال نشان می‌دهد که فاز شیمیایی به همان شکل باقی مانده است.»

کاتد سولفور پس از چهار هزار چرخه شارژ-تخلیه طی یک سال که معادل ۱۰ سال مصرف مداوم است، پایدار باقی ماند و تضعیف نشد. همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، ظرفیت باتری بیش از سه برابر باتری لیتیومی-یونی بود.

دانشمندان با این امید که در نهایت استفاده تجاری از این فناوری را ممکن کنند، اینک در حال کار روی درک کامل سازوکار دقیق پشت این فرایند نوآورانه‌اند.

دکتر ویبها کارلا، از بخش شیمی و مهندسی زیستی دانشگاه درکسل، می‌گوید: «این کشفی هیجان‌انگیز است و می‌تواند درهای زیادی را به روی توسعه فناوری باتری پایدارتر و ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر باز کند.»

«فاصله گرفتن از وابستگی به لیتیوم و سایر موادی که گران‌قیمت‌اند و استخراج آن‌ها از زمین دشوار است، گامی مهم در توسعه باتری‌ها و گسترش توانایی ما در استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر است.»

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , باتری خودروی برقی , باتری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا : دوستان تماس گرفتم میگن اصلا مشخص نیس کی شاسی بشه رسما دروغ میگن
مهدی بیگلویی : دوستان پیامک بازم برای شاهین دنده‌ای میاد ولی نه با قیمت فعلی. احتمالا حدود ۱۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت بخوره. لطفا واقع بین باشیم. خودمون رو گول نزنیم
محمد : نیم اول هم تموم شد امروز زنگ زدم میگن اصلا معلوم نیست کی تحویل بدن خاک بر سروتون با این شرکتتون
بهزاد : با سلام ، منکه پلاک فعال ندارم برا من عدم تخصیص زده، ثبت نام اولیه هم انجام دادم موندم بلا تکلیف بر چه اساسی چانگان را داره نمیده ، شاید اطلاعاتشون بروز نیست، دوستان کسی آدرس وزارت صنعت و معدن را داره، چطوری باید پیگیری کنیم، زنگ هم که میزنم جواب سربالا ميدند، مسخره کردند، 500 میلیون پول بلوکه کردم با پلاک غیر فعال عدم تخصیص زدند، کی جوابگو هست.... ؟؟!!
حمید معصومی نژاد رٌم : در خدمتم
شاهین اتومات 24دی : باور کنید من به این نتیجه رسیدم سایپا پیش پیش میدونست باید با تاخیر ۳ماهه تحویل بده، جریمه تاخیر رو از ما گرفته ، حالا میخواد پول خودمونو بهمون پس بده، میگه جریمه تاخیر میدیم، قیمت شاهین اتومات کمتر از این حرفا بود که از ماگرفتن،
S3 زنجان : قرار بوده تحویل خودرو بنده ۲۵ بهمن باشد الان موفق شدم صحبت کنم با دفتر کرمان موتور گفتند از خرداد ماه شروع میشوند . چطور مرتب تمدید میکنید ؟؟؟،
mhd S3 : دلتون خوشه ها ما اسفند فاکتور شدیم هنوز تحویل ندادن فقط شکایت قضایی کنید
S5 تهران : امروز صبح به من گفتند از خرداد ماه شروع میکنیم به تحویل !!!!!!! گفتم دروغه شما از بهمن همینو میگید هر دو هفته یکبار 15 روز بعد موکول میکنند
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس 33 اتومات اسماعیل : منم منتظر هستم
اسفند دوگانه : من زنگ زدم سایپا گفت کم مونده دعوت نامه بفرستیم ولی نگفت کی فقط گفت تو تحویل قبلیا یکم مشکل داشتیم الان رفع شده
رضا : پس کی فراخوان پارس زمستان میاد 4723 هستم
دی ماه : عباس دی نمایندگی یا اینترتی پرداختی کردی ؟ چندم فاکتور شدی ؟
ابراهیم : 30بهمن تاریخ تکمیل و جه کی بوده چرا فاکتور نمیشیم پس من 19 دی ماه تکمیل و جه کردم تحویل 30 بهمن
سعید تیگو7 : سلام کسی از صدور فاکتور از نمایندگی خبر جدیدی داره؟
بهار 1403پارس : سلام دوستان من ب ایران‌خودرو زنگ زدم گفتم کی فراخوان بهار میاد گفت تا خرداد مجوز تولید داره. تو خرداد میخواد یه اتفاقاتی بیفته بعد ببینیم چی میشه
جواب به پرهام : پلاک شدن که معلومه کی میشن در مورد دعوتنامه اسفند بگید که امروز میاد ؟ مبلغ 134 تومن که گفتید
پارس سفارشی زمستان : این رضا واقعی نیست.
فروش فوری 90 روزه : سلام آقا پرهام فروش فوری 90 روزه تا کی فاکتور شدن . من 28 دی هستم هنوز خبری نشده