جاده‌ها چگونه خودروهای الکتریکی را شارژ می‌کنند؟

 

جاده‌ها چگونه خودروهای الکتریکی را شارژ می‌کنند؟

 

موضوع شارژ یک خودروی الکتریکی در زمان رانندگی و در جاده جذابیت‌های زیادی دارد و چند سال است که روی تحقق این هدف بررسی‌های زیادی صورت می‌گیرد. یکی از جدیدترین پروژه‌ها آرنا دل فوترو است که پیست تست بیضی‌شکل با طول ۱۰۵۰ متر است و توسط استلانتیس و شرکای آن در نزدیکی میلان ایتالیا تأسیس شده است. این مرکز به منظور توسعه تکنولوژی انتقال قدرت بی‌سیم دینامیک DWPT یا به عبارت دیگر شارژ خودروی الکتریکی در زمان حرکت ساخته شده است.

جاده‌ها چگونه خودروهای الکتریکی را شارژ می‌کنند؟

توانایی شارژ بی‌سیم خودروهای الکتریکی در جاده‌ها و در زمان حرکت می‌تواند تأثیر بزرگی روی طراحی این خودروها و حمل وسایل توسط کامیون‌ها بگذارد. در حال حاضر برای تحقق هدف حمل‌ونقل الکتریکی به ویژه با کامیون‌های بزرگ نیازمند باتری‌های بزرگ هستیم تا بتوانیم شعاع حرکتی مناسبی را فراهم کنیم. در صورتی که زیرساخت‌های شارژ خودروهای الکتریکی در شهرها و جاده‌ها فراهم شود می‌توان از باتری‌های کوچک‌تر استفاده کرد و برای پوشش مسافت‌های زیاد و بین‌شهری نیز می‌توان تکنولوژی DWPT را بکار گرفت. به‌کارگیری آزمایشی این تکنولوژی در سال جاری و با فیات ۵۰۰ الکتریکی و اتوبوس ایویکو E-Way شروع شده است. این محصولات به رسیورهای DWPT مجهز شده‌اند.

 

شارژ القایی خودروهای الکتریکی سابقه‌ای به اندازه تولید خودروهای الکتریکی مدرن دارد و سابقه بررسی آن در دنیای واقعی به چند ده سال پیش بازمی‌گردد. در حالت پایه، اصول این تکنولوژی درست مشابه شارژ گوشی‌های هوشمند و یا تولید جرقه در سیستم احتراق خودروهای بنزینی است. انتقال قدرت بی‌سیم شکل‌های مختلفی به خود می‌گیرد اما اگر سیم در میدان مغناطیسی قرار گیرد و سپس این میدان حذف شود ولتاژ در سیم ایجاد می‌شود. در مقیاس بزرگ‌تر و با وجود سیم‌پیچ و میدان‌های الکترومغناطیسی قدرتمند می‌توان قدرت الکتریکی تولیدی را برای شارژ یک خودروی الکتریکی به خدمت گرفت.

جاده‌ها چگونه خودروهای الکتریکی را شارژ می‌کنند؟

تکنولوژی شارژ بکار رفته برای این پروژه از چندین پد شارژ که ۱۱ سانتی‌متر زیر آسفالت نصب می‌شوند تشکیل شده است. این پدها در طول جاده نصب شده‌اند و توسط یک کابل به یکدیگر متصل هستند. همان‌طور که خودرو از روی هر پد عبور می‌کند، رسیور در حال کار با فرکانس القایی ۸۵ کیلوهرتز است و الکتریسیته لازم برای شارژ خودرو را تولید می‌کند. پدهای شارژ بی‌سیم گوشی در خودروها می‌تواند حساسیت جایگاه بیشتری به گوشی داشته باشند و همین موضوع درباره موقعیت خودروهای الکتریکی مجهز به سخت‌افزار شارژ بی‌سیم روی پد شارژ نیز صدق می‌کند. سیستم موردبحث دراین‌باره حساسیت کمتری نسبت به نمونه‌های پیشین دارد و هم در حالت سکون و هم در حالت رانندگی اقدام به شارژ خودرو می‌کند.

جاده‌ها چگونه خودروهای الکتریکی را شارژ می‌کنند؟

همچنین این اولین باری است که سیستم شارژ دینامیک توسط جریان DC فعلی بکار گرفته می‌شود و به این ترتیب انتقال انرژی به خودروی در حال حرکت با سرعت‌های بزرگراهی میسر می‌گردد. این سیستم علاوه بر پدها و کابل از واحدهای مدیریتی که انتقال انرژی از پد به جاده و خودرو را انجام می‌دهند تشکیل شده است. رسیورهای موجود در خودروها نیز الکتریسیته تولید می‌کنند زیرا از روی میدان مغناطیسی تولید شده توسط هر پد عبور می‌کنند و واحد کنترل مرکزی نیز با تمامی واحدهای مدیریت ارتباط برقرار می‌کند. کانتیننتال هم در حال توسعه یک ربات شارژ با همراهی ولتریو برای استفاده در گاراژهای شخصی است. این ربات روی زمین قرار می‌گیرد و زمانی که خودروی رویش پارک شود با سوکت ویژه‌ای در زیر خودرو ارتباط می‌گیرد.

جاده‌ها چگونه خودروهای الکتریکی را شارژ می‌کنند؟

این ربات مشکلات مربوط به عدم قرارگیری خودرو روی پد شارژ را نیز حل کرده است زیرا قادر است تا ۳۰ سانتی‌متر در هر جهت حرکت کند و مهم نیست که زاویه پارک خودرو چگونه است. تولید انبوه این ربات در سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای الکتریکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اتو تارا : سلام.تارا v2 نهم فروردین تحویل گرفتم.امروز مبلغ دیرکردش واریز شد.مبلغ=29400000 تومان
تارا v4 : بلاخره بعد 80روز فاکتور شدیم انشالله همه فاکتور میشی تحویل 3فروردین
آس فایو : من 12خرداد تحویل گرفتم،وزارت صمت رفتم گفتن باید به دفاتر قضایی بری و دادخواست بدی.برای دادخواست هم باید کلی هزینه داد،ایا اثر داشته باشه یا نه.یعنی کاری میکنن که آدم به غلط کردن بیفته
محمد : سلام نوشتم خو برج ۹ تکمیل وجه کردم ینی اذر ماه
تارV1 پلاس تحویل۱۹ خرداد : سلام فروش فوری اسفند رنگ سفید تحویل ۱۹ خرداد امروز فاکتور شد
گلمحمد : سلام بنده تحویل ۱۶ خرداد فروش فوری بودم امروز فاکتور شدم رنگ نقره ایی انشاءالله شما هم فاکتور بشید ۲۸۹۰۰۰۰ هم تاخیر این این ۵ روز
تارارا : شنیدم خط تولید v4 دادن به ریرا
t8 مشکی : سلام برای منم هفته سوم بهمن ثبت نام و واریز بوده.هنوز تر مرحله تکمیل وجه مونده
سعید : چه کسی باید نتیجه را اعلام کند؟ اینجا همه مثل خود شما هستند
S5 -24 mehr : ثبت نام ۲۴ مهر پارسال شرایط اقساط ۸۸۰ پیش دادم تا الان دو تا چک هم پاس کردم ۲۶ اردیبهشت فاکتور شد ۲۹ اردیبهش بیمه ۱۳ خرداد پلاک شد الان هم ۲۱ خرداد هنوز نه مدارک رسیده نه ماشین خدا لعنتتون کنه اخه کدوم خودرو ساز ماشین تحویل یه ماه رو بعد ۹ ماه هنوز نداده دیکه حالم بهم میخوره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایوب بهمن دوگانه : درود بر انسانیت شما
207 : به سلامتی بعد ده روز بلاخره پلاک شدم،،
واریز 5 بهمن : سلام فاکتور 16 پلاک همین الان به نظرتون چند روزه میرسه دستم قزوین هستم
پیش فروش بهمن : سلام.سود تاخیر هم به شما تعلق گرفت؟
علیرضا : سلام تکمیل وجه 3بهمن تبدیلی 207 Tu3 امروز صبح پلاک شد تهران
پیش فروش بهمن : سلام چندم واریز کردی.چطوری واریز کردییید
شریفی : با سلام ممکنه برگشت خورده باشه به اداره پست منطقه//رهگیری مروسلات سازمانی رو تو سایت اداره پست بزنین مشخص میشه و میتونی پست منطقه با مدرک شناسایی برین و تحویل بگیرین
هایما s8 : سلام دوستان هایما s8کسی فاکتور شده ؟یا دوستان چند ماه تاخیر دارید در گروه بزارید در جریان باشیم
سرویس اولیه خودرو : سلام دوستان ساینا اس دوگانه دارم واسه سرویس اولیه گفتن تا 5 ماه یا کیلومتر 3000 کیلومتر خودرورو بیارین ولی چندجا بهم گفتن اکه تا 5 ماه بالای 1000 کیلومتر نرفتی گارانتیش باطل میشه حقیقت داره؟ لطفا جواب بدین کسایی ک اطلاعات دارن
زد : سلام تکمیل سه بهمن 12فاکتورتاامروزپلاک نشدم زنگ زدم پشتیبانی سخاکدپستی تاییدکردامروزپلاک شدم جهت اطلاع دوستان