گزارش مالی خودروسازان در سه سال اخیر، فراری پرسودترین خودروساز سال ۲۰۲۱ شد

 

گزارش مالی خودروسازان در سه سال اخیر، فراری پرسودترین خودروساز سال ۲۰۲۱ شد

 

چالش پیش روی صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱ باعث شد که بسیاری از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان در اروپا، آمریک، ژاپن و کره‌جنوبی با مشکلات مالی متعددی روبه‌رو شوند. نتایج بررسی‌های اخیر نکات جالبی را روشن کرده‌اند. در طی وارسی گزارش‌های مالی ۱۹ خودروساز متفاوت در سراسر جهان، مشخص شد که فروش خودروسازان نسبت‌به دوران پیش از همه‌گیری کرونا کمتر بوده؛ این مورد درحالی رخ داده است که سود این شرکت‌ها نسبت‌به گذشته بیشتر شده است.

بازگشت صنعت خودرو به شرایط عادی با افزایش قیمت‌ها

براساس بیانیه‌ها و گزارش‌های رسمی مالی، مجموع درآمد خودروسازی‌های آستون‌مارتین، گروه ب‌ام‌و، دامیلر، فراری، فورد، گروه جیلی، جنرال‌موتورز، هوندا، گروه خودرویی هیوندای، ایسوزو، مزدا، اتحاد رنو-نیسان، استلانتیس، سوبارو، سوزوکی، گروه تاتا، تسلا، تویوتا و گروه فولکس‌واگن برابر ۱.۸۹ ترلیون دلار بوده است. این رقم در مقایسه با درآمد این خودروسازان در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به‌ترتیب ۶ و ۱۳ درصد رشد را به خود دیده است.

 

این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۱ ۶۹.۵۴ میلیون وسیله‌نقلیه فروخته‌اند؛ رقمی که نسبت‌به سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به‌ترتیب تا ۱۴ و ۲ درصد رشد داشته است. نتیجه مقایسه این داده‌ها بیان می‌کند که خودروسازان یا قیمت‌هایشان را افزایش داده‌اند یا از تخفیف‌های سالانه‌شان کاسته‌اند. بخشی از نتیجه عجیب مقایسه واحدهای فروخته‌شده در برابر سود، به‌خاطر کمبود جهانی تراشه در سال‌های اخیر قابل توجیه است. این شرکت‌ها درنتیجه افزایش تقاضای ناشی از ممنوعیت‌های حاصل از همه‌‌گیری ویروس کرونا و امکان ساخت خودروهای کمتر، قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که سود متوسط برای هر واحد فروخته شده در سال ۲۰۲۱ برابر ۲۷,۲۷۰ دلار بوده؛ این رقم در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به‌ترتیب ۱۰ و ۱۱ درصد افزایش داشته است.

تمرکز شرکت‌ها بر پربازده‌ترین بخش‌ها

سود عملیاتی که در ادامه بیانه‌های مالی از آن یاد شده بود، نتیجه جالب‌توجه دیگری را روشن کرد؛ براخلاف تاثیر منفی همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصاد جهان و درنتیجه آن ایجاد مشکل در رنجیره تامین قطعات صنعت خودرو، این ۱۹ شرکت تامین‌کننده در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ سرمایه بیشتری کسب کرده‌اند.

گزارش مالی خودروسازان در سه سال اخیر، فراری پرسودترین خودروساز سال ۲۰۲۱ شد

سود حاصل از عملیات این شرکت‌ها (یعنی مجموع سود منهای هزینه‌های تولید و دیگر خرج‌های فروش و مدیریت) در سال ۲۰۲۱ برابر ۱۴۳.۹۷ میلیارد دلار بوده است. به زبان دیگر، این شرکت‌ها موفق شدند تا به‌ازای فروش هر ۱۰۰ دلار از محصولات خود، ۷.۶ دلار آن را بازگردانند. برای مقایسه، می‌توان به سود حاصل از عملیات سال ۲۰۲۰ نگاهی انداخت که برابر ۳.۶ دلار به‌ازای هر ۱۰۰ دلار بوده است. همه این نتایج تاثیر همه‌گیری کرونا در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را بیش‌ازپیش روشن می‌کند؛ چراکه همان‌گونه که انتظار می‌رود، سود عملیاتی در سال ۲۰۱۹ نیز مقداری کمتر از ۲۰۲۱ و برابر ۵.۱ دلار به‌ازای هر ۱۰۰ دلار فروش محصول بوده است. اگر به آمار مجموع خودروهای فروخته شده در مقایسه با افزایش سوددهی عملیاتی نگاهی بیاندازیم، قطعا به تحسین‌برانگیز بودن این ارقام پی خواهیم برد.

۲۰۲۰ بدترین سال مالی، سود بیشتر در ۲۰۲۱

بگذارید از دیدی دیگر به داده‌ها نگاه کنیم. اگر میزان درآمد شرکت‌ها را از فروش هر دستگاه بررسی کنیم، می‌بینیم که این رقم در میان سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کاهش و سپس افزایش داشته است. این رقم برای سال‌های یادشده به‌ترتیب برابر ۱,۲۷۰، ۸۹۲ و ۲,۰۶۹ دلار بوده است.

خودروسازان و تامین‌کنندگان با فروش خودروهای برقی و مدل‌های شاسی‌بلند موفق شدند تا کاهش سود ناشی از فروش مدل‌های برقی کم‌درآمد نظیر سدان‌های احتراق داخلی را جبران کنند. با مشکل تامین نیمه‌هادی‌ها در صنعت، خودروسازان هر آنچه را که داشتند در پرسودترین بخش‌های ممکن استفاده کردند تا خطوط تولید مدل‌های پرسود را در حرکت نگه داشته و خودروهای کم‌سود را از خط تولید خارج کنند.

گزارش مالی خودروسازان در سه سال اخیر، فراری پرسودترین خودروساز سال ۲۰۲۱ شد

فراری، تاجر درجه یک صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱

در میان تمام برندهای نام‌برده، فراری توانست با اختلاف زیاد به پرسودترین خودروساز جهان تبدیل شود. سود عملیاتی این شرکت در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به‌ترتیب ۲۱.۴ و ۲۵.۵ درصد افزایش داشته است. براساس داده‌های موجود، این کمپانی ایتالیایی در سال ۲۰۲۱ به‌ازای فروش هر واحد، ۱۰۶,۰۷۸ دلار سود کرده است که رقمی شگفت‌آور محسوب می‌شود. برای مقایسه می‌توان به دومین خودروسازی پرسود در این سال، تسلا، اشاره کرد با اختلاف زیادی از فراری عقب بوده و به‌ازای فروش هر واحد تنها ۶,۶۹۳ دلار سود کرده است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , گزارش مالی خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رها : درخواست تعیین تکلیف ثبت نام کنندگان شاهین دنده ای زمستان ۱۴۰۳ https://www.karzar.net/110333
نادر : سلام دوستان چیکار کنیم سه ماه گذشت این چانگان اگر شرکت بزنه زیر قولش زندگی من یکی رو بهم میریزه هرچی داشتم فروختم برای این ماشین الان هم چند برابر شدن کاش روز اول تکلیف مردم رو مثل همه ثبت نام ها روشن میکرد از یه تعداد پول میگرفت ویه تعداد هم ناموفق میزد من اگر روز اول بهم میگفت رد شدی برام اصلا مهم نبود میرفتم سراغ زندگیم الان سه ماهه ارسال به خودرو ساز زده وهیچ
ممم : با سلام و صبح بخیر هموطن گرامی .این دو نفر از بطن مردم نیستند اینها همانهایی هستند که دستشان به بالایا وصل میباشد .هر کدام از شماها انصراف دهید به نفع این دلالان میباشد . پس لطفا صبر کنید.
عادل : سلام کسی تحویل خرداد هستش برای ساینا دوگانه من پارسال همین موقع صد میلیون خوابوندم واسه من زده تحویل خرداد ولی پیامک تکمیل وجه نیاورده اگه کسی خبر داره جواب بده ممنون
رضا چانگانی : شما احتما در ۴ سال گذشته خودرو صفر ثبت نامی گرفتید
S3 سفید : یکی از دلایل این هست که مثلاً شما ۸ آبان ثبت نام کردید و همون موقع تکمیل وجه، اما طرف میشناسم شهریور ثبت نام کرده ولی دی ماه تکمیل وجه انجام داده، خوب منطقیه که عملاً این شما هستید که جلوتر از ایشونید چون جلوتر تکمیل وجه انجام دادی
S3 سفید : این حرفای بی اساس چیه مینویسین؟!؟ آخه کارت و بیمه و شاسی و پلاک مگه الکی میشه؟!؟ مگه همه اینها دست شرکته؟!؟ راهور تا مأمورش نره خودرو رو ببینه شماره شاسی و شماره موتورش رو چک نکنه مجوز صدور پلاک صادر نمیکنه و کارت و سند نمیزنه، مگر مغز خر خورده بیاد برای خودش دردسر درست کنه و الکی پلاک بده و کارت ماشین بزنه و مهمتر از همه سند صادر کنه، برای بیمه هم شرکت تا پول به بیمه نده بیمه هم بیمه نامه ای صادر نمیکنه از طرفی تا مطمئن نشه خودرویی وجود داره یا نه بیمه بدنه صادر نمیکنه چون براشون کلی بار حقوقی و دردسر داره، درسته ما همه شاکی هستیم ولی دیگه هر مزخرفی رو قبول نمیکنیم
Cs55 ! : من میگم شاید حرفی که شما میزنین، در مورد عدم تخصیص ها باشه؟!
منا : دوستان تو پیام های قبل قید شده بود در صورت تمایل اما تو این پیام در صورت تمایل نداره یعنی اجبار سایپا کارشناساش میگفتن پیام در صورت تمایل اجبار بوده الان وضعیت ثبت نامتون ۵۰ ۵۰جاست حالا توقع دارین این که در صورت تمایل نداره اختیاری باشه‌؟
تارا پنج دنده مشکی : سلام دوستان تارا 6بهمن تحویلی به نظرتون کی فاکتور میشه خسته شدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد30بهمن : سلام برامن گزینه احراز برداشته شده اصلا نیست.بروشماهم اینجوریه؟؟؟
شهاب : داداش من برق ماشینت ظعیفه بخاطر همین
جمشید : سلام من پیگر بانک کردشگری شدم بانک میگه مدیران تاییده نداده مدیران خودرو میگه بانک بوجه نداره بده این ‌وسط هم ما داریم میسوزیم
موسی : عزیزان گرامی ایران خودرو فقط قصدش افزایش قیمت کارخانه داره ،چند روز فقط یک شیفت داره کار می‌کنه
فاطمه : وقتی پول زیادی قرض کردیم مجبوریم بفروشیم
تاچر : در جواب احمد خان ..اگر احراز را انجام دادی و برگه تاییدسخا را تحویل نمایندگی دادی مشکل نیست امروز فردا درست میشه و آماده برا فاکتور سبز میشه
حمیددوگانه : 29تکمیل وجه هنوز درحال تخصیص
Fx khani : سلام نه داداش شانس شما خوبه من 23 بهمن پول نقد دادم به این بیشرف ها ولی همش میگن گمرک ترخیص نشده
Farshid fx : پاسخ به علی x22: خوب سوالتون رو متوجه نشدم. تخصیص تو وضعیت خودرو که یعنی ماشینی که مونتاژ شده و از سوله مونتاژ خارج شده رو به شما اختصاص دادن و مشخصاتش رو تو قراردادتون درج کردن. تخصیص به نمایندگی که موقع ثبت نامه و تو هر مرحله فروش یه سهمیه ای به نمایندگی واسه فروش اختصاص میدن.
سوال از احمد : آقا احمد دوست عزیز شما کجا رفتی واریز کردی نمایندگی یا کافی نت؟