نقد طراحی چری تیگو ۷ پرو: ققنوس چشم‌بادامی‌ها

 

نقد طراحی چری تیگو ۷ پرو: ققنوس چشم‌بادامی‌ها

 

این روزها تب‌وتاب طراحی، تولید و عرضه کراس‌اوورها (خودروهای شاسی‌بلندی که بر پایه پلت فرم خودروهای سدان یا در اصطلاح عامیانه سواری توسعه یافته‌اند) توسط خودروسازان از یکسو و استقبال زیاد مشتریان در کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی و نیز آسیایی شدت و سرعت زیادی گرفته است. دراین‌بین کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در دورانی که حضور کراس‌اوورهایی از برندهای مطرح خودروسازی به دلیل شرایط سخت تحریمی در این بازارِ تشنه، بسیار کمرنگ شده و یا به‌طورکلی از بین رفته، شاهد رقابت تنگاتنگ شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده دولتی و خصوصی در معرفی، تولید و عرضه کراس‌اوورهای از برندهای “چینی” هستیم.

نقد طراحی چری تیگو ۷ پرو: ققنوس چشم‌بادامی‌ها

چری تیگو ۷ پرو (Tiggo 7 Pro) جدیدترین محصول چری است که قرار است، به‌زودی و پس از برادر بزرگ‌تر خود یعنی تیگو ۸ پرو و با برندی تحت نام فونیکس (Fownix) که برگرفته از کلمه انگلیسی (Phoenix) به معنای ققنوس است وارد بازار ایران شود. بر همین اساس متنی که در ادامه مطالعه می‌فرمایید, نقدی است بر طراحی ظاهری و کابین این کراس‌اوور تازه‌نفس.

نقد طراحی چری تیگو ۷ پرو: ققنوس چشم‌بادامی‌ها

در سال ۲۰۱۲ بود که کمپانی چری، در نمایشگاه خودروی پکن با معرفی کانسپت TX، خود و به‌نوعی خودروسازی چین را وارد مرحله جدیدی از طراحی خودرو کرد و بسیاری از سرعت پیشرفت خودروسازی چین در این زمینه شگفت‌زده شدند. در ادامه و در سال ۲۰۱۶, چری با معرفی کراس‌اوور تیگو ۷ که بر اساس همان کانسپت TX طراحی و تولید شده بود که با فاصله زمانی اندکی نیز به بازار ایران راه یافت و در آن برهه زمانی لقب لوکس‌ترین و البته گران محصول چینی بازار را به خود گرفت و بار دیگر توانست تحسین منتقدان و کاربران را به خود جلب کند. چراکه چری با معرفی تیگو ۷, فلسفه و زبان طراحی اختصاصی خود را معرفی کرد که برخلاف گذشته چری، این بار خبری از کپی و یا الگوبرداری‌های ناشیانه از محصولات مطرح اروپایی، آمریکایی و یا آسیایی نبود، اتفاقی که در آن زمان و در بین محصولات خودروسازی چین غریب و ناآشنا بود, هرچند که به دلیل پیروی طراحی تیگو ۷ از ترند یا مد روز طراحی, وجود برخی شباهت‌ها با محصولات مطرح اروپایی انکارناپذیر بود.

چری تیگو 7 مدل 2018

بااین‌حال و پس از موفقیت‌هایی که چری با مدل تیگو ۷ کسب کرد, تصمیم گرفت تا از مدل جدید آن با نام Tiggo 7 Pro و با طراحی کاملاً متفاوت و دگرگون شده و بر پایه فلسفه جدید طراحی این برند رونمایی کند.

تیگو 7 پرو

چری در تیگو ۷ پرو, رویکرد زیبایی‌شناختی جدیدی را به کار برده است که اولین المان و ویژگی آن را در جلوپنجره‌های بزرگ جلو تحت عنوان Sunshine Galaxy یا ماتریس کهکشانی می‌توان مشاهده کرد. جلوپنجره‌ای که با فرم چندضلعی خود و استفاده از الگوهایی به شکل الماس سه‌بعدی در آن, علاوه بر آن‌که جزئیات بصری زیادی را به این نما اضافه کرده است، تداعی‌کننده آسمان شب نیز هست.

جلوپنجره کهکشانی ماتریسی چری تیگو 7 پرو

چراغ‌های باریک و LED ماتریسی که سه برابر چراغ‌های هالوژنی نوردهی بهتری دارند, با تم گرافیکی تیره خود و برخلاف تیگو ۸ پرو, به جلوپنجره متصل شده‌اند که چری آن‌ها را Tigger Eyes یا چشمان ببر می‌نامد. ترکیب این چراغ‌ها با سپرهای زاویه‌دار و هندسی که چراغ‌های روشنایی در روز نیز بر روی آن قرار گرفته است نمایی خشن، عضلانی و جسورانه‌ای را به نمایش گذاشته است.

چراغ های جلوی چری تیگو 7 پرو

در نمای جانبی همانند تیگو ۸ پرو, سه خط شخصیتی, تشکیل‌دهنده کلیت این نما است که البته از ساختاری به‌مراتب اسپرت تر در مقایسه با تیگو ۸ پرو برخوردارند. این خطوط شخصیتی که تحت عنوان Life in Motion شناخته می‌شود, اولین بار توسط جیمز هوپ (James Hope) مدیر طراحی سابق فورد, دایملر کرایسلر و جنرال موتورز در محصولات چری پیاده‌سازی شده است. این سه خط شامل یک خط کمر (beltline) بالایی که به‌صورت افقی و سرتاسری از چراغ‌های جلو تا چراغ‌های عقب امتداد یافته که حسی از استحکام و ثبات را تداعی می‌کند. در کنار آن دو خط شخصیتی دیگر وجود دارد که یکی بر روی گلگیر و قسمتی از در عقب و دیگری در بالای رکاب‌های پایین درها قرار دارند که فرمی گرد و منحنی داشته که تداعی‌کننده حسی از پویایی و حرکت را مطابق با ترند و مد امروزی می‌باشند.

نمای جانبی تیگو 7 پرو

نکته دیگری که در نمای جانبی تیگو ۷ پرو به چشم می‌خورد, فرم DLO یا فریم دور شیشه‌های جانبی است که در قسمت ستون‌های C و D و در لچکی عقب, جدا از اینکه به لحاظ بصری در عقب را به در صندوق بار متصل کرده و حالتی یکپارچه ایجاد نموده است, به لحاظ فرمی نیز یادآور BYD Tang EV600 است. از دیگر ویژگی‌های این نما می‌توان به رینگ‌های ۱۸ اینچی, خط سقف کمانی و نیز باربند یکپارچه باقابلیت حمل بار تا ۵۰ کیلوگرم اشاره کرد.

در نمای عقب اما با طراحی به‌مراتب ساده‌تری در مقایسه با دو نمای دیگر تیگو ۷ جدید روبه‌رو هستیم که استفاده از یک چراغ باریک و یک‌تکه که در مرکز آن لوگوی چری قرار گرفته است و به همراه یک سپر عضلانی که دربرگیرنده دو سر اگزوز تزئینی است، نمایی بروز و درعین‌حال اسپرت را به نمایش می‌گذارد. اما نکته‌ای که در این نما وجود دارد، درب صندوق آن است که از فرمی ساده به همراه یک برآمدگی برخوردار است و ازآنجاکه محل نصب پلاک در زیر آن و بر روی سپر نصب شده، با نمایی به اصلاح لخت و عریان روبه‌رو می‌شویم که ارتفاع خودرو را بلندتر از آنچه هست نشان می‌دهد.

نمای عقب تیگو 7 پرو

نمای داخلی اما شباهت‌های زیادی با تیگو ۸ پرو دارد و به همین دلیل می‌توان گفت با کابینی شیک، ساده و مینیمال و درعین‌حال مدرن روبه‌رو هستیم که به‌واسطه متریال و تم رنگی استفاده شده در آن حال و هوای اسپرت تری در مقایسه با تیگو ۸ دارد. استفاده از یک صفحه نمایش مرکزی ۱۰.۲ اینچی با قابلیت پشتیبانی از آندروید اتو و اپل کارپلی در کنار دو صفحه نمایش لمسی دیگر و نیز سیستم نورپردازی داخلی با قابلیت هماهنگی با موزیک پخش شده، از دیگر ویژگی‌های کابین بزرگ و جادار تیگو ۷ پرو است.

نقد طراحی چری تیگو ۷ پرو: ققنوس چشم‌بادامی‌ها

 

اما در پایان اگر بخواهیم به‌عنوان نتیجه‌گیری و به دور از هرگونه تعصبی نسبت به طراحی ظاهری Tiggo7 Pro به‌عنوان یک کراس‌اوور سایز متوسط نظر دهیم، باید بگوییم که تیگو ۷ جدید از ظاهر و استایلی زیبا و هماهنگ، جسور، پویا و به‌مراتب اسپرت تر در مقایسه با تیگو ۸ پرو برخوردار است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , چری تیگو ۷ پرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 58 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Mostafa : ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.این بنده خدا های که ثبن نام کردند یکی ماشین فروخته یکی طلا شو فروخته یکی زمین نشو فروخته که سود کنند مثل شما که زحمت میکشی نمیخوابی میرسی کرایه میگیری .الان مثل اینکه شما بار بیاری کمسیون بدی گازویل وروعن وعوض بکنی ولی کرایه بهت ندن چی کار میکنی اون وقت
عارف : درود در مورد دعوتنامه بهمن بگوید آخه دیگه کی میخان از بهمن ماه را تحویل بدهند و یک نفر بگه چجوری میشه سود تاخییر گرفت خدا خیرتون بده
راننده اسکانیا : داداش من که کاره ای نیستم ، من یک کامیون دارم نهایت ۱۰ تا ماشین میتونم بیارم اصل کار کرمان متور هست که نمیده ماشینارو من که کارمو دارم انجام میدم و حواسمم هست عزیز
اکبر رینگ : آقای احمدی من هم امروز با 096550 تماس گرفتم و گفت تا 6 بهمن فاکتور شده و حرف شما رو به اپراتور گفتم اینکه 6 بهمن آخرین فرصت بهمنی ها بوده و پرسیدم مگه بهمنی باقی مونده؟ گفت معیار نوبت فاکتور تایید احراز سکونته و تاریخ واریزی مهم نیست و بهمنی هایی که بعد 6 بهمن احراز سکونت رو ثبت کردن باقی موندن هرچند تعدادشون کمه خودم رو هم مثال زد و گفت شما تایید احراز سکونتت 9 اسفنده و تکمیل وجه 15 اسفند مهم نیست ماشین رو باید 9 فروردین تحویل میگرفتی و از 9 فروردین رفتی تو تاخیر و سود تاخیر هم از 9 فروردین حساب می کنن.
Mostafa : ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.این بنده خدا های که ثبن نام کردند یکی ماشین فروخته یکی طلا شو فروخته یکی زمین نشو فروخته که سود کنند مثل شما که زحمت میکشی نمیخوابی میرسی کرایه میگیری .الان مثل اینکه شما بار بیاری کمسیون بدی گازویل وروعن وعوض بکنی ولی کرایه بهت ندن چی کار میکنی اون وقت
سروش : فکر کنم تاریخ اخذ تاییدیه سخا ملاک هستش
Mostafa : ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.این بنده خدا های که ثبن نام کردند یکی ماشین فروخته یکی طلا شو فروخته یکی زمین نشو فروخته که سود کنند مثل شما که زحمت میکشی نمیخوابی میرسی کرایه میگیری .الان مثل اینکه شما بار بیاری کمسیون بدی گازویل وروعن وعوض بکنی ولی کرایه بهت ندن چی کار میکنی اون وقت
Mostafa : ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.
راننده اسکانیا : والا چی بگم داداش هیچوقت برای تغییر دیر نیست آدم باید دنبال آرزو هاش بره
تارا v4 اتومات تیتانیم تحویل اسفند : سلام اگر تحویل تیر ماه هستین با توجه به شرایط فعلی احتمالا تا مهر ماه تو همین مرحله میمونید من تحویل اسفند هستم هنوز فاکتور نشدم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سامان : با اجازت تیگو 8 شد 270 میلیون
تیکو8 : واسه تیگو 8 پرومکس 250 میلیون پیامک امده واسم ای بابا
سارا : میشه بگید از کجا باید بفهمیم اف اکس 404 و
اطلس آذر : همه با هم شنبه 3 خرداد، اعتراض به بی عدالتی و سومدیریت سایپا
مرتضی آریزو 6پرو : واسه اریزو 163ملیون🥹
چینی : چینی ها یکی 300 تا 400 تومان رفته روش احتمالا ایرانی ها 150 ت بره روش حداقل
داود : باید وکیل بگیریم هماهنگ شیم
ایکس 55 پرو : سلام فاکتور شده بود یا نه .
X33cross : من هم میخوام شکایت کنم و هیچ جوره پرداخت نمیکنم ، حق گرفتنی است واهتمامی بفرمایید چطوری جمعی حقمون رو از این شیادان بگیریم؟
لامورا : دیون دولتی رو امسال برای چاپیدن مردم مد کردن و رو فاکتور های امسال هنوز اعمال نکردن که به زودی میکنن حدود 10 درصد فقط رو دیون افزایش دادن فعلا