نقد طراحی چری تیگو ۷ پرو: ققنوس چشم‌بادامی‌ها

 

نقد طراحی چری تیگو ۷ پرو: ققنوس چشم‌بادامی‌ها

 

این روزها تب‌وتاب طراحی، تولید و عرضه کراس‌اوورها (خودروهای شاسی‌بلندی که بر پایه پلت فرم خودروهای سدان یا در اصطلاح عامیانه سواری توسعه یافته‌اند) توسط خودروسازان از یکسو و استقبال زیاد مشتریان در کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی و نیز آسیایی شدت و سرعت زیادی گرفته است. دراین‌بین کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در دورانی که حضور کراس‌اوورهایی از برندهای مطرح خودروسازی به دلیل شرایط سخت تحریمی در این بازارِ تشنه، بسیار کمرنگ شده و یا به‌طورکلی از بین رفته، شاهد رقابت تنگاتنگ شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده دولتی و خصوصی در معرفی، تولید و عرضه کراس‌اوورهای از برندهای “چینی” هستیم.

نقد طراحی چری تیگو ۷ پرو: ققنوس چشم‌بادامی‌ها

چری تیگو ۷ پرو (Tiggo 7 Pro) جدیدترین محصول چری است که قرار است، به‌زودی و پس از برادر بزرگ‌تر خود یعنی تیگو ۸ پرو و با برندی تحت نام فونیکس (Fownix) که برگرفته از کلمه انگلیسی (Phoenix) به معنای ققنوس است وارد بازار ایران شود. بر همین اساس متنی که در ادامه مطالعه می‌فرمایید, نقدی است بر طراحی ظاهری و کابین این کراس‌اوور تازه‌نفس.

نقد طراحی چری تیگو ۷ پرو: ققنوس چشم‌بادامی‌ها

در سال ۲۰۱۲ بود که کمپانی چری، در نمایشگاه خودروی پکن با معرفی کانسپت TX، خود و به‌نوعی خودروسازی چین را وارد مرحله جدیدی از طراحی خودرو کرد و بسیاری از سرعت پیشرفت خودروسازی چین در این زمینه شگفت‌زده شدند. در ادامه و در سال ۲۰۱۶, چری با معرفی کراس‌اوور تیگو ۷ که بر اساس همان کانسپت TX طراحی و تولید شده بود که با فاصله زمانی اندکی نیز به بازار ایران راه یافت و در آن برهه زمانی لقب لوکس‌ترین و البته گران محصول چینی بازار را به خود گرفت و بار دیگر توانست تحسین منتقدان و کاربران را به خود جلب کند. چراکه چری با معرفی تیگو ۷, فلسفه و زبان طراحی اختصاصی خود را معرفی کرد که برخلاف گذشته چری، این بار خبری از کپی و یا الگوبرداری‌های ناشیانه از محصولات مطرح اروپایی، آمریکایی و یا آسیایی نبود، اتفاقی که در آن زمان و در بین محصولات خودروسازی چین غریب و ناآشنا بود, هرچند که به دلیل پیروی طراحی تیگو ۷ از ترند یا مد روز طراحی, وجود برخی شباهت‌ها با محصولات مطرح اروپایی انکارناپذیر بود.

چری تیگو 7 مدل 2018

بااین‌حال و پس از موفقیت‌هایی که چری با مدل تیگو ۷ کسب کرد, تصمیم گرفت تا از مدل جدید آن با نام Tiggo 7 Pro و با طراحی کاملاً متفاوت و دگرگون شده و بر پایه فلسفه جدید طراحی این برند رونمایی کند.

تیگو 7 پرو

چری در تیگو ۷ پرو, رویکرد زیبایی‌شناختی جدیدی را به کار برده است که اولین المان و ویژگی آن را در جلوپنجره‌های بزرگ جلو تحت عنوان Sunshine Galaxy یا ماتریس کهکشانی می‌توان مشاهده کرد. جلوپنجره‌ای که با فرم چندضلعی خود و استفاده از الگوهایی به شکل الماس سه‌بعدی در آن, علاوه بر آن‌که جزئیات بصری زیادی را به این نما اضافه کرده است، تداعی‌کننده آسمان شب نیز هست.

جلوپنجره کهکشانی ماتریسی چری تیگو 7 پرو

چراغ‌های باریک و LED ماتریسی که سه برابر چراغ‌های هالوژنی نوردهی بهتری دارند, با تم گرافیکی تیره خود و برخلاف تیگو ۸ پرو, به جلوپنجره متصل شده‌اند که چری آن‌ها را Tigger Eyes یا چشمان ببر می‌نامد. ترکیب این چراغ‌ها با سپرهای زاویه‌دار و هندسی که چراغ‌های روشنایی در روز نیز بر روی آن قرار گرفته است نمایی خشن، عضلانی و جسورانه‌ای را به نمایش گذاشته است.

چراغ های جلوی چری تیگو 7 پرو

در نمای جانبی همانند تیگو ۸ پرو, سه خط شخصیتی, تشکیل‌دهنده کلیت این نما است که البته از ساختاری به‌مراتب اسپرت تر در مقایسه با تیگو ۸ پرو برخوردارند. این خطوط شخصیتی که تحت عنوان Life in Motion شناخته می‌شود, اولین بار توسط جیمز هوپ (James Hope) مدیر طراحی سابق فورد, دایملر کرایسلر و جنرال موتورز در محصولات چری پیاده‌سازی شده است. این سه خط شامل یک خط کمر (beltline) بالایی که به‌صورت افقی و سرتاسری از چراغ‌های جلو تا چراغ‌های عقب امتداد یافته که حسی از استحکام و ثبات را تداعی می‌کند. در کنار آن دو خط شخصیتی دیگر وجود دارد که یکی بر روی گلگیر و قسمتی از در عقب و دیگری در بالای رکاب‌های پایین درها قرار دارند که فرمی گرد و منحنی داشته که تداعی‌کننده حسی از پویایی و حرکت را مطابق با ترند و مد امروزی می‌باشند.

نمای جانبی تیگو 7 پرو

نکته دیگری که در نمای جانبی تیگو ۷ پرو به چشم می‌خورد, فرم DLO یا فریم دور شیشه‌های جانبی است که در قسمت ستون‌های C و D و در لچکی عقب, جدا از اینکه به لحاظ بصری در عقب را به در صندوق بار متصل کرده و حالتی یکپارچه ایجاد نموده است, به لحاظ فرمی نیز یادآور BYD Tang EV600 است. از دیگر ویژگی‌های این نما می‌توان به رینگ‌های ۱۸ اینچی, خط سقف کمانی و نیز باربند یکپارچه باقابلیت حمل بار تا ۵۰ کیلوگرم اشاره کرد.

در نمای عقب اما با طراحی به‌مراتب ساده‌تری در مقایسه با دو نمای دیگر تیگو ۷ جدید روبه‌رو هستیم که استفاده از یک چراغ باریک و یک‌تکه که در مرکز آن لوگوی چری قرار گرفته است و به همراه یک سپر عضلانی که دربرگیرنده دو سر اگزوز تزئینی است، نمایی بروز و درعین‌حال اسپرت را به نمایش می‌گذارد. اما نکته‌ای که در این نما وجود دارد، درب صندوق آن است که از فرمی ساده به همراه یک برآمدگی برخوردار است و ازآنجاکه محل نصب پلاک در زیر آن و بر روی سپر نصب شده، با نمایی به اصلاح لخت و عریان روبه‌رو می‌شویم که ارتفاع خودرو را بلندتر از آنچه هست نشان می‌دهد.

نمای عقب تیگو 7 پرو

نمای داخلی اما شباهت‌های زیادی با تیگو ۸ پرو دارد و به همین دلیل می‌توان گفت با کابینی شیک، ساده و مینیمال و درعین‌حال مدرن روبه‌رو هستیم که به‌واسطه متریال و تم رنگی استفاده شده در آن حال و هوای اسپرت تری در مقایسه با تیگو ۸ دارد. استفاده از یک صفحه نمایش مرکزی ۱۰.۲ اینچی با قابلیت پشتیبانی از آندروید اتو و اپل کارپلی در کنار دو صفحه نمایش لمسی دیگر و نیز سیستم نورپردازی داخلی با قابلیت هماهنگی با موزیک پخش شده، از دیگر ویژگی‌های کابین بزرگ و جادار تیگو ۷ پرو است.

نقد طراحی چری تیگو ۷ پرو: ققنوس چشم‌بادامی‌ها

 

اما در پایان اگر بخواهیم به‌عنوان نتیجه‌گیری و به دور از هرگونه تعصبی نسبت به طراحی ظاهری Tiggo7 Pro به‌عنوان یک کراس‌اوور سایز متوسط نظر دهیم، باید بگوییم که تیگو ۷ جدید از ظاهر و استایلی زیبا و هماهنگ، جسور، پویا و به‌مراتب اسپرت تر در مقایسه با تیگو ۸ پرو برخوردار است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , چری تیگو ۷ پرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Samir : دوستان چه شهرایی هستید؟
حسن : سلام منم تحویل ۲۱ اسفند بوده هنوز هیچ خبری ازش نیست
تارا v4 : سلام همش دروغ همش دروغ تا کی این دروغامیخوان خورد ملت بدن منم ۲۱ اسفند تحویل بوده الان ۳ ماه هست تو تاخیر هست هیچ کس جوابگو نیست
پارس تبدیل پیش فروش به تارا : سلام دوستان دعوتنامه پیش فروش تیرماه اومد منم عصر ۲۹۷ تومن واریز کردم خدارو شکر در رفتیم وگرنه ضمضمه گران کردن داشتن باز هم
J4 : بله اقساطی بوده. امروز آخر وقت کارت ماشین پست شد. زنگ زدم شرکت گفتن تیر ماه موعد تحویلت هست ولی 12 خرداد شما آماده تحویل باش.خدا میدونه تحویل میدن یا نه.
امیر : اره داداش ولی الان ۱۹ م اینا فاکتور شده یعنی طلسم ۱۸ م شکست بلاخره داره فاکتور میشه نگران نباشید
سلطان : دوست عزیز هربار که پیامک میاد خیلی از دوستان هی میگن این اخرین پیامکه؟نه دوستان عزیز به احتمال قوی تا۱۵مرداد پیامک واریز شاهین جی میاد نگران نباشید
فروش فوری شاهین اتومات پذیرش 21 دی : نسبت به نظر قبلی دقیقاً هفته قبل هم یکی از دوستان همین وعده رو نقل کرد که گویا پذیرش های فروش فوری دو دسته شدن و پذیرش های 18 دی ماه و پذیرش 25 دی ماه دوستان من تماس گرفتم گفتند هیچی معلوم نیست حتی پذیرش 18 دی رو هم نگفت هنوز فاکتور شده بار ها این مسئله که یه سری ها میگن شرکت فروش فوری هارو دو قسمت کرده را بهش گفتم گفت ما همینقدر می‌دونیم و درباره این تقسیم ها هم چیزی خبر نداریم خلاصه این که مشابه صحبت این دوستمون را یا خودش یا یه بنده خدای دیگه هفته قبل مطرح کرده بود که بعد 18 دی را هفته بعد که این هفته باشه میدن الان دقیقاً همون هفته است و دوباره میگن بیست پنجمی هارو به قول خودش هفته بعد شروع میشه میتونید اسکرول کنید پایین صفحه پیدا کنید این وعده وعید های تکراری راه گشا نیست چند بار بحث تامین قطعات قسمت ساندروف را دارن میگن که باور کردنش سخته چرا که من به سبب کارم هر روز کامیون های حمل ماشین های سایپا رو میبینم که دارن شاهین اتومات با سانروف حمل می کنند و سانروف هم دارن مخلص کلام اینکه به هیچ عنوان شفاف سازی صورت نگرفته و همچین خبر هایی را هم نمیشه اعتماد کرد
مهران : سلام ۲۳ آبان ثبت نام کردن هنوز شاسی نشده جک s3 هر موقع هم تماس میگیرم هیچ جواب مشخصی نمیدن توروخدا کرمان موتور ثبت نام نکنین
وی۱ پلاس اردیبهشت : والا ما تحویل اردیبهشتیم هنوز فاکتور هم نشدیم.زودتر از موعد کجا بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیرحسین : دی ماهی ها تا چه تاریخی فاکتور شدن؟
احمد رضا : واریزی چند بهمنی بگو بهت بگم
اسفند : از اینکه بدون یک ریال تو جیب شرکت سایپا باشه که بهتره
207 کد 60021 : سلام تحویل 29 اسفند. 26 /2 فاکتورشد.امروزم حمل بار تیک خورد.
میلادسورون دوگانه تحویل اسفند : دی ماهیاتاچندم فاکتورشدن خبری نیست ازشان
پرمیوم : مبارکتون باشه، به سلامتی و خوشی، مجوز خروج تون کی خورده بود
دوگانه : بعد فاکتور 3و4 روزه پلاک میشی
جومنگ : از این حرفها نزن زشته
حمید جی ایکس ار مشکی قرمز : سلام کوییک جی ایکس ار تا می فاکتور شده؟
سعید تیگو7 : سلام چه تاریخی تخصیص و فاکتور شد؟ وام کدام بانک و چه تاریخی واریز شد؟